سایر منابع:
سایر خبرها
سپس آن را هدایت کرد. برخی عبارات نهج البلاغه در این باره چنین است: وَ ظَهَرت فی البدائِعِ الَّتی أحَدَثَها آثارُ صَنعَتِهِ و اَعلامُ حِکمَتِهِ فَصارَ کُلّ ما خَلَقَ حُجّة لَهُ و دلیلاً علیه و اِن خَلقاً صامتاً. (نهج البلاغه، خطبه 90)؛ و ظاهر گردید در بدایع و آنچه ابداع کرده آثار صنعت او و نشانی های حکمت او. پس هر چه را خلق فرموده حجّت از برای او و دلیل بر او گردید اگرچه خلق صامت و ...
جامی را درهمان هفت اورنگ دید. باید نگاهی دیگر به خواجو و مثنوی هایش کرد زیرا هرگز تاریخ و روزگار نگذاشته بخش هایی از اشعار خواجو دیده شود. بحث غزل که پیش می آید این طرف سعدی و آن طرف حافظ است که تحولی در غزل صورت گرفته است. مرکزیت فرهنگی شیراز باعث شده که در واقع نگاه ها به آن جا باشد و در شیراز مرکزیت داشته است. نزدیک ترین شاعر به حافظ خواجو است. درهنر، ابداع مطرح نیست بلکه کمال مطرح ...
تاریخ ایران قبل از اسلام در سه بخش اساطیری و پهلوانی و تاریخی تا سقوط ساسانیان پرداخته است، ظفرنامه تاریخ منظوم ایران و اسلام از زمان حیات پیامبر تا زمان ایلخانان است و اولین اثر در حوزه تصحیح انتقادی متون با توجه به تصحیح متن شاهنامه فردوسی به شمار می رود. هم چنین این کتاب توصیف بسیار روشنی از واقعه قتل عام شهر قزوین در حمله مغول ارائه می دهد که مولف این اطلاعات را بیشتر از پدرجد خود ...
شعار سال: این روستاهای پراکنده، با هجوم اعراب مسلمان به ایران، در اختیار آنان قرار گرفت و همانند بسیاری از شهرهای ایران، شماری از اعراب در آنجا اسکان یافتند. طبعا این اقدام، پس از غلبه آنان بر مردم بومی بوده است که در این روستاها سکونت داشته اند. برخی از داستان های منازعه اعراب و ایرانیان در منابع، از جمله، تاریخ قم (مهم ترین اثر جغرافیای محلی و تألیف شده توسط حسن بن محمد بن حسن قمی در سال 379 هجری) آمده است . عمده ترین تغییر در وضعیت شهر، پیش از آمدن اعراب و پس از آن، تبدیل بخش مرکزی آن به یک شهر، طی قرون دوم و سوم هجری بوده و از آن پس، نام این مرکز یعنی قم، در بسیا ...