سایر خبرها
آتیلا پسیانی از تلویزیون پول در می آورد و در تئاتر خرج می کند!
/> نمی توانم جلو برداشتت را بگیرم. این حسن یک کار است که از منظر های متفاوت بشود به آن نگاه کرد. ولی ایده اصلی، نقد آموزش توأم با فشار است که در ذهن آموزش گیرنده، ایجاد واکنش منفی می کند. این هم ممکن است از سوی کسانی سیاسی تلقی شود. عیبی هم ندارد. پس این روسری که مادر (فاطمه نقوی) بر سر می کند، علامت چیست؟ دوست داشته این روسری را سرش کند. هیچ نشانه ای هم نیست.
طعنه پناهیان به ظریف در شب تاسوعا
که معتقد بود هزاران سال قبل از حضرت آدم، خدا دشمن بشر را خلق کرده بود، سخنانش را با داستان نفوذ آغاز کرده بود که شناسایی دشمن مقدمه آن است. کما اینکه در قرآن مجید هم بارها به شیطان به عنوان دشمن انسان اشاره شده است. به گفته پناهیان برای درک نفوذ دشمن، باید اول باور داشت که دشمن وجود دارد. وی به سخنان آیت الله بهجت اشاره کرد که از نفوذ در خانه های علما و نفوذ در مملکتی ها ابراز نگرانی
دعوتنامه گازی روحانی به کرملین رفت
این اساس با اعلام آمادگی ایران، روسیه و قطر به عنوان تروئیکای گازی جهان مهر ماه سال 1387 نشست سه جانبه ای به میزبانی تهران، به منظور تسریع در ایجاد یک مجمع جهانی برگزار شد. پس از توافق وزیران نفت و انرژی تروئیکای گازی درباره چارچوب ایجاد یک مجمع مستقل بین المللی گاز و در پی تصویب اساسنامه روسی این مجموعه در نشست مسکو، به طور رسمی فعالیت های این مجمع بین المللی با حضور 11 کشور دارنده ذخایر
بخش های خواندنی رمان نامیرا
آمده و سوار به او سلام کرد و خبری به او رساند. شبث از شنیدن خبر، چهره اش باز شد. چیزی به سوار گفت و خود به خانه بازگشت. سوار برگشت و بر اسب نشست و به تندی رفت. از کوچه پس کوچه های کوفه با عجله گذشت. در مقابل خانه ی عمروبن حجاج ایستاد. پیاده شد و در زد. غلام در را باز کرد. سوار با او گفتگویی کرد و غلام او را به داخل برد. سلام به عمرو بن حجاج! سلام به بنده خدا! سوار گفت: از سوی
نفاق و خطرناک تر از نفاق
به گزارش فرهنگ نیوز، بررسی نفاق و خطرناک تر از نفاق عنوان سلسله بحث هایی است که توسط حجت الاسلام حامد کاشانی در دهه اول محرم امسال در هیأت عبدالله بن حسن(ع) ایراد شده است. عنوان کلی بحث ها بررسی نفاق و خطرناک تر از نفاق است؛ 2 عاملی که کمر اسلام را شکست و باعث شهادت سیدالشهدا(ع) شد و یکی از علل مهم قیام حضرت بود. 50 سال بعد از پیامبر اکرم(ص) عده ای که رسول خدا را ندیده بودند بعد از
ری کرزویل: ربات های کوچک درون مغزمان، می توانند ما را تبدیل به ابرانسان کنند
کرزویل به تازگی در جلسه گفتگویی که در دانشگاه سینگلاریتی برگزار شده است، گفته است: ما در آینده بامزه تر خواهیم بود؛ جذاب تر خواهیم بود و در ابراز احساساتمان نیز تواناتر خواهیم شد. وی اکنون به عنوان مدیر بخش مهندسی در پروژه ی توسعه ی هوش مصنوعی گوگل مشغول است؛ اما این صحبت هایش را نه به نمایندگی از شرکت، بلکه به عنوان نظرات شخصی بیان کرده است. کرزویل پیش بینی کرده
رپورتاژ آگهی غلامرضا تاجگردون برای محمد بهرامی (+عکس)
. محمد بهرامی سیف آباد، دانشجوی سال آخر دوره ی دکتری در رشته ی مدیریت صنعتی است و در حال حاضر نیز در مراحل پایانی این دوره، مشغول نگارش رساله ی دکتری اش می باشد. در ادامه گفت وگوهای هفته نامه توازن با شخصیت های مطرح استان، ساعتی را با وی به گپ و گفت نشستیم و وی به سؤالات این چنین پاسخ می دهد: فعالیت های سیاسی خود را از چه زمانی شروع کردید؟ به صورت جدی از سال 74 یعنی حدود بیست
بندرعباس میزبان مسابقات بسکتبال خیابانی کشور
گفت: مسابقات پرتاب پنالتی، مسابقات بسکتبال خیابانی استانی و سپس مسابقات بسکتبال خیابانی کشوری بهمن ماه به میزبانی بندرعباس برگزار می شود. این مقام مسئول در پایان به ورود یکی از ورزش نویسان استان به جمع هیات مدیره خانه مطبوعات هرمزگان اشاره کرد و افزود: این امر می تواند یک اتفاق مهم در حوزه اطلاع رسانی ورزش استان تلقی شود. منبع: ایسنا برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان اینجا را کلیک کنید. انتهای پیام/
(تصاویر) سیاستمدارن مبتلا به بیماری لمپنیسم!
هفته نامه چلچراغ نوشت: لمپنیسم سیاسی زمان و مکان نمی شناسند و بسیاری از سیاستمداران دنیا را درگیر خود می کند. حتی در بافرهنگ ترین و توسعه یافته ترین کشورها هم سیاستمداران گاهی برای خودنمایی و جوسازی از ادبیات مبتنی بر فحاشی و تهمت و افترا استفاده می کنند و با بد و بی راه و الفاظ رکیک از خجالت رقبایشان در می آیند؛ سیاستمدارانی که مثل برخی از مقامات فرهیخته و مردم دار(!) خودمان اتفاقا
حضور وزیر آموزش و پرورش در یزد و ارائه چند پیشنهاد(1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد نویسنده این سطور متنی را که در حضور وزیر آموزش و پرورش و نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی و عده ای از پیشکسوتان فرهنگی و مدیران و معاونان ادارات آموزش و پرورش بعداز ظهر روز شنبه 28/6/94 قرائت نمود عیناً در این ستون درج می نماید. بسم الله الرحمن الرحیم سلام و ادای احترام به خانم ها و آقایان حاضر در جلسه و با عرض خیرمقدم خدمت مقام عالی وزارت و همراهان عزیز و ارجمندشان و دیگر میهمانان عزیز. وظیفه می دانم به مناسبت 31 شهریور ماه آغاز دوران 8 ساله دفاع مقدس، گرامی بدارم یاد و خاطره شهیدان والامقام، آزادگان و ایثارگران به ویژه معلمان و دانش آموزان شهید و خانواده های معظم آنان اسوه های صبر و مقاومت که آسایش و امنیت این سرزمین اسلامی را مدیون فداکاری های آنان هستیم. حقیر در نظر دارد در این جلسه از خصوصیت کمتر گفته شده شهید بزرگوار محمدعلی رجایی یعنی از آزاداندیشی آن بزرگ مرد یاد کند. در سال 1358روزی با حضور مدیران و معاونان وزارتخانه جلسه ای برگزار شده بود تا پیرامون مطالب کتاب های درسی بحث و تبادل نظر شود. شهیدرجایی اظهار داشت اگر می خواهید این امر تحقق یابد بروید با متخصصان هر رشته مذاکره و از آنها دعوت کنید همکاری نمایند، وجهی هم برای اینکار اختصاص دهید. ایشان نام چند نفر از جمله مرحوم دکتر عبدالحسین زرین کوب را ذکر کردند. اما بعدها دیده شد در کتابهای درسی مقالات، عکس ها و نام بزرگانی که نه تنها از یاوران انقلاب بلکه از کسانی بودند که در پیروزی انقلاب اسلامی ایران نقش اساسی داشتند حذف کردند تا جایی که نوبت به حذف شعر مفسر بزرگ جهان تشیع علامه بزرگوار سیدمحمدحسین طباطبایی مولف تفسیر ارزشمند المیزان رسید. شعری با عنوان کیش مهر و با مطلع: همی گویم و گفته ام بارها – بود کیش من مهر دلدارها... اما آنچه حذف گردیده است: گره را ز راز جهان باز کن / که آسان کند باده، دشوارها جزافسون وافسانه نبود جهان / که بستند چشم خشایارها مرحوم علامه طباطبایی ترک زبان و استاد مسلم ادبیات عرب بودند به غیر از کلمه حلاج که آن هم اسم خاص بوده لغت عربی در آن شعر استفاده نشده اما به دست مولفان به تیغ سانسور گرفتار شده است. چه زیباست که تصمیم گیرندگان و نویسندگان کتب درسی در رشته های اجتماعی و ادبی و غیره به این نکته تاریخی توجه می نمودند که ابوالاسود دوئلی از حضرت علی بن ابیطالب(ع) پرسید: ای امام! بزرگترین شاعر عرب کیست؟حضرت فرمودند شاعران در یک وادی روشنی نتاخته اند تا پایان کار معلوم شود و اگر ناچار باید داوری کرد، پس پادشاه گمراهان بزرگترین شاعر عرب است.(حکمت 455 نهج البلاغه). مظهر عدل و عدالت به امرؤالقیس اشاره می فرماید که بیشتر اشعار او در وصف شراب، معشوق، مجالس لهو و لعب، زیبائی های اندام اسب و امثال آن بوده و در دوران جاهلیت به وی لقب ضلیل داده بودند. جناب آقای دکتر فانی از جنابعالی درخواست می گردد ترتیبی داده شود تا برق و آب و گاز هیچ یک از مدارس در سراسر ایران قطع نگردد و در این راه استانداران محترم به کمک طلبیده شوند. دیدیم با نبودن وسایل استاندارد گرمایش و سرمایش در آموزشگاه ها ضررهای مادی و خسارات جانی جبران ناپذیری تاکنون به بار آمده است. از جمله اثراتی که بر این امور و نظایر آن مترتب می باشد سوژه ای است که به دست مخالفان نظام و حتی عده ای از موافقان حکومت داده می شود تا با تمسک به ضرب المثل چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است بعضی از سیاست های نظام مانند کمک به دیگر کشورهای مسلمان منطقه یا آمریکای لاتین یا بعضی از کشورهای آفریقایی را مورد ایراد و انتقاد قرار دهند. پیشنهاد می نماید در تحقق خواسته های فرهنگیان شاغل تلاش های همه جانبه صورت پذیرد و دولتمردان و مسئولان ذی ربط کوشش کنند ظلم مضاعفی را که سال هاست بازنشستگان فرهنگی بویژه بازنشستگان قبل از سال 1379در زمینه تبعیضات موجود در دریافت حقوق ماهیانه، تحمل می نمایند بر طرف گردد یا حداقل کاهش یابد. از دیدارتان با خانواده های معلمان زندانی سپاسگزاری می گردد همانگونه که در مصاحبه با خبرگزاری مهر اظهار داشته اید در حدود اختیارات قانونی برای پیگیری مشکلات معلمان از جمله معلمان زندانی تلاش خواهید نمود که این عنایت و توجه با عملکرد پیشینیان شما که حاضر نبودند اعضای کانون صنفی معلمان را به اصطلاح به حضور بپذیرند قابل مقایسه نیست. یکی از وعده های جناب دکتر حسن روحانی قبل از خرداد 92 همانا تلاش برای رفع حصر معترضان به انتخابات 88 بود بدان امید که در این زمینه اقدامات لازم معمول گردد و به نتیجه مطلوب هم برسد. تشکر از دولت تدبیر و امید که اعلام کرد بگذارید معلمان و کارگران خواسته های خودشان را بیان کنند و در یزد نیز از جناب آقای استاندار محترم و جناب آقای دکتر طالبی معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری و جناب آقای احمد شیرزاد مدیر کل آموزش و پرورش بار دیگر تشکر می کنم که طی جلسات متعدد خواسته های به حق فرهنگیان اعم از شاغل و بازنشسته را شنیدند و از امنیتی کردن فضا جلوگیری نمودند و سپاس از معلمان آگاه و نکته سنج یزدی که با صراحت در تجمع های گوناگون اظهار داشتند: برای احقاق حق معلمان و جلوگیری از تضییع حقوق آنان کوشش می کنند اما در روزهای رسمی مدرسه و کلاس را ترک نمی کنند. باشد که در پی سفر وزیر محترم آموزش و پرورش به یزد تصمیماتی به نفع فرهنگیان محترم اعم از شاغل و بازنشسته و دانش پژوهان یزدی اتخاذ گردد. ضمناً از طرف 4600 نفر سهامدار شرکت های فرهنگیان یزد از جنابعالی دعوت می نمایم در سفر بعدی از مجتمع آموزشی حضرت مجتبی(ع) و یکی از پروژه های در دست اقدام شرکت بازدید فرمائید تا به خواست ایزد یکتا جنابعالی هشتمین وزیر دولت جمهوری اسلامی ایران باشید که از تعاونی فرهنگیان یزد دیدن می نمائید. خدایا چنان کن سرانجام کار تو خشنود باشی وما رستگار بر محمد و آل محمد صلوات در آن نشست عده ای از پیشکسوتان و فرهنگیان درخواست ها، پیشنهادها و نقطه نظرات خود را بیان نمودند جناب آقای غلامعلی سفید استاندار اسبق اظهار داشت: با تشکر از وزیر محترم به خاطر کارهایشان، از نظر سفر به استان ها و جلسه با معلمان و حضور در جمع فرهنگیان و به ویژه ملاقات با خانواده زندانیان و تلاش در جهت آزادی آنان که کار ارزشمندی است، متاسفانه دعا برای زندانیان و حمایت برای آزادی اسیران در قاموس بعضی منکر تلقی می شود. درباره آموزش و پرورش می توان مسائل مختلفی را مطرح نمود ولی تحت دو عنوان مطالب کلی را عرض می کنم. 1- عدالت آموزشی 2- نوسازی اموزش و پرورش درباره عدالت آموزشی باید مهمترین مسئله را وضعیت معیشتی معلمان عنوان کرد پس از آن نگاه یکسان به همه معلمین و دانش آموزان و تامین و توزیع امکانات مناسب برای همه آموزشگاه ها. در رابطه با مدارس خاص تنوع آنها کاهش یابد و با اجرای قانون و پرداخت بخشی از هزینه ها توسط دولت امکان حضور بیشتر دانش آموزان در مدارس غیردولتی فراهم گردد. قانون اینگونه مدارس که در مجلس شورای اسلامی مصوب شده اجرایی گردد و معلمین مدارس غیردولتی در خدمات رفاهی و ادامه تحصیل و آموزش های ضمن خدمت مورد حمایت قرار گیرند. به مدارس مناطق و استان ها در زمینه های مختلف به ویژه محتوای دروس، شروع و خاتمه کار مدارس، زمان های تعطیلی و ساعات آموزشی و... اختیارات بیشتر داده شود. به تشکل های موجود فرهنگیان و ایجاد تشکل فراگیر با انتخابات آزاد برای مشارکت در امور مختلف از جمله مسائل معیشتی، مدیریتی عنایت ویژه ای مبذول گردد. در پایان باید تاکید کرد علیرغم همه مشکلات مانده از سال های پیش از قبیل استخدام های فراوان، وجود نیروی انسانی مازاد، بدهی ها و... اما نقشه راه تا حدی مشخص شده و تدوین سند تحول، زمینه بعضی اقدامات اساسی را فراهم نموده است که باید از این فرصت ها استفاده نمود. جلسه بعد از سخنان مقام عالی وزارت و پاسخگویی به بعضی از مطالب و پرسش های مطرح شده با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد پایان یافت. مدیر مسئول ...
استعفای شهردار یزد و اثرات مترتب بر آن
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد قانون وظایف اعضای شورای اسلامی شهرها را در 34 بخش و چند تبصره مشخص نموده از جمله انتخاب شهردار، نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورا و طرح های مصوب در امور شهرداری، همکاری با مسئولان اجرایی و نهادها و سازمان های مملکتی در زمینه های مختلف اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، اقتصادی و عمرانی، نظارت بر حسن اداره و حفظ سرمایه و دارایی های شهرداری، همکاری با شهرداری جهت تصویب طرح حدود شهر، نرخ خدمات ارائه شده توسط شهرداری، تعیین نرخ کرایه وسائط نقلیه و عوارض و از همه مهمتر انتشار صورت مالی در پایان هر سال جهت اطلاع عمومی و غیره می باشد 1 گرچه بنا به دلایل و علل گوناگون نظیر عدم استقبال فعالان سیاسی، نهادهای اجتماعی و یا نبودن احزاب و گروه های قانونی علاقه مند آن طور که باید و شاید مردم دارالعباده در انتخابات اعضای شورای اسلامی شهر یزد شرکت ننموده و به نظر می رسد جمع آرای 13 عضو منتخب برابر با تعداد رای افرادی است که حق شرکت در انتخابات شورای شهر داشته اند یعنی با یک حساب ساده آرای اکثر منتخبین کمتر از ده درصد آرای واجدین شرایط می باشد که می توانستند پای صندوق های رای بیایند اما بدیهی است افراد انتخاب شده قانوناً عضو شورای اسلامی شهر یزد و مورد احترام هستند و مصوبات جلسات پس از طی مراحل پیش بینی شده قابل اجراست. یکی از مواردی که اخیراً در شهرداری خبرساز شد موضوع استعفای شهردار یزد بود که روز سه شنبه 10 شهریور ماه در شورا اعلام وصول شد و قبل از آن برخی از سایت ها مخالفت بعضی از گروه های سیاسی و مسئولان ارشد استان و نیات مغرضانه!! یکی از اعضای شورای اسلامی شهر را باعث استعفای شهردار می دانستند که نمی خواسته به مردم خیانت کند و به ناچار استعفا داده است. شهردار یزد با اقدام به جا و مناسب مطالب منتشر شده در این باره را تکذیب کرد. وی عنوان مسائلی از قبیل اختلاف با استانداری و زیاده خواهی اعضای شورای اسلامی شهر را کذب محض دانست.. ... و گفت طی دو سال گذشته بیشترین تعامل را با استانداری یزد و شورا داشتیم و داریم و نمایندگان محترم مردم در شورای شهر یزد نیز تنها خواست مردم را دنبال کرده و مشکلی با هیچ یک از اعضای شورا وجود نداشته است. وی در پایان خود را خدمتگزار مردم دانست و افزود: امیدواریم با تصمیم شورای شهر آنچه که به نفع شهر یزد است حاصل شود و منتظر تصمیم شورا می مانیم. 2 مدیر مسئول آیینه یزد در این شماره نظر خوانندگان آیینه را به نکاتی که به نظر می رسد در رسیدگی به استعفای شهردار مورد بی توجهی اعضا از جمله رییس شورا قرار گرفته است جلب می نماید. قبلاً رئیس شورای اسلامی شهر یزد با رد شایعه استیضاح شهردار یزد گفته بود: اعضای شورای اسلامی شهر به دلیل اجرا نشدن برخی مصوبات شورا، سوالاتی را با شهردار مطرح کردند. حجت الاسلام عباس زارع گفت: طرح سوال از شهردار یکی از حقوق اعضای شورای شهر است اما هدف از این سوالات، دریافت پاسخ از شهردار است و برنامه ای برای رای گیری و استیضاح شهردار مطرح نیست. وی با تاکید بر اقدامات شایسته شهرداری یزد، ادامه داد: 60 درصد مصوبات شورای شهر تاکنون اجرا شده است اما اعضای شورای شهر خواستار پاسخ شهردار درباره مصوبات اجرا نشده هستند. این عضو شورای شهر گفت: اعضای شورای شهر با بازدید از طرح های شهری، از روند اجرای برخی از این طرح ها از جمله ساخت پارک های شهری و توسعه فضای سبز شهر انتقاد کرده اند. وی ادامه داد: سرعت عمل اجرای برخی از این طرح ها نیز کند است در حالی که نیاز به ایجاد پارک و توسعه فضای سبز شهری از نیاز های اساسی شهر محسوب می شود. رئیس شورای شهر یزد گفت: اجرای طرح های مناسب برای توسعه فضای سبز و نگهداری از فضای سبز موجود به ویژه فضای سبز حاشیه معابر شهر نیز مورد تاکید اعضای شورای شهر است. زارع اضافه کرد: محله های مختلف به ویژه محله های قدیمی شهر نیز مشکلاتی دارند که هنوز اقدام مناسبی برای رفع آنها انجام نشده است و اعضای شورای شهر خواستار ارائه پاسخ از سوی شهردار در خصوص دلایل رفع نشدن این مشکلات هستند. وی گفت: سیما و منظر شهر یزد در این سال ها تغییرات فاحشی کرده است، اما اعضای شورای شهر انتظار دارند که تلاش های شهرداری برای ارتقای خدمات ارائه شده در شهر سرعت یابد. 3 بعداز حدود 3 ماه که استعفای شهردار تقدیم شورای اسلامی شهر شد مردم انتظار داشتند از طریق شورا علت استعفای شهردار و دلایل اجرایی نشدن تعداد زیادی از مصوبات شورا توضیح داده شود و اعلام گردد در این مدت چه اقدامات و مذاکراتی صورت گرفته است؟ آن عده از اعضای شورا که بعضی از اقدامات شهردار را تخلف می دانستند چرا این موضوع را پیگیری نکردند؟ نتیجه چه شد؟ چرا عده ای از مخالفان آن گونه تغییر روش دادند که به موافق تبدیل شدند؟حق مسلم اعضا است که از عملکرد شهرداری مستدلاً حمایت و یا مخالفت کنند اما هر گروه باید دلایل خود را علنی و رسمی بازگو نماید و در صورتجلسات ثبت و ضبط گردد تا به شایعات موجود دامن زده نشود راه چاره شکایت از این یا آن نیست پاسخگویی راه حل نهایی است. نکته دیگر این که قانون حضور شهروندان را در جلسات علنی شورا مجاز دانسته است. اما هر گاه هنگام رسیدگی به استعفای شهردار عده ای هر چند محدود از هر صنف و طبقه به دلخواه بخواهند از عملکرد وی حمایت یا مخالفت کنند کاری پسندیده و مورد قبول نیست، همانگونه که طومارنویسی مشکلات خاص خود را دارد و قابل اعتنا نمی باشد. اگر روزی قرار است درباره اقدامات مسئولی نظرخواهی شود حداقل عرف راه هایی را مشخص نموده که مغایر با آن چیزی است که در روز رسیدگی به استعفای شهردار انجام پذیرفت و در تاریخ شهرداری ثبت و ضبط گردید و پرسش ها در ذهن جامعه بی پاسخ ماند !! شهردار و اعضای شورا اگر چه تاکنون نشان داده اند مسائل مطروحه مربوط به شهر را که در این ستون درج گردیده پاسخگو نبوده اند اما سزاوار است توضیح دهند در ساعاتی که با استعفای شهردار مخالفت گردید آن عده از کارمندان یا شهرداران منطقه که در جلسه شورای شهر شرکت نموده بودند با اجازه مقامات مافوق و یا شورای شهر بوده و یا در آن روز درخواست مرخصی کرده یا به دلخواه میز کار خود را ترک و در جلسه شورای شهر شرکت کرده بودند؟ مشورت و نظرخواهی معقول و لازم است ولی تصمیمات مهم و اثرگذار در مسائل اجتماعی بویژه در شورای اسلامی شهر معمولاً در نشست های خودمانی، سخنان در گوشی پشت میز هتل ها و میهمان خانه ها و رد و بدل کردن مکالمات با تلفن های همراه و امثال آن در صورتی که مورد اعتراض بعضی از همکاران هم قرار بگیرد و یا نظرات و پیشنهادها در صورتجلسات قید نگردد موثر و مفید نخواهد بود. بدان امید که انتقاد سیدمحمد میرمحمدی عالی ترین مقام اجرایی استان از پاسخگو نبودن بعضی از مسئولان را شنیده باشیم و آن را به کار بندیم. استاندار در مراسمی گفت: همه ما باید پاسخگو به مردم باشیم و عملکردمان به گونه ای باشد که بتوانیم پاسخ مناسبی به مطالبات مردم بدهیم. میرمحمدی با انتقاد از اینکه برخی از مسوولان از پاسخگویی به مردم شانه خالی می کنند اظهار کرد: گاهی مشاهده می شود برخی مسوولان در شبکه های اجتماعی یا گفتگو با رسانه ها خود را به جای مردم می گذارند و مشکلات و مسایلی را که برعهده خودشان است تا رفع کنند را از زبان جامعه بیان می کنند که این معضلات وجود دارد. وی افزود: به عبارتی دیگر آنها سعی در فرافکنی و عدم پاسخگویی به مردم دارند که این در دولت تدبیر و امید جایگاهی ندارد. استاندار یزد به فرمانداران و دیگر مسوولان استان توصیه کرد تمام وقت خود را برای خدمت به مردم قرار دهند و از جایگاه و مسوولیتی که به آنها داده شده به نحو مطلوب در جهت خدمت به مردم استفاده کنند. 4 خواست شهروندان این بود که اعضای شورای اسلامی شهر عملکرد شهردار را دقیقاً بررسی و از اقدامات مفید وی که در نهایت به نفع شهروندان است سپاسگزاری و با توجه به امکانات موجود تصمیم گیری می کردند، چون چهل درصد مصوبات شورای اسلامی شهر یزد اجرایی نشده علت را دقیقاً جویا می شدند و طی صورتجلساتی دلایل اجرایی نشدن آنها را مشخص و به شهروندان یزدی توضیحات لازم را ارائه می کردند و با کسانی که احیانا در انجام وظیفه کوتاهی کرده اند برخورد قانونی می نمودند، در این صورت مردم دارالعباده تصمیمات متخذه از سوی اکثریت یا اقلیت اعضای شورا را بیش از پیش کارساز و اثرگذار تلقی می کردند. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی، ماده 76، مصوب 1/3/1375 2- سایت یزدفردا، 10/6/94 3- هفته نامه آیینه یزد، شماره 421 4- سایت یزدی نیوز، 17/6/ ...
بازخوانی هشت عقب نشینی غرب پس از هشت هشدار رهبر انقلاب
در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی همواره شاهد کارشکنی ها و دشمنی های کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی منطقه نسبت به جمهوری اسلامی ایران بوده ایم که برخی از این دشمنی ها و کارشکنی ها واکنش صریح و قاطعنامه مقام معظم رهبری را در پی داشته است، به طوری که پس از صراحت و قاطعیت رهبر معظم انقلاب شاهد عقب نشینی و تغییر رویه در سیاست های غرب بوده ایم. چنانکه شواهد تاریخی نشان می دهد همین واکنش های صریح و قاطعانه مقام معظم رهبری باعث زوال رویه استعمارگرانه شده است. به عنوان مثال اخیراً، وقوع فاجعه منا و تعلل مقامات سعودی در تحویل به موقع پیکرهای جانباختگان ایرانی، مقام معظم رهبری واکنش صریح و قاطعانه ای را نشان دادند که پس از آن طرف عربی مواضعش تغییر کرد و از موضع خود عقب نشست. اما این اولین واکنش محکم مقام معظم رهبری نبود که با عقب نشینی طرف مقابل همراه شد بلکه در گذار تاریخ موارد بسیاری واکنش صریح رهبر معظم انقلاب، طرف مقابل را ناچار به عقب نشینی کرده که در نوشتار پیش رو به برخی از نمونه های آنها اشاره می شود: 1- عقب نشینی غرب در قضیه میکونوس پس از نهیب رهبر معظم انقلاب در اواخر تابستان 1371 یک عملیات تروریستی در رستوران میکونوس در مرکز شهر برلین با جوسازی رسانه های غربی به بحرانی علیه ایران بدل شد که موجبات جبهه گیری غرب نسبت به جمهوری اسلامی ایران را فراهم کرد. به دنبال این حادثه دادگاه برلین طی یک حکم مغرضانه و بدون استناد، ایران را مسئول مستقیم این تیراندازی خواند در حالی که هیچ سندی مبنی بر محکومیت ایران ارائه نکرد. به دنبال این جوسازی و به منظور تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، 12 کشور اروپایی سفرای خود را از ایران خارج کردند. این حرکت در اصل به منظور منزوی کردن ایران و با این تحلیل که جمهوری اسلامی دچار چالش شود صورت گرفت. در ظاهر همه چیز درحال به حاشیه راندن ایران بود که رهبر معظم انقلاب اسلامی در یک واکنش صریح، حجت را برای غربیان تمام کرده و فرمودند: در مرحله اول، سفیر آلمان را فعلاً تا مدتی نباید راه بدهند که به ایران بیاید. بقیه هم که می خواهند به عنوان یک حرکت به اصطلاح آشتی جویانه برگردند، مانعی ندارد. خودشان رفته اند، خودشان هم برمی گردند. دیدند که رفتنشان هیچ اهمیتی ندارد. پس از این سخنرانی مقام معظم رهبری، کشورهای غربی که متوجه شکست سیاست خود شدند تصمیم گرفتند تا به منظور کاستن از رسوایی ماجرای میکونوس سفرای خود را به تهران بازگردانند اما جمهوری اسلامی ایران به فرمان رهبر معظم انقلاب با بازگشت سفیر آلمان به تهران به همراه سفرای دیگر کشورها مخالفت کرد. گرچه پس از واکنش رهبر انقلاب، سفرای غربی خواستار بازگشت به تهران شدند اما عواقب این رسوایی هرگز از دامن غرب پاک نشد. مقام معظم رهبری در سال 1377 در همین رابطه فرمودند: همه اروپا با هم همدست شدند تا سرِ قضیه دادگاه میکونوس که بنده گفته بودم چون در این قضیه، آلمان این گونه رفتار کرده است و سفرا رفتند، اگر سفرای دیگر می خواهند بیایند، بیایند؛ ولی سفیر آلمان، باید بعداً بیاید. حق ندارد با آنها برگردد؛ این حرف را از بین ببرند، که سفیر آلمان، اگر شده با یک نفر دیگر با هم بیایند. دولت و ملت ایران ایستادند... ما مجبور به رابطه نیستیم، بلکه ما بر روی مواضع سرشار از عزت خود که ناشی از اسلام و قدرت ملی و اسلامی ملت ایران است، می ایستیم، تا همه کسانی که بیگانه از ما هستند، احساس کنند که در مقابل این ملت، نمی شود با قلدری حرف زد . 2- شکست سیاست غرب پس از موضع گیری رهبر معظم انقلاب درباره مسائل هسته ای یکی از مسائلی که موضع گیری های صریح رهبر معظم انقلاب تاثیر ویژه ای در آن داشته و باعث عقب نشینی کشور های غربی شده، مسئله هسته ای است. موضع گیری های رهبر معظم انقلاب در طی 13 سال مناقشه هسته ای کشورمان با کشورهای گروه غرب راهگشای تیم های مختلف مذاکره کننده ایرانی بوده و این مسئله در مذاکرات دو سال اخیر ایران با 1+5 نمود ویژه ای داشته است. چرا که در این دور از مذاکرات، موضع گیری های رهبر معظم انقلاب به عنوان خط قرمزهای راهبردی، پشتوانه محکمی برای تیم مذاکره کننده محسوب می شد. این در حالی بود که هداف اصلی غرب توقف کامل برنامه هسته ای ایران بود. این مسئله در موضع گیری متعدد کشورهای غربی بارها تکرار می شد. به عنوان مثال در اواخر پاییز 92 بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در رابطه با برنامه هسته ای ایران گفت: ما متعهدیم هر کاری که می توانیم برای جلوگیری از هسته ای شدن ایران انجام دهیم . لذا غرب با راه اندازی سناریویی تلاش می کرد تا این مفهوم را به جهان القا کند که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای است لذا باید از هسته ای شدن ایران جلوگیری کرد. رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مدیران، متخصصان و کارشناسان سازمان انرژی اتمی در فروردین 93 با تاکید بر این که فعالیت های جمهوری اسلامی ایران در زمینه تحقیق و توسعه هسته ای به هیچ وجه متوقف نخواهد شد و هیچ یک از دستاوردهای هسته ای نیز تعطیل بردار نیست فرمودند: حرکت علمی هسته ای، به هیچ وجه نباید متوقف و یا حتی کُند شود. لذا پس از قاطعیت رهبر معظم انقلاب کسانی که برای مدت یک دهه صحبت از نابودی یا توقف کامل برنامه هسته ای ایران می کردند، از موضع خود عقب نشینی کرده و با موضع گیری های صریح رهبری مجبور به پذیرش حق هسته ای جمهوری اسلامی ایران شدند. از این رو، نیکلاس برنز دیپلمات و از مقامات سابق وزارت خارجه آمریکا در زمان جورج دبلیو بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا، اعتراف کرد که غرب در متوقف کردن برنامه هسته ای ایران ناکام بوده است. 3- ترس غرب پس از ترسیم خطوط قرمز موشکی ایران توسط رهبر معظم انقلاب با توجه به تحریم های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی ایران و تهدیدات مداوم کشورمان توسط کشورهای گروه غرب، اتکا به توان موشکی از جایگاه ویژه ای در دکترین دفاعی ایران برخوردار بوده است. لذا غرب نیز همواره به اشکال مختلف در تلاش برای اعمال محدودیت در توانایی های موشکی ایران بوده است. به عنوان مثال جی کارنی سخنگوی کاخ سفید ساعتی پس از پایان بی نتیجه مذاکرات وین 4 اعلام کرد موضوع موشک های بالستیک ایران باید جزو مباحث مذاکرات هسته ای برای توافق جامع باشد. وی تاکید کرد که موشک های بالستیک جزو مباحثی هستند که لازم است بخشی از توافق جامع درباره این چالش ها و اختلاف باشند. در چنین فضایی بود که مقام معظم رهبری فرمودند در رابطه با موشک های دفاعی خود حاضر به هیچگونه مذاکره ای نیستیم. با تاکید مقام معظم رهبری، این موضوع در مذاکرات هسته ای نیز بارها از سوی مقامات کشورمان به عنوان خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران اعلام شد. شایان ذکر است کشورهای غربی درحالی به دنبال ایجاد محدودیت برنامه موشکی ایران بودند که خود به انواع موشک های میان برد و دوربرد مجهز هستند. اما غرب تلاش کرد تا با مطرح کردن موضوع موشک های ایران، پروسه مذاکرات را پیچیده کرده و آن را به بن بست بکشاند. مسئله ای که بار دیگر با واکنش شدید رهبر معظم انقلاب اسلامی مواجه شد. مقام معظم رهبری در بازدید از نمایشگاه دستاوردهای نیروی هوافضای سپاه پاسداران، توقع محدود شدن توان موشکی ایران از سوی غرب را احمقانه و ابلهانه توصیف کرده و فرمودند: آنها درحالی توقع محدود شدن برنامه موشکی ایران را دارند که دائما در حال تهدید نظامی ایران هستند، بنابراین چنین توقعی، احمقانه و ابلهانه است. بر این اساس با تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی، موضوع دسترسی ایران به موشک های بالیستیک قابل چانه زنی نبود چرا که این تسلیحات جنبه تدافعی دارد و نه تهاجمی. بدین ترتیب همین موضع به خط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای تبدیل شد. با ترسیم این خطوط قرمز توسط رهبر معظم انقلاب، غرب به این نتیجه رسید که ورود به بحث موشک های ایران برای دستیابی به توافق نهایی زیان آور خواهد بود. در همین رابطه گرگ تیلمن، تحلیلگر پیشین کمیته اطلاعات سنا و وزارت امور خارجه آمریکا و از پژوهشگران موسسه تحقیقاتی کنترل تسلیحات در واشنگتن در یادداشت خود قبل از جمع بندی نهایی مذاکرات، بررسی بحث موشک های بالستیک ایران در مذاکرات هسته ای را برای دستیابی به توافق نهایی با ایران مضر دانسته و از تیم مذاکره کننده آمریکایی خواست تا از ورود به بحث موشک های ایران خودداری کنند. 4- هشدار ولی امر مسلمین جهان به اسرائیل درمورد تهاجم نظامی به ایران و عقب نشینی اسرائیل در هفته های پایانی سال 1391، سران رژیم صهیونیستی تحت تاثیر حمایت کاخ سفید در ادامه تهمت های بی اساس درباره برنامه هسته ای نظامی ایران، بارها جمهوری اسلامی را به حمله نظامی به تاسیسات هسته ای تهدید کرده و دامنه این تهدیدها را روز به روز گسترش می دادند. به دنبال این تهدیدهای بی پایه و اساس رژیم اشغال گر قدس مبنی بر حمله نظامی به ایران، رهبر معظم انقلاب ضمن یک سخنرانی در نوروز 1392 در مشهد مقدس، اسرائیل را در حد و اندازه های دشمنی با ایران ندانسته و فرمودند: رژیم صهیونیستی در قواره و اندازه ای نیست که در صف دشمنان ملت ایران به چشم بیاید. گاهی سردمداران رژیم صهیونیستی، ما را تهدید هم می کنند؛ تهدید به حمله نظامی می کنند؛ اما به نظرم خودشان هم می دانند، و اگر نمی دانند، بدانند که اگر غلطی از آنها سر بزند، جمهوری اسلامی تل آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد. یک روز پس از این سخنرانی، باراک اوباما متحد اصلی اسرائیل که در اردن به سر می برد در یک کنفرانس خبری در “امان” با بیان اینکه حل مسئله هسته ای ایران با کشورهای غربی از طرق غیرنظامی خواهد بود، صریحا بر عقب نشینی غرب از موضع نظامی اشاره کرد و گفت: بهترین راه در مقابل ایران، دیپلماسی است و ما به فشارها بدون در نظر گرفتن راه حل نظامی ادامه می دهیم. اوباما که در آخرین روز زمستان 91 در سفر به سرزمین های اشغالی از مهم بودن امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا سخن گفته بود در مقابل قاطعیت و صراحت رهبر معظم انقلاب اسلامی با رد نظریه نظامی، موضع ضعف آمریکا و اسرائیل را در قبال ایران آشکار کرد. 5- عقب نشینی غرب از موضع بازرسی از مراکز نظامی پس از نهیب رهبر معظم انقلاب اسلامی در کشاکش مذاکرات هسته ای طرف غربی که بی جهت به دنبال کش دادن روند مذاکرات بود در درخواستی نامعقول خواهان نظارت بر مراکز نظامی ایران شد. در همین رابطه ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادامه مذاکره و امضای توافق نامه را منوط به بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان و کارشناسان هسته ای ایران دانست و اذعان داشت: توافق ما بر این اصل استوار است که در صورت توافق نهایی، دسترسی هایی برای بازرسان آژانس ایجاد شود که این دسترسی ها شامل اماکن و افراد ایرانی خواهد شد. در زمینه دسترسی ها اگر به کف خواسته های خود نرسیم، توافق نامه ای را امضاء نخواهیم کرد. به دنبال این درخواست غیرمنطقی غرب، رهبر معظم انقلاب اسلامی بازدید از مراکز نظامی و مصاحبه با دانشمندان ایرانی را اوج توطئه غرب دانسته و فرمودند: حالا در همین مذاکرات باز حرف های تازه ای می زنند. [مثلا] بازرسی ها، گفتیم که اجازه نمی دهیم از هیچ یک از مراکز نظامی هیچ بازرسی ای از سوی بیگانگان صورت بگیرد. می گویند بایستی ما بیاییم با دانشمندان شما مصاحبه کنیم یعنی در واقع بازجویی کنیم. ما اجازه نمی دهیم به حریم دانشمندان هسته ای ما و دانشمندان در هر رشته حسّاس و مهمّی، اندک اهانتی بشود... در دنیا هیچ عاقلی اجازه نمی دهد، هیچ دولتی اجازه نمی دهد؛ دانشمندانشان را مخفی می کنند، نمی گذارند اسمهایشان را هم کسی بفهمد. دشمن پُررو و وقیح توقّع دارد اجازه بدهند راه را باز کنند و بیایند با دانشمندان ما، با اساتید ما، با محقّقین ما گفتگو کنند، مذاکره کنند . درباره چه؟ درباره یک پیشرفت اساسی بومی علمی در کشور. این اجازه مطلقاً داده نخواهد شد؛ این را هم دشمنان بدانند، هم کسانی که منتظرند ببینند تصمیم نظام جمهوری اسلامی چه می شود، بدانند. مدتی پس از این تاکید قاطع مقام معظم رهبری در مورد عدم صدور اجازه به نظارت بر مراکز نظامی ایران از سوی غرب، چنانچه پایگاه صهیونیستی دبکا گزارش داد، واشنگتن در یک عقب نشینی آشکار پذیرفت که بازرسی از تاسیسات ایران پس از تصویب یک هیات ایرانی – آمریکایی میسر خواهد بود . بنا به گزارش این پایگاه، آمریکا با عقب نشینی از مفهوم هر وقت و مکان موافقت کرد در صورتی که بازرسان بین المللی خواستار بازدید از یک مرکز هسته ای ایرانی باشند، باید این مسئله را به اطلاع کمیته مشترک ایرانی آمریکایی برسانند و این کمیته نیز آن را مورد بررسی قرار دهد، مسئله ای که عملا به معنای شکل گیری پروسه ای چند ماهه برای انجام آن است زیرا انجام بازدید منوط به رای و نظر کمیته است که صلاحیت رد این درخواست را هم دارد. بدین ترتیب چنانچه مشاهده شد طرف غربی زمانی که با این واکنش مقام معظم رهبری مواجه شد از موضع خود عقب نشینی کرده و با عدول از درخواست خود در پای میز مذاکره با مقامات کشورمان حاضر شد. 6- عقب نشینی غرب در پی موضع مقتدر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره سوریه از ابتدای سال 2011 آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم همواره و به طور جدی تهدید به حضور نظامی در خاک سوریه می کرد تا اینکه در تابستان همین سال اوباما با قاطعیت اعلام کرد زمان آن رسیده است که اسد برکنار شود . رهبر معظم انقلاب اسلامی در فرودین 1392 در پیامی که توسط وزیر خارجه وقت، آقای صالحی به رئیس جمهور سوریه فرستاده بودند تاکید کردند که ایران با قدرت از بشار اسد و سوریه حمایت می کند . این پیام همبستگی و پشتیبانی فراگیر و نامحدود سیاسی، نظامی و اقتصادی ایران را از سوریه، رهبری و ملت آن در برابر تکفیری ها، تروریست ها، اسرائیل، آمریکا و تمام کسانی که قصد تعدی به این کشور را دارند تاکید می کرد. رهبر معظم انقلاب همچنین با تشبیه منطقه به انبار باروت، هرگونه دخالت آمریکا را به زیان این کشور دانستند. به دنبال اعلام حمایت ایران از سوریه، در میان سیاستمداران آمریکایی نیز بر سر حمله نظامی به سوریه دو دستگی به وجود آمد. در نهایت غربی ها از سرنگونی اسد چشم پوشیده و به دوره انتقالی سوریه با مشارکت بشار اسد تن دادند و تاکید کردند که اوضاع سوریه باید توسط مردم آن کشور مشخص شود. در همین رابطه پس از قاطعیت و صراحت رهبر معظم انقلاب اسلامی و حمایت های مستمر ایران از سوریه، فلیپ هاموند وزیر خارجه انگلستان از آمادگی کشورش برای پذیرش ماندن بشار اسد در راس قدرت خبر داد و گفت: انگلستان حاضر است ماندن بشار اسد در قدرت در دوره کوتاه دولت انتقالی را تحت نظارت بین المللی بپذیرد. پس از این اعلام حمایت مکرر ایران از سوریه، جان کری وزیر خارجه آمریکا طی اظهاراتی که گویای چرخش آشکار در مواضع آمریکا نسبت به سوریه است، آمادگی کشورش را برای مذاکره با بشار اسد اعلام کرده و بر ضرورت آغاز مذاکرات برای حل بحران سوریه تأکید کرد . بدین ترتیب آشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا در تماس تلفنی با همتای روسی خود، سرگئی شویکو، نابودی داعش را به عنوان هدف اصلی حضور آمریکا در سوریه عنوان و تصریح کرد که اسلحه ها تنها گروه تروریستی داعش را نشانه گرفته است و از جنگ با دولت سوریه اجتناب دارد. 7- عقب نشینی فوری آمریکا از تهدید نظامی پس از نهیب رهبر معظم انقلاب در اردیبهشت 1394، جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر خارجه این کشور در یک اظهار نظر به مطرح بودن همه گزینه ها برای مقابله با ایران اشاره کردند. آمریکا قصد داشت تا با مطرح کردن گزینه های نظامی، با حربه تهدید، ایران را به موضع ضعف بکشاند اما مقام معظم رهبری ضمن یک سخنرانی در پاسخ به سخنان تهدیدآمیز آمریکا فرمودند: دشمن تهدید می کند، همین چندروزه، دو نفر از مقامات رسمی آمریکا تهدید نظامی کردند؛ حالا کار به آن افرادی که مسئولیّت های خیلی مهم و حسّاسی ندارند، نداریم. من نمی فهمم مذاکره در زیر شبح تهدید چه معنایی دارد؟ مذاکره کنیم زیر شبح تهدید! مثل اینکه یک شمشیری بالای سر [ما باشد]. ملّت ایران این جوری نیست؛ ملّت ایران مذاکره زیر سایه تهدید را برنمی تابد. چرا تهدید می کنند؟ چرا غلط زیادی می کنند؟ می گوید اگر چنین نشود، چنان نشود، ممکن است ما حمله نظامی به ایران بکنیم؛ اوّلاً که غلط می کنید؛ ثانیاً من در زمان رئیس جمهور قبلی آمریکا آن وقت هم تهدید می کردند گفتم دوران بزن و در رو تمام شده، این جور نیست که شما بگویید می زنیم و درمی رویم؛ نخیر، پاهایتان گیر خواهد افتاد و ما دنبال می کنیم. این جور نیست که ملّت ایران رها کند کسی را که بخواهد به ملّت ایران تعرّضی بکند؛ ما دنبال خواهیم کرد . ساعاتی پس از سخنان قاطع مقام معظم رهبری، جاش ارنست سخنگوی کاخ سفید به میان خبرنگاران آمد و تهدیدات نظامی مقامات آمریکایی را پس گرفت. وی همچنین افزود من منعکس کننده دیدگاه رئیس جمهور آمریکا هستم و بهترین راه برای ما این است که مشغول دیپلماسی با ایران شویم. 8- عقب نشینی عربستان پس از نهیب مقام معظم رهبری مراسم حج امسال که ابتدا با سقوط جرثقیل در مسجدالحرام و شهادت 107 تن از مسلمانان آغاز شد، در روز عید قربان به یک فاجعه دیگر انجامید به گونه ای که در صحرای منا بر اثر سوءمدیریت حکام آل سعود بیش از پنج هزار نفر از مسلمانان که 465 تن از آنان ایرانی بودند به شهادت رسیدند. به دنبال این ماجرا رسیدگی به اوضاع حجاج ایرانی در دستور کار مسئولان ایرانی قرار گرفت اما با کارشکنی و عدم همکاری مقامات عربستانی مواجه شد. درحالی که سران حکومت ریاض بنای ناسازگاری با ایران را داشته و مسئولیتی در قبال شهدا نمی پذیرفتند واکنش صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی، آنان را به خود آورد. ایشان طی صحبت های خود در جمع دانش آموختگان دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره)، مسئولین سعودی را مورد عتاب قرار داده و فرمودند: مسئولین کشور عربستان به وظایفشان عمل نمی کنند بلکه در مواردی نقطه مقابل وظایفشان عمل می کنند، موذیگری می کنند . اگر کشور ما و ملّت ما بخواهد در مقابل عناصر اذیّت کننده و موذی عکس العمل نشان بدهد، اوضاع آن ها خوب نخواهد بود؛ ما تا حالا خویشتن داری کردیم. در قضایای متعدّدی خویشتن داری کردیم؛ دست ایران اسلامی از خیلی ها بازتر است، توانایی های ما، امکانات ما از خیلی ها بیشتر است؛ می دانند که اگر بخواهند هماوردی کنند با نظام جمهوری اسلامی، در هیچ صحنه ای حریف نمی شوند. ما رعایت ادب اسلامی، رعایت حرمت برادری در امّت اسلامی را نگه داشتیم؛ ما می توانیم عکس العمل نشان بدهیم. اگر بنا شد عکس العمل نشان بدهیم، عکس العمل های ما خشن هم خواهد بود، سخت هم خواهد بود . ... امروز ده ها هزار نفر از عزیزان ما هنوز در مکّه و مدینه، در مناسک حجّند؛ اندک بی احترامیِ به این ها، عکس العمل ایجاد خواهد کرد؛ عمل نکردن به وظایفشان نسبت به ابدان مطهّر جانباختگان عزیز ما در حج، عکس العمل ایجاد خواهد کرد؛ مراقب باشند به وظایفشان عمل کنند . ... اگر کسی بخواهد به حقّ ملّت ایران و جمهوری اسلامی ایران دست درازی کند، می دانیم با او چه جوری رفتار کنیم؛ محکم برخورد می کنیم . بلافاصله پس از نهیب مقام معظم رهبری، مقامات رژیم سعودی که هیچگونه مسئولیتی را در قبال فاجعه منا نمی پذیرفتند در یک عقب نشینی آشکار، با وزیر بهداشت ایران دیدار کردند. در این دیدار خالد فالح به عنوان نماینده آل سعود تصریح کرد که مراقبت از مجروحان و شناسایی هویت قربانیان در دستور کار ریاض قرار خواهد گرفت. مسئولان سعودی همچنین پیام تسلیت ملک سلمان را به آیت الله العظمی خامنه ای تقدیم کرده و تصریح کردند که ریاض آمادگی هرگونه همکاری به منظور تحویل پیکر جانباختگان ایران را دارد. منبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی ...
مدیران و ذیحسابان دستگاهها اجرای نظام حسابداری تعهدی را جدی بگیرند
معاون نظارت مالی اداره کل امور اقتصادی و دارایی و رئیس خزانه معین استان یزد: از ابتدای سال آینده اجرای نظام حسابداری تعهدی، ملاک ارزیابی ذیحسابان خواهد شد به گزارش روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد، " سعید نورایمانی " در جمع ذیحسابان که به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در محل مرکز درمانی پرتو درمانی شهید رمضان زاده برگزار شد افزود: روند اجرای آن در سطح کشور به خوبی در حال انجام است و ما نیز باید همزمان با کشور حرکت کنیم. وی با اشاره به تاکید دولت و وزیر اقتصاد برای عملیاتی شدن نظام حسابداری تعهدی افزود: اجرای خزانه داری الکترونیکی و حسابداری تعهدی از برنامه های اولویت دار امسال و در شش ماهه دوم سالجاری است. رئیس خزانه معین استان یزد اضاقه کرد: اجرای نظام حسابداری تعهدی، قانون و سیاست دولت است و ما مجری آن و موظف به اجرای آن هستیم. وی از برگزاری دوره های آموزشی حسابداری تعهدی به همت اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان یزد برای ذیحسابان و مدیران و کارشناسان مالی خبر داد و گفت: این دوره ها برگزار شده و ما منتظر عملیاتی شدن آموخته های شرکت کنندگان هستیم. معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد هم در این نشست گفت: اجرای نظام حسابداری تعهدی حدود چهار قبل در این دانشگاه آغاز شد و در حال حاضر حقوق حدود 10 هزار نفر پرسنل در قالب 30 نوع استخدام از طریق این سیستم پرداخت می شود. " وفایی نسب " توجه ویژه به بحث مالی و اعتباری این دانشگاه را مورد تاکید قرار داد و افزود: طرح ها و پروژه های متعددی توسط این دانشگاه در حال انجام است و با توجه ناکافی بودن منابع مالی دولت، نیازمند کمک بیشترین خیرین در بخش بهداشت و درمان استان می باشیم. وی با اشاره به اینکه یزد به لحاظ درمانی قطب پزشکی کشور است و بیمارانی از استان های مختلف برای درمان به این استان مراجعه می کنند خواستار حمایت بیشتر مسئولان برای رفع مشکلات موجود شد. ...
رهگیری و رصد وضعیت اشتغال 2996 نفر مهارت آموخته یزدی
کارشناس مشاوره و هدایت آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد از رهگیری 2996نفر مهارت آموخته یزدی در 295 دوره آموزشی در سال 94 خبر داد. کارشناس مشاوره و هدایت آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد از رهگیری 2996نفر مهارت آموخته یزدی در 295 دوره آموزشی در سال 94 خبر داد. به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان یزد:محمد دشت آبادی با بیان این مطلب که: وضعیت اشتغال مهارت آموختگان بعد از دریافت گواهینامه مهارت و پس از طی یک فاصله زمانی یکساله درسه گروه شاغلین ،کارجویان وغیر کارجویان ، رهگیری و رصد می شود تا دوره های آموزشی که نرخ اشتغال کمی داشتند با دوره های جدید جایگزین شوند، گفت : از ابتدای سال 1394 تا کنون برای 2996 نفر از مهارت آموختگان مراکز ثابت فنی و حرفه ای استان رهگیری اشتغال انجام شده است که از این تعداد قریب به 547 نفر مشغول به کار شده اند . وی جمع کارجویان در این دوره را 438 نفر عنوان کرد و افزود : در رهگیری صورت گرفته از وضعیت اشتغال این افراد، 277 نفر به خاطر کمبود فرصت شغلی وعدم وچود سرمایه کافی و 161 نفر به دلیل پایین بودن دستمزد،ضعف آموزش مهارتی وعدم رغبت به شغل پیشنهادی تاکنون موفق به اشتغال نشده اند دشت آبادی اعلام کرد : رهگیری اشتغال مزبور از 295 دوره آموزش کارآموزان و 12 مرکز ثابت آموزش فنی و حرفه ای انجام شده است . وی افزود:طبق رهگیری صورت گرفته،تعداد 538 نفر از مهارت آموختگان قبلاً شاغل بوده اند،که هدف آنها تکمیل مهارت و فراگرفتن حرفه های جدید بوده و 1426 نفر غیر کارجو ازقبیل:دانشجو،دانش آموز ،سرباز و خانه دار یا افرادی بوده اند که تمایلی به کار نداشته اند . دشت آبادی در ادامه وضعیت تعداد 47 نفر از افراد رهگیری شده را نامشخص اعلام کرد . وی در پایان بهبود فضای کسب و کار ، ثبات سیاست های اقتصادی و اعطای تسهیلات اشتغال زایی کم بهره و بلند مدت در بخش صنعت و بخش اشتغال خانگی را بهترین استراتژی در بهبود وضعیت اشتغال عنوان کرد . ...
جنایت و فاجعه ای با این وسعت و درخواست مجازات مسببان(1نظر)
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد مادران و پدرانی چشم انتظار و نگران نور چشمان خویش بودند. فرزندانی در اضطراب و ناراحتی که آیا هنگام رمی جمرات مادران و پدرانشان در حادثه شدیداً تاسف بار منا در چه وضعیتی به سر می برند. عروس و دامادهایی که مدتها خود و خانواده هایشان احساس خوشحالی می کردند که به مکه مشرف می شوند اعمال حج را به جا می آورند ماه عسل را در جوار کعبه معظمه و مدینه منوره می گذرانند و زندگی شیرین و با دوامی را بعد از بازگشت به شهر و دیارشان سپری می کنند اما در روز عید قربان تمام اقوام و بستگان آنها با دیدن صحنه هایی شدیداً ترسناک و دلهره آور که اندام هر انسانی را از هر قوم و دین و آئین به لرزه در می آورد نگران بودند که عروس و دامادشان به چه سرنوشتی دچار شده اند؟ مردم کشورهای مختلف همه گوش به زنگ و در پی کسب خبر از راه های گوناگون بودند که بر آشنایان و دوستان و همسایگان و فامیل آنها چه گذشته است؟ مردم از روحانی محله، خدمه کاروان، مجری صدا و سیما، گوینده رادیو، مغازه دار کوچه و خیابان، کارگر کارخانه، سر دسته هیات و سینه زن محل، مدیر اداره و سازمان محل کار، خطیب ساکن در کوچه، استاد، معلم و مدرس دانشگاه، حافظ و قاری ممتاز قرآن، رفیق صمیمی و همکار ، دانشجوی همکلاسی و دوست همراه و همگام دانشگاهی و... سراغ می گرفتند، با تلفن و یا حضوری و یا با پیغام دادن، از این و آن می پرسیدند آیا خبری دارید، چه بر سر آنها آمده است؟ چه سخت است بر مسلمانان این مرزوبوم که هنوز داغ بیش از یک هزار شهید و مجروح سال 1366 مکه را در سینه ها دارند و بتوانند بنا بر اعلام خبرگزاری ها تا این تاریخ، شهادت یا مفقود شدن حدود 480 نفر از هموطنان خود را تحمل کنند که بار سفر برای زیارت حرمین شریفین بسته بودند و با هزار امید به آینده می خواستند با حج مقبول و درخواست رحمت از پروردگار متعال از آن مکان مقدس به دیار خود باز گردند و به زندگی خویش ادامه دهند؟ پروردگارا این چه فاجعه ای است که در اثر ناتوانی و سوء مدیریت اداره کنندگان سرزمین وحی به وقوع پیوسته است مگر نباید پاسخگو باشند؟ چرا به پرسش ها و ابهامات جواب نمی دهند؟ اگر اخبار بعضی از خبرگزاری ها درست باشد که راه را به خاطر عبور محمد پسر ملک سلمان و جانشین ولیعهد عربستان بسته باشند یا زائران کشورهای آفریقایی را مسئول فاجعه دردناک و کشته شدن بیش از دو هزار حاجی در منا بدانند یا اختلافات داخلی شاهزادگان باعث بی توجهی مدیریت آن شهر و سرزمین مقدس شده است که در نهایت منجر به جنایت بزرگ در روز عید قربان گردیده یا خستگی حجاج و گرمی هوا و هر موضوع دیگری را بخواهند دلیل این فاجعه بدانند، بر بی کفایتی و ناتوانی اداره کنندگان مراسم در آن سرزمین سرپوش نمی گذارد چه دردآور است که بعد از این پیش آمد بسیار تاسف بار و ناگوار که قلب مسلمانان در سراسر جهان را جریحه دار نموده است افرادی مسئولیت فاجعه ای با این وسعت را به گردن دیگر زائران بیندازند. یا وزیر بهداشت عربستان ازدحام جمعیت و پای بند نبودن حجاج به دستورات داده شده را باعث بروز این فاجعه یا دیگری این جنایت را منتسب به قضا و قدر بداند؟ ناگوارتر این که بعضی از خبرگزاری های عربی و غربی که با دلارهای بادآورده نفتی و درآمدهای حاصل از محل سفر زائران به مکه و مدینه تغذیه می شوند، مرتب در پی برنامه ریزی و مصاحبه با این و آن و تبرئه حاکمان عربستان می باشند. آیت ا... لطف ا... صافی گلپایگانی اظهار می دارد: بی شک وقوع چنین حوادث دردناکی، تکلیف را برای امّت اسلامی زیادتر نموده که باید با تدبیر و مدیریت صحیح و هماهنگی کامل از تکرار چنین وقایع ناگواری جلوگیری نموده و راه را برای انجام مناسک حج در خانه امن الهی که قبله مسلمانان و کعبه آمال چند میلیارد مسلمان می باشد فراهم نمایند. 1 آیت ا... عبدا... جوادی آملی از مراجع تقلید در پیامی به مناسبت حادثه منا ضمن عرض تسلیت به خانواده های جان باختگان این رخداد تلخ را نتیجه بی تدبیری و سوء مدیریت مسئولان عربستانی می داند و می نویسد: سانحه سنگین و رنج بار سرزمین وحی را به محضر حضرت بقیه ا... ارواحنا فداه، تسلیت عرض نموده و غفران الهی را برای ضیوف الرحمانی که رحلت نموده اند مسالت می نماییم. آنچه بر اندوهباری این رخداد تلخ و سوگ اسفبار می افزاید، بی تدبیری و سوء مدیریت مسوولان سرزمین وحی است؛ اینان که نان قداست آن بلد امین را به بهای نا امنی می خورند، نه پاسخی درپیشگاه صاحب آن سرزمین یعنی خدای سبحان دارند و نه جوابی در برابر مسلمانان جهان بویژه خانواده های معزز جانباختگان. اگر سازمان های حقوق بشر تحت اسارت استکبار جهانی نبودند فریاد حق طلبانه آن نهاد، هم اکنون به گوش می رسید و اگر جوامع بین الملل از نفوذ استثمار آزاد بودند، هم اکنون مسئولان بی تدبیر عربستان را به محاکمه فرا می خواندند؛ تنها چاره صیانت از حقوق مردم، بیداری خود آنهاست. 2 دادستان کل کشور ضمن محکومیت حادثه منا تصریح می کند: این مساله به عنوان یک بی کفایتی یا بی تدبیری نباید مطرح باشد، بلکه به عنوان یک جنایت علیه زائران و مهمانانی است که حکومت سعودی موظف بود جان و سلامت آن ها را تضمین کند. وی گفت: مهمانان در هر کشوری طبق میثاق های بین المللی باید در بلد امن باشند، مکه و مدینه ارتباط به یک جریان خاصی ندارد و متعلق به همه مسلمانان عالم است، خصوصا در مناسک حج این مساله بیشتر خود را نشان می دهد. در ایام زیارتی امام رضا (ع) و یا ایام عید طبق آمار رسیده بیش از 10 میلیون زائر به مشهد مقدس سفر می کنند و هیچ حادثه ای اتفاق نمی افتد. دادستان کل کشور عنوان کرد: بستن راه بر مردم به دلیل عبور یکی از مقامات سعودی (وزیر دفاع) کاملا قابل بررسی است. به عنوان دادستانی از دولت و دادستان عربستان می خواهیم فقط مامورین دم دستی را مورد محاکمه قرار ندهند، بلکه جرمی را که دولتمردان عربستان در این خصوص مرتکب شده اند را مورد رسیدگی و محاکمه قرار دهند. وی تصریح کرد: به عنوان دادستانی از دادگاه های بین المللی خواهیم خواست که این جنایت آل سعود مورد رسیدگی قرار گیرد و اگر دولت عربستان به این قضیه رسیدگی نکند، کارآمدی و مدیریت آل سعود را زیر سئوال برده است. رئیسی همچنین گفت: برای همه مسلمانان روشن شده که دولت عربستان حادثه مسجدالحرام و سقوط جرثقیل را که منجر به شهادت صدها نفر شده، توجیه کرد، اما حادثه دوم قطعا عمدی بوده است. بستن راه در هجوم جمعیت به خاطر عبور شاهزاده از احتمال وقوع یک حادثه خبر می داده است و حادثه منا کاملا قابل پیش بینی و پیشگیری بوده است. دادستان کل کشور در پایان تاکید کرد: باید این مساله را با دادستان های کشورهای اسلامی رایزنی کنیم و با یک نگاه مشترک به لحاظ حقوق بین المللی این قضیه کاملا قابل رسیدگی است... 3 آرزوی مردم مومن و صبور این است که فقیهان، دانشمندان، خطبا، صاحبان تریبون های رسمی نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فعالان سیاسی از هر دسته و انجمن و حزب، مقامات قضایی، مسئولان وزارت امور خارجه و کلیه دولتمردان عمق فاجعه قربانگاه سال 1394 مکه را نه تنها زنده نگهدارند بلکه با تدبیر در مجامع مختلف و در اجلاس های جهانی که با حضور اندیشمندان اسلامی برگزار می گردد درخواست نمایند چاره ا ی بیندیشند که مسئولان این فاجعه و جنایت از هر قوم و قبیله و خاندان و دسته و گروهی هستند به مردم جهان شناسانده و قانونی و شرعی محاکمه و مجازات شوند. تنها تبریک گفتن در مرگ یک حاکم و پادشاه و شعار مرگ بر آل سعود و نظایر آن چاره ساز نیست، نباید کم کم مساله ای با این ابعاد وسیع و فاجعه آمیز فراموش گردد مگر آن که مسئولیت را به عهده بگیرند و عذرخواهی کنند و مدیران ذی ربط با شرکت در جوامع اسلامی و بین المللی در این زمینه پیگیری های لازم را بنمایند. همگان در نظر مجسم نمایند زنانی که در فرودگاه جسد همسرانشان را تحویل می گیرند، حالت پدران و مادرانی که پای هواپیما فرزندان کفن کرده خود را در آغوش می کشند، وضعیت روحی افراد که در این فاجعه اقوام، بستگان، همسایگان و دوستان خود را از دست داده و مردم محله و شهری که با چاپ اطلاعیه و نصب پارچه و بنر و اظهار تسلیت به یاران و آشنایان به استقبال کشته شدگان هم شهری خود آمده اند که غریبانه در روز عید قربان به علت ناتوانی و سهل انگاری عده ای که بر سرزمین مقدس مکه و مدینه مسلط بودند، جان به جان آفرین تسلیم کرده اند. چهره های مجروحان و زخمی هایی که در جاده های منا بی یار و یاور ساعت ها افتاده بودند و ماموران حاضر در آن منطقه به امدادگران اجازه نمی دادند حتی آب به آنها بدهند تا حداقل تشنگی آنها رفع گردد. خبرنگاری گزارش می دهد پیکر یکی از ایرانیانی که از ساعت 10 صبح میان کشته شدگان افتاده بود ساعت 4 بعدازظهر بر اثر پاشیدن آب توسط آب پاش که به صورت او پاشیده شده بود به هوش آمد و توانست خود را از میان جنازه ها بیرون بکشد و به مقر ایرانی ها برساند.!! 4 تلاش دکتر حسن روحانی و دولت یازدهم و دیگر روسای قوا و مسئولان نهادها و سازمان ها برای روشن شدن ابعاد این جنایت و فاجعه عظیم تا حدی می تواند مرهمی بر آلام مردم ایران زمین باشد. شجاعت و شهامت و پایداری ایثارگران و آزادگان و جانبازان و معلولانی که در اثر بی توجهی حاکمان بر مکه و منا همراه با گروه کثیری از زائران ایرانی و دیگر کشورها در سال 1394 مظلومانه در آن سرزمین مقدس به دیار معبود شتافتند در ذهن و خاطره این امت و تاریخ مملکت باقی خواهد ماند. چون این صحنه های تلخ و رنج آور بنا نیست از ذهن و یاد و خاطره ملت مسلمان، زدوده شود. به راستی باید مسوولان در مراجع بین المللی رنج نامه ملت های مسلمان به ویژه مردم شریف ایران را با جدیت اعلام کنند نه به صورت یک موج که پس از مدتی فروکش کند و از یادها برود بلکه به صورت یک جریان پایدار و دایمی آن هم نه با شعار و تظاهر که با استناد به موارد متقن و شواهد محکم و استدلال محکمه پسند تا اداره کنندگان حرمین شریفین در محاکم قضایی جهان برای داوری خوانده شوند و مقصرین به مردم ومسلمانان جهان معرفی گردند و به سزای اعمال خود برسند. هفته نامه آیینه یزد در نهایت تاسف و تاثر این ضایعه دردناک و اندوهبار که منجر به کشته شدن بیش از چهار هزار نفر از حجاج شده است را به تمامی ملت های مسلمان به ویژه مردم شریف ایران تسلیت می گوید و از درگاه خداوند رحمان برای قربانیان منا همجواری با انبیاء و اولیای الهی را مسالت می نماید و برای بازماندگان و بستگان همه جان باختگان از پیشگاه حضرت احدیت صبر و شکیبایی تمنا دارد. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- خبرگزاری ایسنا، 4/7/94 2- روزنامه جمهوری اسلامی، 4/7/94 3- روزنامه ایران، 4/7/94 4- روزنامه جمهوری اسلامی، 4/7/ ...
قلعه قاجاری عزت آباد ابرکوه ثبت ملی شد
هستند که احتمال می دهیم تعداد آنها 9 یا 10 پلاک بوده است. همچنین در چهار جبهه حصار قلعه برج های سه طبقه با نقوش خشتی ساده و زیبا را داریم که غلبه بصری قلعه از بیرون است چرا که بلندترین سازه آبادی است. حمام قلعه هم به عنوان تنها فضای معماری متفاوت قلعه در خور توجه است. وی اظهار داشت: منطقه عزت آباد پتانسیل خوبی جهت جذب گردشگری و معرفی تاریخ کهن این دیار را دارد. در نتیجه جهت پاسداشت این منطقه تاریخی، ضرورت ثبت اثر و بعد از آن مرمت تکمیلی، احیا و تعیین حریم در این مجموعه احساس می شود تا آسیب های بیشتر ماهیت قلعه را خدشه دار نکند. ...
روشها و تجربه های موفق
از نگاه زنده یاد دکتر علی سلطانی روشها و تجربه های موفق از نگاه زنده یاد دکتر علی سلطانی بنیانگذار و مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد 1- توکل به خدای متعال که درهیچ جریانی احساس بی پناهی نبود و همواره با صبر و حوصله و بردباری استوار ماندیم و از آستانش عمرپربرکت برای خدمت بیشتر مسألت نموده ایم . 2- توسل به اولیاء حق که رهروان و راهنمایان راه کمال اند و خدمت کردن را باید از اسوه ها ونمونه های اعلای انسانیت فرا گرفت . که گفته اند: ازخدا پرده پوشی ، از پیامبر (ص) مردم داری واز امام صبر وبردباری را باید آموخت . 3- تلاش ممکن بشری که هیچگاه از حجم کار هرقدر هم که سنگین و دشوار بود خسته نشده ام و آن را رها نکرده ام وهمواره بدین امید و انگیزه خانه را ترک می کنم . که کار بندگان خدا را انجام دهم و آزار و اذیت خلق خدا به ذهنم خطور نکرد. 4- تسلیم به رضای الهی که لازمه آرامش حیات است و با گذر از توکل ، توسل و تلاش ممکن بشری باید به آن رسید 5- جلب اعتماد و اطمینان مردم با عمل شایسته و امانت و صداقت و ارتباط و قدردانی همیشگی از خدمات و محبتهای مردم و فراموش نکردن آنان ، که اعتماد مردمی و حمایت آنان گنج پایان ناپذیری است که هرچه از آن برداشت کنیم وبیشتر قدردانی نمائیم افزون تر می گردد . 6- حسن خلق با دانشجویان و حسن عمل در کار و رابطه همیشگی با دانشجویان و دوست داشتن آنان ، و برای انجام کارشان حوصله به خرج دادن ومنت نگذاشتن ، وفای به عهد و عمل به قول . 7- اجرای روش مدیریت حضور در همه جا و دریافت اطلاعات دست اول و انتقال سریع اشکالات و پیگیری انجام امور تا رسیدن به نتیجه و پرهیز از شیوه مدیریتی اتاق در بسته و وقت گذرانی در جلسات طولانی . 8- ارتباط فعال وصمیمانه با مجموعه عوامل سازمانی استان و دانشگاههای یزد و انتخاب مسیر محبت بجای رقابت . 9- پیگیری و تلاش خستگی ناپذیر برای احقاق حق دانشگاه که تجربه به ما می گوید ایستادن و تلاش کردن همواره نتیجه بخش است . 10- شجاعت درکار و اقدام به هر عملی که آینده ای روشن و سازنده برای دانشگاه دارد . 11- خوش بینی واعتماد تا حد ممکن ومیدان دادن به افراد شایسته و از این رهگذر رشد و شکوفایی قابلیتهای همکاران و دانشجویان و مسئولیت پذیری آنان . 12- سعه صدر با مخالفان و استفاده از روش جذب در جائیکه طرف مقابل نقاط قوت مثبتی دارد ، و اقدام به حذف در شرایطی که همه راههای سازندگی بی نتیجه مانده و کارآمدی از حد قابل قبول پائین تر آمده است . 13- ثبات در مدیریت و ایجاد امنیت کاری و بر مشورت و اطلاعات صحیح تصمیم گرفتن. 14- تحمل تنگ نظریها و از کنار برخوردها و نگرشهای منفی با کمترین آسیب عبور کردن از نقاط قوت انسانها حداکثر استفاده را بردن ، با پرهیز از حمله به نقاط ضعف دیگران . 15- قبل از تقاضای کمک از مردم، واقعیت ارزشمند دانشگاه را مطرح کردن واعتماد بوجود آوردن، که اعتماد مردمی گنج پایان ناپذیر است . 16- محبت به خلق خدا و احسان به دانشجویان، و دریافت صد چندان از خالق که هرچه بیشتر احسان نمائیم خداوند از جائیکه گمان هم نداریم به ما یاری و کمک می رساند . 17- انجام واتمام کار دانشگاه در هر روز و خرسندی از انجام کار به موقع و شکر براین توفیق، که به حق اتمام به موقع کارها آرامش و رضایتی فوق العاده ایجاد می کند . 18- وسعت نظر برای توسعه دانشگاه در همه شهرهای استان یزد و به برکت مجاهدت همگانی همه شهرهای استان دانشگاهی شده اند . 19- سادگی دفتر کار و کمی هزینه آن از لحاظ کارمند، پذیرائی، تشریفات، پذیرفتن مراجعان، نشست خودمانی، تواضع و صمیمیت. 20- سیمای رضایت مردمی معتقدم زیبائی خدمت ایجاد موج رضایت در سیمای مردم است، به گونه ای که هر جا می رسیم و بر می خوریم لبخند رضایت و احساس احترام وجود دارد . 21- اهتمام به بورسیه هیأت علمی و تقویت بدنه علمی دانشگاه وبها دادن به استادان محقق و نقش کلیدی آنان 22- تبلیغ وسیع و پیام دار دانشگاه توأم با ترسیم شرایط واقعی در ذهن مخاطبین و استفاده از ابزارهای قوی ارتباطی و استقبال خوب استان و کشور. ...
نقدی بر فیلم "پرویز" ساخته محسن برزگر
پرویز "شام آخر" حسن زارعی"زندگی سرد و بی روح انسان امروزی و ابعاد پیچیده آن امریست که بارها و بارها دغدغه هنرمندان در حوزه های مختلف هنری اعم از سینما، تئاتر، موسیقی، نقاشی و غیره بوده است. اینکه انسان معاصر کیست و چه می کند و چه می خواهد و روحیاتش چگونه است پرسشی بسیار رایج و عام است که پاسخ آن برخلاف موضوع مطرح شده چندان ساده و ملموس و قابل دسترس نمی باشد. پیچیدگی عوامل مختلف و سختی
آزموده را، آزمودن خطاست
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد هر ایرانی با شرایطی که در قانون مشخص شده می تواند در تمام انتخابات به عنوان انتخاب کننده یا انتخاب شونده شرکت کند مردم هم آزادانه پس از طی مراحل می توانند به کاندیداهای مورد نظر خود رای بدهند. معمولا در هر دوره ای افرادی از گروه ها و احزاب و انجمن ها نام عده ای از فعالان سیاسی را مطرح و یا ضمن سفر به شهرها و استان ها آنها را به شرکت در انتخابات تشویق می نمایند که در این زمینه فعالانه حضور داشته باشند در این شماره بر اساس ضرب المثل معروف آزموده را آزمودن پیشمانی آرد و آن طور که گفته اند: تباهی روزگار خود فزایم چو چیز آزموده آزمایم روان را رنج بیهوده نمایی که چندین آزموده آزمایی 1 نویسنده این سطور در نظر دارد با دهها شاهد و دلیل که در 9 سال اخیر بخش هایی از آن را در ستون انعکاس آیینه درج نموده، با عنایت به نزدیک شدن ایام انتخابات مجدداً بدان اشاره کند و آرزو نماید برای سومین بار خط و شیوه محمود احمدی نژاد و همفکرانش بر این سرزمین حکمرانی نکند و مردم را دیگر بار دچار بلیه دوران حکومت نهم و دهم ننماید. آیت ا... عبدا... جوادی آملی، با اشاره به موضوع اختلاس ها در کشور گفت: مشکلاتی به مملکت ما ضربه وارد کرده که نخست اختلاس است و دیگری سوء مدیریت که اینها کمر نظام را شکسته اند. ایشان در دیدار شهردار و رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: بیت المال حسابش در قیامت معلوم است اما در این دنیا بنا به فرموده حضرت علی(ع) بیت المال یک مرتع سرسبز است که اگر در جایی غیر از خودش و خدمت به مردم مصرف شود بیماری و با می شود که آبروریز خواهد بود و همه از آن مطلع خواهند شد. مسئولان باید در مصرف بیت المال دقت کنند و همین دادگاه اختلاس نفتی بیماریی شده است که آبروی نظام را خدشه دار کرده و اگر به این جمله گهربار حضرت علی(ع) گوش داده بودیم امروز آبروی ما در دنیا حفظ می شد و من از خداوند می خواهم که به ما آبرو عطا کند. آیت ا... جوادی آملی ادامه داد: ما در این کشور همه چیز داریم و خداوند نعمت خودش را برای ما قرار داده و این در حالی است که یک صدم جمعیت دنیا را داریم، 10 درصد از منابع دنیا در کشور ما قرار دارد ولی متأسفانه این اختلاس ها ضربه زیادی را به مردم و کشور وارد کرده است. 2 سیاستمداری که سال ها در سمت های اداری و در رده های مختلف از قبیل شهرداری، استانداری، ریاست جمهوری فعالیت و مسئولیت داشته آیا نمی داند در یکی دو هفته آخر دوران مدیریتش نباید مجوز دانشگاه به نام خود و یاران نزدیکش صادر کند و یا از بیت المال وجه به حساب شخصی واریز ننماید تا در مظان اتهام قرار نگیرد. اگر سازمان ها و نهادهای نظارتی به هر دلیل با دولتی که خود را پاکترین دولت تاریخ و یا حکومت عدالت گستر می دانست در آن 8 سال مماشات نموده اند وقت آن است که بر اساس مدارک موجود به وظایف شرعی و قانونی عمل نمایند. گرچه شواهد امر حکایت از آن دارد که پرونده متخلفان و مفسدان اقتصادی، زمین و کوه و دریا و جنگل و گردنه خواران و غیره در حال رسیدگی است و باعث امیدواری مردم خواهد بود. دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی اما از یک تخلف دیگر دولت سابق هم توضیحات بیشتری می دهد و می گوید: دانشگاه جامع ایرانیان یک دانشگاه غیر انتفاعی و خصوصی است که در دو هفته پایانی کار دولت قبل تاسیس شد و در صدور مجوز آن و تخصیص اعتبار از محل بودجه نهاد ریاست جمهوری، سوء جریان به وقوع پیوسته است. شاهد این مدعا روند زمانی شتاب زده تاسیس و شکل گیری این دانشگاه و تخصیص غیرقانونی اعتبار به عنوان سرمایه تاسیس از محل منابع نهاد ریاست جمهوری در دو هفته پایانی کار دولت است. مصوبه ای در دولت به منظور جواز کمک نهاد ریاست جمهوری به برخی اشخاص حقیقی و حقوقی تحت عنوان فعالیت های فرهنگی و اجتماعی صادر می شود بدون آنکه در جلسه، ذکر نامی از دانشگاه جامع ایرانیان باشد. در حال حاضر پرونده این مصوبه که مبنای قانونی این اقدامات قرار گرفته است، در مرجع قضایی در حال رسیدگی است. در نهایت مورخ 12/5/1392 و در آخرین روز کاری دولت قبل با امضای آقای ح. ب مبلغ 16 میلیارد تومان به حساب شخصی مشترک رییس جمهور وقت با وی، واریز می شود. البته با اشکال دیوان محاسبات کشور و پیگیری دولت یازدهم این وجوه مجددا به حساب نهاد ریاست جمهوری بازگردانده شد. در تاریخ 5/6/1392 حسابرس کل هیات حسابرسی دیوان محاسبات کشور این امر را خلاف قانون ابلاغ کرده و بر بازگشت آن تاکید می کند و روز بعد از آن با اعلام دادسرای دیوان محاسبات کشور، حساب شخصی رییس جمهور سابق و آقای ح. ب مسدود می شود و با پیگیری های مکرر معاون کل محترم نهاد ریاست جمهوری در تاریخ 11/7/1392 این وجه به حساب نهاد باز می گردد. وی افزود: پرونده قضایی رسیدگی به دانشگاه ایرانیان مفتوح است، ضرورت دارد مرجع قضایی بررسی کند که چگونه طی کمتر از دو هفته پایانی کار دولت مجوز این دانشگاه صادر و شروع به کار می کند، بدون اینکه به ثبت رسمی برسد و از محل بودجه دولت به بهانه کمک به آن به حساب شخصی این افراد کارسازی شود. انتظارمان از دستگاه قضایی این است که این پرونده را با سرعت بیشتری رسیدگی کند. امیدواریم مسوولانی که در این رابطه نقش داشتند پاسخگوی عملکردشان باشند. 3 نه تنها اصلاح طلبان بلکه عده ای از اصول گرایان هم آرزو می کنند عموم مردم اجازه ندهند تفکر احمدی نژاد ی ها بار دیگر بر این سرزمین حاکم شود حجت الاسلام و المسلمین محسن غرویان در فاصله شش ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری به بررسی فضای انتخاباتی حاکم بر جریان های سیاسی و افراد موثر در این دو انتخابات می پردازد و می گوید: دعا می کنم تفکر احمد ی نژاد دیگر هیچ گاه به ملت ایران تحمیل نشود. مدتی است که زمزمه هایی از فعالیت های انتخاباتی محمود احمدی نژاد و اطرافیانش شنیده می شود. از جلسات دفتر ولنجک رییس جمهور پیشین گرفته تا همایش های گاه و بیگاهی که احمدی نژادی ها برگزار می کنند و بازار سفرهای استانی هم داغ است. این فعالیت ها، شایعات زمینه چینی برای حضور مجدد احمدی نژاد در قدرت را قوت می بخشد. غرویان در این زمینه می گوید: من که شخصا دعا می کنم که هیچ وقت افکار و مشی آقای احمدی نژاد بار دیگر بر ملت ایران تحمیل نشود و این از دعاهای بنده است که این مصیبت ها بار دیگر در کشور ایران و ملت ایران توسط آن افکار و مشی ایشان حاکم نشود. البته حدس می زنم اکثریت ملت به خصوص فرهیختگان و آن ها که دانش بالاتری دارند متوجه شدند که واقعا چه مصیبت هایی بر ملت ما در این هشت سال وارد شد. وی می افزاید: توده مردم هم آگاه تر و متوجه تر شده اند. نخبگان باید تلاش کنند که توده مردم را آگاه تر کنند تا بار دیگر به آن طرز فکر رای داده نشود ولی در عالم سیاست هر اتفاقی ممکن است بیفتد. تلاش دولت سابق هم این است که باز قدرت را در دست بگیرد ولی ما امیدواریم و دعا هم می کنیم که چنین اتفاقی نیفتد و مردم را هم آگاه می کنیم که به چنین نمایندگانی با آن طرز تفکر و افراط گری ها و تندروی ها رای ندهند. در دو سال پایانی دولت احمدی نژاد برخی از اصولگرایان او را به خاطر خانه نشینی 11 روزه و ارتباط با اسفندیار رحیم مشایی از جریان اصولگرایی خارج دانستند و حتی پس از پایان دوران ریاست جمهوری اش از او برائت جستند. هر چند او هیچ گاه خود را وام دار گروه خاصی ندانست و حتی زنده شدن جریان اصولگرایی را از دم مسیحایی خود در انتخابات 84 می دانست... آقای احمدی نژاد هم به اعتبار این که دم از امام زمان(عج) و مدیریت امام زمانی می زند در دایره اصولگرایی گنجانده شده است. او خاطر نشان می کند: من خودم در یک سخنرانی 22 بهمن از احمدی نژاد شنیدم که در آخرش گفت که از نیروی انتظامی، استاندار و... تشکر می کنم، از امام زمان هم تشکر می کنم! انگار که امام زمان هم یکی مثل بقیه مسئولین است! طوری حرف زد که من تعجب کردم و انگار ارتباط مستقیم با امام زمان (عج) دارد. این کارها برای عوام فریبی بود و بعضی ها این ها را شاخصه اصولگرایی می دانستند. 4 خبرها حکایت از آن دارد که احمدی نژاد قرار است به وقتش پاسخ لازم را بدهد مردم مومن و صبور و انقلابی ایران می دانند او سال ها ادعا می کرد اسامی مفسدان اقتصادی را در جیب و کیف خود دارد گر چه هیچگاه نام آنها اعلام نگردید اما با کمال تاسف و تاثر باید گفت تنها یکی از کسانی که توانسته است با امکاناتی که در دولت احمدی نژاد برایش فراهم گردیده به آلاف و الوف دست یابد بابک زنجانی است که درباره ثروت کلان و نجومی وی می گویند: چنانچه ثروت دوباره مردم ایران از جیب های بابک زنجانی به بیت المال برگردد، می توان، هزاران کیلومتر مسیر آسفالتی برای تردد ایرانیان به سایر شهر های ایران ایجاد کرد، بیش از 100 بیمارستان تخصصی سرطان در سراسر کشور تاسیس کرد، ده ها هواپیما و کشتی برای بازرگانان و تاجران تهیه کرد، هزاران کیلومتر خط لوله آب رسانی کشاورزی و آشامیدنی به روستاها کشید، می توان هزاران مدرسه در سراسر کشور ساخت و بیش از 10 استان را به طور کامل آباد کرد و با تاسیس صد ها کارخانه تولیدی و شرکت های فرآورده های نفتی میلیون ها جوان متمدن، باهوش و تلاشمند را مشغول به کار و از کاهش بی رویه طلاق در کشور جلوگیری کرد. صد ها مرکز ترک اعتیاد، نگهداری از کودکان بدسرپرست و کودکان معلول راه اندازی کرد تا دیگر خانواده ای نگران مشکلات فرزند مریضش نباشد، و هزاران مورد دیگر می شود انجام داد به شرط آنکه پول های ملت عزیزمان از جیب های متهم بزرگ نفتی دوباره به بیت المال برگردد. 5 صد البته مردم، از درک و بینش سیاسی کارآمد و توانمندی برخور دارند و نیازی به هدایت جریانات سیاسی ندارند و مسایل و حوادث کشور را بخوبی تحلیل می کنند در گزینش و انتخاب خود بهترین ها را انتخاب خواهند کرد و از طرفی عهد و پیمانی با کسی ندارند و عقد اخوتی با کسی نبسته اند هرگاه تشخیص دهند که فرد اصلح کیست او را بر می گزینند و برای این تشخیص بهترین معیار عملکرد گذشته افراد است. بنابراین شایسته است که همه ما به خواست و اراده مردم تمکین کنیم و در برابر انتخابشان سر تسلیم فرود آوریم. مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- امثال و حکم علامه علی اکبر دهخدا، جلد اول، صفحه 31 و 32، انتشارات امیرکبیر 2- خبرگزاری ایرنا، 19/7/94 3- روزنامه اعتماد، مورخ 19/7/94 4- خبرگزاری ایسنا، مورخ 15/6/94 5- روزنامه آرمان، مورخ 18/7/ ...
چرا کوفیان امام را تنها گذاشتند؟
برآن شدیم تا به تعدادی از سؤالات و شبهات مختلف در سلسله پرسش هایی عاشورایی پاسخ دهیم . کی از مواردی که در تاریخ شیعه بسیار اهمیت دارد، بحث حرکت امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه و سپس حرکت از مکه به سمت کوفه است. قیام امام حسین (ع) به عنوان نقطه عطفی در تاریخ شیعه و اسلام محسوب می شود. زیرا این حرکت باعث حفظ اسلام واقعی از انحرافات ایجاد شده در زمان بعد از رسول خدا (ص) می باشد . در ایام اقامت امام حسین(ع) در مکّه (دهم ماه رمضان سال 60 ق) آغاز شد.(1) و از جهت فراوانی به مقداری رسید که به حق می توان از آن به نهضت نامه نگاری یاد کرد. ظرف این چند روز، این حرکت به مرحله ای رسید که در روز به طور متوسّط ششصد نامه به امام(ع) می رسید؛ به گونه ای که تعداد نامه ها به دوازده هزار نامه رسید.(2). با مطالعه و بررسی اجمالی اسامی و امضاهایی که در ذیل برخی از نامه های به جا مانده به دست رسیده و با توجه به قرائن، می توان به این نتیجه رسید که نامه نگاران از یک طیف خاص نبوده و گروه های مختلف با گرایش های بسیار متفاوت را در بر می گرفته است؛ به گونه ای که در میان آنها نام شیعیان خاصّی همچون سلیمان بن صرد خزاعی، مسیّب بن نجبه خزاری، رفاعه بن شداد و حبیب بن مظاهر دیده می شد.(3) در نقطه مقابل افرادی از حزب اموی ساکن در کوفه، همانند • شبث بن ربعی (که بعدها مسجدی به شکرانه کشته شدن امام حسین(ع) بنا کرد)(4) • حجّار بن ابجر (که در روز عاشورا در حالی که از سرداران سپاه عمر بن سعد بود، نامه خود به امام(ع) را انکار کرد.(5) • یزید بن حارث بن یزید (او نیز نامه خود به امام(ع) را در روز عاشورا انکار کرد • عزره بن قیس (فرمانده سپاه اسب سوار در لشکر عمر بن سعد.(7) • عمرو بن حجاج زبیدی (مأمور شریعه فرات همراه با پانصد سوار به منظور جلوگیری از دسترسی امام(ع) به آب (8) در فهرست آنها دیده می شد که اتفاقاً شورانگیزترین نامه ها را نیز اینان نگاشتند و به امام(ع) گزارش لشکری آماده (جند مجنّد) را دادند!(9) اما به نظر می رسد اکثریت نامه ن گاران را – که در تاریخ نامی از آنها برده نشده است – توده مردمی تشکیل می دادند که عمدتاً به دنبال منافع مادی خود بودند و به آن سمتی می رفتند که احساس می کردند باد به آن طرف می وزد. . اینان گرچه در بحران ها، توان رهبری بحران را ندارند؛ امّا موجی عظیم اند که موج سوار ماهر، می تواند با تدبیرهای خود، به خوبی از آنان بهره گرفته و با سواری گرفتن از آنها، به مقصد خود برسد . به احتمال فراوان اکثریت هجده هزار بیعت کننده با مسلم را نیز اینان تشکیل می دادند که به مجرّدی که دنیا و منافع خویش را در خطر دیدند (با سیاست عمر ابن زیاد) خود را از سپاه مسلم کنار کشیده و او را یکه و تنها در کوچه های کوفه رها کردند همین ها هستند که در سخن مجمع بن عبداللَّه عائذی خطاب به امام(ع) چنین معرفی شده اند: ... و اما سائر الناس بعد فان افئدتهم تهوی الیک و سیوفهم غداً مشهوره علیک ... ؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 306٫ توده مردم دل های شان به سوی تو متمایل است و اما فردا شمشیرهای شان علیه تو سر از نیام بر خواهد آورد . عده ای از همین ها نیز در صحنه کربلا در گوشه ای ایستاده و نظاره گر قتل امام حسین(ع) بودند و اشک می ریختند و دعا می کردند و می گفتند: خدایا حسین(ع) را یاری کن .(10) پاسخ به این سؤال در گرو پاسخ تفصیلی به دو سؤال دیگر است. 1٫ علل نامه نگاری کوفیان و دعوت گسترده آنها از امام حسین(ع) چه بود؟ 2٫ عبیداللَّه بن زیاد از چه ابزارهایی برای سرکوب قیام کوفه بهره برد؟ طیف گسترده نامه نگاران و انگیزه نامه نگاریشان به امام حسین (ع) 1٫ شیعیان خالص همانند حبیب بن مظاهر و مسلم بن عوسجه از آنجا که حکومت را حق خاندان اهل بیت(ع) می دانستند و حکومت سراسر ظلم و جور امویان را غیرمشروع تلقی می کردند؛ به انگیزه باز پس گیری حکومت و باز گرداندن آن به محل مشروع خود، به این نامه نگاری اقدام کردند. البته این گروه بسیار در اقلیّت بودند. 2٫عده فراوانی از مردم کوفه – به ویژه افراد میان سال و کهن سال که حکومت عدل علوی در کوفه را به یاد داشتند و از سوی دیگر ظلم و جور امویان را نیز در این دوران بیست ساله دیده بودند – درصدد رهایی از این ظلم، رو به فرزند امام علی(ع) آوردند تا شاید آنان را از یوغ حکومت بنی امیه رهایی بخشد. 3٫ عده ای برای احیای مرکزیت کوفه – که همیشه بر سر آن با شام در رقابت بود و در این دوران بیست ساله آن را از دست داده بودند – به دنبال رهبری کارآمد بودند که بتواند این مهم را به انجام برساند. از نظر اینان در این زمان مناسب ترین فرد دارای نفوذ و شخصیت – که از سویی قدرت رهبری جامعه کوفیان را داشته و از سوی دیگر حکومت امویان را مشروع نداند – امام حسین(ع) بود؛ از این رو از آن حضرت برای آمدن به کوفه دعوت کردند. 4٫ . بزرگان قبایل همانند شبث بن ربعی، حجار بن ابجر و.. – که عمدتاً به فکر حفظ قدرت و ریاست خود بوده و از سوی دیگر میانه ای با خاندان علوی نداشتند – وقتی اقبال گسترده مردم به امام حسین(ع) را دیدند، چنین تصوّر کردند که در آینده ای نه چندان نزدیک، حکومت امام(ع) در کوفه به ثمر خواهد نشست و برای آنکه از قافله عقب نمانده و در دوران حکومت آن حضرت همچنان از نفوذ و ریاست خود برخوردار باشند، به سیل خروشان نامه نگاران پیوستند. 5٫ توده مردم نان به نرخ روز خور نیز با مشاهده شور و هیجان گسترده متنفذان، انگیزه لازم را برای نامه نگاری پیدا کرده و هر چه بیشتر تنور این جریان را مشتعل ساختند! ابزارهای عبیدالله برای سرکوب نهضت مردم کوفه با ورود ابن زیاد به کوفه، اشراف قبایل و نیز طرفداران اموی، نفسی به راحتی کشیده و به سرعت دور او را گرفتند و او را در جریان ریز مسائل کوفه گذاشتند. عبیداللَّه در همان آغاز ورود خود از محبوبیت امام(ع) نزد کوفیان و گستردگی قیام به خوبی مطلع شد؛ زیرا او با عمامه ای سیاه و صورتی پوشیده وارد شد! مردم منتظر امام(ع) به خیال آنکه او امام حسین(ع) است، استقبال بسیار گسترده و پر شوری از او به عمل آوردند!(11). از این رو به خوبی عمق خطر را احساس کرده و با تکیه بر تجربیات سیاسی – اداری خود در بصره و نیز با کمک طرفداران خود، سیاست های عاجلانه و مؤثری را برای سرکوب نهضت در پیش گرفت که عمدتاً می توان آن را در بخش های روانی، اجتماعی و اقتصادی بررسی کرد. 1٫ سیاست های روانی ابن زیاد این سیاست را که عمدتاً حول محور تهدید و تشویق می چرخید، از همان آغاز ورود خود به کوفه در پیش گرفت. او در اولین سخنرانی اش در مسجد جامع کوفه، خود را برای فرمانبرداران همانند پدری مهربان معرفی کرد و نسبت به نافرمانان، شمشیر و تازیانه اش را به رخ کشید.(12): فانأ لمحسنکم و مطیعکم کالوالد البرّ و سوطی و سیفی علی من ترک امری و خالف عهدی ... . به رخ کشیدن سپاه شام و خبر از حرکت این سپاه از شام به کوفه، برای سرکوبی عاصیان نیز یکی دیگر از حربه هایی بود که از سوی او به کار گرفته شد و در خاموش کردن شورش کوفیان – به ویژه پس از آنکه به همراه مسلم قصر دارالاماره را محاصره کرده بودند – بسیار مؤثر افتاد.(13). کوفیان پس از صلح امام حسن(ع) – که آخرین رویارویی آنها با سپاه شام بود – ابهّت فراوانی از آن سپاه یکپارچه در ذهن خود ترسیم کرده و به هیچ وجه در خود توان مقابله با آن را نمی دیدند! همین تبلیغات بود که به میان جامعه پرده پوش زنان نیز سرایت کرد؛ به گونه ای که آنها به سوی خویشان خود (همچون برادر یا شوهر که در سپاه مسلم بودند) آمده و او را از سپاه جدا می کردند.(14). بالاخره همین تبلیغات بود که مسلم را – که در میانه روز با چهارهزار نفر قصر را محاصره کرد و عبیداللَّه را در آستانه سقوط قرار داده بود – در اوایل شب یکه و تنها در کوچه های کوفه سرگردان کرد.(15) 2٫ سیاست های اجتماعی از آنجا که انسجام و نظام قبیلگی هنوز پایداری خود را داشت، اشراف و رؤسای قبایل، مهم ترین نیروی تأثیرگذار اجتماعی در رخدادهای سیاسی بودند، و همان طور که گفته شد، تعداد زیادی از آنها (همچون شبث بن ربعی، عمرو بن حجاج و حجار بن ابجر) در نهضت نامه نگاری شرکت فعال داشتند و طبعاً به دنبال ورود مسلم به کوفه به او پیوستند. اما اینان که بیشتر به دنبال حفظ موقعیت و مقام خود بودند، با ورود عبیداللَّه به کوفه و مواجه شدن با تهدیدهای او؛ دست کشیدن از مسلم و پیوستن به سپاه عبیداللَّه را مناسب با دنیای خود دیدند و به سرعت از نهضت روی گردان شدند؛ زیرا عبیداللَّه به خوبی می دانست که چگونه آنها را به دور خود جمع کند. او با در پیش گرفتن سیاست تهدید و نیز تطمیع با رشوه های کلان، توانست نیروی اشراف و رؤسای قبایل را به سمت خود کشاند؛ چنان که مجتمع بن عبداللَّه عائذی – که به خوبی اوضاع کوفه را می شناخت و به تازگی از کوفه بیرون آمده و به سپاه امام(ع) پیوسته بود – درباره وضعیت آنان، این چنین به امام(ع) گزارش می دهد: اما اشراف الناس فقد اعظمت رشوتهم و ملئت غرائرهم یستمال ودهم و یستخلفی به نصیحتهم فهم الب واحد علیک ... ؛ (16). به اشراف کوفه رشوه های کلان پرداخت شده و جوال های آنها را پر کرده اند، دوستی آنان تصاحب شده و خیرخواهی شان را برای خود برداشته اند و آنها یکپارچه علیه تو گشته اند ... . دوّمین نیروی اجتماعی تأثیرگذار که عبیداللَّه از آنها نیز به خوبی بهره برد، نیروی عُرَفا بود. عرفا (جمع عریف) و در اصطلاح به کسی گفته می شد که: مسؤولیت تعداد افرادی را بر عهده داشت که مقدار عطای آنها یعنی دریافت سالیانه شان، صدهزار درهم بود . طبعاً از آنجا که مقدار دریافتی افراد متفاوت بود، تعداد افراد زیر نظر این مقام از بیست نفر تا بیش از صد نفر مختلف می شد. (17).در دوره شهرنشین شدن قبایل در کوفه، این منصب به صورت مقامی حکومتی درآمده و همچنان که آنها در مقابل والی و امیر کوفه پاسخگو بودند،(18). عزل و نصب آنان نیز توسّط والی – و نه رئیس قبیله – انجام می گرفت. این منصب رابطی بین حکومت و مردم بود و از آنجا که تعداد افراد زیر نظر این مقام بسیار محدودتر از افراد زیر نظر رئیس قبیله بود، راحت تر می توانستند آنها را کنترل کنند. وظیفه اصلی عریف آن بود که دفترهایی تهیه کرده و در آن اسامی افراد زیر نظر خود همراه با زنان و فرزندان شان را ثبت کنند؛ چنان که اسامی تازه متولدین نیز به سرعت در این دفتر ثبت و اسامی افراد از دنیا رفته محو می شد. بدین ترتیب آنان شناخت کامل از محدوده مسؤولیت خود به دست می آوردند. اما در شرایط بحرانی، نقش عرفا دو چندان می شد؛ زیرا برقراری نظم در محدوده مسؤولیت شان – که به آن عرافت می گفتند – به عهده آنها می آمد و طبعاً در مواقعی که حکومت درخواست می کرد، افراد شورشی را به سرعت به حکومت معرفی می کردند. عبداللَّه بن زیاد در همان آغاز ورود خود به کوفه، زیرکانه در صدد استفاده از این نیروی قوی اجتماعی برآمد. به احتمال زیاد تجربه این کار را از پدرش زیاد در دوران حکومتش بر کوفه به دست آورده بود. او پس از اولین سخنرانی خود در مسجد جامع، به قصر آمده و عرفا را احضار کرد و خطاب به آنها چنین گفت: اکتبوا الی الغرباء و من فیکم من طلبه امیرالمؤمنین و من فیکم من الحروریه و اهل الریب الذین رأیهم الخلاف و الشقاق، فمن کتبهم لنا فبرئ و من لم یکتب لنا احداً فیضمن لنا ما فی عرافته الاّ یخالفنا منهم مخالف و لا یبغی علینا منهم باغ فمن لم یفعل برئت منه الذمّه و حلال لنا ماله و سفک دمه و ایّما عریف و جدنی عرافته من بغیه امیرالمؤمنین احد لم یرفعه الینا صلب علی باب داره و القیت تلک العرافه من العطاء ؛ (19). شما باید نام غریبان و مخالفان امیرالمؤمنین یزید را که در عرافت شما هستند، برای من بنویسید. همچنین هر کس را از حروریه (خوارج) و مشکوکین که نظر بر اختلاف پراکنی دارند، باید به من گزارش دهید. کسی که به این دستور عمل کند با او کاری نداریم؛ اما هر کس ننویسد باید ضمانت عرافت خود را به عهده بگیرد و نباید هیچ مخالف و یاغی در عرافت او با ما مخالفت کند. اگر چنین نشود، از پناه ما خارج شده و مال و خون او بر ما حلال است. هر عریفی که در عرافت او از شورشیان علیه امیرالمؤمنین (یزید) کسی یافت شود، آن عریف بر در خانه اش به دار آویزان خواهد شد و همه آن عرافت را از پرداخت عطاء محروم خواهم کرد . چنین به نظر می رسد که اتخاذ همین سیاست و استفاده از این ابزار مهم اجتماعی، یکی از مهم ترین علل سرکوب و خاموش شدن نهضت مسلم در کوفه بود؛ زیرا عرفا تهدیدهای ابن زیاد را جدّی تلقی کرده و به سرعت در صدد انجام خواسته های او برآمده و به شدّت عرافت خود را کنترل می کردند. 3٫ سیاست های اقتصادی : در آن زمان مهم ترین منبع مالی مردم دریافت عطا و جیره از سوی حکومت بود که در آغاز فتوحات، این دریافت در مقابل تعهّد شرکت آنها در جنگ علیه ایرانیان، انجام می گرفت. پس از شهرنشین شدن آنان و پایان یافتن فتوحات، همچنان طبق روال سابق به آنها پرداخت می شد؛ از این رو مردم عرب کمتر سراغ کارهایی مانند کشاورزی، صنعتگری و بازرگانی می رفتند و انجام این کارها عمدتاً به عهده موالی (غیرعرب های پیمان بسته با عرب ها) بود. کار به جایی رسیده بود که اصولاً عرب ها در آن زمان، اشتغال به حرفه و صنعت را شایسته مقام و شأن و موقعیت خود نمی دانستند.(20) عطا ، مقدار پرداخت نقدی بود که از سوی حکومت کوفه، یک جا یا طیّ چند قسط به مردم پرداخت می شد. و جیره کمک های جنسی (مانند خرما، گندم، جو و روغن) بود که ماهیانه در اختیار آنان قرار می گرفت. ناگفته پیداست که این نظام اقتصادی، عمده مردم عرب را شدیداً به حکومت وابسته می کرد و حکومت های مستبدّ نیز از این نقطه ضعف به خوبی آگاه بوده و به عنوان ابزاری مهم از آن بهره می گرفتند. عبیداللَّه بن زیاد در هنگام تهدید عرفا ، تکیه بر این ابزار کرد و یافت شدن وجود مخالف در عرافتی را دارای پیامدی سنگین همچون قطع عطای کلّ افراد آن عرافت داشت. طبعاً علاوه بر شخص عریف، افراد دنیاطلب دیگر نیز در صدد خاموش کردن مخالفت ها بر می آمدند. همچنین هنگامی که مسلم و طرفدارانش قصر عبیداللَّه را محاصره کردند، یکی از موفق ترین شگردهای او در پراکنده کردن اطرافیان مسلم، تشویق مردم به افزون کردن عطا در صورت پراکنده شدن و تهدید به قطع آن در صورت ادامه شورش بود.(21) ابن زیاد با استفاده از همین ابزار اقتصادی و با وعده افزایش عطا، توانست لشکر عظیمی از مردم کوفه را – که تا سی هزار شمرده اند -(22). علیه امام حسین(ع) وارد جنگ کند؛ لشکری که تعداد زیادی از آنها دل هایشان با امام(ع) بود.(23). امام حسین(ع) نیز تأثیر این ابزار را به خوبی درک کرده بود؛ به گونه ای که در سخنرانی خود در روز عاشورا آن را به عنوان یکی از علل عصیان کوفیان علیه خود برشمرد: کلکم عاص لامری مستمع لقولی، قد انخزلت عطیاتکم من الحرام و ملئت بطونکم من الحرام فطبع علی قلوبکم ؛ (24). همه شما علیه من عصیان می ورزید و سخنان مرا گوش نمی دهید؛ عطاهای شما از مال حرام فراهم آمده و شکم هایتان از حرام انباشته شده است و این باعث مُهر خوردن بر دل هایتان گشته است . ....................................................................................... پی نوشت: 1) وقعه الطف، ص 92 2) بحارالانوار، ج 44، ص 344 3) وقعه الطف، ص 90 و 91٫ 4) تاریخ طبری، ج 6، ص 22٫ 5) همان، ج 5، ص 425 6) همان 7) همان، ص 412 8) وقعه الطف، ص 93 – 95 9) همان، ص 95٫ 10) عبدالرزاق مقرّم، مقتل الحسین(ع)، ص 189٫ 11) وقعه الطف، ص 109 12) وقعه الطف، ص 110 13) همان، ص 125 14) همان، ص 125 15) همان، ص 126٫ 16) همان، ص 126٫ 17) تاریخ طبری، ج 3، ص 152 18) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 49 19) وقعه الطف، ص 11؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 267 20) الحیاه الاجتماعیه و الاقتصادیه فی الکوفه، ص 219٫ 21) وقعه الطف، ص 125؛ تاریخ طبری، ج 4، ص 277٫ 22) بحارالانوار، ج 45، ص 4 23) حیاه الامام الحسین(ع)، ج 2، ص 453 24) بحارالانوار، ج 45، ص 8 منبع: فرهنگ ...
رییس، نایب رییس و دبیر هیأت امنای بنیاد حامیان دانشگاه یزد انتخاب شدند
نشست اعضای هیات امنای بنیاد حامیان دانشگاه یزد، روز پنج شنبه شانزدهم مهرماه جاری با حضور معاون اداری و مالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دانشگاه یزد برگزار شد. در آغاز این نشست دکتر محمدصالح اولیاء رییس دانشگاه یزد، از همه ی کسانی که در پایه گذاری دانشگاه و همچنین تشکیل بنیاد حامیان دانشگاه یزد نقش داشتند تشکر و قدردانی کرد. سپس دکتر جلیل شاهی نخستین رییس دانشگاه یزد ادامه داد: استفاده از ظرفیت های خیرین تحت عنوان بنیاد خیرین و حامیان از زمان ریاست دکتر وحدت آغاز اما در زمان های بعد کمرنگ تر شد. مساله ی تشکیل این بنیاد، برنامه ای است که در بیشتر دانشگاه ها در حال پیگیری است. عضو هیات امنای بنیاد حامیان دانشگاه یزد افزود: ما کار خود را تقریبا از خرداد ماه آغاز کردیم و با بحث و بررسی های انجام شده هیات موسس انتخاب و اساسنامه نیز تصویب شد. وی خاطرنشان کرد: این بنیاد دارای سه رکن اساسی هیات موسس، هیات امنا و هیات مدیره است که کار انتخاب هیات موسس تقریبا انجام شده و در حال تکمیل دو رکن دیگر هستیم. در این جلسه با انتخاب اعضا، دکتر جلیل شاهی به عنوان رییس، دکتر محمدعلی وحدت به عنوان نایب رییس و مهندس اکرم فداکار به عنوان دبیر هیات امنای بنیاد حامیان دانشگاه یزد برگزیده شدند. همچنین در این جلسه درخصوص انتخاب اعضای هیات مدیره و بازرسان بنیاد و مسایل دیگر درخصوص ادامه ی فعالیت بنیاد، بحث و تبادل نظر شد. مهندس سید محمد احرامیان، دکتر اسفندیار اختیاری، سیدمحمد حسینی المدرسی، محمدرضا بابایی، دکتر جلیل بهارستان، دکتر محمدصالح اولیا، دکتر محمدحسین امید، حبیب الله بیطرف، دکتر جلیل شاهی، حسن رسولیان، مهندس اکرم فداکار، دکتر حاجب مرتاض، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسن معزالدینی، محمدحسین نجفی و دکتر محمدعلی وحدت اعضای هیات امنای بنیاد حامیان دانشگاه یزد هستند. ...
آرشیوخبر:همکاری با بهترین برندهای دنیا تویط سایپا/کدام خودروسازان بزرگ آماده برگشت به بازار ایران هستند؟
از 50 سال دفترش را در ایران تعطیل کرد؛ دفتری که یکی از بزرگ ترین فروشندگان خودروهای رنگارنگ به دولت ایران بود و حتی با سرمایه گذاری مستقیم کارخانه ساخت موتور بنز را در ایران راه اندازی کرده بود. خودروهای سنگین حضور بنز در ایران بسیار ریشه دار بود ، ایران خودرو قبل از آنکه خبری از تولید پیکان باشد در سال 1342 اتوبوس 302 مرسدس بنز را مونتاژ می کرد. در کنار ایران خودرو هم شرکت خاور
گزارشی از آغاز فعالیت رشته زبان و ادبیات کردی در دانشگاه کردستان
. اکنون روزهای شنبه تا سه شنبه کلاس های رشته زبان و ادبیات کردی دایر است. اکثریت مطلق دانشجویان این دوره، زبان کردی را در دفترچه کنکور به عنوان گزینه های اول انتخاب کرده اند. بعضی از این دانشجویان پیش تر در کلاس های مقدماتی آموزش زبان کردی حضور داشته اند، اما عمده آنها می گویند از روی علاقه به زبان مادری شان این رشته را انتخاب کرده اند . دلنیا گوهرنژاد، از دانشجویان سنندجی این
حضور روسیه در سوریه هشداری جدی به تروریست ها
رئیس مجلس شورای اسلامی برخورد تاکتیکی قدرتهای بزرگ با تروریسم را خطای استراتژیک دهه های اخیر این قدرتهاخواند وگفت: در بحران سوریه، قدرتهای بزرگ با بزک تروریست ها به عنوان معارضه معتدل به آنها سلاح و امکانات می رسانند. به گزارش خبرگزاری خانه ملت، دکتر علی لاریجانی امروز (پنجشنبه 30 مهر) در دوازدهمین نشست سالانه جوامع درگیر جنگ و صلح با عنوان غلبه بر منطق منازعات در دنیای فردا به ایراد
تعویق انتخابات خانه مطبوعات ماجراجویی سیاسی است/ حل مشکل خبرنگاران با حذف آنها از انتخابات خانه مطبوعات
به گزارش گلستان ما، شاید این روزها انتخابات خانه مطبوعات استان گلستان می توانست یکی از دغدغه های خبرنگاران و اصحاب رسانه استان گلستان باشد. اما با تدابیر صورت گرفته از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی این انتخابات را برای چندمین بار به بهانه های گوناگون از جمله نقص در اساسنامه تعویق انداخته است. تعویق انتخابات خانه مطبوعات ماجراجویی سیاسی است به نظر می رسد عقب
بحران سوریه محور مذاکرات/کینه شخصی عامل تیرگی روابط ایران وکانادا
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی در دوازدهمین نشست سالانه جوامع درگیر جنگ و صلح با عنوان غلبه بر منطق منازعات در دنیای فردا به ایراد سخنرانی پرداخت که متن کامل آن به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیم جناب آقای ولادیمیر پوتین ابتدا خرسندی خود را از حضور در این همایش و در جمع پژوهشگران عرصه سیاست خارجی ابراز می
آیین محرم در بهاباد یزد
های محرم پس از مراسم روضه خوانی در حسینیه های قلعه و باغستان، عزاداری ها به سبک و عناوین مختلف برگزار می شده است، تصریح کرد: جوش دوره، یکی از این سبک های عزاداری است به این نحو که عده ای به صورت دایره وار می ایستند و با یک دست کمر بغل دستی خود را گرفته و با دست دیگر سینه می زنند. سادات هم در سر این دسته های عزاداری می ایستند و به اجرای جوش می پردازند. این مسئول یکی دیگر از سبک های
عاشورا بر بوم نقاشی
دوره ناصری است. نکته مهم این تصاویر استفاه از المان هایی است که ریشه در شاهنامه فردوسی دارد. نمونه قابل توجهش حضور دیوها در سمت راست پایین نقاشی است. این هنر این روزها حال و روز خوشی ندارد و آرام آرام با مرگ اساتیدش، به سمت موزه ای شدن پیش می رود. تصویری نمادین از سقای کربلا و تصور نقاش از نحوه حضور قمر منیر بنی هاشم در شریعه فرات. 3- شاه کربلا حسن حمزه
عمل مثمر ثمر، عملی است که در راه خدا باشد/ نیت؛ حلقه مفقوده ماست
به گزارش خبرگزاری مهر ، امسال هشتمین سالی است که حجت الاسلام علیرضا پناهیان سخنران دهۀ اول محرم هیئت دانشجویان دانشگاه امام صادق(ع) -هئیت میثاق با شهدا- است و میثم مطیعی نیز مانند سالهای گذشته عهده دار مداحی این بزرگترین مجلس عزاداری دانشگاهی در منطقۀ شمال غرب تهران است. بخش هایی از پنجمین شب سخنرانی حجت الاسلام علیرضا پناهیان در دانشگاه امام صادق(ع) با موضوع برای نزدیک شدن به خدا را در ادامه می
شهروندان علیه بازاریان/ رد پای اعضای شورای شهر در تجمع بازار/ همین هم برای سرگرمی و هیجان بود!
خبرند یا خبرهای منتشر شده را چندان جدی نمی گرفتند. آن ها از کساد شدن کسب و کارشان می گویند و اینکه با وضعیت ایجاد شده ورشکسته می شوند. چون امکان حضور خودرو در خیابان های مرکزی شهر وجود ندارد. موضوعی که بازاریان معتقدند مانع حضور بسیاری از شهروندان برای خرید در بازار بزرگ رشت می شود. رئیس اتاق اصناف استان گیلان: باید منصفانه مسایل را مشاهده کرد حرف هایی که جلال الدین