سایر منابع:
سایر خبرها
اوصاف کلی یاران مهدی
ظلم و تبعیض محسوب نمی شود. او خود طالب و مایل به حفظ جان خویش نیست؛ شمشیر او علامت جهاد و فداکاری اوست. این یاران مهدی هستند که حفظ او را حفظ اسلام و نظام می دانند. چگونه می شود وجود مقدسی را که همواره در انتظارش بوده اند به دم تیغ بسپارند. سید محمد صدر معتقد است: ((شاید مقصود روایت این باشد که حفظ جان امام (ع) فعالیت و تلاشی است مستقل که یاران ایشان انجام می دهند)) تا به جهت استفاده ...
وقتی اخلاق بی بنیاد می شود / دکتر بیژن عبدالکریمی
توجه به امر رئال و واقعیت ، به جای تأکید بر امر ایده آل و ارزش ها دعوت کرده اند. اما ممکن است گفته شود بحث از نسبت اخلاق و سیاست جنبه ای توصیه ای و هنجاری دارد، یعنی پرسش این است: میان اخلاق و سیاست چه نسبتی می تواند یا باید وجود داشته باشد؟ اما در این صورت مسأله این است: ما این ارزش ها و بایدهای اخلاقی خود را بر چه متافیزیکی استوار می کنیم؟ گفته می شود روزی یکی از دانشجویان ...
آثار و فواید دعا
...> بنابراین، در روایات- چنان که ملاحظه شد- استعداد راوی ملحوظ است، اما در دعا چون راوی واسطه نیست، حضرت معصومین (عَلیهِم السَّلام) به تمام حقیقت خود تجلّی فرموده اند و با خدای متعال سخن گفته اند و سلسله معارفی را که ممکن نیست در زمانی خاص با راویان در میان گذارند، به صورت دعا تعلیم فرموده اند. از این رو، دستور داده اند که دعاهای مأثوره بدون تصرف و کم و زیاد کردن الفاظ، خوانده شود و بدان وسیله با ...
نقش پرورشی تربیتی از حیث اخلاقی
برخوردارند و این ظواهر هم حجیت دارند، اکنون نوبت آن است که نمونه هایی از نقش آفرینی های ادله نقلیه بیان گردد که در ذیل به آنها اشاره خواهد شد. تعیین نقش و کارکردهای ادله نقلی در اخلاق یکی از بحث های مهم و دقیقی است که از آن، گاه به نام نیاز اخلاق به دین یاد می کنند. می توان این کارکردها را در موارد مختلف و به صورت های متفاوت یادآور شد که در ذیل به آنها اشاره می شود: الف. نقش توضیح مفهومی ...
رواج ادبیات غلط کرده !
هم در آغوش اوباما و وزیر خارجه آمریکا افتاد! آقای ظریف غلط زیادی کرده اگر به عنوان وزیر خارجه چنین کاری کرده و دلش خواسته با رئیس جمهور آمریکا دست بدهد! این که این غلط کرده یا آن غلط زیادی کرده محمل بحث ما نیست که درونمایه این نگارش پرسش از چرایی وجود ادبیات سخیف توهین و ناسزا است این که اساسا چرا باید در ساختمانی که بنیان های قانونگذاری در آن شکل می گیرد نمایندگانی شناخته شده و از جبهه و ...
سیره اخلاقی پیامبر اکرم(ص)
آوایی با هم متفاوتند نه از لحاظ معنایی. اما معمولاً در موارد متفاوتی به کار می روند؛ در اصل منظور از خُلْق و خُلُق صورت باطنی و ناپیدای شخص است که با بصیرت(چشم دل) درک می شود؛ در مقابل آن واژه خَلق است که به صورت ظاهری انسان گفته می شود و با چشم می توان آن را مشاهده نمود(ابن منظور، 1416ق، ج4، ص194). از دیدگاه برخی اندیشمندان، منظور از اخلاق هرگونه صفت نفسانی است که سبب پیدایش کارهای ...
برگزاری دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن در دارالقران علامه طباطبایی
آخرت درک می کنند؛ در واقع، در آخرت، واقع قرآن بر ما مجسم می شود؛ در این چهار مرحله تاویلات تکوینی است و کاری به تشریع ندارد. این مرجع تقلید بیان کردند: در یک مورد، این تاویل، جنبه تشریعی است که باید در آنجا لفظ را بیان کنیم که شامل آیات متشابه است؛ متشابه به آیاتی برمی گردد که هنوز ظهور مستقر ندارند؛ اگر ظهور مستقر داشته باشند، محکمات نام می گیرند. ایشان گفتند: تاویل تشریعی تنها در آیات متشابه است؛ برای شناخت این مساله باید حتما در آیات دقت کنیم و آیات محکم را مطالعه کنیم و تزلزل آیه را به صورت مستقر بازگردانیم. ...
آیات قرآن مربوط به رابطه ی ظهوری جهان با خدا
است که چون دلالت با وساطت استدلالهای عقلی آشکار یا پنهان صورت می گیرد، در حوزه ی علوم حصولی است؛ ولی گاه دلالت جهان بر وجود خداوند به صورت آیینه حق و عین ظهور و نمایش اوست که در حوزه ی علوم شهودی واقع می شود. (1) به نظر می رسد میان آیاتی که بر رابطه ی علّی میان خدا و جهان تأکید دارند، (2) با آیاتی که بر رابطه ی ظهوری میان خدا و جهان اصرار می ورزند، (3) نوعی تفاوت رتبه ای وجود دارد. (4) این ...
حکمت متعالیه و معنویت صدرایی
معنویت برخوردار هستند برای روشن شدن موضوع بحث، عموماً از معنای لغوی آغاز سخن می شود؛ واژه ی معنویت در جامعه ی ما به قدری مطرح شده که گمان می کنیم این واژه یک واژه ی نوظهوری است، درحالی که اگر یک جست وجوی سطحی نسبت به آثار قدما، عرفا و علمای اخلاق داشته باشیم، می بینیم واژه معنی، معنا و معنویت فراوان به کار رفته است. حال اگر کاربرد معنا و معنویت را بخواهیم بفهمیم، گاهی در مقابل صورت و صوری ...
نقش اعمال در معرفت دینی
...، قرآن در آن آیاتی که بیانگر احکام شرعی است، فضایل اخلاقی و صفات پسندیده را همراه با احکام بیان می کند تا با یادآوری آنها، در وجود انسان تقوا نیز برانگیخته شده و انسان به فهم دقیق حکم شرعی نایل گردد (همان، ج 5، ص 314). 52. طهارت نفس: طهارت نفس یکی دیگر از عوامل تأثیرگذار بر معرفت دینی است. به نظر علّامه، اگرچه نمی توان این خصلت را علت فهم دانست، اما نمی توان یاری رسانی آن به فهم معارف ...