سایر منابع:
سایر خبرها
مترجمی که پنجره ای نو به روی فرهنگ و ادبیات آلمانی گشود
وظیفه تدریس، خاصه تدریس متون ادبی آلمانی، در طی سال ها برایم نگاه فراخ تری به روی ادبیات آلمانی باز کرد. چقدر تحصیلات آکادمیک را در ترجمه (در اینجا زبان آلمانی) موثر می دانید؟ و در ادامه همین پرسش، ترجمه از زبان دوم را چطور می بینید؟ آیا ترجمه از زبان دوم، در کشورهای اروپایی هم به شکلی که در ایران هست، وجود دارد؟ بیشتر مترجمان ما از عرصه فعالیت سیاسی، در پی ناکامی محتوم در این ...
معناشناسی توحید در نهج البلاغه
بی مانند است. معادل این معنا در زبان فارسی یکتا و یگانه است. فلانٌ واحِدُ دَهْرِه أَی لا نَظِیرَ له (ابن منظور، همان، 452/3)، رجل واحد: مُتَقَدِّم فی بَأس أو علم أَو غیر ذلک کأنه لا مثل له فهو وحدت لذلک (همو، 447/3). فالواحد منفرد بالذات فی عدم المثل و النظیر (همو، 451/3). روشن است که این معنا از واحد در برابر معنای پیشین از واحد است که به لحاظ مشابهت دو چیز، آنها را یکسان می دانست. واحد بودن خدا ...
سنّت های الهی در نهج البلاغه
بیانگر و بازگو کننده ی نمونه ها و مصادیق بارزی از سنن الهی باشد که در هدایت انسان مسلمان نقش مهمی ایفا کند. معنای سنّت یکی از معانی کلمه ی سنّت ، راه و رسم، روش و رفتار و شیوه ای است که استمرار داشته باشد. این واژه به همین معنا در زبان عربی و در قرآن کریم، هم در مورد انسان به کار رفته است و هم در مورد خدای متعال، به همین جهت است که در علم اصول فقه ، قَول و فِعل و تَقریرِ معصومین - سلام الله ...
رفق و مدارا در سیره ی سیاسی امام علی (ع)
، معالجه، اداره و تدبیر امور به کار رفته است (ابن منظور، 1414، 299). البته با جستجو درکتب لغت در می یابیم که مدارا در معنای رفق و نرمی رفتار و کردار یا استعمال نشده و یا خیلی به ندرت به کار رفته است و می توان آن را از معنای معالجه و اداره و تدبیر امور استنتاج کرد. در هر صورت مدارا و رفق شاید در زبان عربی به صورت کاملاً مترادف به کار نروند اما در زبان فارسی دارای معانی یکسانی هستند، که مراد ما در این ...
دیوانسالاران و روشنفکران چه بر سر ملت می آورند؟
...، به نظر می رسد متفکرانِ مستقل و پژوهشگران نقاد، منفعل تر از گذشته اند و بیشتر تبدیل به یک تماشاگر شده اند. از درون جامعه فکری کشور نیز صداهای جریان ساز کمتر شنیده می شود. در نیمه اول سال 1395 که بیش از پنج پرونده بزرگ فساد مورد بحث و گفت وگوی افکار عمومی بود، پژوهشگران و متفکران علوم انسانی ما سرگرم پروژه های خود بوده اند و همان کارهای قدیمی و انتزاعی از جنس مقایسه تطبیقی آرای ابن عربی با ...
گونه شناسی نقدهای خویی بر سه شرح ابن ابی الحدید، ابن میثم و راوندی
...> برای دیگر استفاده های لغوی از شرح ابن ابی الحدید می توان به تفصیل به منهاج البراع رجوع کرد (نک: خوئی، 1358ش، ج 1: 249، 250، 266، 267، 273، 293، 296، ج2: 268، ج 3: 47، و ...) 1-1- نقدهای خویی بر ابن ابی الحدید میر حبیب الله خوئی موضعی نقادانه و شدید اللحن در مورد مسائل اعتقادی و از جمله مسئله ی امامت پس از پیامبر (ص) علیه ابن ابی الحدید اتخاذ می کند. وی آرزو می کند کاش ابن ابی الحدید ...
رمضانی: برای شناخت صحیح دین، باید به منابع اصلی آن مراجعه کرد - ضرورت دین برای جامعه امروز بشر
منابع تسلط دارند کمک گرفت. پی نوشت ها: _____________________________________ [1].گونک، هانس، ساحت های معنوی ادیان جهان، ترجمه حسن قنبری، ص9. [2]. معین، محمد، فرهنگ معین، ج2، ص1597. [3]. ابن منظور، محمد بن کرم، لسان العرب، ج13، ص169172، بیروت، دارصادر، چ سوم، بی تا. [4]. ابن فارس، احمد بن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج2، ص319، قم، مکتب ...
رمضانی: برای شناخت صحیح دین، باید به منابع اصلی آن مراجعه کرد/ ضرورت دین برای جامعه امروز بشر
منابع تسلط دارند کمک گرفت. پی نوشت ها: _____________________________________ [1].گونک، هانس، ساحت های معنوی ادیان جهان، ترجمه حسن قنبری، ص9. [2]. معین، محمد، فرهنگ معین، ج2، ص1597. [3]. ابن منظور، محمد بن کرم، لسان العرب، ج13، ص169172، بیروت، دارصادر، چ سوم، بی تا. [4]. ابن فارس، احمد بن فارس، معجم مقاییس اللغة، ج2، ص319، قم، مکتب ...
نگاهی به پیام امام خمینی به گورباچف؛ واکنش ها و تحلیل ها
پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران: امام خمینی در تاریخ یازدهم دی ماه سال 67 پیامی با مضامینی الهی و به شکلی سنتی همانند پیام رهبران آسمانی خطاب به گورباچف صادر کردند. در تاریخ سیزدهم دی ماه، آیت الله جوادی آملی، مرضیه حدیده چی دباغ و محمدجواد لاریجانی این پیام را به دست رهبر اتحادیه جماهیر شوروی رساندند. در این جلسه، پیام به زبان روسی ترجمه و در اختیار او قرار گرفت اما وی ...
زارعی: انقلاب یمن الگویی برای بیداری اسلامی است
در الجزایر هویت جبهه نجات دارد و همین طور در مورد بحرین از جنس حزب حق خواهد بود؛ در حالی که وقتی اتفاق افتاد، در عمل فهمیدیم نه منشأ جنبش، سازمان های قدیمی نیستند. امروزه گسترش ارتباطات در فضای مجازی این امکان را فراهم کرده است که جنبش های نوپایی به سرعت شکل بگیرند و ساختاری را به هم بزنند. در جریان اعتراضات مصری ها در سال 92 شاهد بودیم که در فاصله 9 اردیبهشت تا 9 تیر ماه یعنی در دوره ...
مهم ترین خواسته مردم در 9 دی اعدام سران فتنه بود/ اعدام فکری سران فتنه مهم تر از اعدام فیزیکی آنهاست
مسئولین شهر گفته بود که اینها معتادان متجاهر هستند. خب باشند! آیا معنی این حرف این است که آنها باید در آن گورها بخوابند و بمیرند. آیا معنای حرف این است؟ باز به غیرت این بچه های مسجدی که این بار بر زمین مانده را برداشتند. نگویید سیاه نمایی است، این غیرت مندی و احساس مسئولیت است، اسم این کار سیاه نمایی نیست. همان کاری است که چند شب گزارشی از آن را پخش کردیم که از سال 82 دانشجویان بسیجی در تهران شب هایی ...
سرخط ...
جمهوری با نقل قسمت آخر مقاله که بیان می کند می گویند برخی افراد که در سیاست به جای دیانت رسیدن به قدرت را اصل قرار می دهند، فراموشکار هم می شوند، جمله جناب رئیس جمهور که اسفندماه سال 92 گفته بود: نام مفسدان باید بر سر زبان ها باشد اما حالا.... آن را القای شبهه قدرت طلبی و فراموشکاری ریاست جمهور و مصداق توهین به ریاست جمهور می دانند. این در حالی است که در این جملات اساساً نه قدرت طلبی و نه ...