سایر منابع:
سایر خبرها
شمارش بسم الله الرحمن الرحیم به عنوان آیه، نشانه گذاری بسیار بی انضباط، وجود سهو و اشتباهات مکرر کاتب از جمله این نشانه ها هستند. وی تصریح کرد: در مصحف های قدیم غیر از سهو کاتب یا نویسنده، اختلافاتی نیز در کتابت وجود دارد، اما هر اختلافی را نباید به گردن کاتب نهاد؛ به عنوان مثال اختلاف در رسم کاتب ها یا اختلاف قرائت نیز که باعث می شود آیه به شکل دیگری نوشته شود، از این گونه است. ...
متضرر شده اند. وی افزود: با هماهنگی ها و پیگیری هایی که انجام شد، مقرر شد تا ناشرانی که درخواست چاپ قرآن هایی با رسم قیاسی را دارند و قبلاً نیز آن را یک بار به چاپ رسانده اند، تا شمارگان 10 هزار نسخه را در سه نوبت چاپ کنند. این موضوع می تواند گام خوبی برای رونق دادن به خط های ایرانی؛ مانند خط های اساتید خوشنویسی چون مرحوم میرزا احمد نیریزی، ارسنجانی، سالکی، اشرفی تبریزی و دیگر خطاطان ...
مزبور به کتابخانه ی انستیتو شرق شناسی فرهنگستان علوم جمهوری شوروی سوسیالیستی ازبکستان (ظ. تاشکند) منتقل شده (6) است. این یک نمونه ی خوب از آن مصاحفی است که به خط عثمان نسبت داده اند. خط حیری- کوفی است. خطی قوی و زیباست. البته نقطه و اعراب ندارد. رسم الخط بسیار قدیمی است اما نه بدان حدّ که به زمان عثمان برسد. بعضی مواقع الف میان کلمه را ندارد مثل راحمین ، ولی در قالوا الف وسط و آخر و واو را ...
و چند نسخه ی قرآن به خط خود نوشته و در مسجد کوفه گذاشته است. (5) این وقف در همه ی مساجد رایج شده بود. مثلاً وقفِ بر مسجد در جامع عمرو مصر بدانجا کشید که وقتی حارث بن مسکین در سال 237 هجری متولی قضاء مصر شد، ناچار گردید که برای نظم و ترتیب مصاحف آن مسجد، یک نفر امین معین کند. (6) در سال 266 (یا 5) که بنای جامع ابن طولون پایان یافت، صندوق های پر از مصحف بدانجا منتقل گردید. (7) اگر بخواهیم این بحث ...
بیشتر می شد و مصاحف نوشته جوابگوی این نیاز نبود. اندک اندک زمانی رسید که این مخالفت ها جای خود را به موافقت داد. مجاهد دستمزد کاتب را می پرداخت (12). مالک بن دینار و مطر مزد می گرفتند و مصحف می نوشتند. البته دستمزد خود را قبلاً تعیین نمی کردند ولی این را کسب حلالی می دانستند. (13) در آن زمان مردم حیره در نوشتن خط عربی معروف بودند و مردی نصرانی برای عبدالرحمن بن عوف صحابی مصحفی به شصت درهم ...
کلمات به این روش امروزی یادگار اوست. (35) ابوحاتم سجستانی (36) نیز از ایرانیانی بود که رساله ای درباره ی رسم الخط قرآن نگاشته و قسمت هایی از آن رساله هنوز در دست است. (37) چنین کوشش هایی بود که موجب گشت رسم مصاحف به حد کمال خود نزدیک شود و در پایان قرن سوم هجری به ذروه ی زیبایی و کمال برسد. سابقه ی ضبط حرکات چنانکه اشاره شد هر یک از اینان هم که نخستین کس باشد ظاهراً ...
قرار گیرد. تلاش مسلمانان برای تحقّق کامل وظایف سه گانه فوق یعنی تدوین متن، تثبیت رسم الخطّ و نقطه گذاری و اعراب گذاری آن در طول قریب به سه سده سرانجام به پایان رسید. بسیاری از قرآن پژوهان غربی، خصوصاً پژوهشگران نسل اوّل در قرآن پژوهی نوین غربی، مانند تئودور نولدکه و ریچارد بل نیز این تلقّی سنّتی مسلمانان را از نحوه گردآوری و تدوین مصحف قرآنی کمابیش پذیرفتند. امّا قرآن پژوهان بعدی، کسانی ...