سایر منابع:
سایر خبرها
عمران صلاحی؛ شوخِ شهر آشوبِ طنز ایران
سبک طنزنویس آمریکایی جیمز تربر بنویسد. او این کار را در شماره سوم فصل نامه گوهران انجام داد و نام سوءپیشینه بر آن نهاد. عمران صلاحی به قول منوچهر احترامی هرگز در تاریکی گم نشد، بلکه در تاریکی درخشید. به تشویق معلم ادبیاتش، سید عبدالعظیم فیاض، از دوازده سالگی به فارسی و از بیست سالگی به ترکی، سرودن شعر را آغاز کرد. سال 1340 زمانی که ساکن تبریز بود، نخستین شعر کودکش باد پاییزی در مجله اطلاعات کودکان ...
چرا از هنر لذت می بریم؟
به گزارش پیک نکا ، در فلسفه مسأله ماهیت هنر، چیستی هنر، بسیار بیشتر از مسأله ارزش هنر، چرایی اهمیت هنر، موضوع بحث قرار گرفته است. البته این دو مسأله را نمی توان کاملاً از هم تفکیک کرد، زیرا در هر تبیینی از اینکه مقوَّم هنر چیست، ناگزیر دست بر روی اوصافی، که دارای اهمیت ویژه اند، گذاشته می شود. در حقیقت در همه نظریات اصلی در باب ماهیت هنر، یک تبیین ضمنی از ارزش آن، وجود دارد، ولی از آنجا که مسأله ...
هستی از 2 چشم انداز
ما بدین در نه پی حشمت و جاه آمده ایم از بد حادثه این جا به پناه آمده ایم ره رو منزل عشقیم و ز سرحد عدم تا به اقلیم وجود این همه راه آمده ایم سبزۀ خط تو دیدیم و ز بستان بهشت به طلبکاری این مهرگیاه آمده ایم اول به ادب دانش آموزی تشکر میکنم از همه استادان بزرگوارم که جلسه مزین به حضور آنهاست و یاد می کنم از مرحوم آقای دکتر اکبری دهقی که با حوصله ...
فاصله دستمزد و خط فقر زیاد است/دلار 4200 تومانی کجاست؟/تاثیر واقعی نوسان های بازار ارز بر زندگی مردم
...، لذا دولت به جای حرکت در مسیر دولت قبل از خود و طرح وعده های توخالی همچون بازآفرینی، مسکن مهر، مسکن اجتماعی، بافت های فرسوده و... باید به سمت تحقق اقتصاد دانش برود که خود هم اشتغالزاست و هم توان جامعه در دستیابی برای مسکن را تقویت می کند. دوره کنترل پلیسی اجاره بها تمام شده است کمال اطهاری در پاسخ به این سوال فرهیختگان که تجربه جهانی درمورد مسکن و اجاره بهای ارزان چگونه ...
گزارش نشست نقد و بررسی کتاب فلسفه ی ادبیات
، شان و مرتبه ای که فرهنگ برای نهادها قائل است، می شویم. لامارک از این حوزه ها بحثی نمی کند. لامارک بازی ظریفی با ما می کند و هر آن چه در حوزه ی فلسفه ی تحلیلی نمی آید، زیر عنوان نظریه ی ادبی تعریف می کند و همان ابتدا تکلیف ما را روشن می کند. بارت، دریدا، آلتوسر را فیلسوف ادبی نمی داند و نظریه پرداز ادبی می داند. او درباره ی نظریه پردازان ادبی می گوید کار آن ها این است که می خواهند بحث های جامعه ...
غرب شناس باشیم؛ غرب زده نه
پرسش شخصی خواند که چرا در نوجوانی با وجود آنکه ادبیات و تاریخش تعریفی نداشته، به فلسفه کشیده شده است، حال آنکه هندسه اش خوب بود و تمام دوستانش هم معماری و فنی خوانده اند؟ همین اشارات ما را بر آن داشت که از او بخواهیم از راهی که طی کرده برای مان تعریف کند و به جای شرح آشنایی ایرانیان با فلسفه غرب، آشنایی دکتر مجتهدی با فلسفه غربی را روایت کند. شما متولد سال 1309 در تبریز هستید. آیا تحصیلات ...
■ دعوت به نماز با تأکید بر ساحت یادگیری و بینش
صرف که هدف بر یادگیری حقائق علمی و انبانی از اصطلاحات متمرکز است. [1] متأسفانه اغلب آموزش هایی که امروزه در محیط های آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه ها صورت می گیرد به گونه ای ارائه می شوند که مخاطبان بتوانند در امتحانات نمرۀ خوبی کسب کنند و از آنجائیکه پرسش های امتحانی هم بیشتر حفظی است، دانش آموزان و دانشجویان این مطالب را حفظ می کنند. بدیهی است که مطالب حفظی تأثیر چندانی بر روحیات و ...
تغییرات ارتباط گران و محتوا در مراسم عزاداری های مذهبی در ایران
سبک سینه زنی خاصی ندارند. مراسم عزاداری آنها بسیار آرام و کوتاه میباشد. از جمله مصداقهای این دسته می توان به ملی- مذهبی ها اشاره کرد. وجهی از تقلیل گرایی عزاداری سنتی را مشاهده مینماییم. به عنوان مثال در شب احیا، مراسم قرآن به سر گرفتن را در ذکر "بک یا الله" تمام میکنند. نوع دیدی که تقلیل گرایی خاصی دارد و از مناسکی که فرهنگ عامه جامعه با آن اجین است، تقریبا دور است. این دوری را میتوان جزو ...
انقلاب اسلامی ایران قواعد روانشناسی ناسیونالیسم را دچار تغییر کرد
زیست که آزمایشگاه های این به اصطلاح روشنگری غربی مفهوم گستاخانه ای را به وجود آورد مبنی براینکه قدرتِ انقلاب قابلیت تغییر هر چیزی را دارد. بعد از گستاخی، حس ناامیدی موجود در قصه های فلسفی یونانی های باستان غالب بود؛ قصه هایی که به زیبایی از سوی ابن سینا، فارابی و ابن رشد بازتفسیر و پروده می شد- کسانی که فلسفه عمیق شان بازگوکننده تعهدشان به تفکر انتقادی است که در اندیشه جهانی مثال زدنی ...