سایر منابع:
سایر خبرها
نشست شهر کتاب: نقد کتاب تکرار
دهد و هرگاه کسی واقعا بخواهد امر عام را بررسی کند، فقط باید جویای یک استثنای واقعی باشد؛ امر استثنایی با روشنی، بیش از خودِ امر عام همه چیز را روشن می کند؛ پس از چندی سخن بی پایان درباره ی امر عام حال آدم را به هم می زند. استثناهایی هم در کار است؛ اگر توضیح آن ها ممکن نباشد، توضیح امر عام نیز ممکن نیست. البته معمولا این مشکل به چشم نمی آید، زیرا امر عام نه با شور و اشتیاق، بلکه فقط با سطحی نگری ...
بررسی عملکرد ناکارآمد سیلیکون ولی در مقابله با نفرت پراکنی در دنیای اینترنت
...، میلیون ها دلار به دست آورد. پیتر تیل در آن زمان دانشجوی رشته فلسفه و دبیر استنفورد ریویو بود. استنفورد ریویو نوعی پایگاه خبری دانشگاهی در اواخر دهه ی 80 بود که به اصلاحات سیاسی می پرداخت. استنفورد ریویو و پیتر تیل آرزو داشتند روزی استنفورد دوباره به روزهای خوب و باشکوه خود برگردد. او در مجادله ای به نام افسانه ی تنوع که در سال 1995 با کمک دیوید سک (کسی که بعدا یکی از مهم ترین افراد سیلیکون ولی ...
ارعاب مخاطب و یا فضل فروشی به خواننده ی فرضی
در هر کجا که بخواهد پی بگیرد (این تعارفی بیش نیست، لطفاً آن را در منابع دست اول بجوید) و اما ببینیم کتابی که با عناوین اصلی، فرعی و موضوع برنهاده اش مخاطب را چنان مرعوب می سازد که مخاطب درمی ماند تا درباره ش چه بگوید، چه می گوید. با پوزش از نویسنده ی محترم، منطق ما در اینجا به قیاس از منطق مرشد رمان مرشد و مارگارتا، همان منطق استقرائی است (با نظرداشت به مؤلفه هایی که پیشتر در ذکر اهمیت ...
روشنفکران از صفحات واقعی جامعه بگویند
با هم دارد؛ از تخصص رایی روشنفکران می گوید و آنها را از عرش به فرش دعوت می کند؛ می خواهد روشنفکران از زندگی روزمره مردم بگویند. اما به روشنفکران عام که می نگرد، درباره آنها چنین سخن می گوید: آنها قالب نظری خود را از دیگران وام گرفته اند و تلاش می کنند جامعه خود را به آن شکل درآورند. اینها می خواهند جامعه را کاریکاتوریزه کنند. او معتقد است روشنفکران ابزاری به نام زبان و قدرتی به نام کلام دارند که ...
استثناء و قاعده؛ از کیرکگور تا اشمیت و آگامبن
. از جمله اینکه در ترجمه های استاندارد رساله کیرکگور به رابطه استثنای مشروع با امر کلی اشاره می شود. به زبان ساده استثنای نامشروع - اگر تعبیر درستی باشد - یعنی استثنایی که امر کلی را دور می زند. استثنای مشروع استثنایی است که برای شناخت آن باید امر کلی را هم شناخت ولی فقط از طریق شور یا اشتیاقی می توان این کار را انجام داد. به همین دلیل صحبت ها درباره امر کلی با نگریستن به امر کلی از منظر استثناء همه ...
سقوط دو مفسر در بررسی آیات مربوط به اهل بیت و موضوع ولایت
فَکَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیم (حجرات/12) درباره پرهیز از ظن، تجسس و غیبت با مؤمنان سخن گفته شده و نکات اخلاقی به ایشان تذکر داده شده است. مفترقات دو تفسیر: در آیه سوره حجرات هر دو مفسر به آوردن روایات در محورهای مورد بحث اهتمام ورزیده اند با این تفاوت که در تفسیر جامع البیان تکرارهای حدیث هم چنان دیده می شود، به گونه ای که در زیر لَا یَغْتَب ...
مسئله سوگ/ نگاهی به جهان- زبان حسین پناهی
مراسمی که در آن می گویند و می گریند. ... در گاگریوها با توجه به خصوصیاتِ فردِ درگذشته، به شکلِ فی البداهه می خوانند و معمولاً با تغییرِ نام و کلمات، شعر را به گونه ای با وضعیتِ و صفات درگذشته متناسب می کنند. مضمونِ این ابیات شرحِ و ستایش خوبی، مِهر، مهمان نوازی، سوارکاری، تیراندازی، شجاعت و رشادتِ در مردان، و پاکدامنی، مهمان نواری، تلاش در خانه و مضامینی از این دست، در زنان است. محورِ همه ی ...
عصر خرد ؛ استوارت همپشیر؛ ترجمه ی احمد سعادت نژاد؛ علمی و فرهنگی چگونه کلیسا سلطه ی خود را بر اندیشه ...
زبان لاتین به زبان های فرانسوی و انگلیسی آغاز می شود و رفته رفته زبان لاتین احاطه ای که بر جهان دانش و فلسفه داشت از دست می دهد. عصر خرد به واقع عصری بود که اصحاب کلیسا بازمانده تسلط و احاطه خود بر جهان علم و فلسفه را از دست دادند و این تغییر نه فقط در حوزه فکری، بلکه در حوزه زبانی نیز اتفاق افتاد. فلاسفه ای نظیر دکارت، لایبنیتز و اسپینوزا از راه رسیدند که تفکر اروپایی را پایه گذاری کردند ...
حکم حکومتی به طور کلان، بخش عمده فقه اجتماعی است
جامعه شناسان باید بحث کنند و نه معرفت شناسان. اصلاً معرفت شناسان وارد جامعه شناسی معرفت نمی شوند و اتفاقاً شاخه جدیدی است که جامعه شناسان ایجاد کرده اند. پس دو رشته نیست و بینارشته ای نیست. موضوع ما نیز از این قبیل است. فقه حکومت فعلاً بخشی از فقه است. در این گونه تعابیر در واقع بین علم مضاف و مطالعات بینارشته ای خلط می شود. مگر درست است که بگوییم فلسفه مضاف دو رشته است؟ مثلاً ...
حزن ممدوح، زمینه ساز دستیابی به شادی حقیقی
.... آنان معتقدند اموری چون ایمان به خدا، قرب الی الله، معرفت خدا، رضا به مقدرات الهی، طاعت خداوند و اندوه برای امور اخروی، زمینه ساز نیل به محبوب و برخورداری از فرح راستین و پایدار است. تأثیر فراوان آموزه های دینی در رویکرد عرفای مسلمان به موضوع فرح از یک سو و لزوم تبیین و شناخت مبانی فکری ایشان دراین باره از سوی دیگر، چنین ایجاب می کرد که این مقوله در پژوهشی مستقل کاویده شود. در این ...
حکمت تکرار قصّه ها در قرآن
کتاب آسمانی و زبان قرآن است تا به عمق این دریای عظیم علمی پی ببرند. امّا خود این کتاب بدون نیاز به هیچ میانجی به کمک انتخاب یکی از بهترین و ملموس ترین راه های ارتباطی بشر، یعنی قصّه، دریای بیکران معرفت خود را در اختیار همگان قرار داده است تا هر کس به فراخور حال خود بتواند از این خوان وسیع الهی بهره مند گردد. پس می توان گفت مقصود قرآن از نقل قصص، همان گونه که بارها خود قرآن نتیجه گیری ...
بررسی داستان یوسف علیه السلام براساس مدل سیمپسون
...> راجر فالر[6] شاید اولین نظریه پردازی است که از دیدگاهی زبان شناختی به روایت نگریسته است. او چارچوبی به نام دیدگاه روایی را مطرح می کند. با اعتقاد او: ماده داستانی را می توان ترتیب های زمانی متفاوتی داد، از دید صداهای راوی متفاوتی نگریست و رنگ های ایدئولوژیک گوناگون بخشید. در این محدوده، تنوعات در گفتن روایت است که دیدگاه قرار گرفته است (فالر، 1966: 161). کانون سازی، انتخاب کانون دید است ...
نظریّۀ اثبات صفات خبری با قید بدون کیفیّت
استفاده می شود، مقام حقیقی است در عالَم وجود که زمام همه حوادث و امور جهان در آن مجتمع می باشد، همان گونه که زمام امور مملکت در عرش پادشاه مجتمع می باشد (همان). علاّمه طباطبائی در تأیید این دیدگاه به پاره ای از آیات این باب که بلافاصله پس از جمله ثُمَّ اسْتَوَی عَلَی الْعَرْش از یُدَبِّرُ الأَمْرَ مَا مِنْ شَفِیع ٍ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ إِذْنِهِ (یونس/3) سخن گفته، استناد جست و جمله دوم را تفسیر جمله اوّل ...
ترسیم فضای نزول سوره عادیات
با زبان هشدار و تهدید، انسان را نسبت به کفران و ناسپاسی وی یادآور می شود. گویی سُوَر مکّی بیش و پیش از هر گونه تبشیر و بشارتی، با زبان هشدار و تهدید با مشرکان مکّه روبه رو شده است و این از آن روست که مشرکان نخست باید از عقاید و باورهای باطل و پوچ خود دست بردارند تا بتوانند آیین اسلام را پذیرا باشند. بنابراین، می توان محتوای سوره را چنین جمع بندی کرد که سوره با ذکر سوگندهای پنجگانه ...
بررسی روش تفسیری دو مفسر، با محوریت آیات الاحکام
. و در تبیین واژه ها و تشریح معانی ریشه ای کلمات به لغت عرب، و اشعار شاعران استناد جسته و در توضیح و تفسیر آیات، به اقوال مفسران و گاه نقد و بررسی آنها می پردازد. تفسیر ابن کثیر حاوی روایات بسیاری است، مؤلف آن به کتاب های پیش از خود توجه کرده و اغلب روایات آنها را ذکر کرده است به گونه ای که با مراجعه به آن می توان از سایر تفاسیر مأثور قرن های چهارم تا هشتم بی نیاز شد (معرفت، 1384: 2/ ...
بررسی روایات فریقین در موضوع مباهله
که به صورت جمع در آیه کریمه به کار برده شده ، موجب شده است رشید رضا، شأن نزول آن را به افراد دیگری غیر از اصحاب کساء نیز تعمیم دهد. از جمله واژگان محل مناقشه در آیه، کلمه نسائنا است، که صاحبان المنار آن را به معنای مطلق زنان گرفته اند و اطلاق آن را بر حضرت زهرا (س) قول عرب دانسته اند؛ به نظر ایشان، واژه نساء در زبان عربی به معنای زنان و همسران بوده و از این کلمه، دختر اراده نمی شود؛ پس نمی توان ...
از فوتبال بدون سوکراتس متنفرم
...، مخفی زندگی می کردند یا از وطنشان فراری بودند. در میان این صحنه ها بود که اتفاقی پا به توپ شد اما همه زندگی اش را به نفسانیت فوتبال نباخت. در چنین فضاهای رعب آوری بود که او به واژه دمکراسی دل باخت. دمکراسی، زندان کشیدن نیست. گل زدن، نیست. قیام غریبانه او در راه بسط دمکراسی، این بود که آرمان های کوچک را از همان حلقه ها و گعده های فوتبالی خود آغاز کند. از همان جا که دمکراسی باشگاهی نام داشت ...
دیدگاه های مختلف درباره صفات خبری
می توان در این دنیا هم خدا را دید و او را زیارت کرد و او هم به دیدار ما بیاید. از داوود جواری نقل است که گوید: خدای من جسم است و گوشت و خون و جوارح و اعضا دارد؛ مثل دست و پا و سر و زبان و دو چشم و دو گوش. مع ذلک جسم است، ولی مانند دیگر اجسام و همچنین گوشت و خون او همانند دیگر گوشت ها و خون ها نیست و هکذا دیگر صفات خداوند. او به هیچ یک از مخلوقات شباهت ندارد و هیچ آفریده ای هم به او شبیه ...
دیدگاه علاّمه طباطبائی درباره کلام الهی
لازم نمی بود، انسان نیازی به سخن گفتن و استعمال لغات و واژه ها نداشت. صدور کلام از ساحت حق تعالی همانند خروج صوت از حنجره و دهان انسان نیست؛ زیرا کلماتی که انسان بر زبان جاری می کند و اصواتی را که به کار می برد، همه مجعول و موضوع انسان هستند. اصوات و ترکیب حروف برحسب وضع و اعتبار، علائم و نشانه هایی هستند که بر معانی ذهنی دلالت دارند. با این تعبیر، کلام در حقیقت، امری وضعی و اعتباری است ...