سایر منابع:
سایر خبرها
هر جا کم آوردی، 100 مرتبه این ذکر را بگو
برکت را از آسمان بر شما پیوسته دارد و شما را با مال بسیار و فرزندان متعدّد یاری رساند و باغ های خرّم و نهرهای جاری به شما عطا فرماید. (نوح، 10- 12) در بیان امام صادق (علیه السلام) با استناد به آیات 10- 12 نوح می فرمایند: هنگامی که رسیدنِ روزی ات را همراهِ سختی و کندی دیدی، زیاد استغفار کن، چرا که خداوند عزّوجلّ در کتابش می فرماید: از پروردگارتان، طلبِ مغفرت نمایید که او بسیار آمرزنده ...
جایگاه اِنفاق در قرآن و کتب اسلامی
انفاق از امور مهم برای رفع فاصله طبقاتی و رسیدن انسان ها به سعادت و تکامل است. با این توضیح که فردا انفاق کننده با بخشش سرمایه های مادی و معنوی روح خود را از رذایل اخلاقی نجات داده و نزد خداوند اجرای عظیم دریافت کرده است و فردی که مورد انفاق قرار گرفته فرصت بیشتری برای ارتباط با خداوند یافته و امیدوار به اجرای عدالت در جامعه گشته است. انفاق ارزشمند دارای شرایط خاصی است که فرد انفاق کنند باید آنها را رعایت کند ...
تنها خداست که حق است
مَوْجُودٌ فِی خَلْقِهِ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی فَیَعْلَمُ بِالنَّظَرِ إِلَی أَنْوَاعِ خَلْقِهِ أَنَّهُ عَلَی کُلِّ شَیْ ءٍ قَدِیرٌ. 3) از امام صادق ع روایت شده است: هنگامی که خداوند عز و جل می خواهد که مخلوقات را برانگیزاند، آسمان را چهل صباح به بارش وامی دارد، پس اعضاء [بدن] گرد هم می آیند و گوشت می روید. الأمالی( للصدوق)، ص177؛ تفسیر القمی، ج 2، ص253 حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ ...
حضرت زینب (س) راز ماندگاری عاشورا
ست . از منظرحق جویان نهضت عاشورا دو رویه دارد یک رویه آن حسین (ع) است و رویه دیگر آن زینب (س) ؛به همین جهت او را شریکه الحسین لقب داده اند.( شیخ صدوق می گوید: زینب (س) نیابت خاص را از طرف امام حسین (ع) در بیان مسایل حلال و حرام تا بهبودی امام سجاد (ع) بر عهده داشت.) در روز یازدهم، روز محنت بار جدا شدن سرهای عزیزان و حرکت قافله اسیران با تحکم دور از انتظار از یک اسیر ، به عمر سعد می گویند: خداوند ...
اگر کسی اوضاع قبل از انقلاب را دیده شبانه روز شکر می کند - عده ای به وسیله همین انقلاب ارزشمند شدند
را حمد می کنیم که برای خود مثل آینه جلوه کرد تا مردم در آینهٴ خلقت، اسما و صفات خالق را ببینند. در نظام خلقت آینه ای به اندازه قرآن کریم شفاف و روشن نیست لذا وجود مبارک آن حضرت در کلمات جداگانه، قرآن را یک آینه ویژه الهی معرفی کرد. در جمله های دیگر فرمود درست است که کلّ نظام آفرینش آینه الهی است و اسمای خدا و صفات الهی را نشان می دهد ولی قرآن یک آینه ویژه ای است که خداوند در این آینه، اسما و صفات ...
آبروی افراد حق الله هست، امانت الهی است که به دست ماست
بیان نورانی را حضرت امیر(ع) در نهج البلاغه از وجود پیغمبر(ص) نقل کرده است. آیا در بین عبادات فقط نماز این خصوصیت را دارد؟ روزه و حج و امثال ذلک این خصیصه را ندارند؟ یا نماز یک چشمه جوشان تری است چون عمود دین است و سایر عبادات هم چشمه اند. گاهی به جای وضو انسان تیمّم می کند، صورت را خاکمالی می کند این ما را از آن غرور و خودخواهی که غدّه علاج ناپذیر است درمان می کند. اینکه خداوند فرمود: وَ ...
مقام علمی و شیوه های تبلیغی حضرت زینب
این ازدواج چهار یا پنج فرزند به نام های محمد، جعفر، عون، علی و ام کلثوم بود که دو تن از فرزندان آن حضرت به نام های عون و محمد در رکاب دایی گرامی شان امام حسین علیه السلام شهید شدند. حضرت زینب در طول سال های زندگی خود با حوادث و مصیبت های بسیار تلخی رو به رو شد تا آنجا که به ام المصائب شهرت یافت. برخی از آن حوادث عبارتند از: 1- رحلت جد بزرگوارش، پیامبر خدا صلی الله ...
نشست مدیر مرکز اسلامی هامبورگ با اندیشمندان مسیحی در دانشگاه سوربن فرانسه + تصاویر
تخلّف امری عقلانی و ضروری است که در دنیای بین الملل نیز مقبول، معقول و پذیرفته شده است. اگرچه احکام و دستورات ادیان مختلف، گوناگون است، امّا با همه این ها می توانیم به پاره ای از اصول اخلاقی که بین همه انسان ها مشترک است، برسیم. اصولی چون: هرچه برای خود می پسندی، برای دیگران بپسند؛ اینکه حضرت علی (ع) فرمود: مردم دو دسته اند یا برادر دینی تو هستند و یا همچون تو انسان هستند. اینکه با همه ...
غربت فلسفه مدنیِ امام خمینی در حوزه های علمیه
. دیدم این ها را. امام(ره) را دست می انداختند. یک کسی بود -خدا بیامرزدش- می گفت فلان مرجع 14 هزار روایت حفظ است، اما امام(ره) هزار روایت هم حفظ نیست. شما چرا می گویید امام(ره) اعلم است؟ نمی فهمید اعلمیت، کیفیت است. کیفیت فهم امام(ره) بالاست. شرایط اعلمیت در این کیفیت هاست. فهم حدیث شرط مرجعیت است نه حفظ حدیث به او گفتم حضرت صادق علیه السلام فرمود: حدیث تدری خیر من الف تروی؛ دانستن یک ...
تأویل از نظر علامه طباطبایی و تفاوت آن با بطن
، ص44-43). آیه فوق به بیان داستان بنی اسرائیل و نقل وقایع آن قوم پرداخته، و روایت امام(ع) با تجرید وقایع آیه از خصوصیات زمانی و مکانی، آنها را بر مسلمانان تطبیق داده است. 2- ذیل آیه لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ (النساء: 29) روایاتی از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) نقل کرده که در آنها مراد از خوردن مال به باطل را، قمار و ربا و سوگند دروغ بیان کرده اند (عیاشی ...
مرابطه ، تنها از دولت اسلامی نیست بلکه از بلاد اسلامی است
دنبالش و متوجه شدیم که او به مرز رفته است. فرمود: پس مرزبانی بکند اما نجنگد.[21] معلوم می شود که در زمانی هم که حکومت جائر باشد مرابطه راجح است؛ چون باعث حفظ جان و مال و مسلمین می شود. به امام(ع) گفتند اگر آن شیعه که به مرز رفته و آن موقع دشمن حمله کرد او چکار بکند؟ امام فرمودند یقاتل عن بیضه الاسلام ؛ یعنی در آن شرایط می تواند بجنگد به قصد دفاع از کیان اسلام. در اینجا مقاتله به نحو دفاع ...
مقاوم سازی فکری در خانواده ها نداریم
همانطور که شیطان خطوات دارد و انسان را گام به گام به سوی انحراف می کشاند ما هم در حق فرد همینطور باید دست او را بگیریم و گام به گام با او و همراه او در مسیر صحیح حرکت کنیم. به اعتقاد بنده همه ما مسئول هستیم، همین فرمایش ساده آیت الله بهجت که می فرمود: معلم خداست، واجبات را انجام بدهید، از محرمات پرهیز کنید، جای دیگری فرمودند: کم کم به مستحباتی هم بپردازید، یعنی شما بدانید اگر این کار را انجام دادید، آقای شیخ رجبعلی خیاط هم می توانید بشوید. ...
سخنان امام خمینی درباره تنها یک قلم از دزدی های خاندان پهلوی/ من آمده ام خدمت به شما بکنم
باشد اسلام دین سیاست است؛ حکومت دارد. شما بخشنامۀ حضرت امیر و کتاب حضرت امیر به مالک اشتر را بخوانید ببینید چیست. دستورهای پیغمبر و دستورهای امام علیه السلام در جنگها و در سیاسات ببینید چه دارد. این ذخایر را ما داریم، عُرضۀ استفاده اش را نداریم. ذخیره موجود است، همه چیز داریم، عُرضۀ استفاده نداریم. مثل اینکه ایران همه چیز دارد اما می دهند او را به غیر. ما کتاب و سنتمان غنی است، همه چیز در آن هست ...
فقه سیاسی در عصر غیبت
حق نمی کند، بفروشد. وی بر اموال غایبان، کودکان، سفیهان، ورشکستگان و سرانجام، آنچه برای حاکم منصوب از طرف امام (علیه السلام) ثابت است، ولایت دارد. دلیل بر این مطلب روایتی است که شیخ در تهذیب با سند از عمربن حنظله از امام صادق (علیه السلام) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: بنگرید به کسانی از خودتان (شیعیان) که احادیث ما را روایت می کنند و بر حلال و حرام ما نظر می کنند و احکام ما را می شناسند ...