سایر منابع:
سایر خبرها
معیار تفکیک روایات در تفسیر المیزان
محمد (1418ق)، جواهر الحسان فی تفسیر القرآن، تحقیق: محمدعلی معوض و عادل احمد عبدالموجود، بیروت: دار احیاء التراث العربی. - حر عاملی، محمد بن حسن(1409ق)، وسائل الشیعه إلی تحصیل مسائل الشریعه، تحقیق: مؤسسه آل البیت علیهم السلام ، قم: مؤسسه آل البیت علیهم السلام. - حویزی(عروسی حویزی)، عبد علی بن جمعه(1415ق)، نور الثقلین، تحقیق: سید هاشم رسولی محلاتی، چاپ چهارم، قم: انتشارات ...
احادیث "هزار درب دانش"
بن مهدی از مخالفان ابن لهیعه در گونه شناسی منشأ تدلیس او گفته است او روایتی را از عمرو بن شعیب به رایم نوشت که ابن مبارک آن را از ابن لهیعه از اسحاق بن ابی فروه از عمرو بن شعیب نقل کرد. در مورد این اتهام باید گفت، تدلیس در شیوخ به بخاری نیز نسبت داده شده اما خرده ای بر ایشان گرفته نشده و زشتی تدلیس شیوخ را کم شمرده اند. (شهرزوری، 1416، ص59-60) ذهبی این اتفاق را نسبت به بخاری در مورد ...
گفتگو، ابزاری برای وفاق اجتماعی
کلی تر، نظامی ارتباطی است که در آن افکار آزادانه ارائه می شوند و در برابر انتقاد حق دفاع داشته باشند. برای هابرماس عقلانی کردن عرصه زندگی به معنای ایجاد یک نظام ارتباطی است که در آن ایده ها امکان انتقاد بیابند و در واقع عقلانیت مورد نظر او به واسطه امکان ایجاد یک ارتباط و گفتمان فارغ از فشار بیرونی و ترس و تهدید به وجود می آید و مهم ترین شرط عقلانی، انتقادپذیری و دلیل پذیری می باشد. عقلانیت در ...
انفجار نور ؛ جمهوری اسلامی ؛ انفجار کارامدی
اصول و مبانی اولیه رسالت رسولان الهی توحید نبوت عدل امامت و رهبری و معاد است تمام برنامه ریزی های اجتماعی و اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اخلاقی آنان نیز از یک آبشخور سرچشمه می یافته است که همه آنها در مجموع به اسلام می رسند. با این توصیف و توضیح هر حکومتی در هر عصر و زمانه ای که با محتوای غنی اسلام استقرار یابد و به نشر و ترویج فکری و نظری و عینی و عملی جامعیت دین مبین اسلام بپردازد حکومت مورد نظر و ...
سازوکارهای سیاسی مهار قدرت
لَبِئْسَ مَا کَانُواْ یَفْعَلُونَ : (22) از میان فرزندان اسرائیل، آنهاکه کفر ورزیدند، به زبان داوود و عیسی بن مریم مورد لعنت قرار گرفتند. این کیفر به خاطر آن بود که عصیان ورزیده و از فرمان خدا تجاوز کرده بودند و یکدیگر را از کار زشت نمی داشتند. راستی چه بد بود، آنچه می کردند. به نظر می رسد سوء استفاده ی از قدرت و به فساد کشیده شدن آن و به تبع آن، فراگیر شدن فساد و ناشایستی در جامعه، یکی از ...
شاخص های قدرت مطلوب در قرآن
تفسیر قمی (39) آمده که امام صادق (علیه السلام) فرمود: امانت همان امامت و امر و نهی کردن است و دلیل آن این قول خداوند برای ائمه است که فرمود: إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَی أَهْلِهَا . (40) از امام باقر (علیه السلام) نیز درباره ی همین آیه سؤال شد. امام فرمود: خداوند به ائمه از نسل ما اهل بیت امر کرده است، امانت امامت را به امام بعد از خود بسپاریم. او نمی ...
فاطمه زهرا(س)؛ دریای رأفتی که مایه رحمت الهی است
این صورت " فاطمه" سلام الله مادر تمام شیعیان است یعنی ظرفیت وجودی او پذیرش مورد رحمت قرار دادن کل جهان اسلام را دارد. دلسوزی دختر برای پدر حضرت امام علیّ بن موسی الرّضا به نقل از پدران بزرگوارش علیهم السلام حکایت فرماید: روزی امیرالمؤ منین علیّ علیه السلام فرمود: زمانی که در کنار پیامبر اسلام صلّلی اللّه علیه و آله ، به همراه دیگر اصحاب مشغول کَندن خندق بودیم ، فاطمه زهراء ...
شاخصه های قدرت نامطلوب
الملل در اسلام؛ 1387، ص 172. 39. سبأ: 31. 40.سیدحسن مصطفوی؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ ص 776. 41.بقره: 246. 42. نمل: 29. 43. ابن منظور: لسان العرب؛ ذیل ملأ . 44. علی بن محمد ابن اثیر؛ النهایة فی غریب و الأثر؛ ج 4، ص 351. 45. سیدحسن مصطفوی؛ التحقیق فی کلمات القرآن الکریم؛ ص 166. 46. مؤمنون: 33. 47. آنها پیش از این (در عالم دنیا) مست و مغرور ...
فضیلت خواندن سوره انفال
اقتصادی ، حیات سیاسی بمعنای واقعی ، حیات اخلاقی و اجتماعی ، و بالاخره حیات و زندگی در تمام زمینه ها. این تعبیر کوتاهترین و جامعترین تعبیری است که درباره اسلام و آئین حق آمده است اگر کسی بپرسد اسلام هدفش چیست ؟ و چه چیز می تواند به ما بدهد؟ در یک جمله کوتاه می گوئیم هدفش حیات در تمام زمینه ها و این را به ما می بخشد. آیا مردم قبل از طلوع اسلام و دعوت قرآن ، مرده بودند! که قرآن ...
هدفها و کارکردهای قدرت مطلوب
السلام) با فرعون و ملأ او نیز می بینیم در گام اول خداوند فرمود: به سوی فرعون برو که او سرکشی کرده است . (15) همیشه آب را باید از سرچشمه صاف کرد. مفاسد اجتماعی و انحراف های محیط کمتر با اصلاحات فردی و موضعی چاره می شود، بلکه باید سردمداران جامعه و آنها که نبض سیاست، اقتصاد و فرهنگ را در دست دارند، در درجه ی اول اصلاح شوند تا زمینه برای اصلاح بقیه فراهم شود. (16) این سردمداران همان ها هستند که ...
شوخی های پیامبر اکرم(ص) با اطرافیان
سرویس اندیشه جوان ایرانی ؛ بخش شعر و ادبیات: نویسنده: فخرالدّین علی صفی حضرت محمّد و مزاح راست ثابت شده است که روزی بعضی از کبار (1) صحابه گفتند: یا رسول الله تو با ما مزاح بسیار می کنی. - یعنی این طریقه، مناسب منصب نبوّت نمی نماید. آن حضرت فرمود: اِنّی لا اَقُولُ اِلّا حَقّاً - به درستی که من نمی گویم الّا سخن راست. و می فرمود که حق سبحانه و تعالی مزاحِ راست را مؤاخذه ...
آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (1)
در عالم ذر ایمان نیاورده باشد در دنیا هم نمی توان ایمان آورد و اگر ایمان آورد از او سلب خواهد شد، مخالف قرآن است هر چند ما آیه الست بربکم (19)را به آنچه در عالم ذر صورت گرفته است تفسیر کنیم؛ زیرا صریح آیه الست بربکم قالوا بلی این است که همه مردم ایمان آوردند و بلی گفتند وکافری آنجا نبود که بخواهد با ورود به دنیا ایمان آورد، در عین حال این سخن با عدل الهی که مذهب اهل بیت(علیهم السلام)است نیز منافات ...
آیا اعتقاد به عالم ذر، سبب جبرگرایی نمی شود؟ (2)
جبر دارد. بنابراین نظر آنها یک سکوت در برابر بن بست جبر ناشی از روایات است نه یک تحلیل علمی که ابهام جبر از سوی اخبار را منتفی سازد. این راه ارائه شده حتی یک پذیرش آگاهانه که لازمه گرایش های اعتقادی است نمی باشد و در نتیجه نظر اخباریین صبغه علمی و قانع کننده ای نسبت به روایات ندارد. بررسی توجیه دوم توجیه دوم، طرح مسئله تقیه در روایات بود چرا که این اخبار با مذهب اهل سنت ...
قصیده مورد اشاره امام خامنه ای از آیت الله قاضی
زعَم ترجمه: که نه تو و نه دیگران هرگز مانند آن را نخواهند یافت و هرکس غیر از این گوید در اشتباه است و سلّم علی أصلِ القُرآن و فَصلِه بقیةِ آلِ اللّهِ کن عَبدَهُ السّلم ترجمه: بر قرآن و آنان که بدان عمل کرده و آن را تشریح کردند، این وابستگان به خدا، درود فرست و بنده ی خدا باش فَمن دانَ للرَّحمنِ فی غیرِ حُبِّهِم فقد ضل فی إِنکاره أعظمَ النِّعَمْ ترجمه: هرکس ...
آیا مخالفین شیعه همه کافرند؟!
بر کفر مخالفان است، کفر در مقابل ایمان است نه اسلام .[10] امام خمینی(رحمه اللّه علیه) نیز از جمله کسانی است که تقابل در این گونه روایات را، میان کفر و ایمان می داند.[11] در نتیجه: مهم ترین دلیل کسانی که معتقدند اهل سنت و مخالفان مذهب شیعه کافرند و حکم دیگر کفار را دارند، روایاتی از معصومین(علیهم السلام) بود که گفته شده اولا: دلالت آن ها بر مدعا مخدوش است، ثانیا بسیاری از علما و ...
مهم ترین شاخصه های فکری و عملی سلفی گری هندی
محمدرضا حکیمی درباره آثار سوء و مخرب کتاب تحفه اثنی عشریه می نویسد: او بدون رعایت جانب حق و حقیقت و بدون در نظر گرفتن واقعیت های تاریخ اسلام و سنت صحیح و آیات ولایت و حقایق وحی و احادیث معتبر و بدون پاسداری معارف سنت نبوی و بدون رعایت حقوق پیامبر و آل او و بدون ملاحظه حدود علم حدیث و بدون توجه به مصالح امت و مسائل دنیای اسلام و حق برادری شیعه و بدون اهمیت دادن به بهره برداری وسیع ...
پژوهشنامه تفسیر و زبان قرآن
مربوط به اهل بیت علیهم السلام این دسته از روایات شامل احادیثی است که بر نزول آنها در شأن اهل بیت علیهم السلام دلالت دارند، دروزه از 100 بار نقد روایات بر اساس سیاق، در 10 مورد روایات نزول یافته در شأن اهل بیت علیهم السلام و یا دشمنان ایشان را نقادی کرده است و نقد او نیز عاری از تعصبات مذهبی نمی باشد، برای نمونه، ذیل آیه: وَ ما جَعَلْنَا الرُّؤْیَا الَّتِی أَرَیْناکَ إِلَّا فِتْنَه لِلنَّاسِ ...
مقابله اهل بیت (ع) با قول به تشبیه
.... الاسماء والصفات، تحقیق: عبد الرحمان عمیره، بیروت: دار الجیل، الطبعه الاولی. ثعالبی، عبد الرحمن بن مخلوف (1417). الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن، تحقیق: محمد الفاضلی، بیروت: المکتبه العصریه، الطبعه الاولی. جمعی از نویسندگان (1426). فی رحاب أهل البیت علیهم السلام، قم: المجمع العالمی لاهل البیت علیهم السلام، الطبعه الثانیه. حسنی رازی، سید مرتضی بن داعی (1364 ...
ظهور سلفی گری در شبه قاره هند
. رویکرد اجتماعی به اسلام؛ اصلی ترین شاخصه اسلامی که شاه ولی الله در آثار خود آن را معرفی می کند، نهضتی اجتماعی و مذهبی مبتنی بر نیازهای فطری و طبیعی بشر بوده که حلال و حرامش با اوامر و نواهی دیگر جوامع مطابقت داشته باشد و این تطابق مبتنی بر اخلاق و فطرت بشر باشد که در تمام ادیان و جوامع مشترک است. او با اعتقاد به وجود ارتباط بین آموزه های دینی و عقل و نیازهای طبیعی بشر به ردّ نظر مخالفان این اصل ...
سرمقاله های روزنامه های 9 بهمن
یکدیگر سرود وحدت و همدلی سر دادند و در سایه لطف امام رئوف و مهربان و پرچمدار صلح و گفت وگو، حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دل هایمان به همدیگر نزدیک تر شد. از رهگذر این رویداد بین المللی توانستیم گامی بلند به سوی معرفی فرهنگ اسلامی به جهانیان برداریم و نشان دهیم که می توان با سازگاری و تأکید بر نقاط مشترک به مسائل بزرگ تر و دغدغه های اصلی جهان اسلام فکر کرد. چرا که در جهان پرآشوب کنونی راه ...
دفاع و تبیین علامه شرف الدین از نهضت عاشورا و عزاداری
عقاید شیعی را تبیین کرد. عملکرد او نشان داد که این دو مطلب قابل جمع است و نیازی نیست برای تقریب مذاهب، در اصول مذهب شیعه اهمال نشان داد. بلکه علمی مطرح کردن اصول را باید مد نظر داشت. بنابراین، اینکه عده ای از اهل سنت، یزید و حتی معاویه را قبول داشته یا نداشته باشند،[i] منافاتی با طرح واقعه عاشورا و عزاداری بر امام حسین (ع) از سوی یک مصلح وحدتی معتدل ندارد. یکی از بهترین شاهدهای ...