سایر منابع:
سایر خبرها
پژوهشی دربارۀ رویکرد فقهی رشید رضا در تفسیر المنار
قاعدهٔ مزبور، این حق را برای زوجه قائل شده اند که در وضعیت های عسر و حرج، به حاکم شرع مراجعه کند و خواستار طلاق دادن خود شود (نک. : مهرپور، 1379: 138). این حکم، سالیان دراز در مادهٔ 1130 قانون مدنی کشور ما به شکل مطلق و ابهام آمیز بازتاب یافته بود و در مقام اجرای آن در دادگاه ها، چه بسا قاضی ای، چیزی را از مصادیق عسر و حرج به شمار می آورد و قاضی دیگر، چیزی به مراتب سخت تر از آن را مصداق عسر ...
اهمیت عقیده به بداء
...> ------. معانی الأخبار. قم: اسلامی، 1361 ش. صفار، محمد بن حسن. بصائر الدرجات. قم: مرعشی نجفی، 1404 ق. طوسی، محمد بن حسن. تهذیب الأحکام. تهران: دار الکتب الاسلامیه، 1365 ش. عصار، سید محمد کاظم. مجموعه آثار. علم الهدی، محمد باقر. البداء آیه عظمه الله. مشهد: ولایت، 1433 ق. عیاشی، محمد بن مسعود. تفسیر. تهران: علمیه، 1380 ق. قمی، علی بن ...
ادله وجود منطقه الفراغ
معین صورت می گیرد که مقررات موضوعه در حقیقت روبنای آن مبانی و محقق کننده آن اهداف هستند. در میان نصوص دینی اسلام نیز برای اینکه قوانینی که توسط ولی امر وضع می شود تحقق بخش غایات مورد نظر دین باشد، اشاراتی به عنوان تعیین خط مشی در این زمینه وجود دارد که وی در پر کردن منطقه الفراغ باید توجه ویژه ای بدان داشته باشد. بنابراین نخست به طرح نظریه منطقه الفراغ و تبیین آن پرداخته می شود و سپس به ...
قرآن زینت المجالس نیست
کتاب و سنت الهی را پایه گذاری کردند، تا کار به جایی رسید که قلم از شرح آن شرمسار است. و هر چه این بنیان کج به جلو آمد کجی ها و انحراف ها افزون شد تا آنجا که قرآن کریم را که برای رشد جهانیان و نقطه جمع همه مسلمانان بلکه عائله بشری، از مقام شامخ احدیت به کشف تام محمدی(ص) تنزل کرد که بشریت را به آنچه باید برسند برساند و این ولیده علم الاسماء را از شرّ شیاطین و طاغوت ها رها سازد و جهان را به قسط و عدل ...
مراتب طهارت برای فهم قرآن
... ز. بطن هفتم مختص پیامبر اکرم و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که از آن به مقام او ادنی تعبیر شده است. در آن مقام ائمه مظهر تجلی ذات الهی می شوند. شهود اینان شهود صریح حق بدون ملاحظه استار امکانی و اضافی و نسبی است (آشتیانی، 1389، ص157؛ فرغانی، 1379، ص51، مقدمه آشتیانی؛ الترکه، 1353، ص138، مقدمه آشتیانی). جمیع مراتب کلام الهی در وجود انسان کامل محمدی(ع) متحقق است. به دلیل طهارت ساری در تمام مراتب ...
تفاوت های جنسیتی از منظر عدل الهی
جهان هستی، مقام و مرتبه خاصی دارد: إِنَّا کُلَّ شَیْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ (قمر/49): ما همه چیز را با اندازه و قدر مشخص آفریده ایم. باید گفت؛ وجود تفاوت میان موجودات، کثرت و تنوع ایجاد می کند و به این صورت، به وجود مجموعه یا نظام معنا می دهند. قرآن کریم، این تفاوت ها را اعم از آنکه در الوان، شب و روز، زبان ها، انسان ها و... باشد، از آیات و نشانه های قدرت حکیم و حاکم لایزال برشمرده، می ...
کشف 11 تن مواد غذایی فاسد و بدون مجوز در گچساران / نزاع چهار هزار و 375 نفر در استان / فردا بارش برف و ...
شهر اقدام به اغفال بانوان و زورگیری و سرقت از آنها مبادرت می نماید، رسیدگی به این موضوع به طور ویژه و خاص در دستور کار ماموران پلیس این شهرستان قرار گرفت . وی افزود : پس از بررسی های فنی و پلیسی مشخص شد این فرد با خودروی سواری پراید سفید به یکی از شهرستان های استان فارس فرار نموده که ضمن هماهنگی با دستگاه قضایی، اکیپی از ماموران کلانتری 11 شهر گچساران به شهرستان مورد نظر در استان فارس ...
تعاریف عدل در مکاتب بشری
علل و اسباب با معلولات و مسببات، و ارتباطات مقدمات با نتایج، و ارتباطات مغیاها با غایت ها طوری هست که قرار گرفتن هر معلولی و مسببی در دنبال علت و علت خود، و قرار گرفتن هر نتیجه به دنبال مقدمه خود، و قرار گرفتن هر غایت به دنبال مغیای خود، عین وجود آن هست، و اصطلاحا: "مرتبه هر وجود در نظام طولی و عرضی جهان مقوم ذات آن وجود است"، آن چنانکه مراتب ارقام می باشند. اینک توضیح و مثالی از ارقام: در ارقام می ...
چگونگی ارتباط حقوق بشر و آدم شناسی
. رجبی، محمود، آدم شناسی، چ6، شهر قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی، 1384٫ روح الامینی، محمود، مبانی آدم شناسی (گرد شهر با چراغ)، چ9، تهران: عطار، 1379٫ ریویر، کلود، درآمدی بر آدم شناسی، ترجمه: ناصر فکوهی، چ7، تهران: نشر نی، 1386٫ السید المرتضی، الذخیره فی علم الکلام، تحقیق: سید احمد حسینی، شهر قم: مؤسسه النشر الاسلامی، 1411ق. فریمن، مایکل، حقوق بشر ...
مؤلفه های عدل الهی
رحمت به آنچه امکان وجود یا کمال دارد می باشد. و در توضیح این تعریف آورده است: هر موجودی در هر مرتبه ای که هست از نظر قابلیت استفاضه، استحقاقی خاص به خود دارد. ذات مقدس حق که کمال مطلق و خیر مطلق و فیاض علی الاطلاق است، به هر موجودی آنچه را که برای او ممکن است از وجود و کمال وجود، عطا می کند و امساک نمی نماید. (همان: 57) براساس این نظریه، عدل الهی در نظام تکوین، یعنی هر موجودی هر درجه از ...
برجام به نحوی چیده گردید که تحریم ها را بر ندارد
مربوط با برنامه هسته ای ایران و نیز دربردارنده گام هایی برای ایجاد دسترسی در حوزه های تجارت، فناوری، مالی و انرژی خواهد گردید. و اینچنین در مقدمه برجام خیال ایران از عدم برطرف تحریم های غیرهسته ای راحت گردید اما آیا این به معنای برطرف شدن همه تحریم های هسته ای هست؟ (بند 24 برجام): طرف مقابل حتی حاضر به برطرف همه تحریم های هسته ای نیز نمی شود و رخدادی به مراتب بدتر ...
جایگاه اصل کرامت انسانی در اجتهاد شیعی / آیت الله مصطفی محقق داماد
. رحمانیت حق را اهل تفسیر، رحمانیت عامه تفسیر کرده اند، رحمانیت عامّه رحمتی است که شامل کافران و مؤمنان می گردد. به قول سعدی شیرازی: ای کریمی که از خزانه غیب گبر و ترسا وظیفه خور داری دوستان را کجا کنی محروم؟ تو که با دشمنان نظر داری بنابراین ما هم به عنوان کسی که خداوند به او امکاناتی داده و می توانیم خدمتی بکنیم، نباید تنگ نظر باشیم و در رساندن خیر انسان ها را به خودی و ...
قرآن، کتاب عقل / دکتر دینانی
می آید؛ بنابراین انسان نیز به حکم خلیفه بودن و مظهریت داشتن برای حق تبارک و تعالی ناطق شناخته می شود و از توانایی سخن گفتن برخوردار است. هر موجودی در مرتبه وجودی خود از هستی حکایت می کند و مرتبه وجودی خود را به زبانی که به آن مرتبه اختصاص دارد، آشکار می کند. جمادات و نباتات به زبان جمادی و نباتی سخن می گویند، حیوانات نیز زبان حیوانی دارند. آوای حیوانات غیر از آن چیزی است که در جمادات و ...
علم، علت استحقاق مقام فرمانروایی/ فقه یعنی علم فرمان
محسن اراکی که هر دو مکتب نجف و قم را درک کرده اند، می تواند ارائه دهنده ی بینشی نو و دقیق در این باب باشد. بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ عَلی سَیدِنَا مُحَمَّدٍ وَ عَلَی أَهْلِ بَیتِهِ الطَّیبِینَ الطّاهِرِینَ علم، علت استحقاق مقام فرمانروایی بحث امروز در تبیین بند سوم استدلال به آیۀ 44 سورۀ مائده ...
نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها
به گزارش دیدبان ،نسبت بین اکوان سه گانه انسان و تأثیر متقابل آنها در باور صدرا، نفس حقیقتی ذومراتب است که بدن، مرتبه نازله آن است (همو، 1382الف، ج9، ص64)، و هر فعل و انفعالی که در یک مرتبه رخ دهد، با فعل و انفعال در مراتب دیگر مرتبط است. بنابراین، همان طور که حالات مراتب عالی نفس به سوی بدن نزول کرده و بر آن تأثیر می گذارند، همه مراتب نفس نیز، حتی بالاترین مراتب آن، با فعل و انفعال ...