سایر منابع:
سایر خبرها
لزوم ترویج فرهنگ عفو و گذشت در جامعه
عمران اشاره کرد و گفت: خداوند در این آیات از مومنان درخواست می کند تا به وسیله فرو بردن خشم، عفو و گذشت از بهشتی که وسعت آن به اندازه آسمان ها و زمین است بهره ببرند. قریشی با بیان اینکه عفو و گذشت یکی از اوصاف خداوند متعال است، خاطرنشان کرد: کسانی که خشم خود را فرو برده و از بدی های دیگران گذشت می کنند و همچنین کسانی که در حالت گشایش و تنگ دستی انفاق می کنند مورد لطف پروردگار قرار خواهند ...
باورداشتن مقلب القلوب بودن خدا، پیروزی را در پی دارد
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، آیت الله سید احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد شب گذشته، ششم اسفندماه در سلسه جلسات تفسیر اعتقادی اجتماعی قرآن کریم مهدیه مشهد در تفسیر آیه اول سوره نصر إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ با بیان اینکه اگر از معصیت، نافرمانی و غضب خدا ناراحتید به خود تکانی دهید زیرا با سپردن مشکلات به دیگران کاری از پیش نمی رود، افزود: آیا ما تنها برای ...
فرهنگ های جامعه جهانی سکان دار تربیت فرزندان
مورد بررسی قرار گرفته است. اهتمام اسلام به آموزش و پرورش کودکان اسلام دینی است که به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت و تزکیه بسیار اهمیت داده است؛ (بقره آیات 129 و 151؛ آل عمران، آیه 164؛ جمعه، آیه 2؛ حدید، آیه 25) به عنوان نمونه خداوند در آیه 2 سوره جمعه می فرماید: هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم یتلو علیهم آیاته ویزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمهًْ و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین؛ اوست ...
پیامبر اعظم(ص) و دو بی نهایت
علمی که تو را حاصل شد باز از هوس های آنان پیروی کنی در برابر خدا سرور و یاوری نخواهی داشت(بقره - 120) هرچند که بر اساس وقایع تاریخی این گونه نقل شده است که یهودیان مدینه و نصارای نجران انتظار داشتند که پیامبر اسلام(ص) در انتخاب قبله با آنها موافقت کند، هنگامی که خداوند قبله مسلمانان را از بیت المقدس به سوی کعبه گردانید، آنها از پیامبر(ص) مایوس شدند (و شاید در این میان بعضی از طوائف مسلمانان ...
لزوم فرهنگ سازی حقوق شهروندی/کرامت انسانی و نظارت همگانی از ارکان حقوق شهروندی هستند
این راستا باید برای همه مردم شغل و منبع تأمین معیشت فراهم شود چراکه در اسلام اصول اقتصادی مانند حق مالکیت به رسمیت شناخته شده است و اسلام برای مالکیت مردم احترام قائل است. مسئول عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی شهرستان خرم آباد، ادامه داد: امام علی(ع) می فرماید: خدا را، خدا را در نظر داشته باشید برای طبقه آسیب پذیر آن کسانی که کم دست هستند، حواستان به این گروه از جامعه باشد این درحالی است که ...
حضرت آیت الله جوادی آملی تشریح کرد: معذرت خواهی تبهکاران در قیامت شنیده نمی شود
سوره مرسلات به همین مطلب اشاره دارد هَذَا یَوْمُ لَا یَنْطِقُونَ وَلَا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ . این مساله حتی در آیه 52 سوره غافر نیز بیان شده است یَوْمَ لَا یَنْفَعُ الظَّالِمِینَ مَعْذِرَتُهُمْ وَلَهُمُ اللَّعْنَةُ وَلَهُمْ سُوءُ الدَّارِ؛ روزی که ستمکاران را عذرخواهی شان سود نمی دهد، و دوری از رحمت خدا برای آنان است و دوزخ نیز که سرایی ناگوار است برای آنان خواهد بود. انتهای پیام www.shafaqna. ...
چگونگی اطلاع فرشتگان از اسرار درونی انسان
.... بار سوم گفتند: ای امیر مؤمنان این خبر رسمی شد. حضرت فرمودند: او هنوز نمرده است؛ شورش و بلوایی در پیش دارد و به تحریک حکومتهای طاغی، علیه من قیام می کند و از درب این مسجد وارد می شود. آن گاه حضرت به شخصی که پای منبر ایشان نشسته بود، اشاره کرد و فرمود: پرچم او هم به دست این شخص است![3] این قضیه بعدها واقع شد و این عِلم غیب امیرمؤمنان علیه السلام و آگاهی از اسرار درونی کسی که پای ...
بدزبانی از نگاه قرآن/ صفتی که برکت را از زندگی می برد
) انسان عاقل دارای هشت نشانه است که یکی از آن ها زبان خوش است، زبان انسان احمق پشت لبانش است این در حالی است که زبان انسان عاقل پشت قلب اوست. گناهان زبان از نگاه قرآن قرآن کریم به گناهانی که با زبان صورت می پذیرد، اشاره کرده است چنان که در آیه 16 سوره حجرات در این رابطه آمده است: یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا یَسخَر قَومُ مِن قَوم......وَلا تَنابَزُوا بِالاَلقاب؛ ای کسانی که ...
رفتار یک مسلمان باید آئینه تمام نمای رحمانیت اسلام باشد
عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ یقین، رسولی از خود شما بسویتان آمد که رنج های شما بر او سخت است؛ و اصرار بر هدایت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است سوره توبه /128 وی ادامه داد: وقتی چنین پیروان چنین رسولی هستیم که نهایت رحمت و مهربانی است در روابط جامعه اسلامی نیز این محبت و مهربانی باید حاکم باشد و هر مسلمانی دیگر مسلمانان را حقیقتاً برادر و ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تشریح کرد: چرا برخی از حاجیان باید شب سیزدهم در منی بیتوته کنند؟
. صاحب جواهر در این مساله بیان خوبی دارند ایشان در جلد 20 صفحه 36 کتاب جواهر بعد از بیان این سه گروه می فرمایند فهو فی الجملة لا خلاف معتد به أجده فیه، بل الاجماع بقسمیه علیه، بل فی محکی المنتهی نسبته إلی العلماء کافة صاحب جواهر در این کلام خود تصریح به اجماع میان شیعه و سنی در این مساله کرده است چرا که این مساله در قرآن ذکر شده است و اهل سنت نیز بر آن اتفاق دارند. وی در تشریح دلیل این ...
صفتی که پیش خدا عزیزمان می کند!
که کفر و ایمان را نمی فهمند و به مومنان اهانت روا می دارند، نه تنها کریمانه عبور کنند و عفو و گذشت داشته باشند، بلکه باید به آنان سلام کنند و این گونه رفتار کریمانه خود را فراتر از رفتار احسان گونه خود به نمایش گذارند: واذا خاطبهم الجاهلون قالو سلاما؛(فرقان،63/72) ببخش و از یاد ببر برای بسیاری از ما مردم، فراموش کردن آسان ترست، ولی شاید بهتر آن باشد که گذشت و بخشایش را بیشتر مورد توجه ...
علم بهتر است یا ثروت؟
آنهایی که هم مؤمنند و هم عالم و طایفه دوم بر طایفه اول برتری دارند، هم چنان که در جای دیگر فرموده: هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَ الَّذِینَ لا یَعْلَمُونَ . در سوره مبارکه بقره آیه 180 از مال و ثروت به عنوان خیر تعبیر شده و آمده است: کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَی ...
تحلیل انتقادی مقایسه عصمت امام و خطاناپذیری پاپ
... متکلمان امامیه تعاریف متفاوتی برای امام ذکر کرده اند که به برخی تعاریف از زمان شیخ مفید به بعد اشاره می گردد: 1. ان الائمة القائمین مقام الأنبیاء فی تنفیذ الاحکام و اقامة الحدود و حفظ الشرایع و تأدیب الأنام، معصومون کعصمة الأنبیاء. (شیخ مفید، 1371: 73) 2. الإمامة رئاسة عامة فی الدین بالأصالة لا بالنیابة عمن هو فی دار التکلیف. (علم الهدی، 1405: 2 / 264) 3 ...
وزارت ارشاد و هیئت نظارت بر مطبوعات با روزنامه اعتماد برخورد کنند
سرویس سیاسی بی باک ؛ بخش مجلس: لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، با اشاره به توهین روزنامه اصلاح طلب اعتماد به حضرت ابا عبدالله الحسین(ع)، گفت: طبق آیه 59 سوره مبارکه "نور" مؤمنان به اطاعت از خدا و رسول خدا(ص) فرا خوانده شده اند. حضرت امام حسین(ع) مصداق بارز "اولی الامر" است و مسلمانان وظیفه دارند از ایشان تبعیت کنند. ...
دیدار با یک "جانباز افغانستانی" مدافع حرم
چیزها نمی شناسند. تحویلمان گرفتند، خدا خیرشان بدهد اگر هم نگرفتند بین ما و آن بنده مخلوق دیگر پیش خدا فرقی نیست مگر براساس تقوا. آن زمان نبودیم که از در دفاع از نوامیس آل الله به میدان برویم و در رکاب امام حسین(علیه السلام) بجنگیم اما امروز این سعادت نصیب بچه های افغانستان شده است روح الله بیشتر از هر وصف دیگری نادانی و جهالت را خصیصه اصلی تکفیری ها می داند و می گوید: برخی از ...
مسیر برادری ایمانی را در سوره مبارکه حجرات جست وجو کنیم
روایات معصومین غیبت کردن از بسیاری از گناهان زننده تر و بدتر معرفی شده است چرا که غیبت زمینه ساز بسیاری از گناهان دیگر از جمله دروغ، تهمت، حسادت، بردن آبروی مؤمن و... می شود که متأسفانه در جامعه رواج دارد. این حافظ کل قرآن کریم با اشاره به اینکه در سوره حجرات تأکید شده که گرامی ترین انسان ها نزد خدا باتقواترین انسان هاست، یادآور شد: آیا در جامعه ای که مردم یکدیگر را تمسخر نکرده و با القاب زشت صدا نزنند و با غیبت کردن نسبت به هم بی اعتماد نشود و معیار برتری نیز انسانیت و تقوا بشد آن جامعه به سمت دوستی و برادری نمی رود؟. ...
ضعف ایمان؛ از دلایل اسراف/ سلب نعمت یکی از روشن ترین آثار اقتصادی اسراف است
خودش ستم می کند و هم به مردم وقتی بیش ازحد مصرف می کند؛ یعنی آن زیادی را مالک نیست و حق مصرف ندارد. مورد خشم الهی واقع شدن شخص مسرف، مورد خشم و غضب خدا است؛ اسراف کار چون تعادل و توازن اقتصادی جامعه را برهم می ریزد، از رحمت الهی به دور و گرفتار خشم خدا می شود؛ همان گونه که در آیه 141 سوره مبارکه انعام، آمده است: وَلاَ تُسْرِفُواْ إِنَّهُ لاَ یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ؛ خداوند ...
تفکر سکولار در تضاد با تفکر مهدوی
جامعۀ بشری به وسیلۀ دو جنگ جهانی، افسارگسیختگی و ابتذال فرهنگی و جهت گیری به طرف حیوانیت مدرن با استفاده از تکنولوژیِ صرف، زنگ خطر نیاز به معنویت و تکیه بر نیازهای فرامادی را حتی در ذهن برخی دانشمندان غربی به صدا در آورده است. در حالی که مکتب اسلام به عنوان غنی ترین و کامل ترین مکتب در جهان، تکیۀ مشخصی بر امور غیرمادی دارد. خداوند در سورۀ بقره صراحتاً از ایمان به غیب سخن می گوید: الذین ...
حضرت آیت الله جوادی آملی: چگونه دین اسیر می شود؟
آن ها را یا بخصوص ذکر می کند مانند جریان مؤمن آل فرعون و یا اینکه بالعموم ذکر می کند مانند آنچه در آیه 21 سور آل عمران بیان فرموده است إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِآیَاتِ اللَّهِ وَیَقْتُلُونَ النَّبِیِّینَ بِغَیْرِ حَقٍّ وَیَقْتُلُونَ الَّذِینَ یَأْمُرُونَ بِالْقِسْطِ مِنَ النَّاسِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِیمٍ؛ کسانی که به آیات خدا کفر می ورزند و پیامبران را بی هیچ حقی می کشند و از میان مردم ...
حضرت آیت الله مکارم شیرازی تشریح کرد: برای چه کسانی سه شب بیتوته در منی واجب است؟
بقره و روایات متعددی که بر این مساله اشاره کرده بودند. البته در این میان دو روایت نقل شد که بیان کرده بودند باید هر سه شب را بمانند که در جمع این دو روایت و روایات دیگر که دو شب را لازم و واجب دانسته بودند دو راه مطرح کردیم اول اینکه شب سوم استحبابی است و دوم اینکه سه شب برای افرادی خاصی واجب است کسانی که تا غروب در منی باشند شب سوم بر آنها واجب می شود. وی ادامه داد: در تشریح فرع دوم یعنی ...
واکاوی شأن نزول آیه مربوط به انتصاب علی (ع) در تفاسیر اهل سنت
چکیده یکی از آیات مرتبط با موضوع انتصاب امام علی(علیه السلام) به امامت در روز غدیرخم، آیه نخست سوره معارج است. درباره شأن نزول این آیه میان مفسران اختلاف نظر است. برخی به صراحت و بعضی به اشاره، شأن نزول آیه را مربوط به حادثه غدیر دانسته اند. عده ای شأن نزول آیه را درباره یکی از صحابه پیامبر(صلی الله علیه) دانسته که به عنوان نشانه صحت جریان غدیر از خداوند درخواست عذاب نمود. در این میان ...