سایر منابع:
سایر خبرها
حوزه انقلابی آماده مقابله با فتنه ها باشد
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت الله حسین نوری همدانی ظهر امروز در دیدار اساتید، طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به مناسبت یوم الله 19 دی با بیان اینکه خداوند از آغاز خلقت انسان قشری را به عنوان انبیا و ائمه برای هدایت و راهنمایی مردم قرار داده است، اظهار کرد: فرهنگ و جهاد از جمله وظایف انبیا و ائمه بوده که حوزه و علما نیز باید در این مسیر گام بردارند. وی اضافه کرد: علما وراث انبیا هستند ...
ضرورت بهره مندی از دریای معارف نهج البلاغه
است که انسان باید در آیات خلقت تحقیق کند و خداوند را بشناسد. آیت الله نوری همدانی با اشاره به ضرورت شناخت کتاب نهج البلاغه اظهار کرد: تاکنون این کتاب را نشناختیم و قدر نهج البلاغه را نمی دانیم، این کتاب دریایی است که باید با آن آشنا شویم. وی ادامه داد: خداوند پیامبران را فرستاده تا آن ها مردم را هدایت کنند، خداوند در فطرت انسان ها راستی را قرار داده است، نوزادان همه با فطرت ...
آرامش انسان در گرو دوری از دنیاطلبی است/ طلاب الگوی عملی دوری از دنیا باشند
به گزارش خبرگزاری برنا از قم، آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی در دیدار با جمعی از طلاب شاغل در ناجا که از سراسر کشور برای دوره بصیرت افزایی به قم آمده اند، اظهار کرد: قرآن از همه کلمات در دنیا برتر است ولی خداوند می فرماید هرکسی نمی تواند کلمات قرآن را درک کند و فقط کسی که دلش باخداست می تواند به درک مفاهیم قرآن برسد. وی افزود: امیرالمؤمنین (ع) در نهج البلاغه اثاث تقوا را چهار چیز ذکر ...
شیطان؛ بانی خشونت/ رفق و مدارا جایگزین شود
واقع بنیان جاهلیت برپایه عدم حاکمیت قوه عقلانی و تکیه بر غرایز نفسانی است؛ بنیانی که امام علی(ع) بانی آن را ابلیس نامیده است و هر فرورفته در جاهلیتی تایید کننده اندیشه و راه و رسم شیطان است. امام علی(ع) در رابطه با یکی از مهمترین شاخصه های جاهلیت در خطبه 192 نهج البلاغه فرموده است: فرزندان خودپسندی و برادران تعصب و خودخواهی و سواران مرکب جهالت و خودپرستی، او را تصدیق کردند . عصبیت از ماده ...
مواظب هجوم غصه ها باشید!
دار أولها عناء و آخرها فناء (نهج البلاغه/خطبه 82) اولش این همه زحمت و دردسر و رنج است و آخرش هم فناست. یعنی 70 سال بدوی و اینها را جمع کنی، بعد هم همه را بگذاری بروی. در جوانی معمولا کسی به خانه و زندگی کامل نمی رسد. دائم باید بدود و تلاش کند. بعد که می رسد سنش بالاست. بعد هم باید بگذارد برای دیگران و برود. دیگران هم قدرش را نمی دانند. ما أصف من دار أولها عناء و آخرها فناءفی حلالها حساب و فی ...
روایت سیاه چاله های نجومی!
: ان الله تعالی فَرَض علی ائمه الحقّ، أن یُقدّروا أنفسهم بضعفه الناس... خداوند بر پیشوایان و حاکمان برحق، واجب کرده است که همسطح با انسان های محروم زندگی کنند . ... و لا یَیأسَ الضعفاءُ عن عدلک... و مبادا چنان عمل کنند که انسان های ضعیف از اجرای عدالت به دست آنها مأیوس شوند (که به نوع دیگر از حکومت فکر کنند! و نسل های جوان از دیانت ناامید شوند یا به آینده خویش اطمینانی ...
فرق فحش و لعن و نفرین
...: دشنام، ناسزا و فحش دادن در اسلام حرام و گناه است. اینکه نام کسی را به زشتی ببرند و عیب کسی را برشمارند و با عناوین و القاب زشت و بد به کسی ناسزا بگویند، در آیات قرآن و روایات اسلامی، همه اشکال آن حرام و گناه دانسته شده است. در فرهنگ عربی و قرآنی، فحش و دشنام با واژگانی چون سب ، راعنا ، تهجرون و عتل بیان و از آن نهی شده است. خداوند به صراحت در آیه 11 سوره حجرا ...
مسئولان اقشار بسیج کشور با آیت الله نوری همدانی دیدار کردند
به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری میزان، آیت الله حسین نوری همدانی در دیدار جمعی از مسئولان اقشار بسیج کشور که در دفتر وی برگزار شد با اشاره به اینکه رسالت پیامبران هدایت بندگان الهی است اظهار داشت: خداوند پیامبران را به منظور هدایت مردم مبعوث کرده و انسان را نیز با فطرت پاک آفریده است تا سخن هدایتگران را شنیده و هدایت شوند. وی بابیان اینکه خداوند هیچ گاه زمین را از وجود حجت خالی نگذاشته ...
همچون پروردگار، در ارتباط با مردم از برهان استفاده کنیم
بیانگر صدق رسولخدا(ص ) در رسالتش می باشد و همچنین نمی شودگفت ، قرآن نزد شما آمده ، چون قرآن نازل شده است و به هر جهت خدا دانااست . احادیث موضوعی امیرالمؤمنین علی علیه السلام فرموده اند: خداوند قلب ها را با اراده و محبت خود، و عقلها را با معرفت خود سرشته است. بحارالانوار، ج 95، ص 403 امیرالمؤمنین علی علیه السلام می فرمایند: خداوند با نشانه های تدبیر که در آفریدگانش دیده می شود، بر عقل ها آشکار شده است نهج البلاغه، خطبه 182 ...
ارتباط جوانان با مفاهیم نهج البلاغه تقویت شود
نام در اول سوره قرار می گیرد، گویای رحمت عام خداوند است که شامل همه خلایق می شود. نماینده ولی فقیه در استان قزوین ادامه داد: از "ابن عباس" نقل شده است که ن همان دواتی است که ذکر [به معنای قرآن] با آن نوشته می شود. امام جمعه قزوین با اشاره به شأن نزول این آیه خاطرنشان کرد: زمانی که چند آیه اول سوره قلم نازل شده است، فضای خاصی پیرامون پیامبر گرامی اسلام (ص) وجود داشت و برخی ها ...
حقوقدانان در میزگرد منشور حقوق شهروندی بررسی کردند/ مزایا و کاستی های کتابچه حقوق مردم
اسلامی ریشه در همین شکست داشت، چرا که مردم متوجه شدند که قدرت، مشروطه نشده و حقوق و آزادی های انسانی مورد حرمت قرار نمی گیرد و آزادی های سیاسی لگدمال می شوند. همه آنچه را که امروز در منشور حقوق شهروندی جست و جو می کنیم در همان شعار استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی می توان یافت. به گمانم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که برآمده از مطالبات بحق مردم ایران در انقلاب اسلامی است در اصولش حق ...
علل و زمینه وقوع حماسه 9 دی
... ابتدا باید ببینیم فتنه چیست و به چه فضایی فضای فتنه گفته می شود؟ فتنه به دو معنا در نهج البلاغه آمده، یکی جریانی که حق از باطل مطلقاً روشن نیست یا هر دو طرف سهمی از حق و باطل دارند. این فتنه همان است که در اولین کلمات قصار نهج البلاغه آمده است. کُن فِی الفِتنَهِ کَابنِ اللَبون، لاَظهرٌ فَیُرکَب و لا ضرعٌ فَیُحلَب در فتنه مثل شتر دو ساله باش که نه پشتی برای بار بردن و نه پستانی برای شیر ...
ایران روی گسل آسیب های اجتماعی
صلی الله علیه و آله آمده است: المرءُ علی دین اخیه ؛ هر انسانی بر شیوه و طریقه دوست و رفیق خود زندگی می کند. از این رو، رهبران دینی ما را از ارتباط و معاشرت با افراد منحرف و بزهکار و دوستان ناباب باز می دارند. حضرت علی علیه السلام در نهج البلاغه می فرمایند: مُجالسةُ اهل الهوی منساةُ للایمان و محضرة للشیطان. ؛ همنشینی با هوی پرستان ایمان را به دست فراموشی می سپارد و شیطان را حاضر می کند. همچنین امام ...
مفهوم تجلی الهی در نهج البلاغه
فراز آخر - فتجلی لهم سبحانه فی کتابه... بما اراهم من قدرته - استفاده می شود آن است که خداوند متعال در قرآن تجلی کرده است. تجلی خدا در قرآن یعنی بدون اینکه خدا با چشم دیده شود ظهور و بروز دارد بدین طریق که داستان پیامبران را بیان کرده و عذاب و نقمتی که بر مخالفان آنان نازل شده یادآور گردیده است (شرح نهج البلاغه 103/9). نتیجه گیری - انسان وجود باری تعالی را از راه دیدن آثار او دریافت می کند ...
افسانه بایگان: تعصب در هنر مذهبی را کنار بگذاریم
این مفهوم عام که همه ما فرزندان خداوند هستیم و در نهایت به سوی او باز می گردیم و تجلی آیه انا لله و انا الیه راجعون در آثار و دست برداشتن از بعضی خط کشی هایمان، باعث می شود اقشار بیشتری به آثار مذهبی اقبال نشان دهند. وی در پایان به مردم پیشنهاد کرد: به مردم پیشنهاد می کنم درباره مسائل مذهبی تا می توانند بخوانند. دانستن راهی که بزرگان رفته اند، بسیار مهم است. ما در ادبیات منظور و منثور ...
پژوهشی در کتاب - الهیات در نهج البلاغه -
حرکات و به وسیله ی آلات. بیناست هنگامی که نبود مورد نظری از خلق او. یگانه و منفرد است هنگامی که مونسی نبود که به آن انس گیرد و از فقد و نبود آن به وحشت افتد ؛ (نهج البلاغه، خ: 1؛ همان، 334) و در همان خطبه درباره ی نحوه ی آفرینش جهان هستی و خلقت آن توسط خداوند یکتا چنین می فرماید: أنْشَأَ اَلْخَلْقَ إِنْشَاءً، وَ اِبْتَدَأَهُ اِبْتِدَاءً، بِلاَ رَوِیَّةٍ أَجَالَهَا، وَ لاَ تَجْرِبَةٍ ...
بررسی وحیانی بودن الفاظ قرآن کریم با تأکید بر خطبه ی 186 نهج البلاغه
الفاظ قرآن، یکی از این موضوعات است که کم و بیش اذهان برخی از دانشمندان را گزیده و می گزد. اما بررسی و تحلیل فرآیند انشاء و تمثیل وحی در خطبه 186 نهج البلاغه حکایت از آن دارد که خداوند متعال مستقیماً مثال و صورتی از حقیقت وحی را در وجود پیامبر یا جبرئیل ایجاد نموده و پیامبر هیچگونه دخل و تصرفی در فرآیند تولید لفظ و محتوای آیات ندارد، بلکه تنها نقش قابلی داشته و ظرفی پاک و مستعد برای دریافت وحی می باشد ...
بزرگ ترین مانع بر سر راه سالک، دنیا است/ آثار و نتایج یاد مرگ
اصلی زندگی ما، ورود به درگاه خداوند متعال و لحظه ی بعث است. ما با قیامت فاصله داریم و تصویر روشنی از آن نداریم و درک آن نیاز به کار دارد. اگر انسان درک کند، غوغا می شود. در بیانات و کلمات اولیای خدا در مورد بعث مطالبی هست. برای نمونه، علی (علیه السلام) می گوید: آهِ مِنْ قِلَّةِ الزَّادِ، وَ طُولِ الطَّرِیقِ، وَ بُعْدِ السَّفَرِ، وَ عَظِیمِ الْمَوْرِدِ؛[1] . آه از کمی زاد، و درازی راه، و دوری سفر، و ...
برج 110 ؛ نگاه به ادبیات دینی از زاویه ای جدید دارد
شبهات سطحی که نتیجه تخیلات عامیانه است سبب چنین اندیشه ای شده است. ایا نمی توان گفت تمام این هست و نیست ها و مصلحت طلبی ها همه و همه شان به نوعی به اراده کاتب نیز بر می گردد؟! ص 414. رمان با ترجمه حکمت 65 نهج البلاغه آغاز می شود و با همان جمله پایان می پذیرد. سندر در فضایی میان خواب و بیداری در حالی که نمی داند این جمله را چه کسی و کجا و چرا گفته است اغاز می شود و با همین جمله در حالی که هنوز ...
نبوت و اوصاف پیامبر (ص) در شرح ابن میثم بحرانی
پیامبران از جانب خداوند مربوط به عالم ذرّ است. اهداف پیامبران به همراه وحی بر آنان تعیین می شود. بعثت پیامبران مبتنی بر دو رکن بشارت و انذار است. بیش از بیست صفت کمالی برای پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) تنها در یک خطبه از خطبه های نهج البلاغه مطرح گردیده است. امام علی (علیه السلام) در نامه ی 31 نهج البلاغه به افضلیّت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اشاره فرموده ...
چرا امام علی (ع)در جنگ صفین بحث حکمیت را پذیرفت؟
امام مجبور به قبول حکمیت شد و در پاسخ این پذیرش در بخشی از خطبه 125 کتاب شریف نهج البلاغه فرمود:ما افراد را داور قرار ندادیم، تنها قرآن را به حکمیت و داوری انتخاب کردیم.این قرآن خطی است نوشته شده که میان دو جلد پنهان است.زبان ندارد تا سخن گوید و نیازمند به کسی است که آن را ترجمه کند و همانا انسان ها می توانند از آن سخن گویند و هنگامی که شامیان ما را دعوت کردند تا قرآن را میان خویش داور گردانیم، ما ...
بلاغت ؛ میراثی از نیاکان حضرت عباس علیه السلام
معونه با قبیله آنان درگیر شد. ملاعب الاسنة دو اسب ممتاز و چند شتر را به رسم هدیه برای پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرستاد. اما پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: به خدا قسم هدیه فردی مشرک را نخواهم پذیرفت لبید از این سخن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم تعجب کرد و گفت: گمان نمی کردم که پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هدیه مردی را از قبیله مُضَر (اجداد لبید بن ربیعة) را رد نماید ...
فرابشری بودن ادراک خداوند در نهج البلاغه
الْمَاءِ أَرْضَکَ رَجَعَ طَرْفُهُ حَسِیراً وَ عَقْلُهُ مَبْهُوراً وَ سَمْعُهُ وَ الِهاً وَ فِکْرُهُ حَائِراً ؛ (همان، خطبه 158). در این بیان، توان تمامی قوا برای درک خداوند مورد انکار قرار گرفته است و بیان شده است که راهی برای درک خدا از طریق آن ها وجود ندارد. بیانات دیگری نیز در همین راستا وجود دارد؛ از جمله آن جا که حضرت می فرمایند: فَتَبَارَکَ اللَّهُ الَّذِی لَا یَبْلُغُهُ بُعْدُ ...
تحلیلی بر علل پیدایش و گسترش تفکر تکفیری و راهکارهای برون رفت از آن
. 24. وهابیت بر سر دو راهی، ص 159. 25. همان، ص 160، 162. 26. نساء آیه 94. 27. بحارالانوار، ج 74، ص 282. 28. وهابیت بازنگری از درون، ص 33، 36. 29. تحریرالمواعظ العددیه، ص 527. 30. نهج البلاغه، خطبه 234، مشهور به خطبه قاصعه. 31. زخرف، آیه 22. 32. پیام پیامبر، ص 862. 33. مرتضی مطهری، مجموعه آثار، ج 4، ص 824. 34. نهج البلاغه، خطبه 91. ...
فتنه یعنی جا به جا شدن موضوعات اصلی و فرعی؛ یعنی جا بجایی کرسنت و کنسرت
میدان 72 / دفتر سعید جلیلی مشروح سخنان مهم وی در جمع مردم شرق تهران در مسجد را در اختیار رجانیوز قرار داد. آنچه در ادامه می خوانید مشروح صحبت هی نماینده مقام معظم رهبری در جمع مردم تهران میباشد. بسم الله الرحمین الرحیم. خداوند بزرگ را شکر می کنم که توفق داد تا امروز در جمع [...]
آستان مقدس عبدالعظیم(ع) قبله فرهنگی تهران است
امیدوارم شما همان اصلاح گر بزرگ باشید با همان ویژگی ها که برای ما گفته شده از عدالت گستری و ... حضرت(ع) فرمودند: ای ابوالقاسم همه ما قیام کننده و هدایتگر به طرف خداپرستی هستیم اما آن قائمی که خداوند به دست او زمین را از کفر، شرک، ظلم و ستم پاک می کند فردی است که فعلا حضور ندارد و حتی تولد او از مردم مخفی می ماند و وجودش غایب است و حتی آوردن نام او جایز نیست . حجت الاسلام تقدیری بیان داشت ...
سرخط ...
تحمیل کنند . تمام دوران پنج ساله حکومت آن حضرت در مقابله با فتنه گران درون امت اسلامی گذشت.به همین دلیل، در خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه، مجموعه ی گرانبهایی از سخنان دقیق و روشن، در مورد فتنه های داخل جامعه اسلامی وجود دارد که تصویری شفاف، از فتنه،علل فتنه، عوامل فتنه و راه های مقابله با فتنه ارائه می دهد. سالروز 9 دی، سالروز قیام پرشور ملت ایران علیه فتنه 88، فرصت مناسبی است برای مرور ...
فتنه پژوهی دینی
های جمل، صفین و نهروان را از درون به جامعه اسلامی تحمیل کنند . تمام دوران پنج ساله حکومت آن حضرت در مقابله با فتنه گران درون امت اسلامی گذشت.به همین دلیل، در خطبه ها، نامه ها و حکمت های نهج البلاغه، مجموعه ی گرانبهایی از سخنان دقیق و روشن، در مورد فتنه های داخل جامعه اسلامی وجود دارد که تصویری شفاف، از فتنه،علل فتنه، عوامل فتنه و راه های مقابله با فتنه ارائه می دهد. سالروز 9 دی، سالروز قیام پرشور ...
کتاب و نرم افزار دادخواست مکتوب شیخ نمر رونمایی شد
ها در میان مردم فرمان داده است مطالبه نمی کنیم؛ حقی که زیست و زندگی کریمانه ای را که خداوند به بنی آدم تخصیص داد و به بنی آدم کرامت بخشیدیم محقق می کند؛ کرامت انسانی ای که هیچ کس، با هر مقدار از قدرت و هر مقام والایی، حق و اجازه ی سلب یا پایمال کردنش را ندارد و حتی خود انسان هم محق و مجاز به چشم پوشی از آن نیست، چرا که این کرامت از زمره ی حقوقی است که صاحبش جز محافظت از آن و تحکیم ریشه های مجاز به ...
گزارش نشست آموزه ها و آینده داعش
.... دکتر فیرحی، جملاتی از حضرت علی (ع) در نهج البلاغه مربوط به زمان جنگ صفین را یادآور شد، با این مضمون که یادش بخیر! صدر اسلام بود؛ ما بودیم و مشرکان. گاهی آنها زور می آوردند و گاهی ما. گاهی آنها ما را زمین می زدند گاهی ما آنها را و خداوند دید که ما در ایمان خود صادق هستیم، طرف ما ایستاد و بعد ایشان افسوس می خورد و می گوید که با این اختلافی که بین ما افتاده، باز هم خدا با ما خواهد ...