سایر منابع:
سایر خبرها
گرفته شده است و به معنای ضیافت است و چون قریه مجموع مردم و محل قری است، قریه نامیده شده است. و اما مثال عکس، یعنی ...ففی رحمه اللّه اساسا مجاز ندارد بلکه بودن در هر چیز به جهت مورد معنا پیدا می کند، مثل: زید فی ثروه یا فی نعمه و مانند آن (همان، ص 86). علاقه ظرف و مظروف مثال های آن عبارتند از: شربت الکوز و الکأس و اریق الِقرَبه و جری النهر و المیزاب و سال الوادی و ...
خصوص پس از جنگ جهانی دوم پس از توجه دولت ها به منابع زیستی و آهنگ افزایش آن و مقایسه این آهنگ با آهنگ افزایش جمعیت مطرح شد. در واقع توجه به رشد جمعیت به عنوان یک مسئله اجتماعی زمینه توجه به کنترل جمعیت را فراهم ساخت. تنظیم خانواده که یکی از طرق موجود برای کنترل جمعیت است، به عنوان راهبرد اساسی در جهت کاهش رشد جمعیت مورد استفاده قرار گرفت. بنابراین برنامه های تنظیم خانواده طی قرن بیستم متداول شده و ...
به این موضوع وجود دارد. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: غضب ایمان را فاسد می کند چنانکه سرکه عسل را فاسد می کند. (مجلسی ج3ص226) این تنها خشم و غضب نیست که در روابط اجتماعی مذموم است بلکه اعمالی که در اثر آن به وجود می آید هم مذموم هستند و مورد شماتت هستند. از جمله دشنام- اظهار نظر بد- سرزنش- شماتت- فاش کردن اسرار- تمسخر و استهزا و... از همه مهمتر اینکه بعد از غضب انسان پشیمان و ...
خود را حفظ کند، واجب است که مهاجرت کند و در صورتی که مهاجرت نکند، قطعا کار حرامی کرده است که مواخذه می شود. َابعاد اجتماعی مهاجرت رجبی در ادامه افزود: مهاجرت به لحاظ ابعاد اجتماعی اش گاهی ممکن است حرام، واجب و یا جایز باشد. وی با اشاره به موارد حرمت مهاجرت از منظر اجتماعی گفت: اولین مورد آن خروج از التزام به ولایت ولی الله است که این نوع مهاجرت حرام است؛ چرا که شناخت ...
...> موازنه است . عیسی نیا: بله. در موضوع بهائیت هم چندباری ... عیسی نیا: بله؛ در بهائیت نیز بود؛ یا در مورد کتاب تعلیمات دینی. یعنی یک فرستاده ی ویژه ای مانند مرحوم آقای فلسفی دارند که می توانند راحت صحبت هایشان را به او بگویند. اما هنگامی که آیت الله بروجردی رحلت می کنند، دیگر در شاه فقیه نداریم؛ چون دیگر آن عظمت و شوکت حالا به هر دلیلی از بین رفته است. پس از ایشان شاهد ...
وضو به عنوان پیش فرضِ بحث، مضمون این حدیت نوعی امر به فضیلت است. تنها طیفی از فقها مانند سید مرتضی، امر موجود در این حدیث را به وجوب بازگردانده اند (نک: آبی، 1408ق، ج1: 97؛ علامه حلی، 1414ق، ج2: 163-164؛ ابن فهد، 1407ق، ج1: 197-198). به عنوان نمونه ای از نهی می توان حدیثی را یاد کرد که در آن خوردن برخی حیوانات مانند اسب و قاطر - دست کم نزد فقها - به مثابه نهی از ترک فضیلت و نه نهی حرمت دانسته ...
4 قصر دو سه جوان زندانی از مرحوم آیت الله ربانی شیرازی در مورد حرمت موسیقی سؤال کردند. من قبلاً به بچه ها نظر خودم را گفته بودم که آنچه حرام است موسیقی هرزه و شهوت آموز و فسادپرور است نه هر موسیقی ای و این را خودم به صورت میدانی و به ضرورتِ گوش کردن اجباری! موسیقی های پخش شده از بلندگوی زندان دریافته بودم که یک موردِ آن را که خانم دلکش خواننده اش بود و سالها پیش در اطلاعات نوشته بودم (سحر که از ...