سایر منابع:
سایر خبرها
.... قم: بنیاد بعثت. دامن پاک مقدّم، ناهید. (1380). بررسی نظریّه عرفی بودن زبان قرآن. تهران: نشر تاریخ و فرهنگ. راغب اصفهانی، حسین بن محمّد. (بی تا). مفردات الفاظ القرآن. بیروت: دارالقلم. سالاری راد، معصومه و رسول رسولی پور. (1386). بررسی و تحلیل کارکرد زبان قرآن از دیدگاه علاّمه طباطبائی . فصلنامه اندیشه نوین. سال سوم. صص 5581. سعیدی روشن، محمّدباقر ...
قرآن استفاده شدند؛ یعنی زمان نزول در یک معنا بودند و بعد از نزول دچار تحوّل معنایی شدند و تغییر یافتند. در عرف قرآن، کاربرد برخی واژه ها با کاربرد رایج آن نزد متشرّعه متفاوت است؛ زیرا عوامل متعدّد فرهنگی و زبانی در کاربردهای عرف متشرّعه تأثیر داشته است. امّا قرآن بسته به اهداف مورد نظر خود، واژه را در مصداقی خاص به کار گرفته است. نمونه آن، معنای واژه امامت در برخی کاربردهای قرآنی آن است؛ برای مثال ...
مواردی که علاّمه در راستای عرف خاص داشتن زبان قرآن به آن پرداخته، قبض و بسط واژگان است. وی معتقد است که قرآن در معنای واژگان عصر نزول بسط و تضییق معنایی به وجود آورده است؛ یعنی کلمه ای را از جامعه گرفته است و معنای آن را طبق عرف خود تغییر داده است. علاّمه درباره کلمه فسق می گوید: الفسقُ مِنَ الکلمات الّتی أبدع القرآن استعمالها فی معناها المعروف: فسق از کلماتی است که قرآن آن را در معنای معروف ابداع ...