سایر منابع:
سایر خبرها
این قدر آوانگارد نیستم که بگویم هیچ کاری با مخاطب ندارم
تعریف علمی و آکادمیک برگردیم، تفکر این هنرمند مخالف روال صحیح است چرا که هنرمندی که این گونه به هنر نگاه می کند، چه موسیقی، چه نقاشی، چه تئاتر و چه هر هنر دیگری، مخاطب خود را خارج از خلق اثر هنری دیده است؛ به این معنا که من اثرم را خلق کرده ام. درحالی که اکنون نظریه پردازان و منتقدان قابل وثوق که جزء منتقدان بادانش قرار می گیرند، می گویند مخاطب هم گاهی کمتر، بیشتر یا به اندازه خود هنرمند در خلق ...
پژوهشی در مصحف امام علی (علیه السلام)
تلاش می کردند تا سنتهای زبانی بدویان را به زبانشان منتقل سازند، از جمله، انتقال پدیده ی آوایی بدوی همزه دادن [هَمز] به زبان فصیحان شمال شبه جزیره بود تا جایی که این پدیده آوایی، به سنت زبانی رایجی تبدیل شد که اهل زبان در مناسبات مهم و ادبی به آن علاقه نشان می دادند. بنابراین احتمال دارد این گرایش عمومی به لهجه بدوی، همان چیزی باشد که علی [علیه السلام] را واداشته تا به این شکل بدوی قرائت کند چنان ...
مهرجویی "پزشکانی که کیارستمی را کشتند محاکمه شوند و واکنش نظام پزشکی به اظهارات مهرجویی/واکنش عضو ...
به حوزه سلامت و بیش از هشت میلیون و پانصد هزار بستری در محیط این اعتماد عمومی رخ می دهد. جالب توجه این است که در تمام یا قریب به تمام بررسی هایی که در سه دهه اخیر در مورد گروههای مرجع مردم انجام شده است، گروه پزشکی جزو دو یا سه گروه اول بوده اند و گروههای مدعی دیگر در درجات بعدی قرار داشته اند. بعضی اظهارات اخیر مطابق شان افراد هنرمند و برجسته نیست. براساس گزارش وبدا، وی در خاتمه تاکید کرد که ...
فرهنگ سازی برای عفاف و حجاب باید هنری باشد
: شورای فرهنگ عمومی کشور سالروز قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب را به عنوان روز عفاف و حجاب نام گذاری کرده است. قیام مردم مشهد و واقعه مسجد گوهرشاد در مقابله با کشف حجاب رضاخان مصداق بارز مبارزه با منکری است که هنوز متاسفانه آثار شوم آن در کشور وجود دارد. ملکی نژاد با اشاره به ضرورت استفاده از ابزار فرهنگ و هنر در حوزه حجاب و عفاف افزود: فرهنگ سازی برای عفاف و حجاب باید غیرمستقیم و هنری باشد ...
عفاف و حجاب محور نشست کتاب خوان بانوان فرمهین
پوراحمد معرفی شد. کتاب ضربه دوازدهم دارای 40 برش تاریخی از قیام مردم مشهد علیه کشف حجاب و کشتار آنان در مسجد گوهرشاد است و با مطالعه محتوای آن علاوه بر آشنایی با مدارک و مستندات تاریخی می توان شناخت بیشتری از این واقعه پیدا کرد. در بخش هایی از کتاب آمده است: سال 1314 رضاخان بعد از سال ها ادای مذهبی در آوردن برای اولین بار چهره واقعی اش را نشان داد، اول نوروز آن سال ملکه و چند نفر ...
فرهنگ را به دست نااهلان سپرده ایم/ غفلت از واقعه گوهرشاد ظلم به دفاع از هویت دینی است
به تلاش برای تطهیر چهره رضاخان در واقعه گوهرشاد اشاره کرد و افزود: تغافل محافل فکری و فرهنگی در این مسأله مشهود است و باید در حوزه فرهنگ مورد بازخواست قرار بگیرند؛ حتی مراکز دیگر فرهنگی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات اسلامی و حتی حوزه ها باید نسبت به این تغافل پاسخگو باشند. وی با تأکید بر اینکه قیام گوهرشاد یک بحث بنیانی بود و ارتباط مستقیمی با دین داری و بی دینی داشت ...
به دنبال مستند ملی پرمخاطب
ارزشی داشته باشم. ان شاءالله این اتفاق باید در حوزه مستند بیفتد و مراکز تولید مستند حداقل در جبهه فرهنگی انقلاب همدیگر را بشناسند و ظرفیت های خود را به هم منتقل کنند و بتوانیم برای تولید آثار ارزشی همفکری داشته باشیم. از این جهت برای تولید 2 مستند پهلوی و رضاشاه از کمک های مرکز بسیج استفاده خواهیم کرد و این اتفاق خواهد افتاد. به نظرتان مهم ترین شروط برقراری ارتباط یک اثر مستند با مخاطب ...
نقش هنرهای تجسمی درماندگاری تاریخ
دو اتفاق می افتد؛ هم کلیت طرحی که در پیش روی اوست گرایش های خاصی در فرد برمی انگیزد و هم اجزای مختلف نقاشی چنین کاری می کنند. این اثرات غیر از مفاهیمی است که منتقل می شوند. در آثار مدرن، که بنای نقاش بر عدم انتقال مفاهیم و درهم ریختگی نشانه هاست، تنها اثر اول تعطیل می گردد و اثر دوم باقی است. مخاطب همان طور که به بوم می نگرد، با آنکه چیزی متوجه نمی شود، اما احساسی مرموز تمام وجودش را ...
پورازغدی: قیام گوهرشاد اولین جنبش دفاع از کرامت زن بود
خبرگزاری فارس: حسن رحیم پور ازغدی در همایش ملی قیام گوهرشاد که در تالار بزرگ شهر در مشهد، با بیان اینکه مرور گذشته بدون عبرت گیری برای آینده ضروری نیست، گفت: وقایع 80 سال پیش در مسجد گوهرشاد به دو دسته تقسیم می شود، یکی وقایعی که عبرت آموز است و دقت در جزییات آن لازم و ضروری است و دیگری سنگواره هایی از تاریخ که در مرور و یادآوری آن الزامی وجود ندارد. وی با انتقاد از محدودیت ها و نمادین ...
دوران پهلوی کسی حق صحبت درباره قیام گوهرشاد را نداشت
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از تبیان؛ بخش تاریخ: سال 1359 یک زن و شوهر جوان از تهران به مشهد آمدند و به سراغ شاهدان عینی قیام گوهرشاد مشهد در سال 1314 رفتند. حاصل کار آنان در قالب کتابی به نام قیام گوهرشاد منتشر شد. بخش تاریخ و تمدن جوان ایرانی *یک سوال راجع به اهمیت موضوع گوهرشاد بپرسم. در اول انقلاب به نظرم شما کمبود سوژه برای کار کردن نداشتید، یعنی اینقدر ...
مردی که امام خمینی (ره) به او لقب مجاهد داد
...> شیخ بافقی سالها بر اثر جراحات وارده از سوی رضاخان بیمار بود و رضاخان پس از آن واقعه نتوانست تا هشت سال قانون کشف حجاب را تا 1314 شمسی به صورت علنی اجرایی کند. سکته از غم شهدای مبارزه کشف حجاب 21 تیر 1314 یعنی 6 ماه قبل از تاریخ ننگین کشف حجاب (17دی 1314)، در پی زمزمه های تصویب قانون کشف حجاب در ایران، مردم مشهد و زائران حرم رضوی در مسجد گوهرشاد گرد هم آمدند تا مخالفت خود را ...