سایر منابع:
سایر خبرها
منسوب کرد، در تفسیرش گفتیم که از قبیل نسبت دادن وصف بعض هست به کل، و ممکن هست من جمله آخر آیه که می فرماید: (و اللّه لا یحب الظالمین ) برای گفته ما تاءیید گرفت، چون از آن فهمیده می گردد که همه مسلمین نمی توانند شاهد باشند، زیرا که خودشان ظالمند.و اما اینکه فرمود: (و اما اینکه فرمود:(و لیمحص اللّه الّذین آمنوا و یمحق الکافرین )، مصدر (تمحیص ) که فعل (یمحص ) از آن مشتق هست به معنای خالص کردن ...
چیزی که معرفتی به آن ندارند، ایمان آورند. قرآن کریم ضمن تحسین و تکریم تعقل و تفقه، از کسانی که با دراختیار داشتن ابزار تفکر، از آن ها بهره لازم را نمی برند و صرفا در امور حسی و لذت های تنانه و حیوانی خود را سرگرم کرده اند، به شدت انتقاد کرده است. [8] خاستگاه های ایمان به غیب پیش تر اشاره شد که ایمان به امور غیبی یا با برهان خالص عقلی صورت می گیرد و یا با برهان هایی مرکب از ...
بالف من الملائکه مردفین ) برای این که کلمه (مردفین ) به معنای پشت سر هم است، و آیه را چنین معنا می دهد که با چند هزار ملک که هر هزارش دنبال هزاری دیگر باشد مدد خواهم کرد، که توضیح این معنا در تفسیر سوره انفال آمده است. و ما جعله اللّه الا بشری لکم... ضمیر در (جعله ) به امدادی که از فعل (یمددکم ) استفاده می شود بر می گردد، و کلمه(عند) در جمله (الا من عنداللّه )، ظرفی است که معنای ...
های اخلاقی نیز ، فقهی نمی باشند، امّا تعدادی از گزاره ها را می توان یافت که هم فقهی هستند و هم اخلاقی. این در حالی است که ما شواهد متعددی از آیات و روایات داریم که به نظر می رسد بر اساس آن ها باید ارزش های اخلاقی را مبنای گزاره های فقهی دانست، مانند : 1 - روایت معروف نبوی (ص ) : انّما بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق ( بحارالانوار/ج16/ص210 ) 2 - روایت امام صادق (ع ) : لَیْسَ لِلَّهِ فِی ...