سایر منابع:
سایر خبرها
برائت از علایم ولایت است/ مصون نبودن همراهان پیامبر از گناه
رفتند و خدا دارد مشت این ها را باز می کند، آن ها را مذمّت می کند. إِذا رَأَوْا تِجارَهً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَیْها این ها تجارت و سرگرمی را بر نماز ترجیح می دهند و تو که پیغمبر من هستی، تَرَکُوکَ قائِماً تو را در محراب عبادت قائم گذاشتند، تو را رها کردند و به دنبال پول رفتند. این ها را قرآن به ما می گوید که ما فریب بعضی از شعارها و بعضی از جوسازی ها را نخوریم. محک زدن همه چیز با ...
حکومت امانت الهی
. (احزاب، آیات 72 و 73) احتمال دارد که ذکر صفت ظلوم و جهول درباره انسان پس از بیان موضوع امانت پذیری او، توجه دادن به عامل خیانت در امانت باشد. در ضمن باید یادآور شد که جهل در آیات قرآن گاه در برابر علم و گاه عقل قرار داده شده است. پس عامل خیانت می تواند جهالت به معنای نادانی یا سفاهت و بی خردی باشد. 4. ستم ورزی: براساس همان آیات و مطالب پیش گفته می توان دانست که از دیگر عوامل خیانت، ستم ورزی ...
هدایت و جذب حداکثری؛ فلسفه مهلت خدا به کافران
دانش است و زمانی که عالم گرفته شود یعنی زمین کاسته شده است، امام صادق(ع) می فرماید: نقصان زمین به ازبین رفتن علما است ، لذا از دست دادن عالم و دانشمندان زنگ خطر است. میرعمادی با اشاره به این که در روایتی از امام علی(ع) آمده است که فرمود: حیات جامعه به علم است ، عنوان کرد: حیات جامعه به علم است، امام علی(ع) در حدیثی دیگر فرمود: قلب انسان به واسطه علم و دانش است ، لذا اگر در جامعه ای جهل رواج پیدا کند، آن جامعه مرده است و گسترش علم در یک جامعه به معنای حیات، آبادانی و پیشرفت و تعالی است. ...
کسی که مرتکب گناهان متعدد کبیره شده، راهی برای نجات دارد؟
آن بی بهره ماندید. خداوند متعال راه توبه و برگشت را به روی انسان ها گشوده است و آنان می توانند با توبه و استغفار، گناهان گذشته خود را جبران کنند و پس از توبه و انابه به درگاه خدا دیگر بار راه تقوا و عبادت را پیش گیرند. به این جهت قرآن مجید و روایات اهل بیت(ع) مردم را به توبه دعوت و تشویق نموده اند. خداوند در یکی از آیات فرموده است: قل یا عبادی الّذین أسرفوا علی أنفسهم لا ...
راه و مسیر رشد انسان از دیدگاه قرآن
پیروی کنید که راه مستقیم این است. (زخرف 61) وَإِنَّکَ لَتَدْعُوهُمْ إِلَی صِرَاطٍ مُسْتَقِیمٍ همانا تو آن ها را به راه راست فرا می خوانی (مؤمنون 73). صراه مستقیم یا راه رشد تنها راه و مسیری است که گام زدن در آن استعدادهای مثبت انسان را شکوفا می سازد و از به فعلیت درآمدن استعدادهای منفی انسان که به حاکمیت شهوت و هوا و هوس در انسان می انجامد جلوگیری به عمل می آورد. انسان در جهان ...
خدا؛ سرچشمه هستی
به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، امام علی(ع) در فراز نوزدهم از نامه خود به امام حسن مجتبی(ع) فرموده است: فرزندم، وصیتم را بفهم و بدان که مالک مرگ، مالک زندگی است.آفریننده، میراننده است و فانی کننده، بازگرداننده است، بلادهنده، عافیت بخش است و استقرار دنیا، جز بر نعمت و گرفتاری و پاداش در معاد، یا آن چه خواست اوست و بر تو ناپیداست، نخواهد بود.اگر دانستن چیزی از آن بر تو دشوار آید ...
جایگاه همسایه بد از دیدگاه قرآن و روایات
، همسایه بد را این گونه معرفی می کند: ... و همسایه ای که چشمانش تو را می پاید و دلش خواهان رسوایی توست، اگر خوبی ببیند، آن را می پوشاند و فاش نمی سازد و اگر بدی ببیند، آن را علنی و همه جا پخش می کند.[12] در نگاه معصوم(ع) افزون بر نهی از همسایه آزاری، بر تحمل و صبر در برابر آزار همسایگان نیز تأکید شده است. امام کاظم(ع) می فرماید: لیسَ حُسْنُ الجَوارِ کَفَّ الأَذی، وَلکِنْ حُسْنُ ...
بررسی اجمالی منزلت عقل از دیدگاه آیت الله میرباقری
شریفه” ان الله یحول بین المرء و قلبه”، آمده است که انسان اراده انجام هر کاری که بکند می فهمد که خوب است یا بد؛ که با توجه به حائل شدن خدا بین انسان و قلب، معنایش این است که در صورت تسلیم، این گونه به او می فهمانند نه اینکه مستقلاً می فهمد. حضور و احاطه حضرت حق است که او درست می فهمد. این نکته که حجت درونی در طول حجت بیرونی است و ولایت، عقل را شکوفا می کند و این که جنود عقل از خانه نبی اکرم(ص) درعالم ...
حجاب و عفاف در ادب فارسی
هم مشغول گردند به تدریج یاد خدا از قلب هایشان بیرون می رود و عبادت الهی در آنها کمرنگ می شود و نسبت به حضور خداوند در زندگی خویش نابینا می گردند؛ چون حقیقت سرایی است آراسته هوی و هوس گرد برخاسته ببینی که هر جا که برخاست گرد نبینید نظر گرچه بیناست مرد نبی اکرم(ص) در حدیثی فرموده اند: بدترین زنان شما زنانی هستند که در برابر بیگانه آراسته اند، ولی نزد شوهر پوشیده اند ...
آرای آیت الله شاه آبادی در آثار حضرت امام خمینی
، پس همه بدون واسطه چیزی نزد او حاضرند. از اینجا می توان به نفوذ علم او و سریان شهود او در اشیا آگاه شد پس خدای تعالی باطن اشیا را چون ظاهرشان می بیند، همچنان که عالم مُلک را چون عالم ملکوت و عالم پایین را به مانند عالم بالا، بی واسطه چیزی. (58) 41. حضرت امام در شرح فقره اللّهمّ انّی أسألک من قولک بأرضاه... می فرمایند: حالات سالک و مقامات اور در سیر و سلوک مختلف است زیرا انسان مظهر اسم کل یوم ...
متن آیت الکرسی کامل + آیت الکرسی PDF
خلق آمده و آنچه سپس خواهد آمد و خلق به هیچ مرتبه از علم او احاطه نتوانند کرد مگر به آنچه او خواهد، قلمرو علمش از آسمانها و زمین فراتر، و نگهبانی زمین و آسمان بر او آسان و بی زحمت است، و او والا مرتبه و با عظمت است. کار دین به اجبار نیست، تحقیقا راه هدایت و ضلالت بر همه کس روشن گردیده، پس هر که از راه کفر و سرکشی دیو رهزن برگردد و به راه ایمان به خدا گراید بی گمان به رشته محکم و استواری ...
تأثیر شخصیت آیت الله شاه آبادی بر امام خمینی
است که به مفهوم عام، واقف شدن به دقایق و رموز چیزی و به مفهوم خاص، یافتن حقیقت اشیا از طریق علم حضوری است. (2) در اصطلاح، نام علمی از علوم الهی است که موضوع آن، شناخت خداوند و غایت آن، وصول به کنه حقیقت هستی است و جز به وسیله معرفت شهودی در مقابل استدلال عقلی و از طریق تصفیه باطن و تخلیه روح از غیر خدا به سبب طاعت و عبادت آشکار و پنهان قلبی و روحی و جسمی، حاصل نمی شود. (3) با توجه به وجود مرزهای ...
آیت الله شاه آبادی و تعلیم و تربیت شاگردان
تمام کثرات الفعال و صفات، رجوع به وحدت نمایند و قلب انسان متصف به ملکه عبودیت شود تا اینکه قابل تجلیات اسمائیه و صفاتیه ذات مقدسش واقع گردد و مشاهده نماید آنچه را باید مشاهده نماید و البته تکامل قلب به ملکه عبودیت، متوقف است بر توجه حضور قلب برای عبادت... (2) امام در سایه این تربیت، بر بارگاه رفیع معرفت توحیدی بار یافت و چهره هستی خویش را متوجه جلب رضای الهی کرد و خشنودی غیر او را معیار قیام ...