سایر منابع:
سایر خبرها
شفقنا- بیش از هزاران سال است که سخنان شیوای امیرالمؤمنین علی (ع) به گوش و جان مسلمانان و شیعیان می رسد و بازهم جا دارد که توسط علاقه مندان این کلام شیوا شرح و توضیح داده شود. نهج البلاغه بیش از سیصد کتاب شرح دارد و همه شارحان این کتاب شریف بر متقن بودن این کتاب اتفاق نظر دارند و یکی از مهم ترین بخش های این کتاب خطبه متقین است. هشتمین بخش شرح این خطبه را به قلم حجت الاسلام و ...
عقلی در نقطه ی مقابلش قرار می گیرد) یعنی زیبایی از ارزش هایی ست که در جان و فطرت انسان وجود دارد و سرمایه هایی انسانی است که اسلام این سرمایه های انسانی را خراب نکرده است بلکه اسلام آمده تا آنها را تقویت کند و رشد دهد: وَ یُثِیرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ (خطبه اول نهج البلاغه) این ها سرمایه های خدادادی است و همه ی انسان ها براساس این درک و فطرت می توانند چنین داوری ای داشته باشند، زیبایی ها را ...
الحدید در بخش دیگری از شرح نهج البلاغة کلام زیبایی دارد. ایشان می گوید که یکی از بزرگان ادب که در بین ادبای عرب خیلی معروف است ابن نباته است. آدم خطیبی بوده و قد اتفق الناس علی أنه أوحد عصره فی فنه (ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج7، ص216) یعنی در فن خطابه، یگانه دوران بوده است. ابن ابی الحدید در مقام مقایسه کلام امیرالمؤمنین علیه السلام در نهج البلاغة با خطبه های ابن نباته آن خطیب معروف عرب، می ...
طور طبیعی و غریزی در همه ی آدمیان نهفته است و همگان، خویشتنِ خویش را دوست می دارند. شاید بر همین نگاه است که حضرت امیرالمؤمنین امام علی (علیه السلام) می فرماید: آن چه را که برای خود دوست می داری، برای دیگران نیز دوست بدار و آن چه را که برای خود خوش نمی پنداری، برای دیگران نیز مپسند (ر.ک.: نامه 31 نهج البلاغه) پس، براساس رویکرد حاکم بر این نوشته، انسان بودن یعنی؛ از انسانیت، رکن اخلاق را ...
امیرالمؤمنین(ع) آن را در زمره اقسام جهاد برشمرده اند: اللَّهَ اللَّهَ فِی الْجِهَادِ بِأَمْوَالِکُمْ وَ أَنْفُسِکُمْ وَ أَلْسِنَتِکُمْ فِی سَبِیلِ اللَّه (نهج البلاغه؛ نامه 47) امّا پیش از همه چیز، نخستین توصیه ی من امید و نگاه خوش بینانه به آینده است. بدون این کلید اساسیِ همه ی قفل ها ، هیچ گامی نمی توان برداشت. آنچه می گویم یک امید صادق و متّکی به واقعیّت های عینی است. اینجانب ...
انسان را قرآن میتواند به ما معرّفی کند که البتّه این، با تعلّم و تفقّه به دست می آید؛ این را فراموش نکنید. بله، غالب مردم آن هم نه همه ی مردم از ظاهر قرآن یک استفاده ای میکنند، امّا استفاده ی از اعماق قرآن و بطون قرآن جز با تعلّم و تفقّه به دست نمی آید که در نهج البلاغه در خطبه ی 110 [میفرماید]: وَ تَعَلَّمُوا القُرآن؛ بعد با یک فاصله ای [میفرماید]: وَ تَفَقَّهوا فیه تفقّه یعنی آموزش عمیق، به ...