سایر منابع:
سایر خبرها
تقدّم قوانین الهی در جامعه
طبقاتی ندارد، ولی هنگام پذیرش این دعوت هر یک از طبقات به نوعی پاسخگوی این دعوت هستند و عمدتاً طبقه ملأ، مترِف و مستکبر از مصادیق جریان باطل اجتماعی در قرآن تلقّی می شود (ر. ک؛ الأعراف/ 7؛ یونس/ 75؛ هود/ 97؛ المؤمنون/ 45؛ الزّخرف/ 46؛ غافر/ 23). ملأ در لغت به معنای اشراف قوم و رؤسای آن است (ر. ک؛ ابن منظور، 1408ق.، ج 13: 166). در تفسیر المنار، ذیل آیه 59 سوره اعراف آمده است: ملأ همان اشراف قوم ...
نگاهی به نقش تاثیرگذار ایمان به معاد و قیامت در زندگی انسان
که زندگی همین زندگی دنیوی است، پس حساب و کتابی در کار نیست تا انسان، مسئول و پاسخگو باشد. خداوند در آیه 53 اعراف می فرماید فراموشی قیامت، سبب خسران انسان است و در آیات 50 و 51 همین سوره و 13 و 14 سوره سجده و 34 سوره حاثیه غفلت از قیامت و فراموشی آن را موجب گرفتاری به عذاب جهنم معرفی می کند. پس اینکه مردم بیراهه و کژراهه می روند و در قیامت گرفتار زیان ابدی می شوند همین فراموشی و غفلت از ...
راه های معاشرت اجتماعی از نظر اسلام چیست؟
شکست ناپذیر است. (حدید، آیه 25) خداوند هنگامی که به مسئله بعثت پیامبر(ص) و فلسفه و هدف آن می رسد، به صراحت می فرماید: به یقین، خدا بر مؤمنان منت نهاد که پیامبری از خودشان در میان آنان برانگیخت، تا آیات خود را بر ایشان بخواند و پاکشان گرداند و کتاب و حکمت به آنان بیاموزد، قطعا پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند. (آل عمران، آیه 164) همچنین در آیه 2 سوره جمعه می فرماید: اوست آن کس که ...
تأویل در قرآن
تَأْوِیلاً) (سوره ی اسراء، آیه 35): این کار خیر است و سرانجام نیک دارد . همچنین آنگاه که به مسلمانان دستور می دهد که مرافعات خود را به خدا و پیامبر ارجاع کنید باز همان جمله قبلی را در این جا نیز می آورد و می فرماید: (ذلِکَ خَیْرٌ وَ أَحْسَنُ تَأْوِیلاً) (سوره ی نساء، آیه 59): این خیر است و دارای سرانجام نیکو است . در این موارد تأویل در معنی اسم مفعولی مال و سرانجام به کار رفته است و مقصود ...
موجود ممکن و مالکیت سود و زیان
بدانید آیا امر به کفر می کند پس از آنکه اسلام آوردید؟ (لَن یَسْتَنکِفَ الْمَسِیحُ أَن یَکُونَ عَبْداً لِلّهِ وَلاَ الْمَلاَئِکَةُ الْمُقَرَّبُونَ) (نساء، آیه 172). هرگز مسیح و فرشتگان مقرب، ابا نداشتند که بنده خدا باشند . از این دو آیه استفاده می شود که در میان این گروه افرادی نیز بودند که موجودات روحانی و مقدس را پرستش می کردند، هر چند تعداد آنها بسیار کم بوده و غالباً اصنام و اوثان ...
روش صحیح تفسیر قرآن
ای ابهامی وجود داشته باشد و طبعاً مصلحت در ابهام گوئی بوده است و می توان با مراجعه به آیات دیگر که در آن زمینه وارد شده اند، از آیه نخست رفع ابهام نمود. در این جا نمونه ای را به عنوان مثال یادآور می شویم: خداوند در سوره شعراء آیه 173 درباره قوم لوط چنین می فرماید: (وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهِم مَّطَراً فَسَاءَ مَطَرُ الْمُنذَرِینَ) (الشعراء، آیه 173) ما بر آنان بارانی فرستادیم ...
اگر خدا بخواهد : بندگان، زنده می مانند یا می میرند
، ایمان آورده اند تاصاحب اختیار دنیا باشند و اجتناب کنندگان از این پندار کسانی هستند که تنها ثواب آخرت را می جویند و خدا هردوی این طوائف را به آنچه می طلبند بهره ور می سازد، اما کسانی که تنها رضای خدا را می طلبند، خداوند آنها را تکریم می کند، پس از مدارج پست حیوانی ترقی نموده و خدا را بر این نعمت شکر گزارند و از پیامدهای چنین ایمانی زنده دل و هوشیار هستند، در واقع چنین کسانی نه کاری به ثواب دنیا ...
جریان های تکفیری و خطرهای آن برای امت اسلامی و بشریت و عوامل شکل گیری آن
لکه دار کردن اسلام، مردم را از آن برمانند و مسلمانان را از آن دور سازند، تا جایی که توانسته اند با گنجاندن افکار این گروه های تروریستی، شروع به تغییر شرع الهی نمایند، و مواردی را در دین خداوند بگنجانند که هرگز از او نیست، تا بدین وسیله افکار و شیوه انحرافی خویش را توجیه کرده، تروریست را جایگزین جهاد اسلامی سازند و خودکشی، عملیات انتحاری و انفجاری را، شهادت در راه خدا جلوه دهند! بدون شک هر کس ...
معرفت امام زمان علیه السلام؛ چیستی، چرایی و چگونگی
. مکیال المکارم فی فوائد الدعا للقائم، ج 2، ص 107. 35. از جمله آنها به کتاب های زیر می توان اشاره کرد: الکافی، ج1، کتاب الحجة، صص 168 438؛ الهدایة، صص 30 50؛ ابوجعفر محمد بن حسن صفار قمی، بصائر الدرجات فی فضائل آل محمد(ع) ، لطف اللّه صافی گلپایگانی، معرفت حجت خدا شرح دعای أللّهمّ عرّفنی نفسک، سیدمحمد بنی هاشمی، معرفت امام عصر(ع)؛ سید حسن میرجهانی طباطبایی، ولایت کلیّه، تحقیق و تصحیح: سیدمحمد ...
دعای عشرات همراه با ترجمه
صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست و ده مرتبه اللَّهُمَّ افْعَلْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ خدایا!با من آن کن که شایسته تو است و ده مرتبه آمِینَ آمِینَ اجابت فرما اجابت فرما و ده مرتبه سوره توحید.پس می گویی اللَّهُمَّ اصْنَعْ بِی مَا أَنْتَ أَهْلُهُ وَ لا ...
جستاری در نظام اخلاقی قرآن
در بینش وحیانی، هدف اصلی ارسال رُسل و انزال کُتب، سوق دادن انسان و نوعاً مخاطبان کلام خدا و فرستادگانش، به سمت و سوی اخلاقی زیستن می باشد. خداوند در سوره جمعه می فرماید: هو الّذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم ایاته و یزکّیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمة و ان کانوا من قبل لفی ضلال مبین ، (اوست که در میان قومی بی کتاب [عرب] پیامبری از میان خودشان برانگیخت که آیات او را بر آنان می خواند و ...
بهره ی دنیوی با استغفار !
استغفار توبه از گناهان و آمرزش خواهی از خداوند غافر، امری است که بسیار مورد تأکید قرآن و پیشوایان دین قرار گرفته است. در کلام پیشوایان معصوم(علیه السلام)، استغفار به عنوانِ بهترین دُعا و عبادت، ارزشمندترین توسّل، موثّرترین سلاح گناهکاران و نجات بخش ترین شفیع، به گونه ای کم نظیر، مورد تأکید واقع شده و آثاری برای آن، ذکر شده است. در این جا، استغفار و توبه را به عنوان عامل ریزش روزی و برک ...
حتما جهنم را از جن و انس پُر می کنم
پروردگارت [بر آنها] رحم کرد مومنینی اند که خداوند هدایتشان می کند که در آیه 213 سوره بقره نیز بدان اشاره شده است. (المیزان، ج 11، ص63-64) إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّکَ وَ لِذلِکَ خَلَقَهُمْ خدا انسانها را آفریده تا بدانها رحمت آورد و فلسفه آفرینش آنها مورد رحمت قرار دادن آنهاست (همچنین حدیث1). در جلسه 125 (ذاریات/56) هم بیان شد انسانها را آفریده تا عبادت کنند. پس: عبودیت خدا همان مورد رحمت ...
به لطف خون کودکان بی گناه!
او نیز از آنان عذر خواست و توبه کرد و قول آزادی داد. شبی زندان را در گشود و گفت، شبها حرکت کنید و روزها را استراحت تا شاید فرجی یابید و سربازان شما را نیابند. آنها رفتند و فردا که خبر فرارشان پیچید زندانبان با غیرت را به دستور عبیدالله آن قدر تازیانه زدند که به شهادت رسید. و طفلان مسلم از خستگی به خانه پیرزنی که محب اهل بیت بود پناه بردند و او از آنان پذیرایی کرد. شب هنگام، حارث داماد ...
عواقب سوء نفرین بر زندگی انسان
آنها می فرستاد (سوره کهف آیه 58) امام علی(ع) می فرماید: اگر خدا به ستمگر مهلت دهد کیفر او هرگز فراموش نمی شود و او بر سر راهش و در گلوگاه او آن جا که آب دهان فرو برده می شود و استخوان گیر می کند در کمین است. (میزان الحکمه، جلد 7، ص 3375) . پس مهلت دادن بر ستم ستمگر به معنای نادیده گرفتن ستم او نیست چه بسا ستمگر چنین تصور کند که خدا او را به خودش وا گذاشته است. مثلاً خداوند به فرعون چهل ...