سایر منابع:
سایر خبرها
بررسی وجوه روایتی در رمان - اعتراف غلامان -
برای رسیدن به این مقصود؛ یعنی: دست یابی به ساختار عام روایت و در نهایت تدوین دستور زبان روایت. تجزیه و تحلیل حکایت های دکامرون توسط تودوروف، شباهت حیرت انگیزی با پاره های گفتمان، یعنی: اسم خاص، فعل و صفت دارد (ایوتادیه، 1378: 280). در این تحلیل دستوری، شخصیّت ها به مثابه ی اسم، خصوصیات آنها به عنوان صفت و اعمال آنها به منزله ی فعل قلمداد می شود. بدین ترتیب، هریک از داستان های دکامرون را می ...
مرزهای غیبت در روایات
. به این ترتیب پنج دسته می شوند. یعنی آنجایی که مصلحت مترتب است اگر مصلحت ملزمه است واجب می شود و اگر آن مصلحت به حد الزام نمی رسد مستحب می شود. چنانکه در آنجا که ترک مصلحت دارد و یا فعل مفسدت دارد. اگر مفسدت در حد شدید است حرام می شود و اگر شدت ندارد و از نظر عقلا معفوّ است مکروه می شود. و آن فعلی که مفسدت و مصلحت ندارد و یا تواماً و نه در حد الزام در آن وجود دارد؛ مباح و تخییری می شود. ...
گزارشی از دومین جلسه بررسی زوائد علم اصول
و موضوع له عام باشد، پس به هیئت برنمی گردد و به ماده برمی گردد. تفاوت قید هیئت و ماده در این است که قید اگر به هیئت بخورد، به اصل وجوب خورده است؛ مانند استطاعت برای حج؛ و اگر به ماده برگردد، وجوب مقید نیست بلکه اصل فعل مقید است؛ مانند وجوب وضوء برای نماز. وی در نقد این ثمره، دو اشکال را وارد دانست: در اسلام موردی مشکوک به لحاظ مشروط و مطلق بودن وجود ندارد که ما با استفاده از این مساله ...
فقه استدلالی: مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر برگرفته از متون شیعه
آنکه یک حکم، در فقه شیعه معتبر باشد باید به یکی از ادله 3 گانه کتاب الله یا سنت یا عقل، (هرکدام با شرایط خاص خود) مستند باشد. می خواهیم ادله فوق را برای بحث امر به معروف و نهی از منکر به صورت مختصر مطرح کنیم (بحث از اجماع را هم در آخر می آوریم). – حجیت دلیل عقلی: دلایل عقلی را در قسمت قبل آوردیم. سوال اینجاست که آیا تنها با داشتن این دو دلیل عقلی می توانیم وجوب این دو حکم را ...
نسبی انگاری مساله فلسفی روزگار ما
. در اهمیت معرفت شناسی برای اهل فلسفه باید گفت معرفت شناسی از جهتی قلب فلسفه است. درست است که معرفت شناسی یکی از شاخه های فلسفه است اما از یک حیث، بر همه شاخه های فلسفه تقدم و حاکمیت مفهومی دارد و آن این است که هر گزاره و اطلاع و خبری که در دیگر شاخه های فلسفه اعم از متافیزیک و فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست ابراز و اظهار می شود، اگر قرار باشد متعلق باور ما باشد مشمول احکام معرفت شناسانه خواهد بود. به ...
بررسی آثار نظم پیشنهادی جریان توسعه برای بخش قانون گذاری (بررسی آثار سوء قانونگذاری مدرن بر روابط انسان ...
خود واگذارده ایم و در روبنا بحث می کنیم. بنده چند هفته پیش شهرداری مشهد حضور داشتم و بحث پارک ها را مطرح کردم. بنده از دوستان شهرداری یک سؤال فنی پرسیدم؛ به آنها گفتم شما فلسفه پارک را چه چیزی می دانید؟ همه آنها گفتند تفریح. ببینید؛ فلسفه پارک ایجاد فرح و خوشحالی است. بنده در ادامه از آنها این سؤال را پرسیدم که مهم ترین عاملِ به چالش کشیدن فرح در انسان ها چیست؟ با طرح مباحث مقدماتی به این ...
تکفیر از دیدگاه سید قطب
چیره شود و فرمانروایی کند. (40) هم چنین معتقد است که پیامبران برای دعوت مردم به توحید ربوبی (41) و عبادی (42) مبعوث شده اند و از آن جا که بین توحید ربوبی و الوهی ارتباط تنگاتنگی وجود دارد، این دعوت به دعوت به سوی توحید الوهی منجر می شود. لذا وی حاکمان و فرمانروایان را به غصب کردن ربوبیت و سلطنت خداوند متهم می کند که به نظر وی، یکی از ویژگی های خاص الوهیت است (43). از نظر سید قطب، ارجاع ...
بررسی اندیشه های شاه ولی الله دهلوی با تأکید بر مسئله تکفیر
که در عصر شاه ولی الله دهلوی، جهت گیری و حرکت و سمت و سوی مباحث کلامی و عرفانی در کشور هندوستان به گونه ای بود که موجب اصلاح امت اسلامی نمی شد. بحث های عقیدتی و فلسفی، بیشتر جنبه انتزاعی پیدا کرده، به مباحثی خاص در بین علما بدل شده بود. از طرفی، بحث های عرفانی به سوی تصوف گرایش پیدا کرده و با عقاید و اعمال عجیب و غریب همراه شده بود. با وجود این، شاه ولی الله توانست اندیشه اسلامی را در آن دیار در ...
شبهه اهانت به مذهب به سبب قمه زنی
، چرا باید اصرار بر ارتکابش داشته باشیم؛ خصوصاً که واجب تعیینی نیست. به علاوه که حاکم مشروع همان طور که می تواند حج را در مقطعی برای عده ای خاص تعطیل یا مسجدی را از سر راه بردارد، می تواند برخی جلوه های عزاداری را به خاطر مصالحی تعطیل کند و تشخیص چنین مصلحت به نظر شخصی من یا شما نیست وگرنه به تعداد افراد، حاکم خواهیم داشت، بلکه به نظر حاکم با رعایت ضوابط خاصی است که وجودش مفروض است. خلاصه ...
واکاوی رابطه میان نفاق و تکفیر
و حتی نابود می سازد و به دین داریِ قشری و ظاهرگرا دامن می زند. راستی چه رابطه ای میان رویکرد تکفیری و ظاهرگرایی وجود دارد؟ کسانی که دل و زبان به تکفیر دیگران می آلایند در خوش بینانه ترین حالت، بندگان خداوند هستند؛ انسان هایی که مثل همه آدم ها به درون و اسرار نهان و احیاناً نیت ها و انگیز های متعالی، انسانی و الهی افراد دست رسی ندارند. آنها معمولاً می خواهند برمبنای برخی ویژگی ها و نمودهای ...
تقلید از دیدگاه سلفی های تکفیری
به اهل دانش بود که به طور عام از آن به سؤال و به طور خاص به استفتاء تعبیر می شد. در قرآن کریم، بارها با تعبیر یسئلونک از پرسش های مطرح شده توسط مردم از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) سخن آمده (2) و در دو آیه حتی تعبیر یستفتونک (از استفتاء) به کار رفته است. (3) علاوه بر این، تعبیر استفتاء برای رجوع به صحابه هم به کار می رفته است. (4) از قرن دوم به بعد، مذاهب فقهی شکل گرفت. در این زمان ...
بدعت و سنت از دیدگاه فرق اسلامی و جریان های تکفیری
در مقابل بدعت ذکر فرموده است: أخیوا السنة و أماتوا البدعة؛ (25) آنان سنت را زنده کرده و بدعت را می رانده اند. بنابراین سنت در اصطلاح به معانی مختلف آمده: در مقابل کتاب الله، فعل، کلام و تقریر معصوم؛ در فقه در مقابل بدعت و منظور از این سنت، عملی است که مطابق عمل صاحب شریعت باشد، امّا در عرف فقیهان بیشترین کاربرد سنت به معنای استحباب است. در علم الحدیث، سنت، شناخت و شناسایی سیره رسول الله ...