سایر منابع:
سایر خبرها
دستیابی به صلح سخت تر ازجنگ است/نماینده شیعه تمدنی در دوران معاصر
...، بلکه برای اصلاح میان امت جدم خروج کرده ام. آیا اصلاح همان موعظه است؟ اگر بود که امام حسین می توانست در همان مسجد مدینه بنشیند و موعظه کند. در این حالت یزید مزاحمتی برای امام ایجاد نمی کرد، اما امام حسین که به مساله امر به معروف و نهی از منکر اعتقاد کامل داشت، منکری بالاتر از وجود یزید نمی دید. حضرت سیدالشهدا نمی توانست با موعظه یا نصیحت به مقابله این منکر برود و چاره ای جز دست به شمشیر بردن ...
ویژگی های جامعه آرمانی از منظر قرآن و روایات
، تفریط، تجاوز از حد، تجاوز به حقوق دیگران برخلاف اصل عدل است. (همان منبع، 1371، ج11، 367، 366) وجود حاکم عادل در رأس حکومت اسلامی نیز از مسلمات دین مبین اسلام است. و به آن تصریح و تأکید شده است. امام صادق (علیه السلام) فرمود: (سه چیز است که مردم هر شهری به آن نیاز دارند تا امور دنیا و آخرت خود به آن پناه ببرند و اگر این سه راه را نداشته باشند به نابسامانی در زندگی گرفتار خواهند شد. فقیه دانای ...
فرهنگ زیبابینی امام عاشورا از منظر قرآن و روایات
شدن هم می توان دفتر و کتاب پیروزی را نگاشت و با خون به ترسیم تابلوی ظفر پرداخت. پس فاتح معرکه کربلا حسین (علیه السلام) بود و چه فتح زیبایی این همان پیروزی خون بر شمشیر است که در سخن امام راحل (قدس سره شریف) هم جلوه گر شد و فرمود: ملتی که شهادت برای او سعادت است، پیروز است... ما در کشته شدن و کشتن پیروزیم. (صحیفه نور، ج 13، ص 1376، 65) و این همان آموزش قرآنی (احدی الحسنیین) است که فرهنگ رزمندگان ...
نکات ده گانه - احتمال تأثیر - در امر به معروف
معروف یا نهی از منکر قرار گیرد) وجود دارد که امر و نهی وی سبب وهن دین می گردد، در این صورت امر به معروف و نهی از منکر جایز نیست؛ گرچه بقیه شرایط آن وجود داشته باشد، به خصوص که احتمال تأثیر نیز بعید باشد. فرق نمی کند که تلقی وهن دین از دیدگاه خود آمِر به معروف و ناهی از منکر یا از دیدگاه دیگران باشد. امام خمینی(ره) در این باره می نویسد: لو کان الأمر أو النهی فی مورد بالنسبة إلی بعض موجبا ...
اخلاق اجتماعی کرامت محور از منظر قرآن و عترت
بخشش را نگه دار و امر به معروف کن (اعراف192) اگر عفو کنید به تقوا و پرهیزکاری نزدیکتر است (بقره237) در روایتی آمده است موسی (علیه السلام) عرض کرد خداوندا کدام یک از بندگان نزد تو عزیزترند؟ فرمود آنکه وقت قدرت و توانایی عفو نماید. (نراقی1382 ص344) گاهی بعضی از قدرتمندان و مدیران به این فکر می کنند که اگر بخشش و گذشت داشته باشند ممکن است اقتدارشان دچار خدشه شود و یا اینکه فرد خاطی دوباره خطای خود را ...
آسیب شناسی سلامت معنوی نظام اجتماعی از منظر قرآن و نهج البلاغه
نتیجه تمامی افعال آدمی خصلت عقلانی پیدا می کند. راه اعتدال اعمال بشری در همین خصلت عقلانی است. (نراقی،1377) نادیده انگاری مبدأ و معاد، در ساختار و بافتار معنویت، و حذف آموزه های دینی از فرایند معنی ورزی، و نیز تفکیک معنویت از دیانت که برابر است با معنا را منهای معنا انگاشتن حاصل نادیده انگاشتن عقلانیت و معرفت در حوزه معنویت است. با حذف خدا و نادیده انگاشتن جایگاه محوری حق متعال در حیطه ی هستی حذف ...
ویژگی های اخلاق اجتماعی فرعونی با تکیه بر تکبر
...، به عنوان نمونه در روایتی از رسول خدا سؤال شد که آیا لباس زیبا نشانه ی تکبر است؟ حضرت فرمود: نه، بلکه تکبّر نشناختن حق و تحقیر مردم است. (مازندرانی،1382: 9/ 310) و یا در روایتی دیگر امام صادق (علیه السلام) در تبیین و توضیح تکبر اینگونه می فرماید: الکِبرُان تَغمِصَ النَّاسَ وَ تَسفَهَ الحَقَّ (کلینی، 1407ق: 2/ 310) تکبر آن است که مردم را تحقیر کنی و حق را سبک بشمری. بنابراین تحقیر کردن دیگران، به ...
نقش آفرینی روشمند انبیاء در بهبود و ارتقاء روابط اجتماعی از منظر قرآن کریم
آورد یعنی همگان باید چنین باشند. برقراری عقد اخوت پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلم) هنگام ورود به مدینه و قبل از ساختن مسجد و اقدام به کارهای عمرانی به منظور تأسیس جامعه ایمانی و ایجاد همدلی در آحاد یک امت، اولین شعارش این بود که فرمود: تأخوا فی الله اخوین اخوین (السیرة النبویة ابن هاشم، ج2، ص150) یعنی همه شما دوبه دو در راه خدا برادر شوید، حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) با ...
عقل و عقل گرایی در شیعه
امامانی که خدا از میان فرزندانش برگزیده بود همراه شدند. جنبه های عقلانی و عرفانی شخصیت امام علی بیشترین تأثیر را بر شکل گیری تفکر عقلانی – فلسفی شیعه گذارد، بحث ها و مجادله های عقلانی با مخالفان بهترین شاهد آزاداندیشی امام است که این امر به خوبی در مجموعه خطابه ها، نامه ها و جملات قصار ایشان که توسط شریف رضی (ف. 406) به نام نهج البلاغه جمع آوری شده مشهود است بنابراین مستشرقانی که روشهای فلسفی ...
اصل عقل بنیانِ عدل در شیعه ی دوازده امامی
منسوب به بنده است زیرا او با وجود قدرتش بر انجام شر کار خیر را برگزید و امّا هنگامی که بنده فعل شر را به جا آورد هر چند قدرتش از جانب خداوند است امّا فعل شر به خداوند نسبت داده نمی شود زیرا آن را نهی کرده و از آن راضی نیست این همان مقصود از امر بین الامرین است که طبق ادله عقلی مستدل است. (2) شیخ محمدجواد مغنیه اصول اعتقادات شیعه را در مورد عدل با نظریات اهل سنت مقایسه می کند و می نویسد: ...
اصلاحات اجتماعی از دیدگاه قرآن
اختلافات خانوادگی (بقره، آیه 128)، جوان ساختن پیر و رفع نازایی (انبیاء، آیه 90)، احسان به والدین (احقاف، 15)، توبه و جبران گذشته (انعام، آیه 54)، تقوا و انجام دادن عمل صالح (اعراف، آیه 35)، امر به معروف و نهی از منکر (هود، آیه 88) و قبولی اعمال. (احزاب، آیه 71) در نگاهی کلی، اصلاح در قرآن گاه به خداوند نسبت داده شده است: و اَصلَحَ بالَهُم (محمد، آیه 2)، اِنَّ اللّهَ لا یُصلِحُ عَمَلَ ...
شرایط اعتقادی و روحی زمینه سازان عام ظهور!
. درباره زمینه سازان ظهور حضرت مهدی علیه السلام، در دو عرصه می توان بحث کرد : 1- زمینه سازان عام قیام جهانی حضرت مهدی عجل الله فرجه، برای برپایی حکومت شایستگان بر پایة عدل و قسط است و یاری آن امام بزرگوار، امری بایسته و ضروری است. البته این یاری، نیازمند فراهم ساختن مقدمات و زمینه هایی است. ابو بصیر در این باره می گوید: امام صادق علیه السلام فرمودند : لَیُعِدَّنَّ ...
تجاری سازی علوم انسانی اسلامی با نیازسنجی ممکن می شود
آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت وگویی ترتیب دهیم که بخش دوم پایانی آن را در ادامه می خوانید: در قرآن کریم پاره ای از آیات ناسخ هستند و پاره ای دیگر منسوخ، آیا در تبیین و دستیابی به علوم اسلامی و شاخه های گوناگون آن، می توان از آیات منسوخ نیز بهره جست؟ در باب مسائل و آیات ناسخ و منسوخ شده قرآن کریم باید گفت که، بیشترین این آیات در مقوله احکام و مسائل مرتبط با اوامر الهی و ...
مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی بررسی شد/ خروج از جامعه ولایی نوعی شرک است
و پذیرش قلبی و لسانی ولایت از واجبات است که با توجه به نظریه ولایت فقیه، این ولایت در زمان ما نیز ثابت است و در صورتی که این مهاجرت منجر به خروج فرد از التزامش نسبت به ولایت زمان خود باشد، حرام است. ارائه دهنده بحث افزود: در حدیثی از طریق زراره بن اعین، از حضرت امام محمّد باقر ع نقل شده : بنی الإسلام علی خمسه أشیاء، علی الصّلاه و الزّکاه و الحجّ و الصّوم و الولایه. قال زراره: فقلت: و ...
استاد انصاریان: آدم باید ایمان تاثیر گذار داشته باشد
برای این نظام داده نشده است بلکه این دعا، درس معرفتی برای شناخت کمالات حق و برای شناخت صفات حق است تا صفات خدا را باور کنند، یعنی یک معرفت قابل قبول و یک معرفت اثرگذار باشد. این خیلی مهم است که اگر ایمان من به پروردگار، اثرگذار نباشد، یقین بدانید ایمان نیست. این مفسر برجسته قرآن کریم ادامه داد: آدم باید ایمانی داشته باشد که ایمان اثرگذار باشد، نه اینکه پروردگار در زوایای قلب آدم حبس و بیکار باشد، آن ارتباط باید ارتباط زنده، فعال و ارتباط کارکردی باشد و بتواند برای آدم کسب رضایت خدا و قرب خدا، لقاء خدا و آخرت خدا را در پی داشته باشد، این به معنای ایمان است. منبع: پایگاه عرفان ...
مفهوم سیاست در مکتب رضوی
برای اداره ی جامعه ی اسلامی، به وسیله ای تباه کننده تبدیل شده بود. لذا حضرت بر خلاف استقبال عمومی شیعیان، نه تنها از ورود به قدرت خودداری و رزیدند (راهبرد استنکاف) بلکه از پذیرش آن به اضطرار (10) یاد کردند. اضطرار امام در پذیرش حداقلی (11) و اظهار نارضایتی (12) ایشان نمود دارد که نشان می دهد قدرت غیرولایی نه تنها به تحقق اهداف سیاسی دین کمک نمی کند، بلکه باعث هلاکت امت نیز می شود. 2. معرفت ...
گفتمان ولایتعهدی امام رضا (ع) میان دو رویکرد - زیست - قدرت - و - زیست - سیاست -
تهدید به قتل را به آنان فهماندند. محمد بن عرفه می گوید به حضرت رضا (علیه السلام) عرض کردم چه چیز شما را واداشت که در امر ولایتعهدی وارد شوید؟ در پاسخ فرمود: همان چیزی که جدم علی (علیه السلام) را واداشت که در شورا وارد شود. (20) یعنی خطر قتل (ابن بابویه، 1404، باب 39 حدیث3 و4). تحلیل گفتمانی تحمیل ولایتعهدی تحلیل گفتمانی فرایند تحمیل ولایتعهدی به امام رضا (علیه السلام) توسط مأمون عباسی ...
ضرورت شناخت امام زمان (عج)
بیشتر و بهتر احسانش شامل حال ما می شود و نعمت ها و منت ها بر ما دارد، و هم آن کسی که خداوند معرفتش را متمِّم دین ما و باور به او را مکمّل یقین ما، و انتظار فرجش را بهترین اعمال ما قرار داده، کسی است که دیدارش نهایت آرزوی ما است؛ یعنی صاحب زمان، پرچمدار عدل و احسان، پاک کننده آثار کفر و طغیان، که به متابعت از او، امر شده ایم؛ دوازدهمین امام معصوم و واپسین اوصیا و جانشینان پسندیده پیغمبر(ص) که ...
دعای سردرد برای سردردهای معمولی تا میگرنی
دچار سردرد یا درد دیگری شد، دو دست خود را بگشاید، سوره حمد ، قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ، قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ و قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ را بخواند، و پس از آن، دو دست خود رابه صورت بمالد، آن درد از او برطرف خواهد شد دعای سردرد پیامبر (ص) برای امام حسن (ع) در زبده الدعوات روایت کرده است که رسول خدا (ص) به خانه حضرت فاطمه (س) آمد. امام حسن را بیمار یافت و این ...
چه کنیم نماز صبح قضا نشود+پاسخ آیت الله بهجت
...: مرحوم کلینی و شیخ طوسی و طبرسی از زهری نقل کرده اند که گفت: مدت طولانی در طلب حضرت مهدی(عج) بودم و در این راه اموال فراوانی در راه خدا خرج کردم، اما به هدف نرسیدم، تا اینکه به خدمت محمد بن عثمان یکی از نواب خاص اربعه رسیدم و مدتی در محضر او بودم، روزی از او به التماس خواستم که مرا خدمت امام زمان(عج) ببرد. محمد بن عثمان پاسخ منفی داد، ولی در مقابل تضرع بسیار من، سرانجام لطف کرد و فرمود: فردا ...
اگر علم همه چیز را حل می کرد با پیشرفت علم آرامش را از دست نمی دادیم
فرق دارد. سیستم دین پژوهی را شهید مطهری تأسیس کرده است ما در رکن معرفت شناسی نیز عرض کردیم تا زمان دکارت در اروپا ما در شناخت شناسی، سیستم نداریم. حتی خود استاد مصباح می گوید سیستم شناخت شناسی از لایب نیتس، یکی از اتباع دکارت پیدا شده است. ما قبلا شناخت داشتیم، ولی شناخت شناسی (سیستم) نداشتیم. مثل این که فقها معنای لغوی و اصطلاحیِ ولایت فقیه را بحث می کردند، ولی هنوز سیستم ...