سایر منابع:
سایر خبرها
مکی و مدنی در قرآن
...> 44. پاره ای گفته اند که در حجةالوداع یا غزوه ی فتح بود. 45. برای تفصیل این دسته از آیات رجوع کنید: الاتقان1: 18 النوع الثانی، معرفة الحضری و السفری. 46. زرکشی آن را از عایشه نقل می کند (برهان1: 199) و سیوطی از ابن حبیب (ابوالقاسم حسن بن محمد بن حبیب نیشابوری) الاتقان1: 20. 47. البرهان1: 198، الاتقان1: 20، النوع الثالث. 48. الاتقان1: 22 به نقل از صحیح. 49. سوره ی 5 ...
فایده ی شناسائی سبب نزول
جهاد کرده ام. عمر به شبهه افتاد، علی بن ابی طالب گفت: یا عمر! من از نزول این آیت خبر دارم، چون رب العالمین خمر حرام کرد، جماعتی از مهاجر و انصار بیامدند و گفتند: یا رسول الله برادران ما و پدران ما که در بدر بودند، و در احد کشته شدند، ایشان در آن حال می همی خوردند، چه گوئی در ایشان؟ و چه حکم کنی از بهر ایشان؟ رسول خدا توقف کرد تا جبرئیل آمد و آیت آورد. و قدامة را هشتاد تازیانه حدّ مفتری بزدند ...
پرچم فرهنگی اسلام کتاب و قلم است
دار می شود باید 3 ویژگی داشته باشد، نخست آن که بداند، دوم بتواند و سوم بخواهد. یعنی تخصص، مدیریت و مکتبی بودن. این 3 تا ویژگی باید توامان باشد، تعهد، تخصص و مدیریت. راشد یزدی با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) عنوان کرد: امام صادق علیه السلام می فرماید: "لا تنظر وا الی طول رکوع الرجل و سجوده فان ذلک شی ء اعتاده فلو تر استو حش لذلک و لکن انظروا الی صدق حدیثه و اداء امانته/ به طولانی کردن ...
تقریرات درس نکاح استاد محمدعلی اسکندری
بعد برود خانم کتابیه بگیرد، گفته این هم جایز نیست، به خاطر روایات متعدد. بلکه در بعضی روایات گفته شوهر را بزنید یک هشتم حد زناکار. امام صادق (ع) فرمودند: زن کافر را از آن مرد جدا کنید و یک هشتم حد زناکار بزنید، اگر زنش رضایت داد دیگر جدایشان نکنید. فرق حق و حکم چه بود؟ 1- حق قابل اسقاط است، حکم قابل اسقاط نیست 2- حق قابل واگذاری به غیر است حکم قابل واگذاری به غیر نیست. مثلا ...
جامعه دینی در گرو عدالت و قانون(1)
] در آنچه از خداوند تبارک و تعالی روایت شده است: ای بندگان من! همانا ظلم را برخود حرام کردم و آن را در میان شما نیز حرام کردم. پس بر یکدیگر ظلم نکنید . همچنین از امام علی علیه السلام نقل شده است که فرمودند :: اِنَّ الْعَدْلَ میزانُ الله ِ سُبْحانَهُ الَّذی وَضَعَهُ فِی الْخَلْقِ ونَصَبَهُ لاِِقامَةِالْحَقِّ ، فَلا تُخالِفْهُ فی میزانِهِ ولا تُعارِضْهُ فی سُلْطانِهِ [5] ...
در نگاه علامه، جنسیت در واسپاری مسئولیت مؤثر است/ آیا در حیات اجتماعی، زن احساساتی نیست؟
را برای زن و مرد تعیین نکرده، اما حقوق این دو سرجمع با یکدیگر برابر است. درصورتی که علامه طباطبایی در تفسیر آیه 228 سوره بقره به گونه ای آیه را تفسیر می کنند که بحث از برابری ارزشی آن گونه که شهید مطهری بیان می کنند، مطرح نشود، بلکه هرچه هست تعادل و تناسب است. در ادامه نیز در مباحث روایی، روایتی را از علی بن ابراهیم به نقل از امام صادق علیه السلام می آورند که ایشان می فرمایند "حق الرجال علی النساء ...
چرا مؤذّن بر انسان حق پیدا می کند؟
به گزارش حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از خبرگزاری حوزه ، آیت الله سید محمد یثربی در شرح فرازی از فرمایشات امام سجاد علیه السلام دربارۀ حق مؤذّن آورده است: موذن همین که در دنیا بندگان را به یاد خدا می اندازد خداوند نیز در قیامت همه توجهات را به سمت او جلب می کند و او را مورد توجه خلق اولین و آخرین قرار می دهد و این ثمره وضعی و علمی کار اوست. وَ أَمَّا حَقُّ ...
شرط عدالت و الزامات طلبگی - مقایسه تضییع حقوق در غیبت و زنا
بتوانیم از عهده حق الناس تضییع شده برآییم. لهذا گویی دشواری معصیت، مضاعف می شود. هرچند نفس معصیت هم از این باب که هم حق الله است و هم حق الناس، مضاعف است. غیبت کننده؛ دست خالی در محضر الهی خبر دیگری است- که قبلا هم خواندیم- درباره آثار متعدد منفی و مثبت غیبت برای غیبت کننده و غیبت شونده. امام صادق علیه السلام از اجداد خود نقل کرده اند تا حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم که ...
آیت الله میرباقری: بکاء مطهِّر گناهان است
محمد و آله الطاهرین و لعنة الله علی أعدائهم اجمعین. امام رضا علیه السلام در حدیثی به ریان بن شبیب می فرمایند: یَا ابْنَ شَبِیب إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْ ءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَإِنَّهُ ذُبِحَ کَمَا یُذْبَحُ الْکَبْشُ وَ قُتِلَ مَعَهُ مِنْ أَهْلِ بَیْتِهِ ثَمَانِیَةَ عَشَرَ رَجُلًا مَا لَهُمْ فِی الْأَرْضِ شَبِیهُونَ وَ لَقَدْ بَکَتِ السَّمَاوَاتُ السَّبْعُ وَ ...
اعمال ماه صفر مفاتیح الجنان
زیارت امام حسین(ع) مستحب است و مورد تأکید قرار گرفته. در روایتی که شیخ طوسی از امام حسن عسکری(ع) نقل کرده، چنین آمده است: نشانه های مؤمن پنج چیز است: به جای آوردن 51 رکعت نماز(17 رکعت نماز واجب و 34 رکعت نافله)؛ خواندن زیارت اربعین امام حسین علیه السلام؛ انگشتر را بر دستِ راست نهادن؛ پیشانی را به هنگام سجده بر خاک گذاردن و بسم الله الرّحمن الرّحیم را در نماز بلند گفتن. زیارت اربعین که در این ...
آغاز علم تفسیر
عن الرؤیا که در این صورت تأویل به معنی تدبیر و تقدیر و تفسیر و تعبیر خواب می باشد. ابن منظور در مورد تأویل می گوید: اَلاَول: الرّجوع، آل الشّیء یَؤولُ اَولاً وَ مَالاً رَجَعَ وَ اَوَّلَ الشیء رَجَعهُ . (13) شیخ طبرسی تأویل را به معنای (به سرانجام رساندن) می داند. و بعضی نیز گفته اند: تأویل از ایالة به معنی سیاست گرفته شده است. و تأویل کننده گوئی کلام را رهبری و سیاست می کند تا در جای خود قرار ...
فقه استدلالی: مبانی فقهی امر به معروف و نهی از منکر برگرفته از متون شیعه
...، بعضی از فقها بر این اعتقادند که در مواردی، هیچ گریزی از ضرر و زیان وجود ندارد، ولی مصلحت امر به معروف و نهی از منکر از مفسده آن بیشتر است. همچنین امام حسین (علیه السلام) هدف از قیام خود را که هم برای خود و هم برای اصحاب خود، ضرر جانی داشت را امر به معروف و نهی از منکر دانست. همچنین در خبر جابر از امام باقر (ع) منقول است که فرمود: در آخر الزمان قومی خواهند آمد که مورد پیروی دیگران قرار می ...
حکم کافر شراب خوار و اثبات شرب مسکر با شهادت دو عادل
یهودی و نصرانی؟ آنان که خمر را حلال می دانند، به چه مناسبت باید هشتاد تازیانه بخورند؟ امام علیه السلام فرمود: آنان حق ندارند علنی و آشکارا شرب خمر کنند؛ در خانه هایشان چنین حقی دارند؛ ولی اگر تظاهر کنند، باید تازیانه بخورند. * وعلی بن إبراهیم، عن محمد بن عیسی، عن یونس، عن سماعة، عن أبی بصیر، قال: کان أمیر المؤمنین علیه السلام یجلد الحر والعبد والیهودی والنصرانی فی الخمر والنبیذ ثمانین. قلت ...