سایر منابع:
سایر خبرها
، اگر یادتان باشد اصفهان هم آمدند. اینها کمی با اسرائیل بد هستند. در آمریکا زندگی می کنند. رئیسشان یک آقایی بود در اصفهان خیلی هم خرج اینها کرد. اینها مخالف اسرائیل هستند. از یکیشان پرسیدند شما چرا برخلاف یهودی های دیگر طرفدار مسلمان ها هستید؟ گفت من از بچگی که در بیت المقدس متولد شدم همسایه مان مسلمان بود؛ ما با این همسایه ی مسلمان آنقدر خوب بودیم که کلیدهای خانه مان را در مسافرت ها به هم می دادیم ...
تعطیل کند و تشخیص چنین مصلحت به نظر شخصی من یا شما نیست وگرنه به تعداد افراد، حاکم خواهیم داشت، بلکه به نظر حاکم با رعایت ضوابط خاصی است که وجودش مفروض است. خلاصه آنکه شبهه وهن مذهب به سبب قمه زنی، کافی در تعطیلی آن است، چه رسد که فهم عرفی عام بر صدق وهن لااقل در شرایط حاضر وجود دارد و نفس اصرار بر ارتکاب عمل محذور را بیشتر می کند. همه آنچه تاکنون گفته شد بر محور کلمه وهن بود ...
برای رسیدن به این مقصود؛ یعنی: دست یابی به ساختار عام روایت و در نهایت تدوین دستور زبان روایت. تجزیه و تحلیل حکایت های دکامرون توسط تودوروف، شباهت حیرت انگیزی با پاره های گفتمان، یعنی: اسم خاص، فعل و صفت دارد (ایوتادیه، 1378: 280). در این تحلیل دستوری، شخصیّت ها به مثابه ی اسم، خصوصیات آنها به عنوان صفت و اعمال آنها به منزله ی فعل قلمداد می شود. بدین ترتیب، هریک از داستان های دکامرون را می ...
. به این ترتیب پنج دسته می شوند. یعنی آنجایی که مصلحت مترتب است اگر مصلحت ملزمه است واجب می شود و اگر آن مصلحت به حد الزام نمی رسد مستحب می شود. چنانکه در آنجا که ترک مصلحت دارد و یا فعل مفسدت دارد. اگر مفسدت در حد شدید است حرام می شود و اگر شدت ندارد و از نظر عقلا معفوّ است مکروه می شود. و آن فعلی که مفسدت و مصلحت ندارد و یا تواماً و نه در حد الزام در آن وجود دارد؛ مباح و تخییری می شود. ...
برخی مسائل پیرامون آن فایده ای نداشته باشند. اصول فقه نیز علمی ضروری است و هر فقیهی باید قبل از استنباط به آن تسلط داشته باشد، اما ضروری بودن آن نباید سبب غفلت از مباحث زائد اصول فقه شود. وقت گذاشتن بر روی مسائلی که فایده ی روشن فقهی ندارند، مصداق حدیثی است که امام علی (ع) می فرمایند شَرُّ مَا شَغَلَ بِهِ الْمَرْءُ وَقْتَهُ الْفُضُولُ [1]. مباحث زائد نه تنها ثمری ندارند که وقت و عمر طلاب را با وجود ...
آنکه یک حکم، در فقه شیعه معتبر باشد باید به یکی از ادله 3 گانه کتاب الله یا سنت یا عقل، (هرکدام با شرایط خاص خود) مستند باشد. می خواهیم ادله فوق را برای بحث امر به معروف و نهی از منکر به صورت مختصر مطرح کنیم (بحث از اجماع را هم در آخر می آوریم). – حجیت دلیل عقلی: دلایل عقلی را در قسمت قبل آوردیم. سوال اینجاست که آیا تنها با داشتن این دو دلیل عقلی می توانیم وجوب این دو حکم را ...
. در اهمیت معرفت شناسی برای اهل فلسفه باید گفت معرفت شناسی از جهتی قلب فلسفه است. درست است که معرفت شناسی یکی از شاخه های فلسفه است اما از یک حیث، بر همه شاخه های فلسفه تقدم و حاکمیت مفهومی دارد و آن این است که هر گزاره و اطلاع و خبری که در دیگر شاخه های فلسفه اعم از متافیزیک و فلسفه اخلاق و فلسفه سیاست ابراز و اظهار می شود، اگر قرار باشد متعلق باور ما باشد مشمول احکام معرفت شناسانه خواهد بود. به ...
مهیا می گردد و همچنین اگرچه معادلات وحی بر سعادت اخروی افراد نیز تأثیر دارند؛ یعنی اگر کسی به معادلات وحی ملتزم شد، یک فلاح اخروی نیز برای او حاصل می شود، گرچه همه اینها وجود دارد ولی اصرار ما در مباحث مان بر این بوده که آثار اجتماعی معادلات وحی را هم بحث کنیم. حال سؤال می پرسیم: اثر اصلی معادله تزکیه – که عرض کردیم ساختارش ذکر ضربدر فکر است و غالباً ذکر یک پدیده ی بیرونی بوده و فکر یک ...