سایر منابع:
سایر خبرها
صوت مداحی، اشعار و مقاتل دوم محرم ورود کاروان به کربلا
رسم . قیس را در میان راه دستگیر کردند . او به ناچار نامه امام را پاره نمود تا از مضمون آن آگاه نشوند سپس او را به قصر دارالاماره نزد عبیدالله بردند. از او خواستند نام افرادی که به حسین (ع) نامه نوشته اند افشا کند ویا در برابر مردم به حسین (ع) و پدر وبرادرش دشنام دهد. او بالای قصر رفته وضمن تمجید از علی (ع) وفرزندانش ومعرفی خویش ، ابن زیاد ویارانش رانفرین کرد وخبر از حرکت حضرت به سوی آنان داد ...
فراهم نمودنِ نسخه ی قرآنی برای ابوبکر (1)
گرد نیامده بود. گذشته از اینها، سیوطی می گوید: از غرایب این است که ابن أشته (م360ه) در کتاب مصاحف خود نقل می کند که ابن بُرَیده گفت: اول کسی که قرآن را در یک مصحف گرد آورد، سالم مولی ابی حذیفه بود... ولی اسنادش منقطع است و ممکن است به امر ابوبکر او جزء جامعین قرآن باشد. (10) گویا سیوطی خود فراموش کرده بود که در آغاز فصل نقل کرده بود که وقعه ی یمامه موجب پیدایش فکر جمع آوری قرآن در ...
فراهم نمودن نسخه ی قرآنی برای ابوبکر (2)
...> در بسیاری از اخبار صحبت از صحف است (14) و ابن حجر می گوید فرق صحف و مصاحف این است که صحف عبارت است از اوراقی تنها که در زمان ابویکر قرآن را در آن نوشتند، هر سوره ای آیات را مرتب و منظم داشت. اما خود سوره ها مرتب نبودند. وقتی سوره ها هم مرتب شدند و پی در پی قرار گرفتند مصحف شدند. (15) در جای دیگر ابن حجر به روایت عُمارة غَزیّه (م140ه) استناد می کند که زید گفت: پس ابوبکر به من فرمان داد و من آن را ...
مصاحف شخصیِ معاصر با ابوبکر
در زمان رسول خدا همین گردآوری و تدوین قرآن در میان دو جلد است. ولی متأسفانه از بعضی از این مصاحف مثل مصحف عبادة بن صامت، ابوایّوب، ابوزید و تمیم الداری هیچ اطلاعی در دست نیست. از آنها هم که خبری باز آمده، آنقدر در روایات و اخبار اختلاف و تفرقه است که کار داوری درست را بسیار دشوار ساخته است. اما همینقدر هم که باز گفته اند خود برای روشن شدن موضوع و اثبات وجود مصاحفی در زمان رسول خدا کافی است. ...
بررسیِ مصحف منسوب به اُبیّ بن کعب و اختلاف قرائت آن با نسخه ی موجود
کعب روایت کند، و این اسنادی است صحیح. اما در مورد نسخه ای از مصحف او در زمان بعد از حیاتش گفته اند: وقتی مردی از عراق نزد محمد فرزند او (م63) رفته بود و هرچه اصرار کرده بود که آن را ببیند، محمد گفته بود: عثمان آن را گرفت (15) و چیزی به او عرضه نکرده بود. با وجود این، کسائی یکی از قاریان سبعه نقل می کند که این مصحف را دیده و در آن کلمه ی للرجال (2: 228) به اماله للرجیل نوشته شده بود. (16) یحیی ...
بررسی مصحفِ منسوب به ابن مسعود و اختلاف قرائت آن
هر آیه ای کی و کجا نازل شده، اما چیزی از او درباره ی ترتیب نزول آیات نقل نکرده اند. ترتیبی هم که از مصحف او گفته اند دیدیم که چیز مهمی و فرق چندانی با مصحف عثمانی نداشت. همین نمونه ها برای روشن شدن روش عبدالله کافی است. (46) در مورد نشر و رواج مصحف عبدالله، باید گفت با وجود اینکه پس از نشر مصحف عثمانی همه ی مصاحف جمع شد و با اینکه پس از اعتراض ابن مسعود، با مصحف وی مبارزه ی شدیدی شد ...
بررسیِ مصحفِ منسوب به علی بن ابی طالب (ع)
چهارم هجری نزد بنی حسن نیز بوده است. در سال 516 هجری مأمون بطائحی وزیر فاطمی دستور داد مصحفی را که به خط امیرمؤمنان علی بن ابی طالب (علیه السلام) در جامع عتیق مصر بود زراندود نمایند. (38) پس تا قرن ششم هم نسخه ای بدین نام در جامعه ی مصری وجود داشته است. جمال الدین داودی معروف به ابن عِنَبة (م828) از سادات حسنی نیز از مصاحف چندی که به خط علی (علیه السلام) نوشته شده خبر می دهد. (39) در آستانه ی نجف ...
بررسی مصحفِ منسوب به ابوموسی اشعری
نگو کردم که بگوش آنها هم رسید. ابوموسی گفت: بگذارید بیاید. نزد ایشان رفتم و نشستم. در آن هنگام مصحفی را که عثمان فرستاده بود نزد ایشان بود و عثمان دستور داده بود که مصاحف دیگر را با آن منطبق کنند. ابوموسی گفت: اگر در مصحف من چیزی زیادتر از این یافتید آن را ترک نکنید، ولی اگر چیزی کم دیدید آن را بنویسید (12)... پس او مصحف مستقلی داشته که در دست مردم بوده است. می گویند مصحف او مثل مصحف ابن کعب ...
وضعیت قرائت و جمع و تدوین قرآن در زمان خلیفه ی دوم
ملک شخصی حَفْصه دانسته از روایت حذف کرد. به عبارت دیگر، موارد نخستین را در روایت، قدیمی تر و صحیح تر دانست و همین قسمت (یعنی ملک شخصی حفصه بودن)، که در اصل روایت قدیمی نبوده، یقینی تر است. زیرا اخبار دیگری راجع به جمع قرآن در زمان عثمان می گوید که عثمان کس فرستاد و آن اوراق و صحف را از حفصه گرفت و اساس مصحف خود قرار داد. گرچه این خبر با روایتی که در فوق اشاره شد اکنون در بسیاری از کتب با هم نقل می ...
اختلافِ نسخه ها و قرائت ها در زمان عثمان
. بعدیها نیز تکرار همانهاست. مثلاً ابوشامه نقل خود بخاری است (المرشد الوجیز 49-51)، سخاوی حدیث سوم ابن ابی داود (مصاحف 19-20) را به خلاصه آورده و اختلاف قرائتی را که حذیفه در میان لشکریان دیده بود یکی از علل اقدام عثمان می شمارد. (جمال القراء 64) در صورتی که ابن کثیر تنها علت اقدام عثمان را حرکت حذیفه می داند (فضائل القرآن 19) و خبر را به اختصار نقل می کند. این روایت از نظر تاریخ گردآوری و انگیزه ی عثمان اهمیت خاصی دارد که باز مورد بحث قرار می گیرد. منبع مقاله : رامیار، محمود؛ (1392)، تاریخ قرآن، تهران: انتشارات امیرکبیر، چاپ سیزدهم ...
تشکیل انجمن برای نوشتن قرآن در زمان عثمان
نیزه کردند. پنج نیزه دار آن را بر سر پنج نیزه برافراشتند. (31) اگر این همان نسخه ای باشد که ابن کثیر در قرن هشتم هجری دیده، کتابی بوده به قول او عزیز، جلیل، ضخیم و بزرگ، به خطی خوش و قوی، با مرکبی محکم در پوستی که به پوست شتر می ماند. (32) اما دیگری می گوید مصحفی که عثمان نزد خود در مدینه داشت بر پوست آهو نوشته شده بود و سایر مصاحف بر کاغذ بوده است. (33) روشن است که نوشتن چندین مصحفِ این چنین ...
پیوستگی سوره های انفال و توبه
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: محمود رامیار در مورد اینکه چرا دو سوره ی انفال و توبه را بهم پیوسته و چنانکه در تمامی سوره های دیگر هست، در آغازِ سوره ی توبه (براءة) بسم الله الرحمن الرحیم نگذاشته اند؟ پرسشی است که هم از آغاز اسلام وجود داشت. ابن عباس می گوید: از عثمان پرسیدم: چه چیز شما را بر آن داشت که سوره ی انفال را که از مثانی است ...
چه کسانی امام حسین (ع) را از حرکت به سمت کربلا، برحذر داشتند؟
به گزارش بلاغ ، شهادت امام حسین (ع) در کربلا، امری واضح برای بسیاری از یاران و اصحاب امام حسین (ع) بود و آنقدر رسول خدا (ص) و امیرالمؤمنین (ع) آن را در بین مردم بیان کرده بودند که بسیاری از مردم مکان و نحوه شهادت آن حضرت را می دانستند. از این رو از زمان خروج امام (ع) از مدینه تا رسیدن به کوفه، بسیاری از یاران آن حضرت نزد ایشان آمدند و ایشان را از حرکت به سمت کوفه برحذر داشتند. همچنین امام حسین (ع ...
این دل شده هیئت اباعبدالله/ رنگ ها رنگ خزان است بیا برگردیم
...، که هر کس شنود نامش را با چشم تر و، نوحه سرا می آید؟ این کیست، که هر جا گذرد، همچو بهار بوی گل سرخ، از فضا می آید؟ حبیب الله چایچیان این جا که آمدیم غم و غصّه پا گرفت دلشوره ای عجیب، وجود مرا گرفت حسّ غم جدایی این دشت لاله خیز بال و پرم جدا و دلم را جدا گرفت فالی زدم به مصحف پیشانی ات حسین ...
نوشتن قرآن در زمان نزول
بدو املاء می کنند. در هر صورت، آیه بدان ثبتِ کتبی اشاره می کند که خود مخالفان به رخ می کشیدند و اشاعه می دادند. پس از هجرت دیگر وضع روشن است. هرچند سوره ی 98 بینه را آقای مهندس بازرگان در سال ششم بعثت منظور کرده، یعنی هفت سال پیش از هجرت، اما دیگران آن را پس از هجرت منظور داشته اند. به هر حال، گواهی صادق است بر نوشته های قرآنی که فرمود: رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ یَتْلُوا صُحُفاً ...