سایر منابع:
سایر خبرها
... مذهب تحقق خیالی جوهر (سرشت ) انسان است، چرا که جوهر (سرشت ) انسان واقعیت حقیقی ندارد ( درباره مسئله یهود و گامی در نقد فلسفه حق هگل، ترجمه محیط، اختران، 1381: 53) به این شکل که مذهب آگاهی به خویش برای انسانی است که هنوز بر خود فائق نیامده و یا دوباره خود را از دست داده است. لیکن این تحقق محیرالعقول سرنوشت انسان است زیرا سرنوشت انسان واقعیتی حقیقی ندارد (شریعتی،چ 1381، 9 (م.آ. 24 ): 82-83 )، نتیجه می ...
موضوع علم عرفان و عرفان علمی وجود مطلق است. در این جا تعابیر علم عرفان و عرفان علمی از سوی امام مطرح می شود که قابل توجه است. قیصری هم در رسائل قیصری و هم در شرح و مقدمه ای که بر فصوص الحکم ابن عربی نوشته است می گوید: عرفان شناخت خداوند است، اما چون ذات خدا نامتناهی است و اطلاق و گستره دارد، به لحاظ سعه مصداقی و انبساط، فراگیرندگی اش به ذهن نمی آید که نه در ادراک فیلسوف می گنجد و نه در شهود عارف ...
را راه می برد، ارتباط دانشگاه با فرهنگ و حفظ مقام معرفت فارغ از سودای سود بود. از آن زمان تا کنون این نگرانی همواره ادامه داشته و صاحبنظران اروپایی و امریکایی درباره دانشگاه و راهی که در آن می رود و به آزادی دانشگاهی و به شرف علم می اندیشیده اند و هنوز هم می اندیشند. این نگرانی مغتنم را به کلی می توان بر استقلال علم از سود حمل کرد ولی چون سودمندی علم فرع استقلال از سودای سود و زیان است و این معنی ...
جامعه ما بازخورد داشته و اکنون چه مقدار پاسخگوی مطالبات فکری و مباحث معرفتی در جامعه امروز ماست؟ آیا امکان بازبینی و بازنگری در آثار و اندیشه های شریعتی وجود دارد؟ سید محمود حسینی: شریعتی متولد 1312 است و 27 سال بعد از انقلاب یا نهضت مشروطیت به دنیا آمد، به عبارت دیگر، دوران شریعتی را می توان دوران نسل سوم انقلاب مشروطیت نامید و آن دوران، پیچ تند گذار ایران از سنت به مدرنیته بود و از ...
مقدمه ** در عصر پهلوی اول جامعۀ سنتی ایران آمادۀ گذار به مدرنیته و ملی گرایی از ارکان این حرکت بود. نخبگان و نظام حاکم دریافته بودند که برای ایجاد وحدت ملّی و طراحی بنیا ن های هویّتی جدید در کنار بنیان های پیشین به هویّتی جمعی نیاز دارند که می توان آن را در تاریخ و فرهنگ باستانی ایران جست. باستان گرایی نقطۀ کانونی ناسیونالیسم ایرانی و شاهنامه نقطۀ کانونی رویکردهای باستان گرایانه در این عصر بود. آنچه پیش و بیش از قابلیّت های مضمونی شاهنامه در این راه مؤثر بود، پیوند شاه و مشاورانش با این شاهکار ادبی و سرایندۀ آن بود. علاقۀ رضاشاه به شاهنامه و همچنین توجه مشاور برجستۀ او محمدعلی فروغی به این متن کهن و همچنین تلاش خیل عظیمی از نخبگان این عصر از جمله سیدحسن تقی زاده، ارباب کیخسرو شاهرخ، عیسی صدیق اعلم، علی اصغر حکمت، سعید نفیسی، محمود افشار، ملک الشعرا بهار و دیگران به توجه گسترده و همه جانبه به شاهنامه منجر شد. آن گونه که نظام حاکم به تبلیغ وسیع و گسترده ای در باب شاهنامه به منزلۀ سند هویّت ای ...
کتاب آمده: هرکی هم نازک نارنجی است، جل اش را جمع کند بزند به چاک! براساس چه معیاری می توان از اصطلاحات عامیانه در اثری کلاسیک استفاده کرد بی آنکه زبان ترجمه دچار افت شود؟ خب همان جانب عینی سبک کلام، افت و اوج زبان آن را توجیه، بلکه ضروری می کند. کار این تغییر لحن در فاوست آسان تر می شود؛ چون هر صحنه از نمایش ما را به میان آدم هایی با پس زمینه های متفاوت اجتماعی می برد. البته چندجا در متن ...