سایر منابع:
سایر خبرها
ابتلاء آزمایش الهی یاران ابا عبدالله الحسین (ع)
حاضر در معرکه و در اوج جهاد فی سبیل اللّه بود. پیش از کشته شدن مسلم بن عقیل، از کوفه رو به حسین علیه السلام آورد. سفارش کرده بود که اسبش را به نام کامل غلامش از دنبال او بیاورد. آن عاشق وارسته با پای پیاده چندین فرسخ راه به استقبال امام آمد تا به امام رسید، و به همراه حضرت برگشته به کربلا آمد. ابن شهر آشوب می گوید: وقتی که حرّ بن یزید کار را بر حضرت حسین سخت گرفت، آن حضرت در ...
آقای نوبخت پیغام ندهند که به طلبگی تان مشغول باشید!/ حفظ هویت شیعی کار طلبگی است
استفاده می کنند که به نظر ما در نهایت، این تلاش منجر به ارتقا اخلاق در جامعه نخواهد شد و جامعه به سکولاریزه شدن پیش خواهد رفت. هم اکنون نیز این چالش قابل مشاهده است، با اینکه در سطح جامعه، برگزاری مناسبت های مذهبی کاملاً ارتقا یافته است، نمی توانیم به صورت صریح بگوییم که سطح فهم از معارف اهل بیت نیز ارتقا یافته است. در همین شهر تهران که مراسم محرم را به صورت بسیار مناسب برگزار می کند چهل و ...
عرفان یهودی چیست؟ (1)
.... مایلم که این مطلب را بیشتر توضیح دهم. صفات خداوند حیّ نزد عالمان قبالا، در مقایسه با معنایی که فلاسفه ی یهود به آن می دهند به گونه ای متفاوت درک شده و دستخوش تغییر و تحولی خاص می شود. در میان فلاسفه ی یهود، ابن میمون در کتاب خود به نام دلالة الحائرین، خود را موظف به طرح این پرسش می دانست: چگونه درباره ی خدا می توان گفت که او حیّ است؟ آیا این مستلزم محدود نمودن وجود نامتناهی باری ...
آغاز قواعد فقهی از قرآن و معصومین علیهم السلام است
وجود دارد که ابن ادریس در مستطرفات سرائر آورده است. در این کتاب روایاتی هست که در کتب اربعه وجود ندارد و ابن ادریس آن ها را از کتاب های شاگردان امام صادق (ع) نقل می کند. معلوم نیست که ابن ادریس چگونه به این کتب دسترسی پیدا کرده و شیخ کلینی، شیخ صدوق و شیخ طوسی آن ها را ندیده اند. ابن ادریس از کتاب هشام بن سالم (البته اصل کتاب و سند آن فیه تأمل است و ابن ادریس نیز قائل به حجیت خبرواحد می ...
عرفان یهودی چیست؟ (2)
بیان نمادی عرفای قبالا و اهل باطن حقیقی به سختی قابل تشخیص است. اما از نظر فیلسوف این اسرار چیست؟ این اسرار از نظر او حقایق فلسفه، حقایق مابعدالطبیعه یا اخلاق ارسطو، یا فارابی یا ابن سینا هستند؛ یعنی حقایقی که خارج از حوزه ی دین، کشف می شوند، و از طریق تعابیر تمثیلی (28) یا به روش نشانه شناسی (29) در کتب قدیمی تصویر می شدند. بنابراین، متون دینی نشانگر جهانی از حقایق و واقعیت های مجزا و متمایز از ...
سوگواری های جدلیُ الطرفین
معنای شعائر جامعه شناسان دین، عنصر باورها را از عنصر مناسک دین جدا می کنند. مناسک در ادبیات جامعه شناختی، نظام های عملی معطوف به پرستش است که به هر علت و دلیلی، اکنون جمعی از مؤمنان بدانها پای بندَند. از این منظر، سرچشمه مناسک کاویده نمی شود، بلکه خود مناسک عنصر عملیِ دین به شمار می روند و به تعبیر دیگر، جامعه شناسان دین به داوری معرفت شناختی درباره مناسک دینی نمی پردازند. از دید آنان، پیاده روی اربعین شیعیان ...
وصف ایرانیان منتظر از زبان حضرت باقرالعلوم(ع)
صادق(ع) به اوج خود رسید و سرانجام در هفتم ذی الحجه سال 114 هجری در سن 57 سالگی در شهر پیامبر(ص)، مدینه منّوره به وسیله هشام بن عبد الملک مسموم و به شهادت رسید. پیکر مقدس ایشان را در قبرستان بقیع – کنار پدر بزرگوارشان(ع) - به خاک سپردند. مهدویت و ظهور امام عصر در کلام امام باقر(ع) امامان معصوم علیهم السلام به جهت اهمیت مسئله مهدویت و غیبت دوازدهمین حجت الهی، در فرصت های مناسب از ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (1)
معرفت عرفانی اوست. از فصل چهاردهم کتاب حبشی حنوخ، که قدیمی ترین توصیفات (34) درباره ی عرش الاهی را در کلّ این نوشته ها داراست؛ رشته ای طولانی از متنوع ترین اسناد و منابع عرفانی ارائه می دهد که به توصیف های وجدانگیز عالم عرش در رساله های اهل مکاشفه ی مرکاوا، که اکنون باید توجه بیشتری به آنها کنیم، می پردازد. براساس تفسیری که از عالم عرش به عنوان محور اصلی همه ی تأملات عرفانی ارائه می شود، می توان بیشتر ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (2)
مکاشفه ابراهیم به مرحله ای عرفانی اشاره شده که بسیار شبیه این است. (22) اما قابل توجه ترین قطعه، تفسیری است که قبلاً در هخالوت مختصر بر بخش مشهوری از تلمود و توسفتا (23) ارائه شده است. این داستان کوتاه بخش کوچکی از رساله ی حگیگای تلمود است که به مباحث جدید عرفان اختصاص یافته است. (24) چهار فرد به بهشت وارد شدند: بن عَزَی، (25) بن زوما، (26) اَحر (27) و حاخام عقیوا. (28) حاخام عقیوا به آنها ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (3)
سرویس اندیشه جوان ایرانی به نقل از راسخون ؛ بخش مقالات دینی: نویسنده: گرشوم گرهارد شولم برگردان: علیرضا فهیم 5 مهم ترین منابع برای فهم این وضعیت دینی یقیناً نیایش ها و مناجات های مذهبی بسیار متنوعی است که در رساله های هخالوت محفوظ مانده است. (1) سنت، آنها را به وحی و الهام نسبت می دهد، زیرا براساس نظر عرفا، آنها چیزی نیستند جز مناجات های مذهبی که توسط ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (4)
نمی توان گفت که در نظر عرفایی که شیعور قوما را نوشتند، این پیکره با انسان نخستین در تفکر ایرانیان آن عصر یکسان انگاشته شد و از این طریق به درون جهان عرفان یهود راه یافت؟ (16) اگر یک گام جلوتر برداریم با این پرسش روبه رو می شویم که آیا عرفای مرکاوا که به هر حال بقای شیعور قوما را مدیون آنها هستیم به تمایز ذاتی میان خدای خالق، جهان آفرین، (17) یعنی یکی از صفات خدا، و ذات توصیف ناپذیر او اعتقاد ...
عرفان مرکاوا و عرفان گنوسی یهود (5)
...، و نفس او را عرش جلال و عظمت، و غیره تلقی کند؟ ماکاریوس مصری، (45) یکی از نخستین نمایندگان عرفان راهبانه ی مسیحی قرن چهارم در این مسیر یک گام برداشته است. آغازِ نخستین موعظه اش که چیزی شبیه سلوک اعتقاد عرفانی اش ظاهراً است، تبیینی جدید درباره ی مکاشفه ی مبهم حزقیال از مرکاوا ارائه می دهد... به نظر او نبی سرّ و ذات نفس را که در حال قبول پروردگار خود و تبدیل شدن به عرش جلال و عظمت پروردگارش ...
استثنائات ابراز عقاید سیاسی
، ص6586 . پورحسین، احسان؛ جایگاه بیعت و انتخابات در نظام سیاسی اسلام ؛ فصلنامه علوم سیاسی؛ قم: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ش39 و 40، پاییز و زمستان 1386، ص99122 . پورسعید، فرزاد؛ مرجع امنیت در کنش گفتاری امام خمینی ؛ فصلنامه مطالعات راهبردی؛ تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، ش3، پاییز 1389، ص2954 . ثقفی، ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال ؛ الغارات؛ ترجمه عبدالمحمد آیتی؛ چ2، تهران: وزارت ...
هفتاد اعتقادنامه شیعی از قرن دوم تا دهم هجری
شیعه و رساندن آن به زمان اهل بیت(ع)، به ویژه در برابر کسانی که تشیع پیش از صفوی را از تشیع نخستین (تشیع علوی) جدا پنداشته اند. کهن ترین متن مذکور در این کتاب روایت فضل بن شاذان، صحابی ایرانی تبار امام علی بن موسی الرضا(ع) است. او می گوید که مأمون عباسی از حضرت خواست تا محضُ الاسلام (اسلام محض، جوهرۀ اسلام) را برای وی بنویسد. حضرت رساله ای نوشت که این گونه آغاز می شود: اِنَّ مَحضَ ...
علل بی وفایی اهل کوفه درخطبۀامام سجاد(ع)
) امام سجاد(ع) در پاسخ به سخن اهل کوفه که فریاد یاری کردن امام(ع) را سر دادند، این عبارات را فرمودند: أَیُّهَا الْغَدَرَةُ الْمَکَرَةُ حِیلَ بَیْنَکُمْ وَ بَیْنَ شَهَوَاتِ أَنْفُسِکُم ؛ هیهات و هرگز؛ ای فریبکاران دغلباز! چه حیله ها که بین شما و شهواتتان نیست! نکته قابل توجه این است که حضرت اهل کوفه را با صفاتشان معرفی میکنند. در واقع امام(ع) با توان الهی خودشان صفات افراد را می دیدند و ...
معرفت به اربعین باید در عرصه زندگی بروز یابد
، همین اربعین تاریخی و عرفی است. فلسفه شکل گیری اربعین پیام رسانی کربلاست و اگر غیر از این نگاه کنیم، همان نهضت حروفیه است که ارتباط با اعداد را دارای اصالت می داند. پیام رسانی هم از شروع کربلا اتفاق افتاد. آنجایی که آمدند به امام حسین علیه السلام گفتند که شما حالا که خودتان می خواهید بروید چرا اهل بیت خود را با خود می برید؟ خیلی ها شاید از سر صدق و سوز و مهربانی می گفتند اما انتها و حق ...
نمونه ای از نقد به شیوه استفهام در آیات قرآن
خمینی (ره)، امام روح الله. (1372). صحیفه نور. تهران: تصویرگران. دلشاد تهرانی، مصطفی. (1372). اخلاق حرفه ای. تهران: نشر دریا. دهخدا، علی اکبر. (بی تا). لغتنامه. قم: ارزشمند. ذاکری، مصطفی. (1388). اصول نتایج و گونه های نقد . عیار نقد. به کوشش علی اوجبی. چاپ اوّل. تهران: مؤسّسه خانه کتاب. راغب اصفهانی، حسین بن محمّد. (1412ق.). المفردات فی غریب القرآن. دمشق ...
مرجع امنیت سیاسی افراد در فقه امامیه
دانشگاه شهیدبهشتی، ش12، زمستان 1391، ص6586. پورحسین، احسان؛ جایگاه بیعت و انتخابات در نظام سیاسی اسلام ؛ فصلنامه علوم سیاسی؛ قم: دانشگاه باقرالعلوم(ع)، ش39 و 40، پاییز و زمستان 1386، ص99122. پورسعید، فرزاد؛ مرجع امنیت در کنش گفتاری امام خمینی ؛ فصلنامه مطالعات راهبردی؛ تهران: پژوهشکده مطالعات راهبردی، ش3، پاییز 1389، ص2954. ثقفی، ابراهیم بن محمد بن سعید بن هلال ؛ الغارات؛ ترجمه ...
تبرک؛ بدعت یا مهرورزی
...> تبرک در روایات اهل بیت(ع) در روایات ائمه اهل بیت(ع) تبرک به امور متعددی، مستحب شمرده شده است که برخی را یادآور می شویم: تبرک به نام خداوند امام حسن عسکری(ع) از جد بزرگوارشان امیرمؤمنان نقل می کنند که رسول گرامی اسلام(ص) فرمود: کل امر ذی بال لم یذکر اسم الله فیه فهو ابتر(1): هر کار مهمی که نام خدا در آن گفته نشود، به پایان نمی رسد. تبرک به قرآن مجید امام صادق(ع) از ...
اشک بر مصائب سیدالشهدا مطهِّر گناهان و خاموش کننده شیطنت استکبار در عالم است
الرحمن الرحیم الحمد لله ربّ العالمین و صلی الله علی سیِّدنا و نبینا محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم اجمعین. امام رضا علیه السلام در حدیثی به ریان بن شبیب می فرمایند: یَا ابْنَ شَبِیب إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی ...
از "غیرت ناموسی" مهم تر "غیرت دینی" است
خشم مقدس و غیرت دینی یعنی اینکه در آنجا که نسبت به حقوق مؤمنین و حدود الهی و نسبت به انبیا و اولیای الهی تعرضی می شود، انسان محکم بایستد. در زمان وجود مقدس سیدالشهدا(ع)، مظهر غیرت خدا، ابا عبدالله الحسین(ع) در جایی که انحطاط در جامعه مسلمین داشت کاری می کرد که از اسلام فقط اسمی باقی بماند، غیرت دینی حضرت ایشان را به چنین قیام باعظمتی کشانید. ...
بررسی موجودات هوشمند فرازمینی از منظر مفسران قرآن
التراث العربی. ابن منظور، محمد بن مکرم، 1414 ق، لسان العرب، بیروت، دار صادر، چ سوم. ابن هشام، عبدالله بن یوسف، 1418 ق، اوضح المسالک الی الفیة ابن مالک، بیروت، دار الکتب العلمیة. بحرانی، سید هاشم بن سلیمان، 1419 ق، البرهان فی تفسیر القرآن، بیروت، موسسه اعلمی. برقی، احمد بن خالد، 1366، المحاسن، تهران، دار الکتب الاسلامیة، چ دوم. بوتلار، یوهانس ...
اعتدال مزاج در انسان کامل از منظر عرفان اسلامی
...> ، 1372، شرح الأربعین حدیثاً، تصحیح حسن کامل ییلماز، قم، بیدار. کاشانی، عبدالرزاق، 1426ق، لطائف الأعلام فی إشارات أهل الإلهام، تحقیق و تصحیح احمد عبدالرحیم السایح و توفیق علی وهبه و عامر النجار، قاهره: مکتبه الثقافه الدینیه. ، 1380، الفوائد العربیه، در: مجموعه رسائل و مصنفات کاشانی، تصحیح مجید هادی زاده، تهران، میراث مکتوب. کلینی، محمد بن یعقوب، 1407ق، الکافی، تحقیق و ...
شکل گیری عقل شیعی در گذر تاریخ
پیدا کند، قطعاً خطاست. این مطلب، توسط اهل بیت: بسیار گوشزد شده است که در ارائه معارف، باید ظرفیت مخاطب ملاحظه شود. (کلینی، 1400، ج2، ح1) بر اساس همین نگاه، روایت های راویان پیامبر9، گاهی باهم متفاوت است. بنا بر نقل بخاری، حذیفه بن یمان، مکنی به ابوعبدالله، صاحب سرّ رسول خدا9 بود. (بخاری، 1401، ج2، ص545) نکته قابل توجه اینجاست که نگاه تاریخی در این امور، فرع بر ذات انگاری است ...