سایر منابع:
سایر خبرها
چه قرآن هایی در قرن نخست نوشته شده اند؟
مرتضی کریمی نیا گفت: قرآن هایی که در قرن نخست نگاشته شده اند نشانه های خاصی دارند. به گزارش خبرنگار ایسنا- منطقه خراسان، یک قرآن پژوه در نشست کتابت قرآن در قرن نخست که امروز در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی برگزار شد، عنوان کرد: من حدود 20 تا 25 نشانه یافته ام که وقتی 90 درصد این نشانه ها در یک نسخه جمع شوند می توان گفت که نسخه مورد نظر در قرن اول هجری نگاشته شده است. وی ...
تصمیم جدید سازمان دارالقرآن برای رونق خطوط ایرانی در مصحف
الخط عثمان طه انجام داده که می تواند قابل استفاده باشد؛ چرا که 1400 کلمه در رسم الخط آن تغییر یافته و نسبت به رسم الخط عثمان طه سهل القرآئة تر است تا زمانی که در آینده تحقیقات بیشتری انجام شود و به رسم الخط واحدی برسیم. همچنین هماهنگی های لازم انجام شده تا هر ناشر و مرکزی که قصد چاپ قرآن آموزشی را داشته باشد و در آن عنوان آموزشی را قید کند، می تواند این قرآن ها را به رسم قیاسی به چاپ برساند. البته ...
اِسناد روایات ترتیب نزول
هم تحقیق خود را به مراجع و مؤلّفانی محدود کرده که پیش از 316 هجری (تاریخ وفات آخرین منبع مورد بررسی، یعنی ابن أبی داوود) می زیسته اند. فضائل القرآن ابوعُبید سه سلسله سند دارد؛ ابن شبّه در تاریخ المدینه 5 طریق، بخاری در الجامع الصحیح سه طریق، جامع تِرمِذی و السّنن الکبری نسایی هر کدام یک طریق، مُسند ابویعلی دو طریق، جامع طَبَری سه طریق و مصاحف ابن أبی داوود چهار طریق دارند. این هشت منبع ...
ترشیز؛ دروازه ورود اسلام به خراسان
اعراب مسلمان چنین بر می آید که در همان روزهایی که یزگرد سوم ساسانی به دست نیروهای خود از پای درآمد عبدالله بن عامل از راه کرمان و سعید بن عاص از طریق ری و قومس، قصد ورود به خراسان را داشتند. طبری روایت فتح خراسان را در ذیل حوادث سال 31 هجری به استناد گفته های واقدی، چنین نقل می کند: عبدالله بن عامر والی بصره که پسر دائی عثمان نیز بوده، از راه کرمان و به قولی یزد، راهی خراسان شد و در راه خود، به ...
رواج مصحف عثمان پس از توحید مصاحف
و چند نسخه ی قرآن به خط خود نوشته و در مسجد کوفه گذاشته است. (5) این وقف در همه ی مساجد رایج شده بود. مثلاً وقفِ بر مسجد در جامع عمرو مصر بدانجا کشید که وقتی حارث بن مسکین در سال 237 هجری متولی قضاء مصر شد، ناچار گردید که برای نظم و ترتیب مصاحف آن مسجد، یک نفر امین معین کند. (6) در سال 266 (یا 5) که بنای جامع ابن طولون پایان یافت، صندوق های پر از مصحف بدانجا منتقل گردید. (7) اگر بخواهیم این بحث ...
نویسندگان مصاحف در قرن نخست هجری قمری
بیشتر می شد و مصاحف نوشته جوابگوی این نیاز نبود. اندک اندک زمانی رسید که این مخالفت ها جای خود را به موافقت داد. مجاهد دستمزد کاتب را می پرداخت (12). مالک بن دینار و مطر مزد می گرفتند و مصحف می نوشتند. البته دستمزد خود را قبلاً تعیین نمی کردند ولی این را کسب حلالی می دانستند. (13) در آن زمان مردم حیره در نوشتن خط عربی معروف بودند و مردی نصرانی برای عبدالرحمن بن عوف صحابی مصحفی به شصت درهم ...
معنیِ پیامبر امّی
هشام 2: 60 به بعد، واقدی: 101 (و یا 197) طبری3: 9، انساب الاشراف1: 148، ابن سیدالناس2:2، ابن کثیر4: 9، زادالمعاد 2: 231، الامتاع: 114، المواهب 1: 119، تاریخ الخمیس1: 419. 30. سیره ی حلبیه، چاپ مصر ج2: ص230. سیره ی دغلان در حاشیه سیره ی حلبیه همان چاپ 2: 24، تاریخ یعقوبی2: 47، ابن سعد: ج1 قسم 2، ص25، امتاع الاسماع مقریزی1: 114. 31. پس از غزوه ی تبوک در سال نهم هجرت که پیغمبر وارد مدینه ...
درباره ی خط قرآن
.... نظر ابن خلدون را بتفصیل دیدیم. ولی او در میان علماء طرفداران کمی دارد. اکثر و اغلب از فرط پرهیزگاری و احترام به پیامبر و یارانش هیچ نوع دخل و تصرفی را در آن روا ندارند. ابن درستویه می گوید: دو نوع خط است که با هم قیاس نمی شوند: خط مصحف و خط تقطیع عروض. (4) ابوالبقاء می گوید: گروهی از دانشمندان علم لغت نوشتن کلمه را بر لفظ می دانند مگر در مصحف، که در آن از نسخه ی امام پیروی کرده ...
نخستین نقطه گذاری های قرآن
بن یَعْمَر ولی همه در این مورد هماهنگ نیستند. ابن ابی داود و عده ی دیگری گفته اند: اولین کسی که قرآن را نقطه گذاری کرد یحیی بن یعْمَر بود. (21) این یحیی از قرّاء معروف بصره و اصلاً ایرانی و شیعه بوده است. (22) گفته اند محمد بن سیرین مصحف نقطه گذاری شده ای داشت که یحیی بن یعمر آن را نقطه گذاری کرده بود. (23) ولی چون می دانیم که ابن سیرین به سال 110 هجری وفات یافته است (24) وجود مصحف ...
روش تاریخ گذاری روایات در مطالعات غربی
المثل در کتاب طبقات ابن سعد نیامده باشد و در کتاب صحیح بخاری آمده، نمی توان گفت که آن احادیث تا زمان بخاری به طور شفاهی نقل می شده است، بلکه ممکن است بخاری آنها را از کتاب های دیگر أخذ کرده باشد. باید توجّه داشت که هرگاه کتاب حدیثی جامع تر و منقَّح تری نوشته می شد، کتاب های حدیثی ناقص تر و نامنقَّح تر از دَور خارج می گردید و محدّثان لزومی نمی دیدند از کتاب های حدیثی کهن تر نسخه برداری نمایند. به این ...
نقد و بررسی ادله نقلیِ قادیانیه
بیعت از مردم مجاز گردیده و از جانب خدا به رهبری برگزیده شده است (قادیانی، 2005 م: 15- 16؛ المودودی و....، 1421: 21). در سال های بعد، نخست، ادّعای مسیح موعود بودن و مهدویت و سپس ادّعای نبوت کرد و اعلام داشت او همان رهبر واپسین گیتی است که زردشتیان، هندوان، مسیحیان و مسلمانان همه در انتظار او چشم به راه دارند (قادیانی، بی تا، ج 22: 641 و ج 18: 211؛ خرمشاهی، 1386، ج1: 534). پس از مرگ غلام ...