سایر خبرها
فرهنگ امروز/ حسین مصباحیان: آی دوستان من، دوست وجود ندارد. - منسوب به ارسطو شاید ساعت شادی نیز روزی فرا رسد که هرکس بگوید: فرزانه یِ میران فریاد می زد؛ دوستان، دوستانی وجود ندارند! من، دیوانه ی زنده! فریاد می کنم دشمنان، دشمنانی وجود ندارند. - نیچه قادر بودن برای عزیز داشتن آن چه که در دوست می تواند او را روزی به دشمن بدل کند، نشانه ای از آزادی است. خود ِ آزادی است. - دریدا چند سال پیش از این، در پی حادث ...
مقولاتی اند حاکی از خودستایی. چرا؟ برای مثال، اگر فردگرایی را نظریه ای بدانیم که مطابق آن فردفرد زنان و مردان حق آزادی، رهایی و ابراز وجود دارند- این چیزی نیست که ما در جامعه لیبرال می بینیم. تا الان از اشکال مختلف طرد و بیرون گذاشتن افراد استعمارزده، کارگران و زنان سخن گفتیم. بنابراین فردگرایی مقوله درستی نیست. ولی آیا جامعه لیبرال است که آزاد است یا اجتماع ملی؟ در کتاب تان درباره هایدگر بین ...
جانب جوانان تفسیر، مصادره و استفاده می شود. یکی از پاتوق های مهم که بررسی آن از این جهت حائز اهمیت است، کافی شاپ ها هستند. کافی شاپ نشینی از نمودهای جوانان ایرانی پس از جنگ است. کافی شاپ بر خلاف برخی تصورات که این پدیده را ادامه قهوه خانه نشینی می دانند، امری جدید در ایران است؛ البته برخی کارکردها و ویژگی های کافه های سابق با کافی شاپ ها همانند است و حتی شاید هنوز بخشی از جامعه، همان ...
شرکت کنندگان مسابقات پیاده روی بود. اولیری پس از مسابقه ای در لندن به شهر زادگاه خود در ایرلند بازگشت و او هم مانند قهرمانی مورد استقبال قرار گرفت. چه چیز می توانسته است باعث محبوبیت تماشای پیاده روی افراد به مدت چندین روز شود؟ آلجیو هنگام بحث دربارۀ لحظۀ بالا گرفتنِ جنونِ این ورزش در شیکاگو می گوید که دلیل محبوبیت پیاده روی این بود که چندان چیز دیگری وجود نداشت که طبقۀ کارگر آن را ...
می داند . آسیب های اجتماعی ناشی از طلاق بر فرد و جامعه طلاق به هر دلیل درست یا نادرست پیامدهایی دارد ، هم برای فرد و هم برای اجتماع ، افراد مطلقه و فرزندان طلاق در بهترین حالت شاید ترحم محیط و افراد پیرامون خود را دریافت کنند و زندگی بعداز طلاق به معنی یک زندگی ناقص است که غالبا زنان و فرزندان بیشترین آسیب را متحمل خواهند شد و دونیمه شدن خانواده در اغلب موارد اثرات روحی ...
سارا نعیمی: بی شک قهوه خانه ها را باید پدران نخستین کافه ها در ایران برشمرد، قهوه خانه هایی که در دوره صفویان و سلطنت شاه عباس اول در اصفهان پا گرفتند و سپس با تأثیر از معماری و فرهنگ ساکنان دیگر شهرها در کشور پراکنده شدند. در تهران قدیم، قهوه خانه ها عموماً در فضاهای باز دایر می شدند، فضایی که محل نشست و برخاست اشخاص مختلف بویژه اهل فرهنگ، شاعران و اشراف قلمداد می شد. مکانی که آن ها ...
...، مکان عبادت مسلمین، یکی از مهم ترین سمبل های جامعه اسلامی و نماد وحدت آن است. این که مسجد در جوامع و کشورهای مختلف با آداب و الگوهای کمابیش متنوعی ساخته و مدیریت شوند، موضوع دور از ذهنی نیست، اما در سال های اخیر شاهد پیدایش چیزی شبیه به جنبشی زنانه در رابطه با مساجد هستیم که در آن تلاش می شود مساجد دوستدار زنان شده و یا اصولاً مساجدی اختصاصاً زنانه راه اندازی شوند. به گزارش ...