سایر خبرها
پیشگیری و درمان بیماری های روانی در قرآن
فَهُمْ فی رَیْبِهِمْ یَتَرَدَّدُونَO (توبه/45)؛ تنها کسانی از تو رخصت (ترک جهاد) می طلبند که به خدا و روز بازپسین ایمان ندارند و دل هایشان به شک افتاده است؛ پس آنان در تردید خویش سرگردان اند . ایجاد تعادل میان انگیزه ها قرآن همه انگیزه های متعدد و متنوع را پذیرفته و آنها را به عنوان غرایز یا فطرت مورد توجه قرار داده است. سپس با بیان آموزه ها و دستورهایی کوشیده تا انسان با به ...
فلسفه تشریع امر به معروف و نهی از منکر
.... بر این اساس و با همین استدلال است که متکلمان در اثبات وجوب عقلی امر به معروف و نهی از منکر، یکی از دلایل خود را قاعده لطف ، قرار داده اند. مقصود متکلمین از این قاعده آن است که بر خداوند لازم است زمینه های تقرّب بندگان و عوامل دورشدن آنان از قرب الهی را از میان بردارد. وجوب امر به معروف و نهی از منکر هم در همین راستاست (حلی، بی تا، ص324). انحصار وجوب امر به معروف و نهی از منکر به ...
------ " روز شنبه " ------
تلاوتش از نامه اعمالم فرو ریزی و در دین و جانم به من سلامت بخشی و کسانیکه به آنها انس گرفته ام از من وحشت زده نکنی و در باقیمانده عمر احسانت را بر من تمام نمایی چنان که در گذشته عمرم بر من احسان نمودی.ای مهربان ترین مهربانان. دریافت فایل --------------------------- زیارت روز شنبه أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلا اللَّهُ وَحْدَهُ لا شَرِیکَ لَهُ وَ أَشْهَدُ ...
عدالت در دوران ظهور چگونه درک می شود
...، همه افراد جامعه افراد فاجر و فاسق نیز، از سفره عدالت مهدوی بهره مند است، در روایت دیگر آمده است: اذا قام القائم العدل، وسع عدله... (14)، وقتی که برپا کننده عدالت قیام کند وسعت عدالت و رحمت او همه افراد نیکوکار و بدکار را شامل می شود. پیامدهای عدالت مهدوی گر چه دریافت عمومی از کلمه عدالت، بیشتر اقتصادی و قضائی و امثال آن ها است که بیشتر به داوری قضاوت و کارهای اجرایی حاکمان، نسبت به ...
اهل کتاب در دولت مهدی(عج)
کرده و به آن خواهند گروید. در این باره به چند روایت اشاره می کنیم: الف) امام صادق(ع) فرمود: ... لا یأ تون علی اهل دین الا دعوهم الی الله و الی الاسلام و الی الاقرار بمحمد(ص).5 بر پیروان هیچ دینی وارد نمی شوند مگر این که آن ها را به خدا، اسلام و اقرار به حضرت محمد(ص) دعوت می کنند. ب) امام کاظم(ع): اذا خرج بالیهود و النصاری و الصابئین و الزنادقه ...
امام زمان(ع) چه شباهتی به پیامبر دارد
خداوند راضی شده است؟ حضرت فرمود: در دلش رحمت می افتد. درباره سند روایات قهر در معجم رجال الحدیث ج 18، ص 58 دربارهِ محمدبن علی الکوفی می نویسد: اقول الظاهر اِنّ هذا غیر محمّد بن علیّ المکنّی بأ بی سمینه`. ظاهراً این محمّد بن علی الکوفی غیر از محمدبن علی است که با کنیهِ ابوسمینه شناخته می شود. از عبارت حضرت آیه` اللّه العظمی خویی(ره)، در رجال چنین به دست می آید که ...
ارتباط بین قرآن و روان شناسی
نزول نمی گنجد و فقط وحی الهی می توانسته است بیش از یک هزار سال بر پژوهش علمی رنگ ها سبقت بگیرد. 3. روان شناسی رشد الف) رشد کودک و مراحل آن: Pوَ اللَّهُ أَخْرَجَکُمْ مِنْ بُطُونِ أُمَّهاتِکُمْ لا تَعْلَمُونَ شَیْئاً وَ جَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَ الْأَبْصارَ وَ الْأَفْئِدَةَ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَO (نحل/78)؛ و خدا شما را از شکم های مادرانتان بیرون آورد، در حالی که هیچ چیزی نمی ...
------ " روز جمعه " ------
و پاسدارندة ناموس خدای، امام آشکارا و نهان، برطرف سازندة گرفتاری ها و اندوهان، صاحب جود و بخشش و احسان، امام بر حق، ابوالقاسم محمّد بن الحسن، صاحب عصر و زمان، روشن کنندة حق و برهان، خلیفة خدای رحمان، عدل و انباز قرآن، آشکارساز مظاهر ایمان و مهتر آدمیان و پریان. رحمت ها و درودهای خدایی بر او باد و بر همة نیکان پاک او. الصَّلاةُ و السَّلامُ عَلیک، یا وَصیَّ الحَسَن، و الخَلَفَ الصّالِح ...
روایاتی که قهر حضرت را در کنار مهر نشانده است
درگاه خدا ضجّه زدند و نالیدند و عرضه داشتند: خدایا با برگزیده تو و فرزند پیامبرت، حسین(ع) چنین می کنند. حضرت فرمود: آن گاه خداوند ظلّ قائم(ع) را برایشان برپا ساخت و فرمود: با این فرد از کسانی که به امام حسین(ع) ظلم کرده اند انتقام می گیرم. در روایت دیگر آمده است: عن الثمالی: قال قلت لا بی جعفر(ع) یابن رسول اللّه ا لستم کلّکم قائمین بالحق قال بلی قلت فلم سمّی القائم قائماً قال: لمّا قتل ...
تحریف تورات در مورد حقانیت پیامبر اعظم
نشانی از آنها در عهدین امروزی نیست. محمد عزالدین دروزه، مفسر معاصر اهل سنت با اشاره به مطالب ذکرشده در مورد عیسی(علیه السلام) در آیه إ ِذْ قَالَ اللَّهُ یَا عیسَیٰ إ ِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَرَافِعُکَ إ ِلَیَّ وَمُطَهرُکَ مِنَ الَّذ ِینَ کَفَرُوا ... (آل عمران / 55) و تأیید وجود صریح و یا ضمنی این خطاب ها در انجیل های متداول، ( انجیل متی: اصحاح 4 تا 12) به وجود مواردی ازجمله آیات 33 تا 49 سوره آل ...
جمادی الاولی و فاطمه الزهرا
بصیرت در کارنامه عمل دارد هم درجات عندالله و الله بصیر بما یعملون، اعراف 163 تفاوت انسان ها با یکدیگر در شاکله و ساختمان و شکل و شمایل نیست و بلکه تفاوت و درجات شاگرد و معلم، استاد و دانشجو، کارفرما و کارگر، مدیر و زیر دست با عمل و مسوولیت خواهد بود. 19) خداوند انسان ها را خلیفه و جانشین یکدیگر در مقاطع مختلف قرار داد تا در بوته آزمایش، هویت و ماهیت و جوهره خود را نشان دهد که در زمره ...
توبه را به تاخیر نینداز
خداوند انسان را آفرید تا بندگیش کند اما گاهی بندگان خدا این هدف عظیم را فراموش می کنند، لذا لازم است راهی وجود داشته باشد تا انسان نادم به راه اصلی خویش باز گردد، برای همین خداوند درِ توبهرا به سوی او باز کرد و برای آن شرایطی معین نمود. در اینجا به توبه از دیدگاه امام علی علیه السلام در نهج البلاغه پرداخته ایم. علمای علم لغت توبه را به ألإعتِرافُ وَ النَدم و الإقلاع معنی می کنند. علمای ...
نسبت ولایت تشریعی پیامبر، ائمه(ع) و فقهاء با ولایت تشریعی الهی
له و لا هو من أهله (محمد بن مسعود عیاشی، تفسیر العیاشی، ج2، ص353). 25. با این حال، برخی در مورد جهان شمولی و ابدیت، ادعا بر وجود دلایل عقلی بدون بیان آن کرده اند (لطف الله صافی گلپایگانی، الاحکام الشرعیة ثابتة لاتتغیر، 1412ق، ص4). 26. آیات 158 سورة مبارکة اعراف، 28 سورة مبارکة سبأ، 79 سورة مبارکة نساء، 107 سورة مبارکة انبیاء، 1 سورة مبارکة فرقان و 19 سورة مبارکة انعام. ...