سایر منابع:
سایر خبرها
است چرا که نماز در واقع حلقه اتصال انسان با وجودی عظیم الشأن و بی نهایت، به نام خداست که یکی از مهمّ ترین اسامی و صفات او کریم به معنای بزرگوار است، به یقین، انسانی که با او بلند مرتبه شد، رنگ و بوی خدایی به خود می گیرد وکریم می شود و عزیز می شود؛چون چنین شد هرگز نفس کریم و عزیز خود را به گناه نمی آلاید و جامعه از جانب او در امن وآسایش قرار خواهدگرفت.(قرائتی،1379،ص78) ...
شناسی اسلامی تعریف علم جامعه شناسی، جایگاه جامعه شناسی در طبقه بندی علوم، روش در جامعه شناسی، مبانی هستی شناختی: اصالت یا وجود جامعه، نحوه هستی فرد و جامعه و تأثیر آن در علوم انسانی، قانونمندی جامعه مبانی انسان شناختی: جبر اجتماعی، سازوکار تحقق کنش اجتماعی، تأثیر نوع رابطه فرد و جامعه بر علوم انسانی اسلامی، منشأ حیات اجتماعی انسان و تأثیر آن در علوم انسانی - روش و فرایند تولید جامعه شناسی اسلامی ...
تا واقع گرا، نظام دینی هم مبتنی بر حق و تکلیف است، ولی نظام مادی مبتنی بر واقعیت و پذیرش خواسته ها و هوای نفس عامه مردم است؛ پس می توان گفت که تحقیق علمی، حق گرا کردن فرد است و پذیرفتن حق، همان ولایت الهی در زندگی است. عقل متعالی و عقل ابزاری شاخصه انسان در اجتماع است و فرهنگ و مدنیت بر پایه آن قرار دارد و از نگاه قرآن در جامعه ای که عقل دچار انحراف شود کلیت جامعه، متأثر از آن بوده و فهم و ...
با فطرت انسان پاک است. شما را سفارش می دهم در جامعه نگاه کنید به فردی که از اسلام دم می زند و عمل می کند و آنها که دم می زنند و عمل نمی کنند. بنگرید آنها را که بیشتر پایبند به اسلام هستند و ظواهر اسلامی را رعایت می کنند. آنگاه قضاوت کنید از نظر رفتار و اخلاق کدام بهتر هستند. کدام حتی در این جهان سعادتمند هستند, کدامیک خیال آسوده تری دارند, کدامیک بیشتر در فکر ضعیفان هستند و کمک آنها در ...
، بلکه مدار آن وسیع تر است، یک ناحیه اش همین برخورداری از زندگی دنیا ست و ناحیه دیگرش برخورداری از سعادت اخروی است که از نظر اسلام، زندگی واقعی هم همان زندگی آخرت است و اسلام سعادت زندگی واقعی یعنی زندگی اخروی بشر را جز با مکارم اخلاق و طهارت نفس از همه رذائل، تامین شدنی نمی داند و باز به حد کمال و تمام رسیدن این مکارم را وقتی ممکن می داند که بشر دارای زندگی اجتماعی صالح باشد و دارای حیاتی باشد که بر ...