زمینه می نوشتیم. خود هنرمندان نقاش هم خیلی فعال بودند. ضیاپور کسی بود که منتقد بودنش از نقاش بودنش مهم تر است. منصوره حسینی و ایران درودی نیز مقالات مفصلی در روزنامه های اطلاعات و کیهان به چاپ رساندند. آن ها بیشتر سعی کردند مسائل نظری هنر را برای مردم تشریح کنند تا هنرهای تجسمی که داشت از سوی یک عده محکوم به این می شد که برای مردم عادی قابل فهم نیست، از این وضعیت درآید و مردم الفبای هنرهای تجسمی را
احمدی) انجام گرفته است که مجال ذکر آنها در این مقاله نیست. نتیجه منطقه ای که هم اکنون بیش از یکصد سال است مجلس و میدان بهارستان را در خود جای داده، از زمان سلطنت فتحعلی شاه قاجار (12501212ه.ق.) به این سو، با احداث باغ نگارستان، روی آبادی به خود دیده است. از آنجا که این منطقه تا پیش از گسترش تهران در عهد ناصرالدین شاه (13131264ه.ق.) بیرون از شهر و در جهت شمال شرقی آن واقع بوده
. عالی ترین مقامی را که هنرمند برای مشاهده حقایق می تواند سیر کند همین عوالم ثابته است. حکما روش تعلیمی خود را در حکمت، سیر به عالم مجردات دانسته اند زیرا تجرید ذات و روح همه چیز است، شرط درک تجرید را نیز همچون درک هر موضوع دیگر سلوک و پاک شدن از رذایل می دانند . رو مجرد شو مجر درا ببین زانکه شرط فهم هر چیز است این برخی دیگر از معلمان معنوی جامعه شرط احراز مقام تجرید را گذشت
موسم انتخابات مجلس هفدهم در تهران است. آقای ابراهیم کریم آبادی یک عمر مبارزه سیاسی کرده و روزنامه اصناف را منتشر می کند. آمدند و برای تهران کاندیدایش کردند. بعد آقایان در حزب زحمتکشان و حزب ایران نشستند و تفاهم کردند که ابراهیم کریم آبادی را از گلپایگان و خوانسار کاندیدا بگذاریم، در حالی که در آنجا پاتوقی ندارد... اصلاً اهل آنجا نبود؟ بله، آنجا پاتوق عبدالله خان معظمی بود! با
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از تبیان؛ بخش تاریخ: در جامعه قاجار که آمار بی سوادی زنان نزدیک به صد در صد بود، یافتن زنان تحصیل کرده، امری دشوار است. از جمله زنان آگاه و باسواد ایرانی در دوره قاجار که دست نوشته هایی گرانبها از خود به یادگار گذاشته اند، می توان به بی بی خانم استرآبادی و تاج السلطنه دختر ناصرالدین شاه اشاره کرد. فهیمه السادات آقامیری - فرآوری-بخش تاریخ و
، مرجان تاج الدینی و جواد مجابی عصر روز گذشته 24 خرداد ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. این کتاب که توسط نشر پیکره به مدیریت محمد حسن حامدی منتشر شده و به گفته حامدی حامیان مالی چون گالری ساربان، حراج تهران و امیر موسوی او را در انتشار این کتاب یاری کرده اند در دو جلد منتشر شده است که در این مراسم از آن رونمایی شد. حامدی ابتدای این رونمایی درباره چگونگی انتشار کتاب نود
سال 1286 ه.ش برگزار و منتصرالملک به عنوان نخستین رئیس شورای شهر مشهد انتخاب شد. ** تشکیل انجمن های مردم نهاد در مشهد افزون بر تشکیل نهادهای مدنی رسمی در مشهد، پس از پیروزی نهضت مشروطه، انجمن های مردم نهاد نیز تشکیل شد. انجمن خیریه سعادت که با همت ملک الشعرای بهار و جمعی از روشنفکران مشهدی به وجود آمد، یکی از این انجمن های مردم نهاد بود. این انجمن علاوه بر چاپ روزنامه ای مخفی با
مبنای فقط مسائل دینی مطرح می کردند. بعدها برای اولین بار سیدجمال الدین اصفهانی (پدر محمدعلی جمال زاده از نویسندگان معروف) در ماه رمضان مسائل سیاسی را نیز در منبر مطرح می کرد. آن مرحوم در مساجد سیدنصرالدین، مسجد شاه و مسجد شیخ عبدالحسین (مسجد آذربایجانی ها) سخنرانی های مذهبی و سیاسی می کرد و تندنویسان آن زمان بیانات سید را نوشته و در روزنامه معروف منتشر می کردند. در دوران پهلوی دوم نیز واعظ