سایر منابع:
سایر خبرها
فیلم هجوم/سفری طولانی از روز به شب
تغییرات بی پایان آن را می تواند اندازه گیری کند. با این وجود آیا می تواند مطمئن باشد که زمان به صورت مستقل وجود دارد و وجودش وابسته به وجود او نیست؟ در این فیلم مکری توانسته با خط دوری زمان، زمان را از زوایای گوناگون به تصویر کشد. او زمان وقوع قتل را دائما تغییر می دهد و مخاطب با پیچیدگی رو به رو می شود که ذهن خودساخته او درگیر فضا و مکان های دیگری می شود. هنگام تماشای هجوم ما نه تنها با ...
نمی خواهم مثل بقیه سینمای ایران شوم
من تحمیل می شود. اگر این موضوع به خود شما واگذار شود، قطعا موضوعی نیست که ذهن تان را درگیر کند. اصلا دغدغه ام نیست. من به این فکر می کنم که باید هجوم یا ماهی و گربه را بسازم و این گونه بسازم. دیگر به این نمی اندیشم که داستان بر ساختار مقدم است یا فرم بر محتوا. به عنوان فردی که مساله اش هنر است دوست دارم آنچه در سرم می گذرد را بسازم و به این مسائل توجهی نمی کنم. بعد اثر ساخته ...
داستان ما آدم های خشن به روایت شهرام مکری
تواند اسپیلبرگ یا جیمز کامرون باشد و شاید هم یک کوبریک امروزی تر. هجوم یک داستان پلیسی - معمایی را روایت می کند. در فیلم می بینیم که قتلی اتفاق افتاده است و سه پلیس برای بررسی جرم به ورزشگاهی آمده اند. آنها مظنون به قتل را هم همراه خود دارند و فقط کافی است که خط سیر وقوع قتل را دریابند؛ اما این برای شان کار پیچیده ای خواهد بود. دوستان مقتول نمی خواهند همکاران خوبی برای پلیس باشند. خط داستانی از این ...
برداشتی آزاد از فیلم هجوم، آخرین ساخته شهرام مکری
... . از پا افتادن و نرفتن، شهر ما پر است از انسان های ازپاافتاده، انسان های تشنه به خون یکدیگر و شهر گناه و وجدان های خالی از احساس. فیلم هجوم تمامی این نکات را به خوبی نشان داده است و می تواند تا مدت ها ذهن بیننده اش را درگیر نگه دارد و به یک نکته اشاره ظریفی دارد ما به نقطه ای خواهیم رسید که مهاجرت بی معنا خواهد شد. همه انسان ها به یکدیگر بدل و دیگر تفاوت بی معنی خواهد شد. فیلم هجوم در ...
مورد عجیب جنی حلول کرده در زنی!
. من به طور کامل علی شمس نمی توانم بشوم و فقط کاریکاتور می شود اما با ذهنیت او می توانم حضور و اندیشه اش را نمایش دهم. اما روی صحنه مرضیه هم نیستم. کمی تغییر فیزیکی به قراردادم با مخاطب اضافه کرده ام. متن فرم خاصی دارد که فاصله گذاری و متادرام در آن بسیار به چشم می خورد. در نخستین مواجهه با متن چه برخوردی با آن داشتید؟ خیلی ساده و راحت! وقتی متن را خواندم، دریافتم که هم متن و هم شخصیت ...
چرا ایرانی ها آثار ترجمه را ترجیح می دهند در گفتگو با مترجم آثار طنز
می برند جذاب تر از شیوه نویسنده های ایرانی است. نویسنده های ایرانی بیشتر در بند فرم و استفاده از نثری که به اصطلاح شکسته است، هستند؛ یعنی در آثار ایرانی غلبه نثر شکسته و فرم، مضمون اثر را تحت الشعاع قرار می دهد. او با تأکید بر این که توصیف ها و شیوه روایت داستان های نویسنده های خارجی نسبت به نویسنده های ایرانی جذاب تر است اظهار کرد: در حقیقت نویسنده های ایرانی به یکسانی رسیده اند ...
نگاهی به فیلم سینمایی دانکرک
اما رمز و راز تنها تاملات فکری مخاطب را دست کاری می کند و این تاملات فکری اساسا نمی توانند احساسات مخاطب را در اختیار بگیرند و احساس لذتی که در سینما به دنبال آن هستیم را برای مخاطب به ارمغان بیاورد. کارگردانانی شبیه نولان مجبورند جهت ایجاد فضایی معمایی و رمز و رازی در آثارشان اطلاعات اساسی فیلم را بر عکس کارگردانانی چون هیچکاک، دور از چشم مخاطب نگاه دارند. یعنی با پنهان کردن چیزی از ...
اجرایی مدرن از افسانه های خلیج
بودن کاملا مشهود است. او به سوالی درباره ی تفاوت اپیزودهای مختلف نمایش پاسخ داد: من خودم می خواستم تکه های کار متفاوت باشد. باوجود تعداد زیادی نور که درصحنه هم بود ولی من در یک صحنه مجبور شدم از نور دستی استفاده کنم به خاطر اینکه فضا را بشکنیم، من می ترسیدم که لحظات مستند گونه ی نمایش، مخاطب را از ریتم نمایش دور کند ولی تا حالا تماشاچی های ما فاصله ای از کار نگرفته اند. او ...
تب سرد کلیشه بر پیشانی داغ تئاتر
به گزارش جهان نیوز ، به عبارتی بهتر نمایشی که پس از تشویق حضارو ترک سالن در ذهن مخاطب فروکش کند و هیچ ردی از خود باقی نگذارد، به هیچ عنوان نه اثری ماندگار تلقی می شود و نه مهم. اتفاقی که در نمایش تب سرد روی پیشانی داغ رخ داد هم متاسفانه از این قاعده مستثنا نبود و نتوانست از سطح فراتر رود. به زعم نگارنده فارغ از کارگردانی، این نمایش از ضعف نمایشنامه رنج می برد. اثری که شخصیت محور است و بناست از طریق ارتباط بین کاراکترها درام را رقم بزند، مستلزم ...
درخشش ، ترسناک ترین فیلم تاریخ سینما
هایش شده باشد قصد قتل همسر و پسر خردسالش را می نماید اما در نهایت و پس گذشت ساعاتی نفسگیر در بیرون هتل و در برف و سرما یخ می زندد. فیلم درخشش در آغاز بیننده را دعوت به تماشای ماشین کوچک جک می کند که در یک جاده کوهستانی در حرکت است و دوربین با فاصله زیاد و از بالا همراه با ماشین جک حرکت می کند و آن را تعقیب می کند. این نوع تصویربرداری از بالا سوژه را در نظر مخاطب مثل شکاری بی پناه تصویر می کند ...
اتاق جیبک اثر ویرجینیا ولف
واقعیات عینی و پرداختن به ذهنیات، خاطرات، عواطف و احساسات در زیر لایه واژگان است. طرح و ساختار داستانی (پلات) مشخصی برای این سبک داستان ها وجود ندارد و نویسنده بیشتر توان خود را به جای صرف انرژی برای داستان پس زمینه که وقایعی را در مورد کاراکتر اصلی شکل می دهد، صرف شخصیت پردازی کاراکتر یا کاراکتر ها می کند. اتاق جیکب هم با دارا بودنِ بسیاری از ویژگی هایی که اشاره شد، حس تعلیق ...
چرا باید منتظر فصل سوم لیسانسه ها باشیم؟
چارخونه تا لیسانسه ها 2 را به وضوح می توان مشاهده کرد اما صحت از همان ابتدا راه خود را در سریال سازی، آن هم در گونه طنز پیدا کرده بود. شاید در این میان داستان مهم ترین ویژگی آثار سروش صحت باشد. او که خود یک نویسنده است و پیش از این بارها در عرصه نویسندگی آثار طنز تبحر خود را نشان داده است، در مقام کارگردانی هم علاوه بر آن که دست به قلم داشته، توانسته سبک خاصی را در داستان پردازی هایش دنبال کند. او ...
نگاهی به نمایش توارد ؛ تب کوهستانی
برابرش نگاشته شده: 1 – متوالی وارد شدن . 2 – 2 – مثل بودن شعر دو شاعر هم در لفظ هم در مفهوم، بدون اطلاع داشتن هیچ کدام از یکدیگر. توارد الافکار نیز به زمانی گفته می شود که یک فکر همزمان به ذهن دو نفر طور کند. برای این روزها توارد عنوان نمایشی هست علی نورانی که در سالن کوچک مولوی روی صحنه می رود. نمایش داستان زوجی هست که یکی به آلمان کوچ کرده و دیگری در ایران در جدال با پذیرش یا عدم پذیرش کوچ ...
شیاطینی که روی دست هایشان راه می روند
محمد سرابی/روزنامه نگار حدود 10 سال قبل یک موج بزرگ سینمایی در ژاپن به راه افتاد که موضوع همه آنها دختربچه های ترسناک بود. این دختر های کم سن و سال روی چهاردست و پا و بیشتر روی دست حرکت می کردند و همین نوع خزیدن هم باعث می شد که بیشتر خطرناک به نظر بیایند. سری فیلم های حلقه از سال 1998 با ساخت Ringu شروع شد و به سرعت در ژاپن به موفقیت رسید. سوژه حلقه یک فیلم ویدیویی است که ظاهرا صحنه ...
هنر + اصفهان
کتاب های کودک آشنایی با مشاغل بازار اصفهان پنج کتاب کودک با موضوع معرفی مشاغل بازار اصفهان در قالب داستان های تخیلی در بخش سامانه کتاب سایت رشد به ثبت رسید.کتاب های این آتش خاموش نمی شود ، مینو، دست ها و لک لک ، دیگچه مسی مادربزرگ ، دوستی مار و پونه و حنا و رنگ های قالی در قطع خشتی و در دسته کتاب های تربیتی ویژه دانش آموزان ابتدایی در سایت رشد قرار گرفت.کتاب های تربیتی در سامان دهی منابع ...
آدم ها برای من جالب هستند
خواستید خیلی به شخصیت ها نزدیک شوید. می خواهم بدانم این خواسته شما تعمدی بوده یا من عنوان مخاطب این برداشت را داشتم که فیلمساز اصلا به شخصیت ها نزدیک نمی شود؟ بله، تصمیم گرفته بودم راوی داستان، تماشاگر رویدادها و شخصیت ها باشد و در نمایش رویدادها مداخله گر نباشد. در این صورت باید میان خود و آنچه روی می داد، فاصله ای را حفظ می کرد و می گذاشت تماشاگر با نگاه و حس خودش با رویدادها و شخصیت ها روبه رو ...
نمونه تازه ای از داستان نابغه پروری و نابغه شیفتگی ما ما نابغه نمی خواهیم
که آشوب و صدای میدان را به کل فراموش می کند. حاصل آن چهل بار خواندن و نفهمیدن و به دنبال فهم رفتن و جستجو کردن منبع و یافتن منبعی دیگر و تواضع داشتن برای خواندن آن است که ابن سینا را ابن سینا می کند. نابغه ها بدون آموزش، پشتکار و تواضع در دنیای ذهنی خود سرگردان خواهند شد. اکثر مدعیان نابغگی ما – به لطف ساختار معیوب ثبت اختراعات – مخترع نیز هستند. شاید برای مخترعان هیچ کس در ...
خواندنی ها با برترین ها (146)
های کوتاه است. اشتهار موپسان و غنای سبک او چندان نیاز به تعریف و تمجید ندارد. گوناگونی منابع الهام این نویسنده همراه با شیوهٔ بیان که با طنزهایی غالباً به روانی لابلای جمله هایش پدیدار می شوند و نیز، هماهنگی کلام با تصاویر واقعیت های زندگی، با ظرافت و هوشمندی، ذهن خواننده را به چالش می کشد. او، در کالبدشکافی احساس و غوغای درونی و پیچیدگی های روان، استاد به تمام معنی است. روایت هایش از ...
این فیلم های ضد نژاد پرستی
خیلی ها عجیب باشد اما این شوخی ها آنقدر درست در تار و پود داستان قرار داده شده اند که با توجه به موضوع فیلم به مخاطب برنمی خورد و احساس لودگی و تمسخر موضوع به او دست نمی دهد. دومین فیلم تیت تیلور که در سال 2011ساخته شده به قول راجر ایبرت فقید؛ منتقد سرشناس سینمای جهان زهر نژادپرستی را به شکل شیرینی به خورد مخاطب می دهد و این ویژگی ممتاز فیلم است. سلما / Selma این فیلم آینه ای ...
زاهدی مطلق: نویسندگان اجتماعی نویس ما در پیله تنهایی خود گرفتار شده اند
. هیئت داوران این خیابان سرعت گیر ندارد نوشته مریم جهانی را به دلیل خلق موقعیت نو و توجه به زندگی روزمره شخصیتی که کمتر در ادبیات معاصر به آن پرداخته شده است، همراه با داستانی گیرا و قصه گویی مناسب و استفاده از خرده روایت ها برای ساخت شخصیت های داستان و در عین حال پرهیز از فرم گرایی مفرط و بی کتابی نوشته محمدرضا شرفی خبوشان به دلیل استفاده از نثری شیوا در خدمت خلق شخصیت ها و فضای داستان، نگاه نقادانه ...
شبکه های اجتماعی و عبور از گردنه نظارت
در جهان امروز، از ارتباطات جمعی که گروهی از مخاطبان را هدف قرار می داد، به مخاطبان فعالی که معانی مختلف را در تقابل با تجربیات شخصی خود دچار تغییر و تحول می کنند و صرفاً دریافت کننده جریانی یک طرفه از اطلاعات نیستند گذار کرده ایم و شاهد ظهور تولید تعاملی انگاره ها و معانی هستیم. راسل نیومن در اوایل دهه 90 میلادی گفته است مخاطبان در زمان واحد هم فعال و هم منفعل هستند. ذهن به گونه ای است ...
درباره آن ، پرفروش ترین فیلم ترسناک تاریخ سینما
سینمایی در زمستان سال 1988 در شهر دری می گذرد. در آغاز داستان پسربچه ای به نام جرجی را می بینیم که به برادر خود بیلی اصرار می کند که برای بازی در زیر باران به او ملحق شود، اما بیلی که مریض است و از لکنت زبان نیز رنج می برد، قبول نمی کند و جرجی تنهایی بیرون می رود. هنگام بازی در زیر باران، جریان آب قایق کاغذی جرجی را از مسیر منحرف کرده و آن را به درون فاضلاب می برد. جرجی به دنبال قایق خود می رود اما ...
مهاجرت رسانه ای
اتفاقی می افتد؟! یا آن که مردم در گذشته ای نه چندان دور چگونه بدون استفاده از اینترنت به بقای خود ادامه می دادند؟ البته نباید از یاد برد که رسانه مفهوم گسترده ای دارد و تنها یک تکنولوژی کاربردی برای انتقال مفاهیم نمادین معین نیست یا فقط طرفین یک تبادل را به هم مرتبط نمی سازد، بلکه نمونه کاملی از مجموعه رابطه های اجتماعی است که با جلوه های تکنولوژی نوین تعامل دارد؛ که این امر میسر نمی شود مگر ...
بودن یا نبودن مساله این است
...> آرش دادگر با نمایش هملت اثبات کرد که در تئا تر می تواند بیانگر نوآوری های در خور تاملی باشد اما اودیسه نتوانست همان بضاعت را تکرار کند و برای همین او دوباره هملت را اجرا کرد و حالا حتما می خواهد با اسب باعث شگفتی دوباره ما شود. به هر روی از طی کارگردان هایی است که فرم گرایی توام با ارزشهای قابل تاویل است و آثارش با تفکر همراه است. این دقیقا همان تئا تر اصیل خواهد بود. از بین 170 نفر ...
کارنامه یک نویسنده اومبرتو اکو، یک دورِ تمام
: من همیشه دارم یک کار انجام می دهم، اما در فُرم های مختلف . اکو دائماً در سفر است و به سخنرانی دعوت می شود، او به فرانسوی و اسپانیایی و آلمانی، به خوبیِ ایتالیایی سخن می گوید و در زبان انگلیسی، با آنکه لهجه دارد، فصیح است و به ندرت باعث گیجی مخاطب می شود. لاج که در کنفرانسِ سال 1979 با اکو دیدار کرده است و همین دیدار جرقه رمانِ او به نام دنیای کوچک شده است، اکو را اینگونه یافته است: قصه ...
یک انتخاب سخت در زندگی مشترک پژمان جمشیدی: اگر همسر داشته باشی و به یکی دیگر فکر کنی بدتر از این است که ...
به آن تزریق شد؟ سرابی: در وهله اول به دنبال متنی بودم که از نظرم کمدی درستی باشد. بابت اجرای خدای کشتار از هنرمندانی که نظرشان را قبول دارم شنیدم که اتفاق خوبی رخ داده بود و متن آن طور که باید، اجرا شده است. در مورد آن سوی آینه حدود 20 و خرده ای متن خواندم تا به این نمایشنامه رسیدم. از شهرکتاب خریده بودمش و تا به خانه برسم 15، 20 صفحه اش را خوانده بودم و احساس کردم چقدر جالب ...
حسین فرخی: مافیای تئاتر خود اجراها را تصویب و خودش هم اجرا می کند
این بود که مثلاً تله تئاتر دغدغه همه مردم نیست. یک بخشی هم حق داشتند، برای اینکه بعضی از تله تئاترهایی که پخش می شد، متن های خارجی بود، متن های پیچیده ای که با مخاطب ارتباط برقرار نمی کرد. به مرور زمان صدا و سیما که مخاطب عام دارد و بخش عمده ای از کسانی که با این رسانه در ارتباط هستند با این آثار ارتباط بر قرار نمی کردند. متون تله تئاترهای خارجی نه قصه اش خاص بود، نه فضای قابل باورپذیری برای ...
واقعه ی راضی کردن مداح سرشناس توسط صدا و سیما
مدیوم هست که اظهار کردم. در تلویزیون اولویت من مخاطب عام هست و سینما به سلایق و دیدگاه های خودم نزدیک تر هست. ما را هم توجیه کنید (خنده) معتقد نه به معنای رایج و کلیشه ای، ولی همان طور که اظهار کردم همیشه در همه کارهایم اصول و چهارچوب داشته و هیچگاه پاپس نکشیده ام. اگر در کمکم کن در آن فرم و ساختار به آخرت و معاد اشاره می کنم، همین نگاه و اعتقاد را به نحو دیگری در سکانس آخر ...
جزییات خواندنی از زندگی خصوصی غلامرضا تختی و همسرش شهلا
کرد؟ صد درصد، خیلی زیاد. اینکه مفهوم این خواهر و جایگاهش چه تفاوتی با خواهرهای دیگر داشت خیلی زیاد بود. اولین تصاویری که از او در ذهن دارم مربوط به پنج سالگی ام است. یک دختر بشاش و شاداب. زمانی که ایشان هفده-هجده ساله بود و من هم بزرگتر شدم، پشتیبانی و رسیدگی اش به من خیلی زیاد بود. برخلاف خیلی از خانواده های آن زمان که خیلی جر و بحث درآنها زیاد بود، من شاهد هیچ جر و بحث آنچنانی در ...
نیم قرن جای خالی جهان پهلوان تختی
تبلیغاتی تیغ ریش تراش معروف از من خواستند که عکسم در حال استفاده از آن ریش تراش باشد تا 200 هزار تومان آن زمان که دلار 7 تومان بود، بدهند. جواب من این بود: من از این پول ها نمی خورم و از گلویم پایین نمی رود. اگر از بازی دوستانه ایران و شوروی سال 1344 در سالن کشتی خاطره ای در ذهن تان دارید، بیان کنید. خوشحالم که شما در آن روز در سالن حاضر بودید و دیدید که چگونه من که ممنوع الورود ...