سایر منابع:
سایر خبرها
تحقیقی پیرامون احادیث صعب و مستصعب
و تعریف کنیم و به موقعیت استثنائی آن بپردازیم باید توجه دهیم هیچ انس و جنی نمی تواند همانند حضرات چهارده معصوم - علیهم السلام - سخن بگوید، به فرموده ی علامه مجلسی که درباره ی فصاحت رسول خدا معتقد است: آن چه از خطبه ها و جوامع کلم از آن حضرت نقل شده است هیچ انس و جنی نمی تواند همانند آن سخن بگوید و آن فراتر از توان انسان و فروتر از کلام خدای رحمان است (1) همان نظریه ای که علاءالدین قوشچی حنفی به ...
بحثی پیرامون حدیث و حدیث سازی
اعتنائی که مورد توجه عالمان دینی شیعه و سنی قرار گرفته، عترت و قرآن را همتا و همانند قرار داده، علاوه بر اینکه عترت و قرآن را واجب الاطاعه دانسته اند، به این مهمّ نیز اشاره کرده اند: قرآن بدون احادیث برای غیر معصوم قابل فهم نیست. که چنین اظهاری در اذهان کثیری این سؤال بل اعتقاد را قوت بخشیده: حدیث هم عرض قرآن است یا خیر؟ که برخی نتیجه گرفته ارائه داده اند: قرآن و حدیث هم رتبه اند و هیچ کدام بر ...
فتنه ی حدیث سازی و فتنه گران حدیث ساز
نیز مبارزه می نمودند تا جهت اطلاع آیندگان مخالفت خط علوی و علویان را با هرگونه فرقه سازی و فرقه گرائی به ثبت تاریخ رسانده، الگوئی برای دوره های بعد باشند. قابل توجه و تذکر است، درست در زمانی که علویان سلحشور جان برکف چنین آموزه ای را ترویج می نمودند، صوفیان در خط مقابل آن حرکت می کردند و هدفشان آن بود تا امت اسلامی را درگیر مسائل فرقه ای نموده، آتش مجادلات را برافروزند؛ تا در همه حال نتیجه به سود ...
جعل حدیث و فرقه سازی صوفیه
اینکه بنابر وظیفه، برای فهم این معضل، به روات احادیث، یگانه نهادِ مشروع دوران غیبت رجوع کرده باشیم. در بحث قرآن و سنت به نقش کلیدی حدیث در فهم کتاب الله عزیز اشاره کردیم و در این جایگاه با آنچه علامه ی مفسر آیت الله جوادی آملی به سبک واضح و روشن پیرامون حدیث و قرآن بیان داشته اند، سبک و روش خود را دنبال می کنیم. ایشان بعد از آنکه به استناد حدیث شریف ثقلین، به این توجه می دهند، اهل بیت طهارت ...
اسماعیلیه در افغانستان
مغول به دور ماندند و در دورة بعد از الموت، سنت ادبی تا حدی ویژه از آن خود به وجود آوردند. اینان با اهمیت دادن ویژه به آثار ناصرخسرو، مقدار زیادی از آثار موجود نزاری را از دورة الموت و بعد از آن که به زبان فارسی نوشته شده بود، حفظ کردند.35 قاسم شاه، فرزند شمس الدین محمد، نیز شمس الدین سبزواری را با اعطای منصب پیر به سوی شرق ایران فرستاد. وقتی شمس الدین سبزواری وارد بدخشان شد، مردم ...
شیعیان یک تفسیر از "اهل ذکر" دارند و اهل سنت پانزده تفسیر
...؛ چنان که علامه طباطبایی می گوید: به طوری که از سیاق آیه بر می آید، خطاب آن به مشرکان است؛ همان بت پرستانی که علیه رسالت رسول خدا (ص) حیله ها می کردند. آنها مأمور شدند که از اهل ذکر بپرسند و اهل ذکر همان اهل کتاب های آسمانی اند.[10] علامه در جای دیگر می گوید: مقصود از ذکر، کتاب های آسمانی است و مراد از اهل ذکر، علمای اهل کتاب اند.[11] آیت الله سیدمحمد حسینی ...
رویج حقایق دینی تشیّع در برابر تصوف
اسلام انجامید. بنابراین، تشیّع ایرانی صورتهای اسلام فقاهتی، عرفانی و مردمی را با یکدیگر درآمیخت (لاپیدوس، 1376، ص399). 4. بیرون آمدن از حالت تقیه و خشنودی از وضعیت به وجود آمده به لحاظ اجتماعی، شیعه و تبعاً علما بعد از مدتی طولانی، از حالت تقیه خارج شدند و زمینه و فرصتی برای بسط ید علما فراهم آمد. جوّ خفقان و وضعیت اجتماعی شیعه، قبل از تشکیل دولت صفوی و خشنودی از تشکیل چنین ...
نفوذ جریانی در حوزه و روحانیت
، مهربان و رحیم بودند. از فرمایش ایشان و کتب سیَر و تاریخ برمی آید که این سیره نبوی و علوی در طول تاریخ از آغاز غیبت صغرا تاکنون در میان علما و فقهای شیعه وجود داشته و عملی می شده است. آنها در میان مردم بر مبنای کرامت انسانی ، عزت محوری ، حسن ظن ، گذشت و مهربانی ظاهر می شدند و رفتار می کردند. در حالات خواجه نصیر طوسی می خوانیم: چون فردی به وی نامه ای نوشت و در آن ایشان را کلب بن ...
حکومت های محلی بر مبنای ولایت فقیه
امام زمان علیه الصلاه و السلام است (اصفهانی کربلایی، 1382، ص131). در جلسه ای که علمای تهران با نمایندگان دولت در ارتباط با حکم میرزا درباره تنباکو داشتند، وقتی به ایشان اعلام شد که ناصرالدین شاه گفته تغییر و تبدیل این قرارداد ممکن نیست، شما علما باید فکر دیگری بنمایید. علما به حکومتی و ولایی بودن حکم میرزا و لزوم تبعیت همه مردم، حتی مجتهدین از حکم میرزا این گونه اشاره کرده اند: ...
بزرگداشت آیت الله سید محمدرضا علوی تهرانی در چهاردهمین همایش ستارگان محراب
نامداری همچون آیات اعظام شاه آبادی ، شعرانی ، محمدتقی آملی ، احمد آشتیانی ، مهدی آشتیانی ، سید کاظم عصار و فاضل تونی بهره ها برد . سپس برای تکمیل تحصیلات حوزوی، به شهر مقدس قم مشرف شد ودر آنجا نیز از درس اساتید و مراجع عالی قدر زمان، همچون آیات اعظام بروجردی ، حجت ، امام خمینی(ره) ، محقق داماد ، گلپایگانی و علامه طباطبایی استفاده نمود. ایشان با سختکوشی فراوان به درجه اجتهاد نائل آمد و ازآیات ...
اداره امور حقوقی و قضایی بر مبنای ولایت فقیه
...، 1362، ص423). به تعبیر یکی از محققین، نکته اصلی در این مسأله جدای از آنکه از نظر فقهی مشروعیت پذیرش ولایت حل شده است، ربط دادن آن به مشروعیت ولایتی و امامتی است (جعفریان، 1379، ج1، ص117). لذا نوع استدلال فقهی علمای شیعه برای به دست گرفتن مناصب حکومتی، بر اساس نیابت از امام و ولایتی است که آنها به اذن امام دارند، حتی در دوره شاه طهماسب، مبنا و معیار مشارکت و حضور علما در دولت، بحث ...
اظهارات حجت الاسلام روانبخش پیرامون علامه مصباح، نشریه پرتو و 22بهمن قم
در انتخابات می گفت که به آمارهای دولت قبل توجه نکنید که اینها آمارسازی است، مردم باید آمارها را در سفره خود احساس کنند. دقیقاً همان حرف هایی که به دولت قبل می زد سر این دولت آمده است. الان مردم رکود را با تمام وجود سر سفره های خود احساس می کنند. وقتی شما به بازار می روید، کاسب ها واقعاً در رکود کامل هستند، بورس وضعش مشخص است و شاخص هایی که در یک اقتصاد پویا وجود دارد، متأسفانه این شاخص ها در ...
مجتهد مستقل
به گزارش خط نیوز؛ حضرت آیت الله محمود محمدی عراقی چنین است آیت الله محمدی عراقی در مهرماه سال 1331 هجری شمسی در شهرستان کنگاور، در خانواده ای مذهبی و روحانی متولد . وی فرزند شهید حاج آقا بهاء الدین عراقی از شاگردان حضرات آیات عظام بروجردی و امام خمینی (ره) است. پدری که سالیانی چند در شهر کرمانشاه کرسی تدریس او و اقامه جماعتش در مسجد اعتمادی را مردم متدین و فرهنگ دوست خصوصاً اهل علم این دیار از خاطر نبرده اند، همانطور که سیره و منش رفتاری و اخلاقی پدر بزرگش، حاج آقا بزرگ محمدی عراقی امام جمعه فقید کنگاور، پس از چندین سال از رحلتش، هنوز زبانزد عام و خاص این منطقه است. ایشان از شاگردان مدرسه علمیه آیات شهید دکتر بهشتی ...