سایر منابع:
سایر خبرها
برای مقابله با اسلام هراسی وحدت، شیعه وسنی نمی شناسد
به گزارش موج رسا , به روایت مشهور برخی از علمای اهل سنت، دوازدهمین روز ربیع الاول مصادف با سالروز ولادت حضرت پیامبر اعظم(ص) بوده، از این روز تا روز 17 ربیع الاول به عنوان هفته وحدت نام گذاری شده است. اسلام به عنوان آخرین و کامل ترین دین الهی برای نجات بشریت از گمراهی و جهل، توسط پیامبراکرم(ص) به بشریت عرضه شد، اما از آنجا که روشنگری و آگاهی بخشی آن موجب می شد تا مردمان از بردگی خلاصی یابند ...
مسأله وحدت و تبعات جبران ناپذیر افراط و تفریط
: مفهوم اتحاد اسلامی این نیست که فرقه های اسلامی به خاطر اتحاد اسلامی از اصول اعتقادی و یا غیر اعتقادی خود صرف نظر کنند و به اصطلاح مشترکات همه فِرَق را بگیرند و مختصات همه را کنار بگذارند. چه این کار نه منطقی است و نه عملی. چگونه ممکن است از پیرو یک مذهب تقاضا کرد که به خاطر مصلحت حفظ وحدت اسلام و مسلمین، از فلان اصل اعتقادی یا عملی خود که به هر حال به نظر خود، آن را جزو متن اسلام می ...
جایگاه و فلسفه زیارت قبور در آیات و روایات
.... (8) 2-2. ادله روایی در باب زیارت اهل قبور و جواز آن روایات فراوانی از طریق اهل سنت و شیعه وارد شده است که با تأمل در آنها روشن می گردد پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) و سایر پیشوایان معصوم (علیهم السلام) عامل به زیارت قبور و امر به آن بوده اند. نمونه ای از این روایات به قرار زیر است: 2-2-1. روایات اهل سنت در جوامع حدیثی اهل سنت چند دسته ...
ادیان و فرق در صحیفه رضویه
.... طبیعی است رهبران هر مذهب بیشترین تعامل و گفتگو را با پیروان همان مذهب دارند، لذا ارتباط بسیاری از ادعیه رضویه با مذهب شیعه و شیعیان را می توان به وضوح مشاهده کرد. نمونه شاخص ادعیه ای که در آن رنگ و بوی تشیع بیش از همه به چشم می خورد، دعاهایی است که اهل بیت (علیهم السلام) اصرار کرده اند این شیعیان هستند که باید از دعا مطلع شوند و مخالفان- غیر شیعیان- نباید از آنها آگاهی یابند. (ابن طاوس ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (2)
مرحوم فاضل جواد از ابن عقیل نقل کرده که ایشان یهود و نصاری را مشرک نمی داند زیرا علامه در مختلف نقل کرده که: ابن عقیل اهل کتاب را مشرک می داند؟ آنجا که می گوید: فأهل الشرک عند آل الرسول صنفان: صنف أهل الکتاب و صنف مجوس و عبدةالأوثان و أصنام و نیران... (29). پس اهل شرک در اعتقاد آل رسول دو گروهند: یک گروه أهل کتاب هستند و گروه دوم مجوسیان و بندگان بت ها و آتش [آتش پرستان] . پیداست فقهای امامیه ...
مبانی فقهی آزادی بیان
جامعه نشود، مجازند. براساس این تعریف، اولاً، آزادی بیان یک حق طبیعی برای همه افراد انسان است، و ثانیاً، همه افراد به طور یکسان از آن برخوردارند که می توانند اندیشه و فکر خود را ابراز کنند، و ثالثاً، محدود به دو چیز است: اول. موجب نقض حقوق دیگران نشود؛ دوم. موجب نقض اصول ارزشی مورد احترام جامعه نشود (جوادی آملی، 1384). آیت الله جعفر سبحانی می گوید: آزادی بیان عبارت است از ...
ساختار اندیشه فقهی محقق اردبیلی در زبدةالبیان (1)
تقلید [از مجتهدین قاعده لاحرج] است که حرج و در تنگنا قرار گرفتن را به وسیله عقل و نقل نفی می کنند... اگر [قاعده های] ضرر و حرج نبودند عدم جواز [تقلید] به طور مطلق [برای همه افراد و همه زمان ها] وجیه تر بود ولی روشن است که در [این کار] ضرر بزرگ و حرج و تنگنا وجود دارد که به وسیله عقل و نقل نفی شده بلکه [اجتهاد] به وسیله اکثر مردم غیرمقدور است پس دقت کن (104) . (105) 3. نقد آراء فقهاء و ...
امامت در الصحیفة الرضویة الجامعة
میان فریقین اختلاف نظر وجود دارد. دیدگاه مشهور میان اندیشمندان اهل سنت آن است که اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) همسران آن حضرت هستند و یا دست کم همسران آن حضرت نیز از اهل بیت (علیهم السلام) آن حضرتند. (9) در مقابل، اندیشمندان امامی متفق القولند که مراد از اهل بیت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)، صدیقه ی کبری (علیها السلام)، امیرمؤمنان و امامان معصوم از نسل آن حضرتند. (10 ...
بازتاب شرایط سیاسی- اجتماعی در ادعیه رضویه
مسئله حیاتی است. از دیگر آموزه های معمول در میان اهل بیت (علیهم السلام) آغاز نمودن و ختم کردن یک دعا با صلوات بر محمد و آل محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) است که نمونه برجسته آن را در صحیفه سجادیه می توان مشاهده نمود. سیره امام زین العابدین (علیه السلام) توسط امام هشتم (علیه السلام) و فرزندانشان نیز پی گرفته شد. به عنوان نمونه امام رضا (علیه السلام) یکی از ادعیه مشهور خود که در کتب متعددی نقل شده ...
زبدةالبیان؛ تاریخ، جایگاه و ویژگی های آن
باشد آن شأن نزول و فضای نزول را تشریح می نماید آنگاه به استنباط احکام و نقل اقول می پردازد، این نظم و ترتیب در همه جای زبدةالبیان وجود دارد و در پایان عقیده شیعه یا نظر خودش را بیان می کند. برای نمونه در بحث احکام متعلق به نماز که قرآن می فرماید: در ذیل آیه هشتم الَّذِی جَعَلَ لَکُمُ الْأَرْضَ فِرَاشاً وَالْسَّمَاءَ بِنَاءً وَأَنْزَلَ مِنَ الْسَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجَ بِهِ مِنَ الثَّمَرَاتِ ...