سایر منابع:
سایر خبرها
تاریخ نگاری برای بهائیت
لاّبدی قضاوت می کند. آقای دکتر پرودنس هارپر، متصدی بخش هنر خاور نزدیک باستان در موزه متروپولتین، چنین نوشته است: دانشنامه ایرانیکا جامع ترین و جدی ترین کارگروهی است که در زمینه فرهنگ و تاریخ ایران پیش از اسلام و ایران اسلامی، در قرن اخیر صورت گرفته است. علاوه بر گفته های آقایان فوق، وقتی یادداشت هایی از دکتر ن. س. دودسکایا از انستیتو اوروینتال سن پترزبرگ و آقای پروفسور وارنرایزه از دانشگاه آلبرت ...
هرچه از این دوست عزیز تعریف کنم، کم گفته ام!
امضای اعلامیه جامعه مدرسین راجع به مرجعیت حضرت امام ونیز وقایع انقلاب ومفاسد رژیم شاه که امضای ایشان هم عمدتا پای اینگونه اعلامیه ها وجود داشت.به علاوه تحمل تبعیدها ورنج های آن که ایشان هم با آن درگیر بودند و تبعید های مختلفی را تجربه کردند. قبل از انقلاب، کاری که امثال من و آیت الله خزعلی می توانستیم بکنیم، یکی نشر رساله ها و بیان فتاوای انقلابی و سیاسی حضرت امام بود. گاهی در منبر و گاهی هم در ...
میان حق و باطل
...> اسلام پژوه و تاریخ نگار: مجموعه ای از 5 عنوان کتاب محمد اسفندیاری بین آثار خود یک اثر متفاوت دارد که شاید کمتر در حوزه عاشورا به آن پرداخته شده؛ آن هم کتاب شناسی امام حسین(ع) است که در آن یکصد کتاب مهم با موضوع عاشورا معرفی می شود. البته بیشترین این کتاب ها مقاتل معتبر هستند اما درکنار آنها مهم ترین کتاب هایی که بعد از شهادت امام حسین(ع) نوشته شده، آمده است. این استاد و عاشوراپژوه که در ...
تبیین ارتباط میان تکامل هویت شیعی در ایران و نظام سازی اجتماعی/ بیشتر از تبلیغ ، نظم و نظامات اجتماعی ...
منظور بازتعریف نظم اجتماعی بوده است. به صورت ساده، موضوع این است که ما می خواهیم هویت شیعی را با استفاده از اختیارات حکومتیِ بی نظیرِ دوره انقلاب اسلامی به صورت کامل در ایران محقق کنیم. بارها عرض کرده ایم که تحقق کامل فهم فقها در این مورد معنای دیگر زمینه سازی ظهور است. البته به محض اینکه راجع به تحقق کامل اسلام صحبت می شود، برخی به اشتباه موضوع را با تحقق کامل اسلام در عصر حضرت ولی عصر( مقایسه ...
داعش از سلفی گری عبور کرده است
می شود آن را به جنایی شدن فقه سلفی عنوان کرد. اصلا این فقه آمده به سمت خاصی که ماهیت جنایی دارد، پیدا می کند. وقتی که ما اشاره می کنیم به جریان های تکفیری از لحاظ درون نگاهی، به طور کلی جریان های تکفیری را نسل چهارم جریان های سلفی حساب می کنند. یعنی نسل اول اگر در ابن تیمیه ببینیم، در قرن هفت و هشت و بعد نسل دوم را روی وهابیت در قرن دوازده و سیزده در نظر بگیریم، و نسل سوم را از 1988 در نظر بگیرد ...
نیمکت های خالی ادبیات در مدرسه
که همگام تر با جامعه بود نسبت به سبک های پیشین خود، چندان آشنا نمی شوند؛ شاید به این خاطر که مضامین اشعار از حکایات پند آمیز با بن مایه های عرفایی، به سمت زمینی شدن و مرگ پیش رفته است. گویا مرگ تا قرن بیستم با وجود قحطی زدگی ها و بیماری های اپیدمیک، دغدغه بشر نبوده یا کمتر بوده است. آیا شاگردان باید از گزندی که عصر سرعت و تکنولوژی با هزار دغدغه به بدنه اجتماع وارد کرده، مطلع شوند یا ...
عرفان یهودی چیست؟ (1)
مطالعاتی در دین عرفانی (4) موضوع خویش را چنین تعریف می کند: من این واژه ی [عرفان] را برای بیان آن نوع دینی به کار می برم که بر آگاهی مستقیم و بی واسطه ی رابطه با خدا، یعنی آگاهی عمیق و بی واسطه نسبت به حضور الاهی تأکید می ورزد؛ و این همانا دین در شدیدترین، عمیق ترین و زنده ترین مرتبه ی آن است . (5) توماس آکوئیناس عرفان را به طور خلاصه شناخت خدا از طریق تجربه (6) تعریف می کند. (7) او در به کارگیری ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (1)
مترادف با در طلب واقعه ی مرکاوا (عرش الاهی) است. اصطلاحی که در (حگیگا، 14 ب) به کار رفته است: کاووُد : جلال به عنوان یک اصطلاح تئوسوفیانه بر کسی اطلاق می شود که بر عرش مرکاوا نشسته و اغلب در منابع حاخامی قرن دوم به کار رفته است. ببیند اثر درخشان در این موضوع: (Michael Sachs" Kerem Hemed, VII, p.275) و نیز: (Senior Sachs, Ha-Tehiya, I, 22f) که عباراتی که واژه ی جلال را به کار برده، آمده است). که ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (2)
وضعیت از قرن پنجم به چاپ رسانده است که ظاهراً بازتاب افکار یک یهودی است. در اینجا ما همان اسامی آسمان های شش گانه و ملائکه را می یابیم. 45. Chebar 46. cosmocratorial 47. cosmologicol mysticism 48. Maaseh Bereshith 49. واژه ی (basileomorphism) به معنای اعتقاد به حضور خدا که همان پادشاه باشد در مرکاوا ، البته واژه ی morphism به معنای ویژگی چیزی را داشتن و basil به ...
یک مترجم: ترجمه ارتباط بین دو نوشتار و روایت بسیار شخصی است
کریستا وولف سخن خواهم گفت. به نظر من ترجمه ادبی ایجاد ارتباط بین دو متن است که با زبان مبدأ آغاز و با به وجود آمدن متنی جدید به زبان مقصد شکل می گیرد. بنابراین ترجمه نه تنها ارتباط ساده بین دو زبان بلکه ارتباط بین دو نوشتار و روایت بسیار شخصی است که یکی توسط نویسنده و دیگری توسط مترجم خلق می شود. البته این ارتباط رابطه بین دو طرف از یک جنس نیست. تساوی بین این دو وجود ندارد ...
قرآن کریم و هر آنچه باید درباره اش بدانیم
، در عصر عثمان با نظارت او طی چند سال، منتهی به حدود سال 28ق.، به صورت بین الدفتین، از سوره فاتحه تا سوره ناس، در 114 سوره، مدون می گردد و به اعتقاد مسلمانان متن آن مقدس و متواتر و قطعی الصدور و تلاوت آن مستحب مؤکد است. واژه قرآن به چه معناست؟ قرآن عَلَم شخصی است برای همین کتاب الهی که با اوصاف خاصش شناخته می شود. درباره ریشه شناسی و تلفظ و معنای آن میان علمای اسلام و اسلام ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (3)
نظر می رسد، علیه گرایش هایی بود که در رساله های هخالوت وجود داشت: او که در ستایش خدا تا حد افراط مبالغه می کند، از جهان منفک خواهد شد یا فردی در حضور حاخام ها حنینا به طرف محل عبادت رفت تا نیایش کند. آن فرد چنین مناجات کرد: خدایا تو بزرگ، قوی، باابهت، توانگر، رعب انگیز، قدرتمند و قابل پرستش و محبوبی! حاخام منتظر ماند تا آن فرد گفتارش تمام شد، سپس به او گفت: آیا ستایش خدایت را به پایان رسانیده ای ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (4)
...، الخ . اصطلاح شیوحُو شل هقادوش باروخ هو (21) که در این متن به کار رفته است هیچ معنایی را نشان نمی دهد، ولی نه تنها نشانگر ستایش خداست، بلکه نشان دهنده ی جلال و عظمت یا شِوَح (22) نیز است، که معادل آرامی این واژه شووْحا است. (23) به طور خلاصه، این واژه اشاره به ستایش خدا نمی کند بلکه به مکاشفه ی جلال و عظمت او اشاره دارد. بعداً زمانی که جلال و عظمت خدا معادل شخینا شناخته شد، رساله ی الفبای ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (5)
، میدوت نیز برای این شکل از تأمل دارا هستند، یعنی صفات تجسم یافته ی خدا هستند. تأثیر تأملات در باب آئون ها که در قدیمی ترین متن قبالایی، یعنی کتاب بسیار مبهم و دشوار باهیر، (16) محفوظ مانده بسیار با اهمیت است. این کتاب در قرن دوازدهم در پرووانس گردآوری و تدوین شد، (17) این اثر مختصر که درباره ی الاهیات قبالایی است لااقل بخشی از آن از گزیده ها و گردآوری های متون بسیار قدیمی تر است، که به ...
تحول گفتمانی در ادبیات عامینه ی ایران
به شکل گیری تلقی تازه ای از این ادبیات در ایران شد. از زمان جمالزاده به بعد، کم کم استفاده از ادبیات عامیانه را نه به عنوان پاره ای از زبان روزمره، بلکه به عنوان پاره ای از ادبیات داستانی و ادبیات رسمی آغاز کردیم. اگر در درون سنت، ادبیات شفاهی به صورت ناخودآگاه منتقل می شد، در دوران مدرن نسبت به این ادبیات آگاه شدیم و به شناختن و شناساندن آن پرداختیم. به میزانی که آن را بیشتر می شناختیم، کمتر ...
تفکر با فلسفه اسلامی/ گفت وگو با انوش گنجی پور، مدیر برنامه تحقیقاتی در کلژ انترناسیونال دو فیلوزوفی
عربی را بنیاد می گذارد، بلکه ترجمه خلاقانه نظریه قدرت ساسانی در چارچوب خلافت اسلامی سمت وسوی گفتار سیاسی اسلام را تا همین امروز یکسره دگرگون می کند. ابن مقفع ناتوان در تفکر، با همان چند رساله کوتاهش و ترجمه اش از کلیله و دمنه از آن به بعد به گواه تاریخ یکی از خلاق ترین و البته تأثیرگذارترین متفکران اسلام است. و اما مثال فرنگی: نقطه شروع مهم ترین مترجم هگل در زبان فرانسه در قرن بیستم، ژان هیپولیت ...
استثنائات ابراز عقاید سیاسی
...، ص335.) در این باره، حضرت امام خمینی در مقاطع گوناگونی بر آزادی عقیده و بیان، تا آنجا که باعث اختلال نظام نشود، تأکید کرده اند : در جامعه ای که ما به فکر استقرار آنیم، مارکسیست ها در بیان مطالب خود آزاد خواهند بود؛ زیرا ما اطمینان داریم اسلام دربردارنده پاسخ به نیازهای مردم است. ایمان و اعتقاد ما قادر است با ایدئولوژی آنها مقابله کند. در فلسفه اسلامی، از همان ابتدا ...
نتایج کلّی در باب زن و قرآن
قرآن اثر می گذارد، چراکه توجّه به حوزۀ معنایی دقیق ویژه خود را، برای واژگان کلیدی ایجاد می کند . هم مجموعۀ آیات وحیانی قرآن و هم زمینه ای که در آن هر واژه به کار رفته است، بر معنای آن اثر می گذارد. در نتیجه، هر واژه ای باید بر اساس نقش زبانی، ساختار دستوری و زمینه متن بررسی شود تا مختصّات معنا را کامل تر تعیین کند. این امر نیازمند فرایندی دوگانه است: حفظ واژه در زمینه و رجوع به کاربردهای دیگر واژه در ...
کاپیتولاسیون از منظر امام خمینی (ره)
قرن پیش سیدجمال الدین اسدآبادی به عنوان آرمانشهر اسلامی نظریه پردازی می کرد در حوزه عمل سیاسی، دقیق تر و کامل تر پیاده خواهد کرد و ایران ام القرای جهان اسلام خواهد شد. پی نوشت ها: 1. نگاه کنید به آشوری، داریوش، فرهنگ سیاسی، ج3، ص 143. 2. پالمر، روزل، تاریخ جهان نو، ج1، ترجمه ی ابوالقاسم طاهری، ویراست دوم، امیرکبیر، 1383، ص 114. 3. زمان شاه سلطان حسین و لویی 14. ...
معرفت به اربعین باید در عرصه زندگی بروز یابد
مسئله ی عجیبی است، یعنی یک رابطه ی عمیقی بین زائر و مزور وجود دارد. دسته بندی دشمنان امام حسین علیه اسلام سه دسته است، گروه اول آن هایی هستند که جسم امام حسین علیه السلام و یارانش را کشتند، گروه دوم آن هایی که سعی در حذف آثار ایشان داشتند و گروه سوم افرادی که به دنبال مخدوش کردن چهره ی امام حسین علیه السلام بودند. بیشترین تلاش برای زدودن آثار توسط دشمنان این بود که اصل زیارت اتفاق نیفتد ...
مرجع امنیت سیاسی افراد در فقه امامیه
: نخست، محدودیت به واسطه حفظ نظم عمومی جامعه؛ دوم، محدودیت به واسطه حفظ اساس اسلام؛ سوم، محدودیت به واسطه حفظ حکومت یا حاکم اسلامی. تبیین این موضوع، مجالی مجزا می طلبد؛ ولی ذکر این نکته به اجمال لازم است که از آنجا که بستر تحقق اسلام ، جامعه است و بدون وجود یک جامعه ، وجود و حفظ اسلام معنا و مفهوم نمی یابد؛ بنابراین حفظ جامعه، منطقاً و به عنوان مقدمه واجب، مقدم بر حفظ اسلام می باشد. بر این ...
جایگاهِ تروریست ها در جنگ با تروریسم
سالِ 2001 مشاهده نمود که ترسِ حاصله، بی نهایت موردِ سوءِاستفاده و بهره برداری قرار گرفت. روی هم رفته، سیاستمداران و رسانه های گروهی، غالباً تصاویر و برداشت های غلط یا جهت داری از پدیده ی مجرمانه به مردم می دهند و آنان را در جوی تصنعی از وحشت و ناامنی قرار می دهند که به دشواری می توان از آن خارج شد. این گونه تأثیر منفی، مسلماً راه را برای بازگشت به کیفر و پذیرشِ پاسخ های صرفاً سرکوبگر و تعدیل یا ...
مأمون و اندیشه شیعی
وراقان نقل می کند که معتقد بوده اند جابر وجود خارجی نداشته است. البته ابن ندیم این انکار را بعید برمی شمرد.[26] با این مقدمه، باید گفت: واقعیت تاریخی جابربن حیان - که در بسیاری از آثار منسوب به او، وی خود را شاگرد امام صادق7 خوانده و اشاره های متعددی به آن امام کرده است - از سوی پاول کراوس، بزرگ ترین محقق در زمینه کیمیای جابری، به طور کامل زیر سؤال رفته و تناقض های عدیده موجود در این ...
عاشورا و نقد نمادین قدرت
دربارة مراسم تعزیه خوانی و عزاداری در دورة صفویه می نویسد: تجدید خاطرة فاجعة کربلا به صورتی که در زمان صفویه جانی تازه گرفت، دنبالة سنتی قدیمی از آداب مذهبی است؛ مانند بقاع شهیدان کربلا، سینه زنی و روضه خوانی در روز عاشورا و در دهة اول محرم، که به وسیلة مسلمانانی که گرایش های عقیدتی گوناگون دارند، اجرا می شده است... و نیز موضوع گرفتن انتقام امام حسین از دیرباز بر بخش اعظم تجدید خاطرة فاجعه کربلا حکم ...
گیرنده: هانری کربن
گروه اندیشه: از هانری کربن، فیلسوف فرانسوی، علاوه بر آثار متعدد مجموعه نامه نگاری هایی نیز باقی مانده که برای درک جایگاه او در فلسفه قرن بیستم ضروری است. گستره نامه نگاری ها متنوع است: از هایدگر که کربن نخستین مترجم او به زبان فرانسه بوده، تا کارل یاسپرس، گرشم شولم، اوژن یونسکو و حتی رنه مگریت. ترجمه این نامه ها با هدف قراردادن کربن در متن سنت فکری فلسلفه فرانسه قرن بیستم صورت گرفته است و ...
انتقال فناوری در چارچوب قراردادهای نفتی
بسیار گسترده ای را شامل می شود که ورود به آنها خارج از موضوع این مقاله است.[51] سؤال بسیار مهمی که کاربرد فراوانی در مباحث انتقال فناوری دارد این است که آیا دانش عملیاتی را می توان مستقل از دانش بنیادین کسب کرد؟ به عنوان مثال آیا اجرای صحیح الگوی ساخت به لحاظ فنی، مستلزم شناخت قانونمندی های مرتبط با موضوع آن الگوست؟ در فلسفه علم، به نظر می رسد که رایل[52] (1946) اولین کسی باشد که این ...
تبرک؛ بدعت یا مهرورزی
...> تبرک در روایات اهل بیت(ع) در روایات ائمه اهل بیت(ع) تبرک به امور متعددی، مستحب شمرده شده است که برخی را یادآور می شویم: تبرک به نام خداوند امام حسن عسکری(ع) از جد بزرگوارشان امیرمؤمنان نقل می کنند که رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: کل امر ذی بال لم یذکر اسم الله فیه فهو ابتر(1): هر کار مهمی که نام خدا در آن گفته نشود، به پایان نمی رسد. تبرک به قرآن مجید امام صادق(ع) از ...
بزرگداشت آیت االله سید رضی شیرازی در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار شد
به سرداب مقدس سامرا مشرف شدم و با توسل به امام زمان عجل االله تعالی فرجه،این متن را آوردم. وی در انتهای سخنانش به بیان ویژگی شخصیت آیت االله سید رضی شیرازی پرداخت ُ ٍوت ُی ِ بی و گفت:آیه مبارکه که تلاوت کردم؛ف ْ َف َع،علامه طباطبایی گفته اند این َ تُن ر ُ أ ِ َن ّ االله ذ َ أ فی به کجای آیه بر می گردد.اهل سنت گفته اند که این فی که حرف جر است به آخر آیه برمی گردد،در حالیکه اینگونه نیست. در آیه ْر ...
حوزه علمیه موزه شناسی را جدی بگیرد - نسل متخصصان مرمت کتب خطی در حال انقراض است
دفن شوند و بسیاری از بزرگان کشور افتخار می کنند خادم حرم ائمه معصومین(ع) باشند. در حرم حضرت معصومه(س) قرن ها مطلب نهفته، اما واقعا غریب است و باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. موزه آستانه گنجینه ای ناشناخته و قابل مطالعه است. محققانی از دانشگاه و همچنین خارج از کشور به این موزه برای تحقیق می آیند، ولی تا حالا ندیدم از حوزه محققی بیاید و درباره موزه و آثارش تحقیق کند. قرآن ها و ...