سایر منابع:
سایر خبرها
عمر البشیر اتحاد استراتژیک با ایران را به چه قیمتی فروخت؟ +تصاویر
قرائت سنی) پایه قانونگذاری قرار گرفت. گرچه عمرالبشیر که به همه ناهماهنگی ها و تنوعات قومی نژادی و مذهبی واقف بود، و قوانین مجازات مذهبی در دهه 1990، نه به صورت معمول، که به صورت تصادفی (صرفا برای تاکید بر وجود این قوانین) انجام گرفت. با قرارداد صلح 2005، بین دو بخش سودان، و تشکیل دولت انتقالی، فشار اجرای قانون شریعت کاهش قابل ملاحظه ای یافت. اما در سال 2011، با جدی شدن همه پرسی استقلال جنوب، رییس ...
12 خاطره پر حرف و حدیث از آیت الله هاشمی (1)
... او در خاطره روز 18 مرداد 1367 می نویسد: در اخبار صبح آمد که دیشب خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل اعلان کرد که از روز [20 آگوست] 29 مرداد، آتش بس بین ایران و عراق برقرار می شود. از اینکه من نقش اساسی در ختم جنگ داشتم، احساس رضایت خاطر می کنم. این البته نخستین بار نیست که رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام صراحتا از پایان جنگ دفاع می کند. تیتر اصلی روزنامه کیهان در روز پنجشنبه 30 مرداد سال 1365 ...
یک نشانه بازاری از علائم آخر الزمان
دیگران نیز به او حق می دهند . و می بینی که مردم به یکدیگر نگاه می کنند... حاکمان مردم ، قوت و جیره مردم را به دست می گیرند و بنا بر سیاستی که دارند آنرا احتکار می کنند... (5) * آنچه باید باشد سخن خدا با مفسدین اقتصادی در بالا اشاره کردیم که خداوند در جای جای قرآن کریم به موضوع کم فروشی و مذمت کم فروشان پرداخته و آن را در ردیف گناهانی بزرگ و کارهای حرام آورده است. برای ...
تهران؛ روایتی از ایران در گزارش شفقنا زندگی با نگاهی به طرح تهرانگردی مسجدجامعی در نجات برخی آثار تاریخی
...، اما مکان های قدیمی و تاریخی که مقصدی برای گردشگران است را نمی توان نادیده گرفت. بعضی از این مکان ها دستخوش تغییراتی شدند و از هویت قدیمی به هویت مدرن تغییر یافتند. به گزارش خبرنگار شفقنا زندگی؛ تهران قدیم پنج محله با نام های عودلاجان، سنگلج، بازار، چاله میدان و محله دولت داشت که اکنون بعضی از آنها از محله تغییر نام یافتند و مورد استفاده دیگری قرار گرفتند؛ سنگلج به پارک شهر، چاله حصار ...
چهاردلیل نیاز آمریکا به مذاکره و توافق با ایران
از قرار اطلاع، نمایندگان ویژه کارتر در راه ایران هستند و تصمیم دارند به قم آمده و با اینجانب ملاقات نمایند. لهذا لازم می دانم متذکر شوم دولت آمریکا که با نگهداری شاه اعلام مخالفت آشکار با ایران را نموده است، و از طرفی دیگر، آن طور که گفته شده است، سفارت آمریکا در ایران محل جاسوسی دشمنان ما علیه نهضت مقدس اسلامی است، لذا ملاقات با من به هیچ وجه برای نمایندگان ویژه ممکن نیست و... این ...
معمار مرموز روابط سیاسی تهران و تل آویو
، مسابقه فوتبال ایران و اسرائیل برگزار شد و ایران پیروز شد، تظاهرات گسترده ای برگزار و به دفتر اِل عال که دفتر هواپیمایی اسرائیل تهران در خیابان ویلابود، حمله شد. حتی در آن زمان، تمام رهبران مخالف رژیم شاه در کنار مردم فلسطین بودند. ناگفته نماند بسیاری از مبارزان ایرانی در اردوگاه های فلسطینی گروه فتح آموزش دیدند. او در این کتاب در دو فصل جداگانه، به ارتباط خود با کردها و به شکل گسترده ای ...
مردی که انگلستان به او لقب شوالیه داد
گروه تاریخ مشرق- روز اول اردیبهشت 1304 شیخ خزعل و فرزندانش به دستور فضل الله زاهدی حاکم نظامی خوزستان دستگیر و تحت الحفظ به تهران انتقال داده شدند. شیخ خزعل از قبیله اعراب بنی کعبه از تیره ی فرعی محسین و پسر سوم شیخ جابرخان نصرت الملک[1] بود که در 1280ه.ق. که از مادری به نام نورا خانم دیده به جهان گشود. شیخ خزعل القاب نصرت الملک، معزالسلطنه، سردار قدس، سردار ارفع و همچنین از دولت ...
باید لابی می کردیم تا دایی رییس کنفدراسیون آسیا شود
ملی می توان در این سطوح فعال بود و به این منافع رسید و آنها را پویا کرد و بعد فکر می کنند که این پروسه را به وزارت خارجه یا وزارت اقتصاد یا فرهنگ و هنر یا ارشاد بدهیم؟ این موضوع که همه چیز را در برمی گیرد و همه جور آدمی در آن هست، به کدام نهاد بدهیم؟ دنیا امروز نشسته و کار مردم را در چارچوب طرح های ملی به دست خود مردم و بخش خصوصی داده. یعنی شما فوتبال قهرمانی اروپا را که نگاه می کنید، همه در ...
کامکارها اهل سیاست نیستند!
روزنامه شرق - فیض الله پیری: ارسلان کامکار در بین کامکارها، بیشتر، هویتی آهنگساز دارد، اگرچه نوازنده ای چیره دست هم است و قطعاتی را خوانده یا هم خوانی کرده است. سال 1339 در سنندج به دنیا آمد. الفبای موسیقی را مانند بیشتر برادرانش نزد پدر فرا گرفت و در خردسالی در شهر سنندج، با گروه های مختلفی که توسط پدرش سرپرستی می شد، در کنسرت ها شرکت می کرد. در جوانی سر از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران ...
اسطوره ی آواز ایرانی در ترکیه
.... مخاطبان و اهالی موسیقی هم این مسأله را متوجه می شوند؛ اما مسأله ی غم انگیز این است که هیچ چشم اندازی برای اجرای کنسرت و حتی انتشار اثری از اسطوره ی آواز ایران وجود ندارد. معاون پارلمانی وزیر ارشاد تاکنون چندین بار به این مسأله اشاره کرده و همین هفته ی گذشته هم آب پاکی را روی دست خیلی ها ریخت؛ آنجا که در گفت وگو با یکی از روزنامه ها گفت: برخی افراد برای اجرای کنسرت دارای محدودیت ...
سرمقاله روزنامه های امروز / 1 اردیبهشت
های این کشورها را در ازای تحویل سلاح هایی که بسیاری از این کشورها حتی قادر به استفاده از آن ها نیستند، از چنگ آنها خارج می سازند و سران ارتجاع عرب نیز با مشارکت در این معامله خائنانه و خرید انبوه تسلیحات نظامی، آنها را در قتل و کشتار ملت های محروم منطقه که درصدد کسب آزادی و استقلال خود بر آمده اند به کار می گیرند و ابایی ندارند حتی در ماه حرام نیز خون مردم مسلمان را بریزند. دولت ...
خلاصه ای از زندگانی حضرت امام هادی علیه السلام
. 3 - گسترش ظلم و بیدادگری و خودکامگی: ظلم و جور و نیز غارت بیت المال و صرف آن در عیاشیها و خوشگذرانیها جان مردم را به لب آورده بود. 4 - گسترش نهضتهای علوی: در این مقطع از تاریخ، کوشش دولت عباسی بر این بود که با ایجاد نفرت در جلامعه نسبت به علویان، آنها را تارو مارو سازد. هر موقع کوچکترین شبحی از نهضت علویان مشاهده می شود، برنامه سرکوبی بی رحمانه آنان آغاز می گشت، و علت شدت عمل ...
1 اردیبهشت - 21 آوریل؛ در تاریخ چه گذشت؟
رم توسط دو برادر دوقلو به نام های رموس Remus و رمولوس Romulus ساخته شده و بنای آن 21 آوریل سال 753 پیش از میلاد به اتمام رسیده بود. همین افسانه ها حکایت دارد که رمولوس در همان روز اتمام کار ساختن رم (21 آوریل 753 پیش از میلاد) برادرش رموس را کشت (تا رقیب نداشته باشد) و دو روز بعد خود را حکمران شهر اعلام داشت. شهر رم در منطقه مسکونی لاتیوم Latium ساخته شد و نخستین ساکنان آن لاتین ها بودند ولی ...
الان در مرحله پنچر گیری ارکستر سمفونیک هستیم/ گاهی می ترسم همکاری مسئولان موقتی باشد / توجه رئیس جمهور ...
باز می گردم. وی افزود: حال این یک روز 30 سال طول کشیده که برای شخص من این تأخیر فرقی نمی کند. در آن دوره قرار بود جوان هایی را رهبری کنم که الان سن و سالی پیدا کرده اند ولی چیزی از دست نداده ام و در حال حاضر با فرزندان و نوه های همان جوان های قدیم کار خواهم کرد. *مادر من اولین و آخرین مشوق من بوده است وی ادامه داد: پیشرفت و دیده شدن من در خارج از کشور و رهبری ...
گفته ها و ناگفته های شنیدنی فیلم محمد(ص)-ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) و خبرهای مرتبط با فیلم ...
ناگفته های شنیدنی آهنگساز فیلم محمد(ص) آی.آر. رحمان ،آهنگساز هندی فیلم سینمایی محمد رسول الله به کارگردانی مجیدی مجیدی ، همکاری با مجیدی را پرچالش ترین پروژه کاری خود دانسته و در این باره گفت: فقط 6 ماه طول کشید تا متوجه شوم که مجیدی از من چه می خواهد. به گزارش مشرق، آی. آر. رحمان ، آهنگساز برنده اسکار و گرمی سینمای هند که فیلم های موفقی چون میلیونر زاغه نشین ، 127 ساعت و الیزابت: دوران طلایی را در کارنامه کاری خود دارد، همکاری با مجید مجیدی در پروژه محمد رسول الله را یکی از خاطره انگیزترین، پرچالش ترین و سخت ترین پروژه کاری خود می داند. رحمان در این باره گفت: تمام کارگردانانی که من تاکنون با آنها کار کرده ام با سبک کاری من آشنا هستند و حدود 25-20 سال از آشنایی ماها می گذرد...ولی مجیدی آنچه را که انجام می دادم را متوجه نمی شد و در واقع هیچ چیز راجب به من نمی دانست. وی افزود: به همین خاطر اگر چیزی می نواختم، این سؤال برایش پیش می آمد که این دیگر چیست؟ این مسئله حدود دو فصل طول کشید تا اینکه من بالاخره متوجه شوم که او چه انتظاری از من دارد. سپس از او پرسیدم که دیگر چه دوست دارد، به همین خاطر از او خواستم که به آثار دیگران گوش دهد و بر همین اساس یک فهرست از اولویت های مورد نظر او برای خود ساخت و اینگونه شد که سرانجام پس از 6 ماه توانستم به ذائقه او و آنچه که خواسته اوست پی ببرم. وی متذکر شد: عاشق کار با مجیدی هستم و کار با او رویای من برای کار در سینمای ایران را محقق کرد. همیشه شیفته سینمای ایران بودم، در حقیقت این علاقه را نسبت به هر سینما دیگری خارج از مرزهای هند هم دارم چون آنها علی رغم محدودیت های موجود، چنین آثار زیبایی را خلق می کنند. همیشه می خواستم که در ایران کار کنم ولی خوب متاسفانه مشغله کاری اجازه چنین کاری را به من نمی داد. رحمان در ادامه این مصاحبه درباره موسیقی مجبوبش در میان نامزدهای اسکار امسال گفت: موسیقی متن فیلم ضربه شلاق را خیلی دوست داشتم، چون موسیقی آن یک موسیقی جاز بود، نوعی از موسیقی که تعداد اندکی از مردم با آن در ارتباطند. به گزارش فارس، این آهنگساز 48 ساله در مصاحبه چند هفته پیش خود با روزنامه تایمز آف ایندیا، نیز عنوان کرده بود که استاندارهای فیلم محمد (ص) بسیار بالاست و همکاری با مجیدی برای او تجربه فوق العاده ای بوده است. وی در این مصاحبه گفت: علی رغم استرس های زیادی که داشتم، در نهایت مجیدی از موسیقی فیلم راضی و خوشحال بود، رضایت او به حدی بود که مرا در آغوش کشید و به من تبریک گفت. حقیقتا تجربه بسیار تکان دهنده ای بود. بنا بر این گزارش، آی.آر. رحمن با نام دیلیپ کومار در خانواده ای هندو متولد شد ولی در سنین جوانی به دین مبین اسلام گروید و نام خود را به الله راخا رحمان تغییر داد. رحمن از 16 سالگی وارد عرصه موسیقی شد و پس از چند سال در سال 1990 ساخت آهنگ برای فیلم را آغاز کرد. نتیجهٔ بیش از ده سال فعالیت مداوم در صنعت فیلم سازی هند و جهان برای ای. آر. رحمان فروش بیش از صد میلیون نسخه موسیقی فیلم و بیش از دویست میلیون آلبوم از آثار او است که او را در زمره پرفروش ترین هنرمندان موسیقی جهان قرار می دهد. مجلهٔ تایم در سال 2009 رحمان را در لیست تایم 100 به عنوان یکی از صد فرد تأثیرگذار در جهان معرفی کرده است. او تاکنون برنده جوایز بسیاری چون چهار جایزه ملی فیلم هند، یک جایزه بفتا، یک جایزه گلدن گلوب و دو جایزه اسکار شده است. جلیل رسولی توضیح داد: جلیل رسولی توضیح داد: مجید مجیدی فیلم محمد(ص) را به امام رضا(ع) تقدیم کرد غبطه سید محمود رضوی به عوامل فیلم محمد رسول الله(ص) هفت دلیل برای رکورد شکنی فروش فیلم محمد کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. به گزارش مشرق، با اکران پنج فیلم نوروزی از چهارشنبه هفته گذشته، اکران سینمایی سال 94 رسماً آغاز شد. اکرانی که به نظر اکثر صاحب نظران، با توجه به تعدد آثار ضدمخاطب و بی قصه در جشنواره ی سی و سوم، چندان افق روشنی ندارد؛ اما در این میان، یک فیلم هست که می تواند معادلات سینمای ایران در سال 94 را تغییر دهد. چند روزی است که زمزمه ها حکایت از تکاپوی مدیران سینمایی و عوامل فیلم محمد مجید مجیدی (ص) برای اکران این فیلم دارد. چه آنکه عده ای از قطعی شدن اکران عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران در عید فطر خبر داده اند و برخی نیز، از تلاش بنیاد مستضعفان برای تجهیز سینماها جهت اکران فیلم محمد با سیستم پخش D خبر داده اند. زمزمه هایی که گمانه زنی پیرامون میزان فروش این فیلم را داغ تر از همیشه کرده است و باعث طرح یک سوال مهم شده است: آیا فیلم محمد می تواند رکوردهای فروش سینمای ایران را جابجا کند؟ از همین رو، گرچه هنوز کمی زود به نظر می رسد، اما بر آن شدیم تا در واپسین روزهای سال 93، این گمانه را که آیا اکران فیلم مجیدی می تواند مهم ترین اتفاق سال 94 را رقم بزند، بررسی کنیم. چه آنکه به نظر می رسد آخرین دستاورد سینمای مجیدی به دلایل زیر قابلیت فروش بسیار بالا و جذب مخاطب در حد رکوردشکنی را داراست: محمد بر خلاف غالب فیلم ها و سریال های تاریخی، روایتگر یک داستان بکر و کمتر شنیده شده است. چرا که مقطع کودکی رسول الله (ص) از آن برهه های تاریخی مهمی است که معمولاً در روایت های تاریخی جا می افتند. حکایت گروهی از اهل کتاب که زودتر از تولد پیامبر آخر مطلع می شوند و در صدد تدبیر و چاره جویی برمی آیند در کنار همه ی فراز و نشیب های زندگی پیامبر خاتم (ص) در کودکی. به خصوص که این بخش دوم با سکانس های درخشانی چون سکانس رم کردن شتر در بازار و نحوه ی آشنایی حلیمه (دایه ی پیامبر) با آمنه (مادر پیامبر) همراه شده است که چه از حیث حسی و چه از حیث تکنیکی، یکی از نقاط عطف فیلم به شمار می رود. فارغ از این، کمبود آثار هنری پیرامون زندگی پیامبر (ص)، نیاز مخاطبین به دانستن بیشتر در این رابطه را بیش از پیش دامن زده است؛ چه آنکه سال ها از تولید و نمایش فیلم محمد رسوال الله ساخته ی مصطفی عقاد به عنوان تنها اثر سینمایی پیرامون زندگی رسول خاتم می گذرد و این حس نیاز دانستن درباره ی زندگی ایشان، به افزایش مخاطب این فیلم کمک خواهد کرد. به ویژه که مجیدی دست روی مقطعی گذاشته که در فیلم عقاد اصلاً به آن اشاره نمی شود. 2-آخرین فیلم مجیدی ، از حیث بصری و تکنیکی، جذابیت های فوق العاده ای دارد و استانداردهای سینمای ایران را از هر حیث ارتقا داده است؛ چه آنکه به جز سکانس های بخش ابرهه و ماجرای اصحاب فیل ، جلوه های ویژه ی فیلم، دیدنی و جذاب از آب درآمده است و به طور مثال، در سکانس هایی مثل شهر ساحلی ، فیلم از حیث تکنیکی چیزی از فیلم های روز هالیوود کمتر ندارد. علاوه بر این، قاب بندی های مجیدی در فیلم، در قامت سینمای ایران بی نظیر است. تک تک سکانس های این فیلم به یک قاب نقاشی می مانند که انگار کارگردان همچون نقاشی چیره دست، آن ها را طراحی کرده است. از همین رو، فیلم با هیچ فیلم دیگری در سینمای ایران قابل مقایسه نیست و به فیلم های درجه یک هالیوودی پهلو می زند. شاعرانگی فیلم نیز که تناسب درستی با نقطه نظر کودکانه ی پیامبر در داستان برقرار کرده است، تا حدی محصول همین قاب بندی های زیبا و واجد حس است. 3-فیلم قابلیت آن را دارد که بسیاری از اقشار قهر کرده با سینما و مخاطبین خاموش سینمای ایران را چه به واسطه ی عظمت ساختاری و تکنیکی و چه از حیث ارزش های مضمونی، به سینما بیاورد که البته این دومی، قطعاً مهم تر از اولی است. فیلم مجیدی در صورت اکران درست و تبلیغات صحیح، به راحتی قادر است مردمی را که سال هاست به دلیل بیراهه رفتن آثار داخلی از ارزش های دینی و مضمونی، به سینما نرفته اند، دوباره با سالن های سینمای وطنی آشتی دهد. به خصوص خانواده های ایرانی که حالا کمتر از هر وقت دیگری، سینما رفتن را به عنوان یک تفریح پیش روی خود می بینند. تاثیر این خیزش مخاطبین خاموش را در همین اکران سال 93، در مورد فیلمی مثل شیار 143 به وضح می توان دید؛ فیلمی که با وجود اکران در آبان ماه، توانست 4 میلیارد تومان فروش کند و با وجود مولفه های روستایی و غیرکمیک و عدم بهره گیری از ستاره های بفروش، از بسیاری از آثار پرمدعای سینمای ایران در گیشه موفق تر ظاهر شود. 4-فیلم مجیدی به معنای حقیقی کلمه سینماست. از آن دست فیلم هایی که دیدن آنها روی پرده به شدت با دیدن شان در پلیرهای خانگی توفیر می کنند. آن هم در میانه ی اکران فیلم های سال 94 که غالباً آنها رامی توان با سه ویژگی مینی مال، آپارتمانی و شخصی توصیف کرد و احتمالاً دیدن آنها روی پرده تفاوت چندانی با تماشای آنها در خانه ندارد. اما قاب بندی های فکر شده و چشم نواز فیلم مجیدی ، عظمت سپاه وحوش انسان نمای ابرهه، حس هیجان سکانس شهر ساحلی و زیبایی حیرت انگیز فصل سفر به یثرب این فیلم را جز در سینما نمی توان درک کرد. به همین دلیل، احتمالاً این عامل باعث حضور جمع بیشتری از مخاطبین در سینماها خواهد شد. 5- محمد بر خلاف ظاهر عظیم و صرفاً تکنیکی اش، فیلمی مملو از حس است؛ تا جایی که بسیاری از سکانس های فیلم قابلیت آنکه احساس مخاطب را تحریک کند و او را به گریستن وادارد، داراست. عاملی که در جوامع احساسی چون ایران، همیشه موجب فروش بالای فیلم ها شده است. 6- زمانه ی وقوع رویدادهای فیلم محمد گرچه مربوط به زمانه ی جاهلیت عربی در صدر اسلام است، اما با این حال، کارگردان نسبت درستی با زمانه ی حال و وضعیت حاضر جهان اسلام و به خصوص ایران برقرار می کند و با پیوند زدن تاریخ اسلام به عصرحاضر، فیلم را از تاریخ محض شدن نجات می دهد؛ به خصوص که آغاز و پایان فیلم با فرازهای مربوط به شعب ابی طالب و تحریم کفار و نیز نقش تقابلی صهیونیست های موعودگرا در وقایع دوران کودکی پیامبر (ص) (که به درستی در فیلم از یهودیان راستین تفکیک شده اند)، در زمانه ی تحریم ایران و اوج تقابل ایران و رژیم صهیونیستی در صحنه ی بین الملل، باعث شده تا فیلم امکان تأویل و تفسیرهای فرامتنی برای مخاطب خاص را نیز فراهم کند. 7-دلیل هفتم یک دلیل فرامتنی است؛ زیرا هیچ فیلم ایرانی تا همین امروز از نخستین مراحل تولید تا مراحل پخش و ساخت، به اندازه ی فیلم محمد در جوامع بین المللی حساسیت برانگیز نبوده اند و مورد بحث و بررسی رسانه ای به خصوص از جانب کشورهای عربی قرار نگرفته اند. به ویژه که از همین حالا، علمای الازهر تحت تأثیر فضاسازی رسانه ای و خبرهایی مبنی بر نمایش تصویر پیامبر در این فیلم، فتاوایی در حرمت تماشای این فیلم صادر کرده اند. علاوه بر این، پیش بینی می شود که با آغاز اکران احتمالی این فیلم در جشنواره های بین المللی و دیده شدن اثر، حواشی پیرامونی عظیم ترین فیلم تاریخ سینمای ایران دوچندان گردد. حواشی و حرف و حدیث هایی که معمولاً در ایران به فروش فیلم ها کمک می کنند. از طرفی در ایران نیز، بعد از چند نمایش محدود فیلم، محمد حامیان و مخالفان جدی و دوآتشه ای پیدا کرده است که بدیهی است با نزدیک تر شدن به تایم نمایش فیلم، این جبهه بندی گسترده تر شود و فضای رسانه ای پیرامون این فیلم را داغ تر خواهد کرد. به خصوص که احتمالاً جدال رسانه ای پیرامون هزینه های فیلم و کیفیت فیلمنامه، همین حالا هم به بستر بحث های جدی درباره ی این فیلم تبدیل شده است و این امکانی است که هر فیلمی از آن بهره مند نخواهد شد. اما با همه ی این ها باید صبر کرد و منتظر شد؛ به ویژه که نوع مواجهه ی مسئولان با این دستاورد ملی سینمای ایران در مهیا کردن امکان اکران آن، در تحقق فروش بالای این فیلم ارزشمند تاثیرگذار خواهد بود. کمیته اکران فیلم محمد رسول الله تشکیل میشود کمیته اکران فیلم محمد رسول الله در شرکت سینمایی نور تابان تشکیل می شود تا بهترین شرایط را برای نمایش این اثر فراهم کند. آنها اظهار امیدواری کردند با توجه به عزم وی در تکمیل حرکت قبلی بنیاد مستضعفان مبنی بر استمرار توجه فرهنگی به حوزه سینما که با دستور سعیدی کیا برای اکران مناسب فیلم سینمایی محمد رسول الله (ص) صورت گرفته از کمک های بنیاد مستضعفان به حوزه زیرساخت فرهنگ و مخصوصاً سالن های سینما که قرار است به زودی انجام شود، قدردانی کردند. آنان همچنین از تلاش برای اکران مناسب داخل و خارج فیلم که همچنان با پشتیبانی صادقیان معاون هماهنگی بنیاد سیاستگذاری و برنامه ریزی بنیاد صورت خواهد گرفت، خبر دادند و اضافه کردند بناست کمیته اکران این فیلم در شرکت سینمایی نور تابان که علاوه بر مالکیت و تهیه کنندگی، پخش فیلم را هم به عهده دارد تشکیل و پیش بینی های لازم را انجام دهند. کارگردان و مدیر پروژه فیلم محمد رسول الله (ص) در پایان سال فرصت را مغتنم دانستند تا از مجموعه بنیاد مستضعفان و فروزنده و سعیدی کیا و صادقیان به جهت تلاش ها و کمک هایشان تشکر کنند. این خبر در حالی به دست رسانه ها رسید که ایمیلی از شرکت نور تابان نیز به رسید که در آن تاکید شده بود منبع رسمی همه اخبار مربوط به پروژه سینمایی محمد رسول الله این شرکت است. در ایمیل رسیده آمده است: نظر به مصاحبه جناب آقای حیدریان مدیر محترم پروژه فیلم سینمایی محمد(ص) در خصوص اکران این فیلم در عید سعید فطر و ضرورت اطلاع یافتن اصحاب محترم رسانه و افکار عمومی از زمان دقیق اکران این فیلم سینمایی فاخر، به اطلاع می رساند همان گونه که سابقا بعرض رسید مرجع انتشار کلیه اخبار رسمی و موثق این فیلم شرکت سینمایی نور تابان بعنوان تهیه کننده رسمی این فیلم سینمایی است و هرگونه انتشار و نشر اخبار توسط سایر دست اندرکاران عزیز این فیلم فاقد اعتبار است. سنگ تمام سیدمهدی شجاعی برای فیلم محمد(ص) سید مهدی شجاعی یادداشتی بر فیلم محمد(ص) ساخته مجید مجیدی نگاشته است، او در یادداشت خود مجیدی را آغازگر یک حرکت یا تحول در سینمای دینی می داند و می نویسد: فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. فیلم پیامبر، بدون شک، کاری سترگ، تأثیرگذار و ماندگار است. مجیدی و تیم همراهش برای این کار، تمام دقت، خلاقیت، تجربه و توان خود را در طبق اخلاص نهاده اند و این ظرف اخلاص است که به همه عناصر فیلم، هویت و برکت بخشیده است. مهمترین هنر این فیلم پاسخ گفتن به یک نیاز یا خلاء تاریخی است. و آن خلاء در یکی – دو جمله این است: یک روایت صحیح و صادقانه از پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله و سلم، روایتی که از اغراض و امراض و تحریف ها به دور باشد و با حقیقت نسبتی درست برقرار کرده باشد. روایتی که در عین پای بندی اش به مستندات، از زبان و بیانی بلیغ و هنرمندانه بهره برده باشد. جای چنین نگاه و روایتی در مورد پیامبر خاتم، در تاریخ سینمای ایران و جهان خالی بوده است. در ساختمان هنر در همه رشته ها و شاخه های آن هر آجر تازه ای، بر آجرهای قبلی قرار می گیرد و استوار می شود و هیچ اثر هنری را نمی توان معلق میان زمین و آسمان تصور کرد. یا ارتباط و اتصالش با تجربه های پیشین را منکر شد. ولی برخی از آثار هنری در مسیر تکوین خود به نحو متداول و مرسوم قدم برنمی دارند، انگار که چند پله را با یک جهش پشت سر می گذارند. و فیلم محمد (ص) به گمان من اثری از این دست است. فیلم هایی که سینمای جهان با محتوای تاریخ و سیره پیامبران، در آرشیو خود دارد، عموماً آمیخته به تحریف یا لااقل برداشت های نادرست، از اندیشه و سیره و سلوک انبیاست. مقصود من بخش های تخیلی نیست، دخالت های هنری سناریست و کارگردان نیست، دراماتیزه کردن روایت های تاریخی هم نیست. مقصودم اساس اندیشه و بنیان جهان بینی در این آثار است. مقصودم فقدان درک صحیح از جهان بینی توحیدی و رسالت انبیاست. بروز اشکال محتوایی در فیلم ها و سریال های ایرانی به گونه دیگری است. شاید تعبیر سطحی نگری و سهل انگاری بر آنچه تا امروز اتفاق افتاده انطباق داشته باشد. متاسفانه این دو خصیصه یا نقطه ضعف در همه شئون آثار خودش را نشان می دهد. در تحقیق و پژوهش، در تألیف و نگارش، در کارگردانی، در طراحی صحنه، در گریم، در فیلمبرداری، در موسیقی و حتی در تدوین و صداگذاری، آنچه فیلم محمد (ص) را نسبت به آثار پیشین متمایز می کند، تأمل و دقت بر تمامی این وجوه و عناصر است. در تمام این موارد، ممکن است کسانی اختلاف نظر یا اختلاف سلیقه داشته باشند ولی کسی نمی تواند منکر تأملات و دقت های وسواس آمیز در مورد تک تک این وجوه و عناصر بشود. به عبارتی در این فیلم، هیچ حرکتی را نمی شود گفت که بی فکر و فلسفه صورت گرفته. جدی ترین اشکالی که تا به حال در مورد این فیلم مطرح شده، گران تمام شدن آن است، یعنی هزینه زیادی که صرف تولید آن شده. این اشکال تا چه حد وارد است؟ اولاً باید دید که این کم و زیاد یا گران و ارزان بودن، بر چه اساسی و با چه قیاسی مطرح می شود؟ اگر گفته شود که در قیاس با دیگر تولیدات داخلی سینما در ژانر تاریخی مذهبی، عرض می کنم که کدام وجه از این فیلم، قابل قیاس با تولیدات داخلی است که این وجه آن قابل قیاس باشد!؟ نمی شود که شما عزمتان را برای یک سفر خارجی جزم کنید ولی برآورد هزینه ها و تدارکاتتان را برمبنای سفر داخلی داشته باشید. اگر گفته شود که در قیاس با دیگر فیلم های تاریخی در عرصه های جهان و بین الملل عرض می کنم که فقط یک فیلم را در این سطح، نام ببرند که با کمتر از چند برابر هزینه این فیلم، ساخته شده باشد. و اگر گفته شود که در قیاس با مجموعه بودجه فرهنگی و هنری کشور، عرض می کنم که با آنچه فقط در سال های اخیر از بودجه فرهنگی و هنری نفله و حیف و میل شده، ده فیلم دیگر با همین اشل و هزینه می توانسته ساخته شود و نشده، پولهایی که ردّشان را در هر کجای عالم می توان گرفت جز عالم فرهنگ و هنر و سینما. و اگر گفته شود که در قیاس با بودجه هایی که صرف دیگر افتخارات ملی می شود، مثل فوتبال و... عرض می کنم که ... از شدت شرمساری چیزی نمی توانم عرض کنم. بگذریم. ثانیاً: سخیف ترین نوع برخورد با یک اثر هنری فاخر، بخصوص در ساحت دینی، ارزیابی سمسارگری یا بساز و بفروشی نسبت به آن است. درست مثل این است که شما بخواهید مسجد شیخ لطف الله یا مسجد گوهرشاد را با محاسبه قیمت مصالح و گچ و سیمان، ارزیابی کنید یا هزینه و منفعت آن را با مدل آپارتمان سازی بسنجید. در مواجه با آثار فاخر دینی، تنها مسأله ای که باید مورد ارزیابی قرار بگیرد، این است که آیا اثر در انجام رسالت خود موفق بوده یا نه. اگر اثر چنان که باید و شاید از کار در آمده باشد و مأموریتش را درست به سرانجام رسانده باشد و به ارتباط مطلوبش با مخاطب رسیده باشد، مسأله کم و زیادی هزینه یا ارزانی و گرانی، جایی برای طرح ندارد. ولی اگر کار به اهلش سپرده نشده باشد، اگر خالق اثر، اهلیت لازم برای خلق اثر را نداشته باشد و اگر به هردلیل اثر در انجام مأموریتش موفق نشده باشدء هر مقدار بودجه ای که صرف شده- ولو کمترین مقدار ممکن- هدر رفته و تباه شده. اشتباه نشود. اسراف و تبذیر یعنی صرف هزینه در غیر جای خود، همیشه و در هرکاری مذموم است. ولی هزینه ای که به اعتلای اثر کمک می کند، بر شکوه و فخامت اثر می افزاید، هزینه ای که تأثیرش در کار به چشم می آید، هرچقدر که باشد قابل نکوهش نیست. ثالثاً و فارغ از بحث هنر و سینما و متعلقات آن، صرفاً در فضای معرفتی و عقیدتی بعضی از حرکات و اتفاقات هست که با هیچ معیار مادی قابل سنجش نیست. به عنوان مثال زدودن گرد و غبار تحریف از چهره ملکوتی حضرت ابوطالب علیه السلام- مطلبی نیست که بشود ...
رضاشاه،بی طرفی ، جنگ، سقوط
...، انجمنهای ملی فراگیر و اتحادیه های صنفی و کارگری، برای ایجاد نوعی مشارکت و سازماندهی محدود مردم، تلاشی صورت نگرفت. در نتیجه جامعه ای نامنسجم، پاره پاره و متفرق شکل گرفت. نتیجه این عوامل بروز شکافی عمیق بین دولت و ملت بود، شکافی که در سالهای آخر سلطنت رضاشاه یک خبرنگار انگلیسی آن را چنین توصیف می کند: اکثریت مردم از شاه متنفراند و از هر گونه تغییری استقبال خواهند کرد... به نظر می رسد که این ...
پاسخ به کسانی که بر این تصورند که خداوند "حجاب" را واجب نکرده است؟
همسر قانونی نبندد؟! قطعا چنین زنی مایل است که فرزندی که به دنیا می آورد از مرد مورد علاقه اش نه از مردی که فقط به حکم قانون همسر اوست و الزاما به حکم قانون نباید از غیر او آبستن شود . همچنان مرد نیز طبعا علاقه مند است که از زن مورد عشق و علاقه اش فرزند داشته باشد نه از زنی که با زور قانون به او پیوند کرده اند . دنیای اروپا عملا نشان داده است که با وجود وسائل ضد آبستنی آمار فرزندان غیر مشروع وحشت آور ...
ویژگی های امام خمینی از زبان زهرا اشراقی
مشکلات زنان و... درک داشتم؟ از سوی دیگر با توجه اینکه آن زمان مسأله جنگ و منافع ملی مطرح بود، موضوعی چون اجباری بودن حجاب و... تحت الشعاع قرار می گرفت. هنوز هم بعضی ها در مورد اینکه حجاب چگونه باید باشد و نظر امام در این باره چه بود، حرف می زنند و حتی آقایان در مقابل من که سال ها با امام بودم و عقاید ایشان را به خاطر دارم، صف گیری می کنند. منظورم این است که خود امام هم در مقابل برخی متحجرین قرار ...
طالقانی ،ابوذر زمانه
هدایت را آیت الله سیدابوالفضل موسوی زنجانی به عهده گرفت و در ماه های رمضان نیز محمدتقی شریعتی به ایراد سخن می پرداخت.11 به هر حال طالقانی و بازرگان قبل از اتمام دوره ده ساله محکومیت، در چهارم آبان 1346 به مناسبت جشن های تاجگذاری شاه و فرح مورد عفو قرار گرفته و از زندان مرخص شدند. از همان آغاز هجوم دیدارکنندگان با آنان، طالقانی را واداشت مدتی تهران را ترک کند. بعد از بازگشت از این سفر در مراسم ...
نگاهی گذرا به نگاه خطرناک و خسارت بار به بیرون از مرزها(1 نظر)
برابر نگاه به بیرون نیز منجر به قتل وی گردید. اما ملت ایران از این همه تحقیر و اهانت به تنگ آمدند و دست به دامن علماء شده تا اینکه فتوای تحریم تنباکو از سوی میرزای شیرازی صادر و انگلیسیها از کشور عقب رانده شدند. ولی نگاه به بیرون همچنان تلاش می نمود تا اینکه 10 سال بعد مردم از استبداد قاجاری به دامن علماء پناه برده و نهضت عدالتخانه شکل گرفت اما با نفوذ طرفداران انگلیس نهضت عدالتخانه به ...
غیرت مان جای دیگری هم به جوش آمد؟!
داشت که حتی گوشه ای از آن در بسیاری از رسانه های خارجی تی تر یک شد (تجمع مردم مقابل سفارت عربستان در 22فروردین ماه)؛ از تجمع در شهرهای مختلف تا ردو بدل کردن پیام ها و استاتوس هایی با مضمون این حادثه و متهم کردن دولت به منفعل بودن و...؛ تب و تابی آنچنان تند و تیز که به انتقاد و واکنش عده ای انجامید و بسیاری از برخورد و واکنش مردم خرده گرفتند که چرا تجمع، چرا توهین، چرا نژادپرستی و عده ای دیگر از ...
استکبار فرقه ساختگی وهابیت را بر قبله مسلمانان مسلط کرده است
(ص) این بود که آنچه مورد پرستش و حتی اعتنا و اعتماد مردم قرار می گرفت، کنار برود و فقط الله جایگزین آنها باشد. وی با اشاره به تلاش مخالفان برای نابودی تفکر اسلام، تصریح نمود: از آن روزگار تا کنون، همواره غیر مسلمان ها بر ضد مسلمانان برنامه و نقشه داشتند و توطئه چینی می کردند، جنگهای متعدد بین مسیحیان و مسلمانان بر این اساس بود که تفکری به نام اسلام و قرآن وجود دارد که باید از بین برود و ...
رد پای تفکر دولتمرد قاجاری؛ از نفت تا اورانیوم
! اما 13 روز پس از قتل رزم آرا، قانون ملی شدن صنعت نفت ایران به تصویب مجلس رسید. [*] فناوری هسته ای و تفکر دولتمرد قاجاری تفکر دولتمرد قاجاری البته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و تا به امروز نیز ادامه یافته است و هرگاه مردم این سرزمین خواسته اند روی پای خود بایستند و بدون کمک دیگران، راه پیشرفت را طی کنند، عده ای از روشنفکرنماها قلم به دست گرفته و نوشتند که یا ما توانایی انجام این کار ...
فراز و فرود مذاهب اسلامی در خاورمیانه؛ دعوا بر سر قدرت است یا مذهب؟! گفت وگوی شفقنا با سیدسلمان صفوی
امارات تا کنون برای مقابله با اشغالگران قدس پرواز نکرده است. وقتی در کنار حکومت قانونی اسد می ایستیم آنها شورشیان را انقلابی و اسد را نامشروع معرفی می کنند و ما را متهم به بی ثباتی می کنند، وقتی نوبت به یمن می رسد، دولت مستعفی یمن را مشروع معرفی می کنند و انقلابیون را که مردم هستند شورشی می خوانند و ما را متهم به ترویج شیعه گرایی در منطقه می کنند. زیدی ها به مدت هزار و صدسال تا سال 1962 در یمن حاکم ...
یکم اردیبهشت در آینه تاریخ معاصر ایران
الشعرای بهار ادیب و سیاستمدار ایرانی در 64 سالگی درگذشت. تصحیح و حاشیه تاریخ سیستان و مجمل التواریخ، کتاب سبک شناسی نثر فارسی و دیوان اشعار از جمله اثرهای ارزنده ی وی است. 1 اردیبهشت 1302 سفارت انگلیس در تهران بار دیگر از دولت ایران خواست که تمام بدهی محمدحسن میرزا ولیعهد ایران را هنگام سفر به اروپا پرداخت کند. 1 اردیبهشت 1300 نخستین شماره ی مجله ی پارس به 2 زبان ...
پس از چهل و هفت سال
در ایران و به تعبیر دیگر دانشگاه، نخستین بار با تأسیس دارالفنون در سال 1230 ه.ش. با رشته های مهندسی، داروسازی، طب و جراحی، توپخانه، پیاده نظام، سواره نظام و معدن شناسی به همت میرزاتقی خان امیرکبیر عملی شد. تأسیس دانشگاه تهران در سال 1313 که با آغاز آشنایی جدی ایرانیان با مبانی تمدن مغرب زمین تقارن داشت، این دانشگاه را به بستر اصلی ارتباط با تمدن علوم جدید تبدیل کرد. از آغاز فعالیت های آموزشی ...
آخرین تحولات یمن، ترکیه، فلسطین، سوریه، سفر بلر به عربستان و افشای هویت - مغز متفکر - و - مرد پشت
سعودی و دیدارش با شاه این کشور که جنگ گسترده ای را علیه یمن آغاز کرده است، در تلاش است نقش مشاور در این جنگ را ایفا کند. به گزارش تسنیم ، تونی بلر نخست وزیر اسبق انگلیس، روز یکشنبه وارد پایتخت عربستان شد و با پادشاه این کشور دیدار کرد. رای الیوم در سرمقاله خود درخصوص سفر بلر به ریاض نوشت این مرد که به فرستاده ویژه کمیته چهارجانیه صلح خاورمیانه مشهور است، هیچ رابطه ای با صلح ...
مروری بر زندگی اسدالله علم
.... برابر گزارشی در سال 1342 در چند روز اخیر تبلیغات علیه آقای نخست وزیر در محافل مذهبی و بین بازاریها کاملا شدت یافته است. در بازار تهران گفته می شود آقای علم با یکی از خبرنگاران خارجی مصاحبه ای کرده و گفته روحانیون ایران در نظر دولت مثل موشهایی هستند که آنها را دستگیر کرده. تشبیه مقامات مذهبی ایران به موش که گفته می شود عینا در آن روزنامه خارجی چاپ شده و اکنون در دسترس عده ای از ...
روایت زندگی زن یهودی آمریکایی که اسلام آورد
...، وی در دوران نوجوانی خود با یهودیت و مذاهب متعدد دیگری آشنا شد. او با محمد یوسف خان، رهبر حزب سیاسی جماعت اسلامی، ازدواج کرد، از او صاحب 5 فرزند شد و در شهر لاهور اقامت داشت. آنچه در ادامه می آید داستان گرویدن وی به اسلام است که خود در سال 2010 در طی گفت وگوهایش واگویه کرده است. لطفا برای ما بگویید چگونه به اسلام علاقمند شدید؟ من مارگارت (پگی) مارکوس بودم. به عنوان یک ...
آثار تاریخی در گستره تهران(از ما قبل تاریخ تا کنون)
داخل شهر تهران است قرار دارد. آرامگاه سردار محمد کریم خان فیروزکوهی منتظم الدوله : در انتهای جنوبی بنای دبستان فیروزکوهی در محل دبستان قدیمی مورخ به سال 1316 قمری ، احداثی آن مرحوم در چهار راهی محل تلاقی خیابان های شاه و آقا شیخ هادی ساخته شده آرامگاه بانی خیر آن هم در محل خود به صورتی مناسب درآمده است و نگاهداری می گردد. آرامگاه خداندان هدایت در کنار خیابان اسلامبول ...