سایر منابع:
سایر خبرها
در سوگ بی سایه گی ارغوان ادبیات
شعر سایه در مدینه فاضله افلاطون شعرا مردودند! چون به عقیده افلاطون؛ شعرا بر آنچه که می گویند آگاه نیستند و با جادوی کلامشان مردم را می فریبند! اما سایه تا سطح قابل قبولی آگاه به سخنش بود و به صورت فطری و ذاتی شاعر و اصلا مثل همه شعرا، شاعر خلق شده بود! (علاوه بر اینکه پسرخاله گلچین گیلانی هم بود و شاید ژنتیک هم در انتقال این طبع منظوم نقش داشته.) در هیمنهِ ورود واژگان نو و کلا موج نو، خوشبختانه غزل قالب تهی نکرد. شهریار، رهی، سیمین، سایه، منزوی و... آمدند تا باز مُهر باطل بزنند بر این پندار منسوخ که غزل شعر زمانه ما نیست! آن ها غزل را به روز کردند تا بگویند غزل در هزارهِ شکفتن آهن و رویِش سیمان، همچنان می تواند جوانه بزند، بروید، برویاند و حتی پرطرفدارترین جریان شعری زمانه نیز باشد. آنانکه غزل را تمام شده می دانند چگونه از تبلور عشق در شعر و از به روز بودن حافظ، سعدی و... دفاع می کنند؟ مگر نه اینکه غزل، غالب ترین قالب شعری برای بیان غلبهِ عشق، این احساسِ سیالِ سوزان و این افیونِ آلام است؟ و اگر غزلسرا، ترانه گو، تصنیف ساز و خواننده نبود شاید در این زمانهِ بی های و هوی لال پرست! عشق به احتضار می نشست. سایه از حافظ سرایی به حافظ شناسی رسید (به قول استاد شفیعی کدکنی ، سایه یکپارچه حافظ است که به زمانه ما پرتاب شده! ) و بعدها هم که زبان و سبک مستقل خود را یا ...
عارفی که در زمان خود درک نشد + صوت و فیلم
15 مهر هر سال مصادف با سالروز تولد سهراب سپهری؛ شاعر، عارف و نقاش کاشانی است. رنگ مرگ اولین کتاب اوست که اشعاری تحت تاثیر نیما یوشیج و در قالب شعر نوی نیمایی سروده است. وی پس از این کتاب به هنر نقاشی روی آورد سپس به فلسفه شرق علاقه مند شد و در این راه به کشور هایی مانند پاکستان، افغانستان، ژاپن، چین و هند سفر کرد که ماحصل آن را علاوه بر ترجمه چند شعر ژاپنی و چینی در آثار بعدی وی مشاهده می کنیم. ...
تهران در شعر شاعران؛ هلا ای پایتخت پیر! طا ی دسته دارت کو؟
... و شاخه های دودیِ خرمالو غم گین ترین درخت حیاط است..... آری! باید در تهران قدیم و جدید زندگی کرده باشی تا بدانی هر حیاط خانۀ قدیمی یک درخت خرمالو داشت و تهرانی های قدیمی خرمالو نمی خریدند چون از حیاط خانه می چیدند. اکنون اما وقتی خانه ها را فرومی کوبند تا چند اشکوب بالا بلند بسازند نمی دانم چرا از درخت خرمالوی حیاط مراقبت نمی کنند و به جای آن کاج می کارند و تازه نه کاج تهران که کاج پرچم لنبان و نه سرو شیراز که سدروس و چرا دوباره درخت خرمالو نمی کارند که پاییز را با میوه های خود چراغانی می کند ولو در نگاه شاعر غم گین ترین درخت حیاط باشد؟! ...
روزی که حال سالمندان خوب بود
لمس دستان زبر مادر بزرگ و مهر پر از صلابت پدربزرگ که در بدو ورودش شکلاتی کف دستمان می گذاشت و یه گوشه می نشست تا چایی اش را بیاورند و با تلویزیون ور برود و یا بحث های سیاسی و اقتصادی روز را با پدر و شوهر عمه و عمو و... راه بیاندازد. برای تمام آن روزها در ذهنمان دفتر خاطراتی ساختیم که وقایع ساده دیروز را که امروز در حسرت تکراشان هستیم انبار کنیم و هر چند وقت یک بار در انبار را باز کنیم و گردی از ...
مروری بر انتقادهای تند و تیز به سهراب سپهری | در تاریکی ماند تا از روشنی حرف بزند
یا صحبت ها و نقل قول های گفته شده از زبان دوستان و آشنایان او نیز به خوبی تأثیر زندگی و محیطی که در آن به سر می برده را بر هنرش عیان می کند. محیطی که در کنار شخصیت سهراب که مهر و احساس و عاطفه در آن موج می زد، هنرش را خلق کرد و شعر و نقاشی اش را. زندگی کردن در یک خانه بزرگ ، در یک باغ ، زیستن در جایی که همه جور درخت داشت و برای یاد گرفتن وسعت خوبی بود ، جایی که زمین را بیل می زدیم و هرس می کردیم ...
سهراب سپهری از نگاه محمد رضا شفیعی کدکنی | سهراب شاعر تنهایی است
گروه فرهنگ | شهرآرانیوز ؛ محمدرضا شفیعی کدکنی در مقاله شعر جدولی، آسیب شناسی نسل خردگریز که در کتاب با چراغ و آینه (صفحات 593 تا 605) به چاپ رسانده، بر این باور است که است سهراب سپهری حقیقتاً شاعر بود و از حاصل کارش، چند شعر درخشان در زبان عصر ما به میراث مانده است. او پی به این نکته (آسیب های شعر جدولی) برده و در مصرفِ این جدول، گاه با اعتدال و همراه با حسّ و عاطفه و اندیشه، یعنی کلام ...
جلوه های انتظار در شعر فارسی
آخر زمان گرفت جامی نیز به فراوانی به نام مهدی اشاره دارد: چون بر آمد به عدل وجودش نام چشم دارم که در همه ایام گیرد از یمن طالع مسعود همه عالم چو مهدی موعود این پژوهشگر ادامه داد: شاعرانی داریم که با وجود این که شیعه هستند، آثاری از مهدویت نوعیه در اشعار آنها دیده می شود؛ مثل نظیری نیشابوری. محقق گفت: جلوه سوم، جلوه مهدویت در تغزل و پیدایش ...