سایر منابع:
سایر خبرها
احکام متفرقه طلاق
می توانند زن او را طلاق بدهند ولی بنابراحتیاط واجب باید طلاق، با اجازه حاکم و به مصلحت دیوانه باشد و دیوانگی او متّصل به زمان قبل از بلوغ وی باشد. خوئی، تبریزی، زنجانی: مسأله- پدر و مادر جدّ پدری دیوانه می توانند زن او را طلاق بدهند (زنجانی: مگر آن که طلاق زن برای دیوانه مفسده داشته باشد). گلپایگانی، صافی: مسأله- پدر و جد پدری دیوانه –که دیوانگی او متصل به زمان صغیر بودنش باشد ...
طلاق بائن و طلاق رِجْعی
فحّاشی یا رفت و آمد نمودن با اجانب است... سیستانی: در بعضی از موارد از جمله آن که زن زنا نماید... وحید: در بعضی از مواقع مانند فحّاشی و زنا کردن زن... 2- اراکی، سیستانی، زنجانی، وحید: بدون اذن شوهر... فاضل: حرام است زن بدون اجازه شوهرش... 3- سیستانی: و بر مرد واجب است مخارج زندگی او را در دوران عدّه بدهد. ***** مکارم ...
راه های فرعی برای ارث برابر
هاست و اگر مانعی از انتقال مال از مورث به وارث نباشد، خودبه خود و قهرا با مرگ یکی از زوجین قسمتی از ماترک او به دیگری منتقل می شود. بیان این نکته لازم به نظر می رسد که وقوع نزدیکی میان زن وشوهر تاثیری در توارث نداشته و تنها در نکاح مریض شرط است. به خاطر اینکه اماره بر نیاز شوهر به داشتن همسر تلقی می شود. برعکس، حتی اگر شوهر همسر خود را در بیماری به طلاق بائن طلاق دهد، تا یک سال اگر بر اثر آن ...
زندگی به سبک آیت الله العظمی بهجت
را نمی داد، گوش میداد، ولی جواب نمیداد؛گرچه خیلی از حرف ها هم بی ربط و بی انصافی بود. گاهی هم اعتراض می کردم، مگر حرف خلاف نبود؟ چرا پاسخ ندادید؟ می فرمود: مگر با جواب دادن، حرف تمام میشود؟ *امر و نهی به فرزندان امر و نهی کردن و تحکّم ایشان، بیشتر در حلال و حرام بود. از آن زمان که من بالغ شدم و به سن پانزده سالگی رسیدم، یک بار هم دستور نداد نانی بخر یا چیزی تهیه کن. گاهی با ...
شرایط شیر دادنی که سبب محرم شدن است
و نگاه محرمانه هم به او ننمایند... 6- اراکی، سبحانی: مگر آنچه با شیر مخلوط شده به قدری کم باشد که چیزی به حساب نیاید (مستهلک شود)... مکارم: 5- شیر را با چیز دیگر مخلوط نکنند... فاضل: [چهارم:] شیر، از ولادت باشد، بنابراین اگر پستان بدون تولد فرزندی شیر پیدا کند و بچه از آن شیر بخورد، سبب محرمیّت نمی شود... 7- بهجت: [پایان شرط پنجم] سیستانی ...
مسائل متفرقه زناشویی
، سبحانی: ولی یائسه باشد یعنی اگر سیّده است شصت سال و اگر سیّده نیست پنجاه سال او تمام شده باشد، امّا اگر یائسه نباشد... بهجت، نوری: ولی یائسه باشد، امّا اگر یائسه نباشد.... 4- صافی: و اگر تا آخر عدّه مرتد بماند عقد باطل است . 5- بهجت: اگر قبل از اتمام عدّه... 6- نوری: و معنای یائسه در مسأله [435] گذشت. مکارم: رجوع کنید به ذیل مسأله 2447. ...
زنانی که ازدواج با آنان حرام است
...، در هر صورت تا وقتی هر دو زنده هستند نفقه زن بر مرد است و غیر از مهر، دیه هم بر مرد واجب می شود، و چنانچه افضاء نکرده باشد، هر چند مرتکب حرام شده، ولی بنابرأظهر آن زن بر او حرام نمی شود. ***** خوئی: مسأله- نزدیکی با دختری که بالغ نشده حرام است ولی اگر کسی دختر نابالغی را برای خود عقد کند و پیش از آن که نه سال دختر تمام شود، با او نزدیکی کند، أظهر آن است که بعد از بلوغ دختر ...
احکام عقد دائم
...، می تواند با اجازه گرفتن از حاکم شرع در هر روز به اندازه خرجی آن روز بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممکن نیست، چنانچه نتواند معاش خود را تهیّه کند، مگر آن که بی اجازه او از منزل خارج شود، اطاعت شوهر بر او واجب نیست. گلپایگانی، صافی: مسأله- زنی که ازشوهر اطاعت می کند و شوهر خرج او را نمی دهد اگر ممکن است می تواند خرج خود را بدون اجازه از مال او بردارد و اگر ممکن نیست چنانچه ناچار ...
شرایط عقد ازدواج
بنابر احتیاط، بالغ و عاقل باشد... 11- نوری: ولی اگر نابالغ ممیّز با قصد انشاء، صیغه عقد را برای دیگری وکالتاً یا فضولتاً اجرا کند و او اجازه دهد یا برای خود با اذن یا اجازه ولیّ، عقد کند یا بعد از بلوغ، عقد قبل از بلوغ را برای خود قبول کند صحیح می باشد... زنجانی: سوم: کسی که صیغه را می خواند ممیّز و عاقل باشد چه برای خودش بخواند یا از طرف دیگری وکیل شده باشد و اگر ممیّز برای ...
دانشگاه گسسته از جامعه/ دانشگاه از نردبان تا سایبان در گفت وگو با عباس کاظمی جامعه شناس
همه این عناوین را بدون در نظر گرفتن تفاوت های جدی و اساسی ذیل عنوان کلی دانشگاه می شناسیم و کسانی که در آنها فعالیت می کنند را دانشجو و استاد خطاب می کنیم، بدون توجه به این واقعیت انکارناپذیر که دانشگاه و دانشجو در سال های اخیر، تحولاتی ژرف و اساسی را از سر گذرانده اند و دانشگاه امروزی، به لحاظ موقعیت، جایگاه، کارویژه ها و کمیت و کیفیت اقبالی که از سوی جامعه نسبت به آن هست، با دهه های پیش متفاوت ...
هبه طبق فتوای آیت الله وحید خراسانی
باشد ، وگرنه آن هبه فضولی است وصحّت آن منوط به اجازه کسی است که اجازه او معتبر است. وحید:مسأله 2418 در هبه قبض معتبر است ، پس اگر مالی را به کسی ببخشد ، تا به قبض او ندهد ، هبه محقّق نمی شود ، وباید کسی که مال به او بخشیده شده ، به اذن هبه کننده قبض کند ، ولی اگر آن چه را بخشیده ، در تصرّف کسی باشد که به او بخشیده ، کفایت از قبض می کند. وقبض در غیر منقول مانند خانه وزمین به ...
احکام ودیعه
دفع ظالم متوقّف بر این باشد که شخص امین مالی را پرداخت کند، جایز است و بلکه اگر ضرر و حرجی برای او ندارد، در صورتی که امکان اذن گرفتن از امانت گذار یا ولیّ او (ولو حاکم شرع) نباشد، واجب است آن مال را بپردازد و می تواند به این قصد بدهد که بعداً به امانت گذار رجوع کند و از او بگیرد. بهجت: مسأله 1848- اگر حفظ امانت متوقّف بر آن باشد که دروغ بگوید، پس اگر می تواند، باید توریه کند و اگر نمی ...
احکام ضمانت
به ذمه و هر دو صحیح است). (مسأله 2311) ضامن و طلبکار باید مکلّف و عاقل باشند و کسی هم آنها را مجبور نکرده باشد 1و نیز باید در حال بالغ شدن سفیه نباشند2 که مال خود را در کارهای بیهوده مصرف کنند، (ولی اگر بعد از بالغ شدن سفیه شده باشند و حاکم شرع آنان را از تصرّف جلوگیری نکرده باشد اشکال ندارد3) و کسی که بواسطه ورشکتگی، حاکم شرع او را از تصرّف در اموالش جلوگیری کرده بابت طلبی که دارد ...
احکام کفالت
ولی اگر نابالغ با اجازه یا اذن ولی کفالت کند صحیح است. 4- قصد کفالت داشته باشد . 5- اگر کفالت نیازمند صرف مال باشد، سفیه نباشد و کفالت سفیه بدون اذن یا اجازه ولیّ در صورتی که نیازمند صرف مال خود است باطل است. 6- مفلّس نباشد، و کفالت مفلّس چنانچه نیازمند تصرّف در مالی باشد که از تصرّف در آن ممنوع است بدون اذن یا اجازه طلبکاران صحیح نیست. 7- کسی او را در ...
احکام رهن
، مگر با اذن و اجازه طلبکاران مفلس و ولیّ سفیه ، و معنی سفیه و مفلّس در مسأله 2254 گذشت. مکارم: مسأله- گروگذار و کسی که مال را گرو می گیرد باید بالغ و عاقل باشند و کسی آنها را مجبور نکرده باشد و نیز باید سفیه نباشند همچنین حاکم شرع او [گرو گذار] را به خاطر ورشستگی از تصرّف در اموالش جلوگیری نکرده باشد. زنجانی: مسأله- گرو دهنده و کسی که مال را گرو می گیرد باید ممیز و عاقل و قاصد ...
احکام قرض
فقیر دهد خواه آن فقیر غیر سیّد باشد یا سیّد. فاضل: چنانچه امید نداشته باشد که او یا وارث او را پیدا کند، باید طلب او را به فقیر بدهد و احتیاط واجب این است که با اجازه مجتهد جامع الشرایط باشد . ***** بهجت: مسأله- اگر طلبکار ناپدید شد، بدهکار باید جستجو کرده و مال او را نگهداری کند تا به او برساند، واگر هیچگونه امیدی به یافتن طلبکار ندارد، باید مال را یا به حاکم شرع ...
احکام وکالت
نماید تا از طرف او انجام دهد ، مثلا به دیگری واگذار کند که خانه او را بفروشد ، یا زنی را برای او عقد نماید ، پس سفیه چون حقّ ندارد در مال خود تصرّف کند ، نمی تواند برای فروش آن کسی را بدون اذن ولیّ وکیل نماید ، و همچنین کسی که به واسطه افلاس به حکم حاکم شرع از تصرّف در مالش منع شده است ، نمی تواند برای تصرّف در مالش وکیل بگیرد مگر به اذن یا اجازه طلبکاران. مکارم: مسأله- وکالت ان است که ...
احکام حواله دادن
داده شود در حواله دهنده و کسی که به او حواله شده، محجور نبودن شرط نیست. 7- فاضل: و نیز در این صورت، اگر حواله دهنده سفیه هم باشد، اشکال ندارد. ***** وحید: مسأله- بدهکار و طلبکار باید عاقل و بالغ باشند ، و باید کسی آنهارا به ناحق اکراه نکرده باشد ، و سفیه یعنی کسی که مال خودرا در کارهای بیهوده مصرف می کند نباشند ، مگر این که با اذن یا اجازه ولیّ باشد ، ولی اگر حواله ...
احکام جعاله
در مال خود تصرّف نماید؛ بنابراین جعاله نابالغ یا سفیه یا مفلّس (توضیح آنها درمسأله [2145] گذشت) صحیح نیست، مگر ولیّ نابالغ یا سفیه به انجام جعاله اذن دهند، یا پس از انجام، آن را اجازه دهند؛ همین طور اگر طلبکاران، جعاله مفلّس را اذن یا اجازه دهند، جعاله صحیح است. وحید: مسأله- جاعل باید عاقل و بالغ باشد ، و از روی قصد و بدون اکراهِ به ناحق قرار داد کند ، و شرعاً بتواند در مال خود تصرّف ...