سایر منابع:
سایر خبرها
ربوبیّت و الوهیّت آن موجود مورد پرستش است. چنان چه این اعتقاد در قلب عبادت کننده پیشی نگیرد عبادتی به وجود نخواهد آمد؛ حتّی اگر کار او سجده، رکوع و مانند این ها باشد. بر این اساس سجده ی بر حضرت آدم در آغاز آفرینش به هیچ وجه عبادت نبوده است. لذا مصادیقی را که طرفداران اندیشه ی تکفیری برای عبادت غیر خدا آورده اند؛ مانند: زیارت اهل قبور، توسّل به امامان و افراد صالح و شایسته و مانند این ها، که در ...
برای خلاصی آنان وجود دارد رهایشان کنید زیرا اگر امام مسلمین در عفو و بخشش راه خطا و اشتباه بپیماید بهتر است از اینکه در مجازات و عقوبت اشتباه کند . (1) به دیگر بیان اشتباه در عفو بر اشتباه در کیفر ترجیح دارد. گرچه حدود تعطیل بردار نیست زیرا پیامبر اکرم اسلام فرموده است: به مجازات رساندن مجرم برای خدا در روی زمین از بارانی که چهل شبانه روز (بر زمین عطشناک) ببارد سودمندتر و برتر است! (2) ...
به آن نمی رسد به گونه ای انسان را به خود مشغول می کند که وقت و امکانات خود را صرف رسیدن به آن می کند که نمونه ای از قساوت قلب است. البته امید و آرزوی مثبت برای هر انسانی لازم و سازنده است و باعث حرکت و تلاش است، از نبی اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت شده است که فرمود: الامل رحمة لامتّی و لو لا الامل ما رزقت والدة ولدها و لا غرس غارس شجرا (آرزو برای امت من رحمت است و اگر آرزو نمی بود، هیچ ...
بسیاری از فقهای گذشته استفاده می شود که لهو حرام است. اگر این مطلب به طور کلی اثبات شود که هر نوع نوازندگی مصداقی از لهو است، حرمت نوازندگی – به طور مطلق – ثابت می گردد. غالب فقهای معاصر، حرمت مطلق لهو به معنای سرگرمی را نپذیرفته اند و لهویه معنای خاص که مناسب با مجالس فسق و فجور باشد، نمی تواند حرمت مطلق موسیقی را اثبات کند و چنان که گفتیم در حرمت چنین مدل از موسیقی، جای تردید وجود ندارد. ...
، رستگارشدن، پناهنده شدن؛ اما در اصطلاح دینی، حج به معنای قصد کردن زیارت خانه خدا و انجام دادن مناسک حج در ایام معیّن است؛ چنان که راغب اصفهانی در این باره می گوید: اَصلُ الحَجِّ، القَصدُ لِلزّیارَةِ، خُصَّ فی تَعارُفِ الشَّرعِ بِقَصدِ بَیتِ اللهِ تَعالی اِقامَةً لِلنُّسُکِ . برخی حج را به تکرار قصد معنا کرده اند؛ زیرا انسان، تجلی دائم خدا را در حج احساس می کند؛ خدا لحظه به لحظه برای او در حال ...