سایر منابع:
سایر خبرها
اند که به موسیقی ردیف دستگاهی تسلط کامل داشتند. حتی فواصل مخصوص و گوشه های اختصاصی هم ندارد. در واقع یک لهجه ویژه برخاسته از فرهنگ جنوب شهرهاست. در توجه به اجرای هنرمندان و خوانندگان برجسته، نمی توان بستر جاری شدن این شیوه آواز خوانی را گوشه یا دستگاه خاصی عنوان کرد؛ زیرا با ویژگی های یاد شده، خواننده زبردست می تواند در هر کدام از گوشه های موسیقی ایرانی، به شیوه ای بخواند که منظور حاصل شود. ...
است که از نشانه های خصومت اش با اصالت عقلانیت و نگاه فلسفی، اشعری سرشناس و صوفی زهد پیشه بودن اوست. البته این همه، تمام شخصیت او را نمایان نمی سازد و نیز به این معنا نیست که او در متن واقعیت بسیاری از مسایل سیاسی روزگار نبوده و به توصیه و سفارش حکومت وقت علیه مخالفان حکومت کتاب ننوشته و اقدامات دیگر نکرده است.(4) به طور کلی، غزّالی از شخصیت ها و چهره های پیچیده و ذوابعاد عالم اسلام است. می ...
آن بداهه و خلق الساعه است. این خصوصیت را می توان در موسیقی شرقی مشاهده کرد، همین طور که راگای هندی هم واجد این ویژگی هستند و در همین راستا، یک استاد نوازنده و خواننده هم خلق می کند و هم اجرا؛ این ذات موسیقی ماست اما معنایش این نیست که هر کسی می تواند هر چیزی را به هر شکل که می خواهد، بنوازد و بگوید من آفرینش می کنم. همان طور که در موسیقی عربی، ترکی و موسیقی هندی راگا، مقام وجود دارد، در ...
پهلوانی- عاشقانه بود. خواننده در عالمی بود پر از خطر با دیوارهای نفوذناپذیر، غارهای مخوف، جنگل های انبوه، باغ های جادوئی، صداهای، بی صاحب، گرداب ها، هزارتوها، معماها، نفرین ها، مه و پوشش چندین رنگ. قرآن، نیز دریایی بی ساحل است. نمی توان بر چنین متنی چیره شد. در واقع، صحبت از قرآن به مثابه یک متن حق مطلب را ادا نمی کند. قرآن تنها قرائتی است از متنی که نزد خداست: ام الکتاب، مادرِ کتاب. (2) خدا ...