سایر منابع:
سایر خبرها
های تاریخی ذکر شده است. (25) حتی در مواردی، برخی از قضات ضمن پرداختن به امر قضاء، کار وعظ و ارشاد مردم را با استفاده از داستان های دینی انجام می دادند، مانند سلیم بن عترالتجیبی که پیش از آنکه توسط معاویه به عنوان قاضی در مصر تعیین شود، قصه گو بود و پس از کسب این مقام هر دو کار را با هم انجام می داد. (26) یا سلیمان التججبی که به مدت 37 سال در مصر به قصه گویی مشغول بود و پس از او، قصه گویان ...
موارد فراوانی از وصف حیوانات به چشم می خورد؛ (54) به ویژه در حوزه ی وصف ادبی و شاعرانه، بخش وسیعی از دواوین شعر عرب و قصه ها و داستان های شب نشینی هایشان به توصیف حالات مختلف حیوانات اعم از اهلی مانند شتر و اسب و وحشی مانند شیر، گرگ، غزال، روباه، پلنگ و سوسمار اختصاص داشته است. (55) با توجه به اینکه بسیاری از داستان های توضیح دهنده امثال و حکم که برای تفسیر یا شرح ماجرای پیدایش این مثل ها در ...
... احتیاط برای حفظ جان (یاری دهنده) 22 دو روباه گرفتاری در دام قربانی 23 شتر روباه گریز برای نجات کنجکاوی نجات دهنده (خود) پرسشگر 24 پشه نخل خودبزرگ بینی بی تفاوتی مدعی پاسخ گو 25 سگ قصاب ...
گونه که در داستان 4-4-2 روباه که در اغلب قصه ها در زمره شخصیت های ستمگر طبقه بندی می شود، یاری گیرنده و قربانی است و شیر، یاری دهنده و گاه شخصیتی که به ظاهر ستمگر به نظر می رسد در واقع یاری دهنده است؛ همان گونه که در قصه 4-4-4 پرنده عظیم الجثه – که استعاره ای است از فرشته مرگ – با ربودن انسان ها ظاهراً به آن ها ستم می کند، اما در حقیقت آنان را از وضعیت اسفباری که به آن دچار هستند نجات می دهد و به ...
قورباغه و بچه هایش ستمگر یاری گیرنده قربانی یاری دهنده، ستمگر ستمگر 13 گروه کبوترها رئیس کبوتران موش کلاغ لاک پشت غزال صیاد گرفتار شدن در دام صیاد گریختن از چنگ صیاد کمک خواستن از موش جویدن تور، کمک به غزال کمک به غزال کمک به غزال گریز از چنگ صیاد تلاش ...
خود انجام می گیرد، به عبارت دیگر قهرمان قصه می کوشد تا خود را نجات دهد، مانند قصه 1 که مرغابی از چنگ انسان ها می گریزد و به جزیره ای پناه می آورد و در همان قصه، اسب، شتر و الاغ برای نجات خود از دست انسان ها فرار می کنند. به عنوان مثال در قصه 3 روباه با تدبیر گرگ ستمگر را گرفتار و هلاک می کند تا از ستم او رهایی یابد. در قصه 15 مرد بازرگان با تنبیه همسر فضول خود، خود را از مرگ نجات می دهد. گاهی ...
داشت (داستان آدم و حوا و نقش مار در فریب آن ها). (1) کلاغ گاهی سمبل راهنما و کاهن غیب گو است و گاهی هم نماد فاسق دروغگو. مار نیز سمبل مرگ، گناه. (2) در افسانه های ایرانی و اروپایی، روباه و شغال، مظهر مکر و فریب است، در حالی که در افسانه های آفریقایی، خرگوش و در قصه های سیاهان، عنکبوت و لاک پشت مظهر مکر و فریبند و بومیان حوزه ی کنگو، غزال را مظهر مکر می دانند. در افسانه های جاوه و ژاپن، میمون ...
اند و زیبایی های آنها در شریان ها و رگ ها دویده است؛ هر چند که هر ملتی گویش خود را زیبا می پندارد، به آن خو گرفته و به هنگام نیاز، همراه معاشران و امثال خود آن را به کار می برد . من این را با خود قیاس می کنم: اگر علمی به آن زبان (خوارزمی) که مطلوب طبع من است جاودانه شود، چنان بیگانه نماید که شتر بر ناودان و زرافه در آبراهه. پس به زبان های عربی و فارسی پرداختم؛ در هر یک از آنها تازه واردم ...
ادامه داد: بعد از بازخوردهایی که از سریال میکائیل گرفتم به شدت به آقای نعمت ا... و داستان هایش اعتماد پیدا کردم و وقتی پشت بام تهران به من پیشنهاد شد با اطمینان آن را پذیرفتم. بازیگر نقش غیاث صفا افزود: در این سریال نقش یک جوان مجرد 35 ساله را بازی می کنم و قصه در زمان حال روایت می شود. وی تاکید کرد: غیاث در این داستان مشکلات خانوادگی دارد، این مشکلات روی شخصیت او تاثیر گذاشته و به دلیل اینکه عقده ...