سایر منابع:
سایر خبرها
چگونه خیانت همسر خودرا ببخشیم؟
...> راههایی برای فراموشی بخشنده باشیم کسی که از گناه خود توبه کند خداوند می بخشد و بهتر است ما هم بخشنده باشیم کما اینکه دوست داریم دیگران ما را ببخشند، و به یاد داشته باشیم که اگر ما چنین اشتباهی را مرتکب می شدیم و همسرمان از ما گذشت نمی کرد چقدر آزرده خاطر می شدیم . حتی ممکن بود به خاطر عدم بخشش به کارهای ناپسند ادامه دهیم اما بخشش مانع ادامه کارهای اشتباه است. درباره ی مشکل ...
تحلیل مسابقه قرآنی اسراء در صفحات معارفی رسانه ها
اخلاقی و دینی سوق نمی دهد و باید بسترهای لازم را برای ترویج حجاب فراهم کنند. مردم جامعه نیاز به بسترهای مناسب فرهنگی و اعتقادی دارند؛ در مناسب های آیینی و مذهبی مشاهده می کنیم که به دنبال ایجاد فضای مناسب معنوی، همان مردمی که با زور قانون می خواهیم مقیدشان به عفاف و حجاب کنیم، در مراسم ها شرکت می کنند و از خداوند طلب آمرزش می کنند؛ چرا که فضا به گونه ای است که انسان ها ناخودآگاه سعی می کنند خود را ...
امام علی( علیه السلام ) در نامه 31 نهج البلاغه به فرزندش امام حسن ( علیه السلام ) چه سفارش هایی می ...
...، و جایگاه خود را پیش از آمدنت آماده کن؛ زیرا پس از مرگ، عذری پذیرفته نمی شود، و راه باز گشتی وجود ندارد. 19. توبه: و در صورت ارتکاب گناه در توبه را مسدود نکرده است؛ در کیفر تو شتاب نداشته، و در توبه و بازگشت، بر تو عیب نگرفته است، در آن جا که رسوایی سزاوار تو است، رسوا نساخته، و برای بازگشت به خویش شرایط سنگینی مطرح نکرده است، در گناهان تو را به محاکمه نکشیده، و از رحمت خویش نا امیدت ...
خطبه بدون الف امام علی( علیه السلام ) را با ترجمه بیان کنید.
علیه و آله و سلم )، فرستاده و بنده، و وصی، پیامبر، نجات یافته، دوست و شیفته اش، گواهی می دهم که او را در بهترین روزگار و در دوران فَترت وحی و کفر، از روی رحمت بر بندگان و منّت فراوان برانگیخت و پیامبری را به او پایان داد و حجّتش را با او استوار ساخت. [محمّد( صلی الله علیه و آله و سلم )] پند داد و دلسوزی کرد، ابلاغ کرد و کوشید، در حالی که با مؤمنان مهربان بود و بخشنده، سخاوتمند بود و خشنود، و پیشوا ...
آیا دلیلی بر افضلیت اشک برای امام حسین( علیه السلام ) نسبت به اشک از خوف خدا داریم؟
گیری با بررسی روایات در باب اشک خوف و اشک بر امام حسین( علیه السلام )، روایتی مشاهده نشده که صراحت در برتری اشک بر امام حسین( علیه السلام ) نسبت به اشک از خوف خداوند متعال داشته باشد، اما می توان گفت: همه اعمال انسان در راستای رسیدن آدمی به مقام عبودیّت و بندگی الهی است چنان که بهترین تاج افتخار برای رسول اکرم( صلی الله علیه و آله و سلم ) عبد بودن و بندگی ایشان است و در تشهد نماز می خوانیم ...
قیام توابین چگونه بود؟ و وضعیّت آنها در نزد خدای متعال چگونه است؟
...، هر چند در این راه کشته شوند. در مورد پذیرش توبه آنها؛ هم ما و هم خود آنها اقرار داشته اند که در واقعه کربلا می توانستند عملکرد بهتری داشته باشند. در سمت دیگر، توبه کردن آنها نیز نقل اخبار و گفتارها است. در سمت دیگر توبه کردن آنها نیز مورد نقل اخبار و گفتارها است. قضاوت در مورد توبه آنها، باید براساس شواهد و قرائن بوده باشد، زیرا آنچه در عالم واقع، حاصل شده؛ به اینکه خداوند در واقع توبه ...
تفسیر نهج البلاغه فرصتی برای شناخت جوامع بشری با معارف این کتاب است
القلوب موجوده اشاره کرد. رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران ظهارداشت: امروز از قلم با تاکید بر آیه شریفه ن وَ الْقَلَمِ وَ ما یَسْطُرُونَ از علما و از نهج البلاغه و به عبارتی علم و دانش تکریم می کنیم. وی با تاکید بر پاسداری قدر و منزلت علما، افزود: دانش برای نجات بشر است و علاوه بر اینکه انسان را از ذلالت می رهاند، راه تعالی و رشد را برای بشر فراهم می کند. بروجردی ادامه داد ...
سپنتامینو! انگره مینو! بس کنید! / تاج برداری به جایِ تاج داری
اهورامزدا (خدای نیکی) و اهریمن (خدای بدی) در زمانه ای درمی گیرد که انسان ها، در غارت و چپاول و ویرانی، محصور می شوند؛ آن گاه است که نبردِ آخرزمان و روز محشر فرامی رسد و خداوند بزرگ از آسمان به زمین می آید و وارد جنگ با بی خدایان می شود. در این نبرد، خدای بدی که تاراج کننده ی نیکی ها بوده است و نور و روشنایی و خوبی را برباد داده و فساد و فاجعه و مصیبت را بر سراسر گستره ی زمین، پراکنده است، نابود می ...
منظور امام سجاد( علیه السلام ) از جمله اللَّهُمَّ لَا خَفِیرَ لِی مِنْکَ در دعای 31 صحیفه سجادیه، چیست؟
باید عزّت و تواناییت حمایتم کند، و برایم در پیشگاه تو شفیعی نیست؛ باید احسانت شفیعم شود، و گناهانم مرا ترسانده؛ عفو تو است که باید مرا امان دهد. پس آنچه به زبان آوردم، از باب نادانیم نسبت به کردار زشتم، و از روی فراموشی در مورد عمل بر گذشته ام نیست، بلکه برای آن است که آسمانت و هر که در آن است، و زمینت و هر که روی آن است، صدای ندامتی که برای تو آشکار کردم، و فریاد توبه ای که در سایه آن به تو پناه ...
پیامبر اسلام( صلی الله علیه و آله و سلم ) در مقابله با جرایم و مفاسد اجتماعی چگونه برخورد می کردند؟
گرسنگی نجات داد و از ناامنی رهایی بخشید .[18] در این آیه شریفه، دعوت به عبادت خداوند، پس از یادآوری تأمین طعام و امنیت آنان آمده است. دقت در آیات زیر نیز معلوم می دارد که صفات اخلاقی، تقوا، شکر و نیز عمل صالح، مترتب بر تأمین احتیاجات اولیه انسان مطرح شده است: وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالاً طَیِّباً وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذی أَنْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ .[19] یا أَیُّهَا الَّذینَ ...
بر اساس آیه 158 سوره انعام؛ وضعیت توبه انسان ها در دوران ظهور امام مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) ...
( صلی الله علیه و آله و سلم ) و ائمه اطهار( علیه السلام ) آمده؛ این آیه شریفه، اشاره به وقایع زمان ظهور حضرت مهدی( عجه الله تعالی فرجهم الشریف ) دارد. زراره، حمران و محمد بن مسلم، از امام باقر( علیه السلام ) و امام صادق( علیه السلام ) نقل کرده اند: منظور از بعض آیات پروردگار، طلوع کردن خورشید از سمت مغرب و خارج شدن جنبنده ای (دابه) از زمین و دجال است. در این زمان کسی که بر انجام گناه اصرار ورزیده و ...
دلیل بی میلی به عبادت ؟
از شعائر دینی و مذهبی است و مانند آن باعث می شود که انسان یا توفیق مناجات و نماز نداشته باشد ، یا اگر توفیقی پیدا کرد و مناجات و نمازی داشت، نماز بی حال و بدون حضور قلب انجام می دهد. ماه مبارک رمضان ماه میهمانی خدا است. سفره کرامت و مغفرت و رحمتش به روی همه بندگان از پاکان تا نا پاکان، ز پرهیزکاران تا گناهکاران باز است . همه گناهان کوچک و بزرگ خود را به خاطر بیاوریم ، ببینیم اگر بر فرض هر روزی یک ...
فضائل اخلاقی رسول خدا (ص)/ شکیبایی بر آزارها
نزد من کسی است که اگر حقّی بر من دارد از من بستاند یا مرا حلال کند تا خدا را که دیدار می کنم پاک و پاکیزه باشم؛ و چنین می بینم که این درخواست ، برای یک بار کافی نیست و لازم است چند بار در میان شما برخیزم و آن را تکرار کنم .سپس از منبر فرود آمد، نماز ظهر را گزارد و باز به منبر بازگشت و همان سخن را تکرار کرد. پیامبر، سراسر رحمت و محبت، بخشش و گذشت، دریا دلی و بزرگواری بود. او هرگز کسی را ...
توقیع نماز اول وقت
... آخر وقت،که در روایات با تعبیر غفران اللّه آمده است. تاخیر نماز از اوّل وقت به آخر وقت، مذموم است؛ لذا امام زمان (علیه السّلام) چنین شخصی را ملعون و دور از رحمت خدا دانسته است. در روایتی دیگر از امام صادق (علیه السّلام) می خوانیم: به جای آوردن نماز در اول وقت موجب خشنودی خداست و به جای آوردن آن در آخر وقت گناه، ولی مورد عفو و مغفرت خداوند است. [5][6] 5. شیخ صدوق، محمّد بن ...