سایر منابع:
سایر خبرها
سرگذشت تعریف نشده پدر و مادر پوتین
" به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم هیلاری رودهام کلینتون" وزیر اسبق امور خارجه آمریکا در کابینه اول باراک اوباما و همسر " بیل کلینتون" چهل و دومین رئیس جمهور آمریکا است. کلینتون که نتوانست در سال 2008 میلادی نامزدی حزب دموکرات را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد، به عنوان یکی از نامزدهای انتخابات سال 2016 میلادی در نظر گرفته می شود . کلینتون در سال 2016 میلادی، 69 ساله خواهد ...
الان در مرحله پنچر گیری ارکستر سمفونیک هستیم/ گاهی می ترسم همکاری مسئولان موقتی باشد / توجه رئیس جمهور ...
زودی رفع خواهد شد. *مسئولین با یک سرعت غیر ایرانی با من همکاری کردند رهبری درباره همراهی مسئولان فرهنگی گفت: انگیزه مسئولان خوشبختانه بالا است. چهل سال پیش کسی متوجه نشد که من چه می گویم. چون متوجه نمی شدند این انگیزه ها را نمی توانستم داشته باشم زیرا این انگیزه از طرف مسئولان به من انتقال پیدا نمی کرد. رهبری بیان کرد: خوشبختانه در این یک ماه و 20 روز تمام مسئولان و ...
ابتکار در یک نگاه- سه شنبه 1 اردیبهشت
ضربه بزنند از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده و هر چه در چنته داشته را رو کرده اند. روزنامه ابتکار با انتخاب عنوان فقط یک ادعاست، نوشت: غلامرضا مصباحی مقدم سخنگوی جامعه روحانیت مبارز معتقد است، جامعه روحانیت همچون گذشته نقش محوری در بین اصولگرایان دارد با این تفاوت که قبلا تعیین کننده سیاست های حرکتی این جریان بود ولی با انشعابات صورت گرفته و تحولات سیاسی که در سال های اخیر رخ داده است احزاب سیاسی به ...
بهارِ پلی تکنیک
انجمن های اسلامی یکی یکی سر بلند می کنند. بعد از انحلال، تعطیلی و محدودیت هایی که در دولت هشت ساله احمدی نژاد بر انجمن های اسلامی رفت، حالا دوباره انتخابی ها به جای انتصابی ها می نشینند. بهار جنبش دانشجویی دو سال بعد از آمدن دولت روحانی بالاخره کم کم فرامی رسد. این را می توان از سالن آمفی تئاتر دانشگاه که جای سوزن انداختن نداشت، فهمید، از نوای سرود یار دبستانی و همان شوروهیجانی که ...
عمر البشیر اتحاد استراتژیک با ایران را به چه قیمتی فروخت؟
انتقادات فراوان از سوی رقبا درباره صحت انتخابات)، به ریاست جمهوری رسید. در منطقه خودگردان جنوب هم، طبق توافق صلح پیش گفته، سیلوا کِر به ریاست جمهوری انتخاب شد. در پی این انتخابات، اوضاع اقتصادی، به دلیل برقراری ثبات نسبی و افزایش استخراج نفت در جنوب سودان، رو به بهبود گذاست. البته این به معنای بهتر شدن وضع اقتصادی توده مردم سودان نبود. پیرو توصیه های صندوق در ازای دادن وام به سودان جنوبی ...
اوباما، کنگره و تفاهمنامه لوزان
هشت سال ریاست جمهوری خود وضع کرد. باراک اوباما مصوب کرد که تمام مهاجران غیرقانونی در کشور می توانند از یارانه های دولت فدرال استفاده کنند و از حق اشتغال برخوردار باشند. البته این مصوبه دولت فدرال در حال حاضر در فرآیند چالشی قانونی در سیستم قضایی قرار دارد. تفاهمنامه لوزان از نظر باراک اوباما برای تصویب شدن تنها نیاز به دستور اجرایی داشت و در این صورت صلابت قانونی می یافت. البته ...
برائت احمدی نژاد از رحیمی صحیح بود
ناشی از فروش نفت در همان کشورها ذخیره گردد و فقط در حد نیازهای ضروری، خریدهایمان را از آن کشورها انجام دهیم. نظر شما درباره شایعه دیدار اصلاح طلبان با احمدی نژاد که آقای داوری مدعی شده است، چیست؟ اگر آقای داوری مطلبی را بیان کرده است، توضیحاتش را از خود ایشان جویا شوید. برنامه احمدی نژاد برای انتخابات مجلس به چه صورت است؟ دکتر احمدی نژاد با طیف وسیعی از ...
گزارش یورونیوز از جنجال برخی محافل استرالیایی بر سر حجاب وزیر خارجه استرالیا به هنگاام دیدار از ایران
دنباله روی کرده است. به گزارش گاردین، اریک ایبتز، وزیر کار استرالیا و عضو لیبرال مجلس سنای این کشور نیز در دفاع از نوع پوشش وزیر خارجه استرالیا در ایران گفت: “خانم بیشاپ با آن روسری هم خوش قیافه است.” اریک ایبتز در پاسخ به انتقادات اندرو بولت گفت: “به نظر من الزاماتی در این زمینه وجود دارد و اگر قرار است ما به دیدگاه های آنها احترام بگذاریم، باید به این الزامات تن بدهیم.” ...
آمریکایی ها در بازار ایران
روز گذشته دو روزنامه فایننشال تایمز و نیویورک تایمز از سفر یک هیات از تجار آمریکایی به ایران در هفته اخیر خبر دادند. به گفته این گزارش ها، این اولین بار است که پس از پیروزی انقلاب سرمایه گذاران آمریکایی در ایران نشست عمومی برگزار کردند. در این سفر نمایندگان تجاری در رشته های حمل و نقل، تولید مواد غذایی و شرکت های نفتی حضور داشتند. فایننشال تایمز و نیویورک تایمز گزارش دادند ...
پشت پرده بانیان داعش
...، اصلاح می کرد: دستگاه های امنیتی همه جا حاضرِ صدام حسین که در آن هیچ کس، حتی هیچ ژنرالی در سرویس اطلاعاتی، نمی توانست مطمئن باشد که مورد جاسوسی قرار نمی گیرد. در سال 2010، حاجی بکر و یک گروه کوچک از افسران سابق اطلاعاتی عراق ابوبکر البغدادی را علم کرده و او را به امیر و خلیفه و رهبر دولت اسلامی تبدیل کردند. هشام الهشامی ، روزنامه نگار عراقی می گوید: بکر ملی گرا بود، نه اسلام گرا. او می گوید ...
روایت مصباحی مقدم از انقلاب فرهنگی، پاکسازی دانشگاه ها و تسلط چپ ها بر دانشگاه
ها از انقلاب فرهنگی مصباحی مقدم در پاسخ به اینکه تا چه اندازه اهداف انقلاب فرهنگی در طول سال های گذشته محقق شده، اظهار کرد: آن حرکت شروع شد اما به صورت اساسی گسترش پیدا نکرد و استمرار نیافت، دولت هایی که روی کار آمدند هم از این مساله حمایت جدی نکردند. زمانی که دانشگاه ها بازگشایی شد 100 تا 120 نفری که با حوزه همکاری می کردند حرکت خود را استمرار دادند اما آن اقدام مقطعی نتوانست استمرار پیدا ...
آدرس پول های کثیف/شرط موفقیت در حذف یارانه ثروتمندان/وقت گفتن است نه خاموشی!/بانکداری سایه به سبک ...
سرویس سیاسی فردا ؛ روزنامه های صبح امروز ایران در سرمقاله های خود به مهمترین مسائل روز کشور و جهان پرداخته اند از جمله شرط موفقیت در حذف یارانه ثروتمندان ، وقت گفتن است نه خاموشی! ، ارتجاع عرب در خدمت رونق تسلیحاتی آمریکا ، آدرس پول های کثیف ، دستگاه دیپلماسی و غفلت از ظرفیت های جهانی ، دندان طمع دولت ها به مجلس ، ضرورت قطع امید ...
تیترهای نخست روزنامه های امروز
... روزنامه ایران: برنامه فراگیر دولت برای نظارت بر نان ------------------------------------------- روزنامه اعتماد: منتقدان پرسیدند دیپلمات ها پاسخ دادند ------------------------------------------- روزنامه ابتکار: فشارهایی برای خاتمه غائله وجود دارد؛ خروج ماجرای بورسیه ها از پستو ...
نقشه راه 2 ساله جمهوری اسلامی در مقابل آمریکا
2014 ضربه زد. - با این وجود، وضعیت اقتصادی آمریکا به دلیل مشکلات ریشه ای که دارد (کسری بودجه و مقروض بودن دولت)، بسیار شکننده می باشد. طی سال های گذشته این مسأله تأثیر جدی بر راهبردهای آمریکا داشته است. به عبارت دیگر، راهبردهای آمریکا همان طور که در اظهارات اخیر هنری کیسینجر آمده، تحت تأثیر بودجه قرار گرفته است. لازم به ذکر است، کیسینجر اخیراً در جلسه استماع سنا گفته است، راهبردهای ...
نقش بهلول در قیام گوهرشاد
سال ها همچنان به حیات خود ادامه دهد. به هر حال بهلول در سال های نخست فضای انقلابی جامعه فرصتی یافت که در هر محفل و مجلسی به شرح ماوقع قیام مسجد گوهرشاد بپردازد و شنوندگان را مسحور گفته های خود بکند. صرف نظر از ذکر خاطرات او در آن سال ها در برخی نشریات، امروزه در سه منبع آن خاطرات به طور جامع نقل شده است: 1- خاطرات سیاسی بهلول که توسط خود او در آغاز انقلاب بیان شده و از سوی شخصی به ...
قیمت هایی که در قله ماند؛ خودروهایی که ارزان نمی شوند
. افزایش 20 درصدی حمل و نقل، تعرفه آب و تلفن و غیره از جمله این تعرفه هاست که اجرا شده است. اعتماد در تیتر و گزارش دیگری نوشت: زنگ خطر گرانی مسکن به صدا درآمد. در این رابطه حسن محتشم رئیس انجمن صنفی کارفرمایی انبوه سازان مسکن با بیان اینکه، اعمال سیاست ضدتورمی دولت در سال گذشته موجب رکود بیش از انتظار بخش مسکن شد، از ادامه رکود در سال 93 سخن گفته که موجب کاهش 70 درصدی سرمایه گذاری و ساخت و ساز در ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
برگزاری اولین نشست شورای اداری شهرستان تفت در سال 94+تصاویر
نهضت خدمت رسانی به مردم مناطق محروم شد. وی با اشاره به اولویت های کاری شهرستان تفت در سال 94 گفت: برگزاری سالم و پرشور و قانونمند انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی باید در اولویت کاری همه مدیران در سال 94 باشد. زارع با اشاره به اقدامات صورت گرفته در بخشهای های اقتصاد و اشتغالزایی از تعریف پهنه ها و عرصه های مختلف در حوزه های گوناگون خبر داد و گفت: تلاش می شود تا با تعریف پهنه های ...
رضاشاه،بی طرفی ، جنگ، سقوط
...، انجمنهای ملی فراگیر و اتحادیه های صنفی و کارگری، برای ایجاد نوعی مشارکت و سازماندهی محدود مردم، تلاشی صورت نگرفت. در نتیجه جامعه ای نامنسجم، پاره پاره و متفرق شکل گرفت. نتیجه این عوامل بروز شکافی عمیق بین دولت و ملت بود، شکافی که در سالهای آخر سلطنت رضاشاه یک خبرنگار انگلیسی آن را چنین توصیف می کند: اکثریت مردم از شاه متنفراند و از هر گونه تغییری استقبال خواهند کرد... به نظر می رسد که این ...
پاسخ به کسانی که بر این تصورند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده است؟
شد کار گذشته است ، " آب که از سرگذشت چه یک نی و چه صد نی"، و از طرف دیگر پوشیدن چهره را غیر عملی و از نظر منطق غیر قابل دفاع می بینند و هیچ فلسفه و استدلالی هم نمی توانند برای آن ذکر کنند، از این رو از سر تا پا لخت می شوند. عقیده بعضی از کارشناسان اجتماعی این است که علت این افراط و بی بندوباری، توهم های غلطی است که اجتماع درباره حجاب داشته است. علت این بوده که حقایق گفته نشده است. اگر همانطور ...
طالقانی ،ابوذر زمانه
همفکران دیرین خود در جبهه ملی نظیر مهندس بازرگان و دکتر سحابی نهضت آزادی ایران را بنیانگذاری نمودند. فعالیت های سیاسی و تبلیغی در پوشش وعظ و منبر برای روحانیونی چون طالقانی، سیدضیاءالدین، حاج سیدجوادی، نهاوندی و غیره را تشکیل می داد.4 طالقانی در همین سال (1340) در جریان فراخوان و شرکت در مراسم بزرگداشت شهدای 30 تیر در ابن بابویه (محل دفن شهدای 30 تیر 1331) به همراه جمعی از سران جبهه ملی دستگیر ...
بررسی سیاست های کلی برنامه ششم در مجمع تشخیص/ جز انتقال تجربه ام به سپاه٬ چیز دیگری مطرح نیست /مشروح ...
این اهانت و تحقیر دولت عربستان به زوار ما را نیز شاهد بودیم که غیرت هر ایرانی را به جوش می آورد. رضایی گفت: امروز دیگر امنیت ملی ایران در منطقه تعریف می شود. اگر جغرافیای منطقه و ژئوپولیک آن به هم بخورد٬ این حوادث وارد ایران هم می شود. شخصاً معتقدیم که اقتصاد و اقتدار باید پابه پای هم در سال های آینده دنبال شوند. افرادی مثل من که زندگی خود را برای اعتلای ایران اسلامی و سربازی ملت و انقلاب ...
برخی رجال جرات نمی کنند اعتراض خود را بگویند!!
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد از برنامه های مدیران جامعه تعلیمات اسلامی این بود که در ایام تابستان سمینار و گردهم آیی در تهران با شرکت روساء و معاونان مدارس تعلیمات اسلامی سراسر ایران برگزار می کردند و از سخنرانان، نویسندگان، گویندگان توانا و روحانیونی چون شهید آیت ا... دکتر سیدمحمد بهشتی، شهید استادمرتضی مطهری، شهید دکتر محمدجواد باهنر، استاد محمدتقی جعفری، دکتر غلامعلی حداداد عادل، دکتر صاحب الزمانی، دکتر صافی و... دعوت می کردند تا در زمینه های مختلف تعلیم و تربیت اسلامی تدریس، گفتگو و سخنرانی نمایند. زنده یاد حجه الاسلام والمسلمین حاج شیخ عباسعلی اسلامی و دکتر علی قائمی نیز که از مسئولان و گردانندگان آن جامعه بودند جلسات همایش را اداره می کردند و در موقعیت هایی پیرامون آموزش و پرورش اسلامی مطالبی بیان می نمودند هنگامی که نوبت به مرحوم عباسعلی اسلامی بنیانگذار تعلیمات اسلامی می رسید با بیانات و جملاتی سیاست های دولت را مورد انتقاد شدید قرار می داد و برنامه های رایج وزارت آموزش و پرورش را نه تنها به نقد می کشید بلکه مواردی از آن را به سخره می گرفت به ویژه وقتی به مناسبتی از خانم دکتر فرخ رو پارسا وزیر آموزش و پرورش رژیم یاد می کرد تندترین عبارات را درباره شخص او و برنامه ها و عملکردش به کار می برد. نگارنده این سطور که در سالهای 1353 و 1354 در آن سمینارها شرکت می نمود به یاد ندارد عده ای از عوامل دولت وقت به مدرسه و سالن و محل برگزاری جلسات حمله نموده و یا همایش را به تعطیلی بکشانند ولی بارها شاهد بود و یا می خواند و می شنید که در سال های 56 و 57 عده ای از ماموران امنیتی و ساواک منحله به مساجد و حسینیه ها و مکان های عمومی حمله می کردند و سخنرانی های مذهبی یا ضد حکومت شاه را به هم می زدند و عده ای از گویندگان را دستگیر، زندانی و یا تبعید می نمودند و شرکت کنندگان در مراسم را مورد ضرب و شتم قرار می دادند و یا آنان را وادار به ترک محل می کردند این اتفاقات و حوادث نه تنها اعتراض فعالان سیاسی و مذهبی را در پی داشت بلکه انقلابیون و مخالفان دستگاه حاکمه در محافل و مجالس گوناگون و دانشگاه ها و مدارس و حوزه های علمیه از ستمگری های حکومت با شدت بیشتر یاد می کردند و به دنبال آن اطلاعیه هایی از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و یا نامه ها و اعلامیه هایی از سوی بعضی از مراجع و علما و روشنفکران مذهبی در شهرها و استان های مختلف حتی از زندان و تبعیدگاه صادر می گردید و ضمن محکوم کردن عوامل دست نشانده دولت وقت، سردمداران رژیم و حامیان وی و استعمارگران را مورد سرزنش و انتقاد قرار می دادند و مردم را تشویق و ترغیب به ادامه مبارزه علیه ستمگری های طاغوت می کردند و از آزادگی و آزاد منشی و دموکراسی بر پایه دستورات اسلام سخن می گفتند و مژده تاسیس آن را به مردم می دادند و خواست و آرزوی خود را مکرراً بدین شرح بیان می کردند! حکومت اسلامی حکومتی است که اولا صددرصد متکی به آرای ملت باشد به شیوه ای که هر فرد ایرانی احساس کند که با رای خود سرنوشت خود و کشور خود را می سازد و.. .. ما امیدواریم که ایران اولین کشوری باشد که به چنین حکومتی دست می یابد. حکومتی که کوچکترین فرد ایرانی بتواند آزادانه و بدون وجود کمترین خطر به بالاترین مقام حکومتی انتقاد کند و از او در مورد اعمالش توضیح بخواهد. حکومتی که پول و ارزش های پوچی که به وسیله پول ساخته می شود سرنوشت این حکومت را تعیین نکند بلکه ارزش های عالی اسلامی حاکم باشد. 1 شهید آیت ا... استاد مرتضی مطهری حدود یک دهه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در حسینیه ارشاد اظهار می دارد: امیر المؤمنین با خوارج در منتهی درجه آزادی و دموکراسی رفتار کرد. او خلیفه است و آنها رعیتش، هر گونه اعمال سیاستی برایش مقدور بود اما او زندانشان نکرد و شلاقشان نزد و حتی سهمیه آنان را از بیت المال قطع نکرد، به آنها نیز همچون سایر افراد می نگریست. این مطلب در تاریخ زندگی علی(ع) عجیب نیست اما چیزی است که در دنیا کمتر نمونه دارد. آنها در همه جا در اظهار عقیده آزاد بودند و حضرت خودش و اصحابش با عقیده آزاد با آنان روبرو می شدند و صحبت می کردند، طرفین استدلال می کردند، استدلال یکدیگر را جواب می گفتند. شاید این مقدار آزادی در دنیا بی سابقه باشد که حکومتی با مخالفین خود تا این درجه با دموکراسی رفتار کرده باشد. 2 بعد از گذشت 36 سال از پیروزی انقلاب اسلامی فرزند همین شهید با موضع گیری های آزاداندیشی و آزادمنشی به عنوان نماینده ای آگاه و شجاع ملت که نظریات خود را بدون واهمه بیان می کند در سفر به شیراز مورد حمله عده ای به اصطلاح خودسر قرار می گیرد، زخمی می شود، شیشه های خودرو حامل او را خرد می کنند، به وی دشنام می دهند و ساعت ها در کلانتری شیراز در محاصره موتورسواران متوقف می شود و در نهایت بدون حضور در دانشگاه و سخنرانی به تهران بر می گردد و شگفت انگیز آنکه بعضی از نشریات و صاحبان تریبون های رسمی او را مقصر می دانند!! آیا این که 40 سال پیش آیت ا... مرتضی مطهری در لباس یک روحانی حامی امام خمینی(ره) و مخالف رژیم وقت و به عنوان استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران امکان حضور و سخنرانی در انجمن اسلامی مهندسین و انجمن اسلامی پزشکان را داشت و احدی متعرض او نمی شد -و مجموعه این سخنرانی های متعدد و مستمر به صورت کتاب جمع آوری و منتشر شده- اما فرزند او در نظامی که پدرش ایدئولوگ آن بوده و خود وی هم نماینده مجلس آن است و مسوول مستقیم حفظ و نشر آثار پدرش نیز هست امکان سخن گفتن نمی یابد، جفا به جمهوری اسلامی و بیشترین خدمت به متهم کنندگان نیست؟ 3 بسیاری از مردم این سرزمین در بیست ماهه اخیر شاهد بر هم زدن جلسات و همایش ها و برنامه هایی که مجوز تشکیل آن از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران صادر شده است بوده اند. به عنوان نمونه در یزد دارالعباده عده ای ناظر بودند و دیدند چند دقیقه قبل از حضور یکی از فعالان سیاسی در محلی که با مجوز بر پا شده بود افرادی وارد شدند هنگام نماز یکی از این برهم زنندگان جلسه به عنوان امام جماعت می ایستد، نماز را بر پا می دارند و زمینه ای آماده می کنند که مراسم مورد نظر برگزار نگردد به دنبال آن عده ای پیروزمندانه و بعضی هم نگران و ناراحت چون زحمات چند روزه و یا چند هفته خود را بر باد رفته می دیدند محل را ترک می کنند. بنابراین در حوادث اخیر به صرف احضار استاندار شیراز به تهران اینگونه مسائل و مشکلات در جامعه قابل حل و فصل نیست بلکه لازم است علاوه بر اجرای دستوری که از جانب رییس جمهور برای رسیدگی به این موضوع صادر شده است وزیر کشور و رییس جمهور در جلسه سراسری استانداران تذکرات لازم را بدهند، و موضوع را تا رسیدن به نتیجه که برابر با قانون و ضابطه باشد پی گیری کنند و فیلم بخش هایی از درخواست های مردم در انتخابات 92 به معرض نمایش گذاشته شود، قول های داده شده دیگر بار تکرار گردد و بعد هم مجدانه از نمایندگان عالی دولت در استان ها بخواهند مجری قانون باشند و بعضی از مصلحت اندیشی هایی را که عموم مردم و رای دهندگان به دکتر حسن روحانی قبول ندارند کنار بگذارند. اما آن چه که به نظر نگارنده بیشتر قابل توجه و تعمق و در عین حال نگران کننده است اینکه عده ای از دولتمردان و رجال مذهبی و سیاسی در این گونه موارد و نظایر آن جرات نمی کنند اعتراض خود را بیان کنند.!! علی مطهری می گوید: این چه آرامشی است که برخی رجال جامعه هم به حصر اعتراض دارند ولی جرأت نمی کنند بگویند. در محافل خصوصی، بسیاری می گویند حرف های شما را قبول داریم ولی نمی توانیم بگوییم. این که فایده و ارزشی ندارد که بترسند و نتوانند نظر خودشان را بگویند. حرف من این است که حصر در شرایط ویژه و اضطراری اشکالی ندارد که وقتی کشور در حال آشوب است، فردی را یک مدتی جدا از جامعه قرار می دهند تا فضا آرام شود. اما بعد از اینکه جامعه آرام شد یا باید آزاد شود یا محاکمه. اگر بنا است حصر ادامه پیدا کند باید با حکم قضایی باشد. از آزادی آنها نباید بترسیم. به عنوان نمونه آیت الله منتظری آزاد شد، هیچ اتفاقی هم نیفتاد. اگر نمی خواهند این افراد را محاکمه کنند، آزادشان کنند. همین چهار پنج سالی که در حصر بودند که بدتر از حبس است به عنوان مجازاتشان محسوب شود. هیچ اتفاقی نمی افتد. فرض کنید 10 روز، عده ای برای دیدن اینها بروند و بعد هم هیچ خبری نمی شود. مگر آقای منتظری آزاد شد اتفاقی افتاد؟ اگر بعد از آزادی به فرض محال بخواهند آشوبی ایجاد کنند اولین کسی که در مقابل آنها خواهد ایستاد خود من هستم. خود آنها پیغام داده اند که ما به دولت کمک می کنیم. 4 نمونه ای از این دست را باید در اظهارات سخنگوی دولت درباره حکم ممنوع التصویری ریس دولت اصلاحات دید خبرنگاری در مورد نظر دولت در راستای موضوع ممنوع التصویر بودن رییس دولت اصلاحات سوال کرد که وی در این باره گفت: در این مورد باید بگویم که من این موضوع را از سخنگوی محترم قوه قضاییه حضرت حجت الاسلام و المسلمین اژه ای شنیده ام که ایشان شخصیت قانونمندی است و اگر مطلبی بگوید حتما مستند قانونی دارد. خبرنگاری دیگری پرسید: گفته شده که شورای عالی امنیت ملی در این باره نظر دادند و آیا آقای روحانی به عنوان رئیس شورا موافق این موضوع بودند نوبخت در این باره گفت: من هم عضو این شورا هستم و به خاطر ندارم در جلسه ای مصوبه ای در این مورد داشته باشیم بنابراین مسئله مطرح شده با موضوعاتی مرتبط می شود که سخنگوی قوه قضاییه بیان فرمودند. 5 آیا این گونه سخن گفتن به معنای پذیرفتن مطلبی که گوینده بدان اعتقادی ندارد و نمی خواهد صریحاً اظهار نظر کند نیست؟ بدان امید که مقامات سیاسی و اداری این کشور در تمام مناطق و شهرها بتوانند بنا به گفتار و اظهارات دکتر سیدمحمد احمدی استاندار شیراز جامه عمل بپوشانند و خود وی نیز عامل به وعده ها و دقیقاً اجراکننده دستورالعمل دکتر روحانی در این زمینه باشد: نماینده عالی دولت در استان فارس با تاکید بر ارسال گزارش کامل اتفاقات شب گذشته در شیراز به شورای عالی امنیت ملی گفت: وقتی هنوز سخنرانی صورت نگرفته و اتفاقی نیفتاده عجیب است که برخی قاضی می شوند و حکم قبل از ارتکاب می دهند. اینجانب به عنوان استاندار فارس ضمن دلجویی از فرزند برومند شهید مطهری و اتفاقات ناگواری که برای ایشان افتاده بار دیگر خواهان برخورد قاطع با همه مسببین حادثه تعرض به نماینده شریف مردم تهران در مجلس شورای اسلامی می شوم و اجازه نخواهم داد این اتفاقات در سومین شهر حرم اهلبیت که مامن مومنین است تکرار شود. 6 حسن ختام مقاله به فرازی از فرمایش حضرت رسول اکرم (ص) و مولای متقیان حضرت علی(ع) اختصاص می یابد آنگاه که آن حضرت طی فرمانی به مالک اشتر می فرماید: من از رسول خدا (ص) بارها شنیدم که می فرمود: ملتی که حق ناتوانان را از زورمندان بی اضطراب و بهانه ای باز نستاند، رستگار نخواهد شد. پس درشتی و سخنان ناهموار آنان را بر خود هموار کن و تنگ خویی و خود بزرگ بینی را از خود دور ساز تا خدا درهای رحمت خود را به روی تو بگشاید و تو را پاداش اطاعت ببخشاید. آنچه به مردم می بخشی بر تو گوارا باشد و اگر چیزی را از کسی باز می داری با مهربانی و پوزش خواهی همراه باشد. 7 مدیر مسئول پی نوشت ها : 1- بخشی از مصاحبه امام خمینی (ره) با خبرنگار روزنامه لیبرال چاپ توکیو و اوزاکا مورخ 24 دی ما 1357 برابر با 15 ماه صفر 1399 قمری در پاریس 2- جاذبه و دافعه علی(ع) ، شهید مرتضی مطهری، صفحه 143 و 144، از انتشارات حسینیه ارشاد چاپ 1349 ه.ش 3-سایت عصر ایران، 20/12/93 4- سایت نسیم، 10/12/93 5- آیینه یزد، شماره 404، صفحه 4، 20/12/93 6- روابط عمومی استانداری فارس، 19/12/93 7- نهج البلاغه ، ترجمه محمد دشتی(ره)، نامه 53، صفحه 415 ...
امامان جمعه همانند دیگران باید قانونگرا باشند
رضا سلطان زاده مدیر مسئول هفته نامه آیینه یزد برگزاری مراسم عبادی - سیاسی نمازجمعه عظمت و ابهت خاص خود را دارد در هر شهر و منطقه و روستا مسلمانان و علاقه مندان با دیده احترام به این مهم می نگرند هنگام ایراد خطبه ها، سخنان امام جمعه را می شنوند، از مواعظ و پندهای ارائه شده بهره می برند و علاوه بر مخاطبان، عده ای از جهانیان و سیاستمداران درباره اظهارات ائمه جمعه تهران و یا بعضی از مراکز استان ها تجزیه و تحلیل خاص خود را دارند و پیرامون گفته ها نظریاتی ابراز می دارند. بسیاری از مردم مومن دارالعباده از ده های قبل از پیروزی انقلاب اسلامی به برگزاری نماز جمعه اهمیت می دادند. مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی محمد وزیری روحانی ادیب، سخنور، خوش سلیقه، خوش خلق، موسس و بنیانگذار کنابخانه معظم وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی علیه آلاف التحیه و الثنا و احیا کننده مسجد جامع کبیر یزد با اقدامات ارزشمند خود و همراهانش شکوه خاص و ویژه ای به برگزاری نماز جمعه یزد دادند. نویسنده این سطور حدود 60 سال پیش کتاب صرف میر و بخشی از جامع المقدمات را نزد مرحوم حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ عبدالحسین عجمین روحانی وارسته، خوش نام، ساده زیست و مورد احترام علما و اکثریت ساکنان محلات یوزداران و فهادان یزد فرا می گرفت. در حالی که سیزده، چهارده سال بیشتر نداشت روزهای جمعه همراه با آن روحانی جلیل القدر و چند نفر دیگر از شاگردان به مسجد جامع یزد می رفتیم. دو سه، ساعت به وقت نماز مانده عده ای از ساکنان شهر و مردم روستاهای یزد می آمدند در اطراف مسجد می نشستند حمد و سوره را نزد این چند نفر طلبه و شاگرد می خواندند و بعد از آن که مشخص می شد آیات شریفه حمد و سوره و دیگر اذکار نماز را صحیح می خوانند یکی دو بار هم نزد آن روحانی تلاوت می کردند و در واقع تاییدیه می گرفتند. فیلسوف و عالم جلیل القدر مرحوم آیت ا... حاج شیخ جلال الدین آیت اللهی در مواقع مختلف از تقوی و پرهیزگاری و عدالت و شرایط امامت ائمه جماعات بحث می نمود و حقیر نیز همانند دیگر مستمعان از بیانات رسا و اثرگذار آن بزرگان بهره ها می برد. یاد همه آنها به خیر و روح بلند شان قرین شادی باد. در سال های اخیر بارها در نمازهای جمعه شاهد هستیم بعضی از ائمه جماعات به جای قاضی محکمه نشسته و حکم ارتداد، طرد، حصر و ممنوع التصویری برای افراد صادر می کنند در حالی که در هیچ دادگاهی محاکمه نشده اند و برابر با قانون اساسی اتهامی در مورد آنها ثابت نشده و پرونده ای نیز در دادگستری تشکیل نگردیده است یا به شرح و تفسیر بعضی از اصول مهم قانون اساسی بنا به نظر و سلیقه خویش می پردازند! یا مرگ رییس مملکتی را تبریک و شاد باش می گویند. امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران طی مصاحبه ای خواست خود را از تشکیل حکومت اسلامی این گونه بیان می فرماید: با مثالی تاریخی مفهوم دموکراسی را که من می فهمم برایتان می گویم: زمانی که علی(ع) جانشین پیامبر و رهبر دولت اسلامی شد و حکومت او از عربستان تا مصر و قسمت اعظم آسیا و حتی اروپا گسترش یافته بود و بر این کنفدراسیون حکومت می راند، برای او اتفاقی افتاد که با یک یهودی اختلاف پیدا کند و یهودی از او پیش قاضی شکایت کرد، علی(ع) از طرف قاضی احضار شد. وقتی که قاضی دید که علی(ع) وارد می شود، به حالت احترام از جا برخاست، ولی علی(ع) با عصبانیت به قاضی گفت چرا وقتی که من وارد می شوم احترام می کنی و وقتی آن یهودی آمد احترام نکردی؟ قاضی باید با طرفین مخاصمه به یک شیوه رفتار کند و بعد علی(ع) حکم محکومیت خویش را قبول می کند. من از شما که سفرها کرده اید و هر نوع رژیمی و همچنین تاریخ را می شناسید، می پرسم، مثال بهتری از این برای بیان دموکراسی سراغ دارید؟ 1 نگارنده با رعایت احترام متذکر می گردد. صاحبان تریبون های رسمی و مقامات عالی اجرایی، قضایی و مقننه باید به تعالیم اسلام عنایت ویژه داشته باشند. داستان تاریخی زیر تکلیف بسیاری از گویندگان و گاه به جای قاضی نشستگان را روشن خواهد کرد. ابن عباس می گوید: - مردی از حضرموت، به نام عبدان... خدمت پیامبر گرامی اسلام(ص) عرض کرد: یا رسول الله! امرء القیس کندی در مجاورت ملک من زمینی دارد. او به من تجاوز کرده و قسمتی از زمین مرا ضمیمه ملک خود ساخته است. مردم می دانند که من راست می گویم ولی نظر به موقعیتی که او دارد، کسی به حرف من گوش نمی کند. پیامبر گرامی اسلام(ص) در این باره از امرءالقیس تحقیق کرد. وی گفت: نمی دانم چه می گوید: پیامبر وی را به قسم دعوت کرد. عبدان گفت: او مردی بی بندوبار است و از قسم خوردن باک ندارد. پیامبر(ص) فرمود: اگر گواه نداری باید به قسمش احترام کنی. هنگامی که امرءالقیس برخاست که قسم یاد کند. این آیه نازل شد (عهد خدا را به بهای اندک نفروشید، آنچه پیش خدا است اگر بدانید، برای شما بهتر است، آنچه پیش ما است فانی می شود و آنچه پیش خداست باقی است آنانکه صبر کردند در برابر کارهای نیکوترشان پاداششان می دهیم. ترجمه آیه 95 و 96 سوره نحل ) امرءالقیس گفت: آری آنچه در دست من است فانی می شود. وی راست می گوید من زمینش را ضمیمه ملک خود ساخته ام، لکن مقدار آن را نمی دانم او هرچه می خواهد از زمین من تصرف کند و درمقابل منافعی که از زمین برده ام هر چه بخواهد به او می دهم به دنبال این وظیفه شناسی این آیه نازل شد.(هر زن و مرد با ایمانی که عمل شایسته کند، به او زندگی و در برابر کارهای نیکوترشان، پاداششان می دهیم.ترجمه آیه 97 سوره نحل) 2 مردم انتظار دارند مقامات مسئول بیش از دیگران به رعایت قانون و ضابطه پای بند باشند اگر در 36 سال اخیر هم با دقت و عنایت بیشتر قانون رعایت می شد، توصیه ها و سفارش ها را به دیوار می زدند نه تنها عده ای از آقازادگان که مفسدان اقتصادی هم این گونه به اختلاس و رانت خواری و سوء استفاده های کلان آلوده نمی شدند. امام خمینی(ره) در مواقع مختلف همگان را به رعایت تقوی و اجرای قانون سفارش می فرمودند. مملکت ما در سال آینده و در این سال، در همین سالی که هستیم مملکتی باشد که قانون فقط حکم کند. هیچ کس غیر قانون حکم نکند و تمام مجری قانون باشند و کسی در حدود غیر قانونی عمل نکند و همه در حدود خودشان عمل کنند... قانونی که مال همه ملت است و برای تهذیب همه ملت است و برای آرامش خاطر همه ملت است و برای مصالح همه ملت است، این قانون باید محترم شمرده بشود. نباید اگر چنانچه یک قانونی برخلاف نظر من بود من بیایم بیرون و هیاهو کنم که من این قانون را قبول ندارم، این قانون خوب قانونی نیست. قانون خوب است، شماها باید خودتان را تطبیق بدهید با قانون، نه قانون خودشان را برای شما تطبیق بدهد. اگر قانون بنا باشد که خودش را تطبیق بدهد به یک گروه، تطبیق بدهد به یک جمعیت، تطبیق بدهد به یک شخص، این قانون نیست. قانون در رأس واقع شده است و همه افراد هر کشوری باید خودشان را با آن قانون تطبیق بدهند. اگر قانون برخلاف خودشان هم حکمی کرد، باید خودشان را در مقابل قانون تسلیم کنند، آنوقت است که کشور، کشور قانون می شود... بزرگترین [سرمایه ] تقواست که قرآن و حدیث در آن، آن قدر پافشاری کردند که انسان متقی باشد، مواظب خودش باشد، که نبادا با زبانش، با چشمش، با گوشش به مردم ظلم کند.عدالت را اجرا کنید، عدالت را برای دیگران نخواهید، خودتان هم بخواهید. در رفتار عدالت داشته باشید، در گفتار عدالت داشته باشید، تشریفات را کم کنید، و این ملت را خدمتگزار باشید... 3 در نامه ای علی مطهری به امام جمعه شیراز می نویسد: با اهداء سلام، در خطبه نماز جمعه در ارتباط با حادثه تلخ سوء قصد به اینجانب در شیراز، گفته اید اگر کسی حریم ولایت و خبرگان رهبری را شکست آیا باید انتظار داشته باشد که دیگران حریم او را نشکنند؟ اگر باد کاشتید مگر نه این است که طوفان درو می کنید؟ با این دو جمله از ضاربان اینجانب حمایت و کار آنها را تأیید کرده اید. خوشحالم که نقش خود در این حادثه را آشکار نمودید و طبعاً هیئت تحقیق وزارت کشور باید به شما به عنوان متهم بپردازد. امیدوارم متهم دیگر نیز که موتورهای سنگین و گاز فلفل در اختیار آن فرومایگان قرار داده بود مانند شما اقرار و اعتراف کند گرچه برای همگان شناخته شده است. 4 آیت الله علم الهدی پیرامون واقعه شیراز گفت: افرادی که با مطهری نماینده مجلس برخورد کردند اراذل و اوباش نبودند بلکه همین مردم ارزشمدار بودند که وظیفه خود دیدند با یک عنصر غیرارزشی و منحرف برخورد کنند و نیروهای متدین پای آرمانهای خود ایستاده اند. امام جمعه مشهد با اشاره به اینکه نوع برخورد با مطهری صحیح نبوده در عین حال گفت: نباید مسوولان اعم از رییس جمهور و غیره علیه این افراد اینچنین واکنش نشان دهند بلکه انتقاد خود را به صورت مطلوب بیان کنند. 5 اما بسیاری از روحانیون، فعالان سیاسی، حقوقدانان و عموم مردم نظری غیر از امامان جمعه مشهد و شیراز دارند از جمله: استاد اخلاق حجت الاسلام سید مهدی طباطبایی، در گفتگو با ایران ضمن رد هرگونه توجیه اخلاقی چنین رفتارهایی تاکید دارد که هرگونه سکوت در قبال این حوادث، در آینده دامن دیگران را نیز خواهد گرفت... نخستین ضرورت مقابله با این امر تحقیق مسائل تا آنجایی است که مشخص شود آمر کیست و چه کسی می خواهد راه ابراز عقیده افراد را ببندد. تفکر، تعقل و پاسخگویی اساس دین، اسلام و انقلاب است. مسببین حادثه شیراز و مشابه آن آلت دست افراد دیگری هستند. باید با تحقیق درست به آن رسیدگی و ریشه درگیری ها و اختلاف های داخل نظام و مردم روشن شود. امروز چون نام مطهری در ذهن مردم نامی شناخته شده است مسأله در میان مردم پیچیده است. اما این اتفاقات سابقه دار است و خدا کند همتی برای رفع و دفع این اتفاقات از کشور وجود داشته باشد. 6 مردم در انتظار پاسخ این پرسش هستند که چرا امامان جمعه شیراز و مشهد مقدس عده ای خودسر و حمله کننده به علی مطهری را افرادی ارزشمند و نماینده مجلس را که توسط آن گروه مورد ضرب و شتم و فحاشی قرار گرفته منحرف دانسته دشنام دهندگان و حمله کنندگان را نیروهای متدین می دانند که پای آرمان های خود ایستاده اند!! آیا جامعه روحانیت و آحاد مردم بر این گونه اظهار نظرها و برداشت ها و اعمال خلاف قانون صحه می گذارند؟ سفارش به رعایت قانون و امر به تقوی و پرهیزگاری چگونه و با چه بیاناتی تعبیر و تفسیر می شود؟ و با ادامه این خودسری ها آیا سنگ روی سنگ بند خواهد شد؟ چون آسیا به نوبت می گردد فردا نوبت چه کسی خواهد بود؟ نمی دانیم !! مدیر مسئول پی نوشت ها: 1- طلیعه انقلاب اسلامی ، مصاحبه امام خمینی(ره) در نجف، پاریس و قم، بخش مصاحبه با اوریانا فالاچی خبرنگار و نویسنده ایتالیایی، صفحه 355و356 2- تفسیر مجمع البیان ، امین الاسلام و مفسر بزرگ عالم تشیع شیخ ابوعلی الفضل بن الحسن بن الطبرسی (رحمه ا... علیه)، ترجمه فارسی جلد 14،صفحه 46 و 47 3- صحیفه امام خمینی(ره) ، جلد 14، صفحه 229و 414 و 415 و جلد 19، صفحه 377 و 378 4- سایت عصر ایران، 23/12/1393 5- ایرنا، 2/1/94 6- روزنامه ایران، 27/12/ ...
شانس تایید توافق هسته ای احتمالی در دولت آمریکا چقدر است؟
به گزارش بی باک ، پایگاه شبکه خبری المیادین در مقاله ای نوشت که فضای آرامش و استقبال در واشنگتن در پی دستیابی باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و کنگره این کشور به توافقی برای بازنگری و اعلام موافقت کنگره بر متن توافق هسته ای نهایی با ایران به ندرت در این کشور قابل مشاهده است. جنجال گسترده ای در پی توافق مقدماتی هسته ای به وجود آمده که بیشتر آن در آمریکا بوده و بخش قابل توجهی از آن در ...
پشت صحنه بیانیه هسته ای سوئیس
شفقنا- سید حسین موسویان؛ عضو پیشین تیم مذاکره هسته ای در خصوص پشت صحنه بیانیه هسته ای سوئیس در روزنامه ایران نوشت: ایران و قدرت های بزرگ پس از 12 سال مذاکره بالاخره توانستند در 13 فروردین 1394 به یک چارچوبی برای توافق نهایی بحران هسته ای ایران برسند. دوطرف اعلام کرده اند که می خواهند با سه ماه مذاکره فشرده به توافق جامع برسند. من نقطه نظراتم در مورد ابعاد فنی این تفاهم را در سطح رسانه های جهانی ...
غیرت مان جای دیگری هم به جوش آمد؟!
در زمینه های دیگر هم باید رقابت صورت بگیرد فقط مسئله نظامی نیست باید از نظر اعتمادپذیری سیاسی، کنشگری سیاسی، توسعه اقتصادی و ظرفیت های تولید و رشد اقتصادی، کشورهای مختلف منطقه ظرفیت خود را نشان دهند تا یکی از این ها بتواند حرف اول و آخر را در منطقه بزند. در این رقابت 4 کشور قدرت های اصلی هستند و بقیه کشورهای خاورمیانه و حتی کشورهای آسیای غربی و شمال آفریقا و... طبیعتا از جریان پیروز از رقابت ها ...
مقام آمریکایی: هدف تنبیه ایران است!
نماینده کمیته خدمات تسلیحاتی که مسئول فروش اسلحه و کمک های نظامی آمریکا است گفت : هدف برقراری روابط آمریکا با عراق تنبیه ایران است . حمله هوایی اسرائیل به لبنان که توسط 60 جنگنده و بعد از ظهر امروز صورت گرفت فرودگاه بین المللی بیروت تعطیل و جلسه هفتگی هیئت وزیران لبنان قطع شد . اطلاعیه مشترک درباره اقدامات پیش و پس از انقلاب آیت الله شریعتمداری به دنبال برکناری آیت ...
آدرس پول های کثیف در همان روزهای نخست
گذاشته و با پول هایی باد آورده برای به چنگ آوردن قدرت سیاسی خیز برداشته است. خیزی که آثار خود را در انتخابات های ادواری کمی تا قسمتی بر جای گذاشته و می گذارد و مخرب تر اینکه این گروه آرام آرام تغییر ذائقه جامعه را هدف قرار داده و در صدد تاثیرگذاری بر آن است، روندی که هر دوره بیشتر از دوره قبل خود را به رخ می کشد.عمق این خطر وقتی خود را آشکار خواهد کرد که این دسته بتوانند با دور و تسلسل ...