سایر منابع:
سایر خبرها
شعار در انقلاب اسلامی ایران
خواهیم این طور باشیم که نه ظلم کنیم و نه زیر بار ظلم برویم. ( جواد منصوری، نظری به سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران، تهران، امیرکبیر، 1365، ص44) اهمیت این جنبه از استقلال در نظر امام خمینی(ره) به اندازه ای بود که ایشان در بیست وهشتم شهریور 1367٫ش/نوزدهم سپتامبر 1988٫م در پاسخ به نامه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نوشت: ما اگر توانستیم نظامی بر پایه های نه شرقی نه غربی واقعی و اسلام پاک منزه از ریا ...
رئیس جمهوری: ثروتی بالاتر از سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی وجود ندارد
توجه شود. روحانی با اشاره به وجود مشکلاتی بزرگ در جامعه و اینکه راه حل این مشکلات تنها از طریق علوم تجربی، فنی و پایه نیست، گفت: بار این مسئولیت سنگین بر دوش عالمان علوم انسانی و اسلامی است.رییس جمهوری ادامه داد: چه کسی وظیفه حل مشکلات اقتصادی جامعه، تبیین شرایط اقتصادی جامعه، ایجاد و رشد رونق اقتصادی، خروج از رکود و در علم مدیریت نیز سیاست گذاری، چارچوب و شیوه مدیریت جامعه را بر دوش دارد ...
سیّدحسین نصر، معلم چهارم
شعارسال : نامگذاری ارسطو به معلم اوّل، و فارابی به معلّم ثانی، و میرداماد به معلم ثالث، زمینه ها و دلایل خود را دارد. هرچه باشد، قطعاً این نیست که این اندیشمندان سه گانه حوزه حکمت و فلسفه از مؤثرترین و یا مهم ترین حکماء در تاریخ اندیشه فلسفی، و یا حتی در عصر خود بوده اند. به خوبی می دانیم که هم در یونان فلسفی، و هم در زمان و مکان زیست فارابی، و هم سیّدحسی ...
خاطرات خواندنی مسیح مهاجری از کودتا برای از بین بردن امام تا سفارش ایشان درباره آیت الله منتظری
آنها گفتند فرد مرجع باشد و یا نباشد. مردم با گفته اینها، هم زمانی که می گویند مرجع است و هم زمانی که می گویند ویژگی های مرجعیت از فردی سلب شده است از نظر شرعی می توانند به این صحبت اعتماد کنند. فلسفه این ماجرا این است. یعنی جامعه مدرسین نه به عنوان نهادی که قانونا می تواند بگوید چه کسی مرجع است و چه کسی مرجع نیست، از باب این تخصص و از باب اینکه ما شرعا باید به متخصص مراجعه کنیم. مثل پزشک، اگر از یک ...
ثبات شریعت و مدیریت دگرگونی های اجتماعی - اقتصادی
.... 5. موسوی خمینی، سیدروح الله؛ صحیفه نور؛ تهران: موسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1378. 6. ؛ منهاج الوصول الی علم الاصول؛ تهران: مؤسسه ی تنظیم و نشر آثار امام خمینی، 1373. 7. یوسفی، احمدعلی؛ ماهیت و ساختار اقتصاد اسلامی؛ تهران: مرکز نشر آثار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، 1379. منبع مقاله: بای، حسینعلی؛ (1394)، فلسفه ی فقه (جلد اول)، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول. کلمات کلیدی : ثبات شریعت , مدیریت دگرگونی های اجتماعی , فقیهان , اسلام , فقه ...
آقای شبستری! انصافا ادعاهای شما متزلزل است/ این عقاید را پیش از طرح در مجامع علمی، جایی نگویید
باز مستحضرید یکی از مشکلات اصلی فلسفه های اخلاق آن است که به فرض بتوانند توصیه های اخلاقی مناسبی به انسان ارائه دهند اما به جهت غلبه تمایلات طبیعی انسان بر دستور عقل راه مناسبی را برای حل آن ارائه نمی دهند. حال خداوند با توجه به علم و قدرت خیرخواهی مطلقش از سر لطف و برای سعادت خود انسانها نماز را به عنوان رحمت و موهبت و هدیه به بندگان خود ارزانی داشته است و عاملی برای غلبه بر تمایلات جهت اخلاقی شدن ...
تبیین نظریه - منطقة الفراغ -
، 1366)، حکومت را از احکام اولیه اسلام دانسته، اختیارات گسترده ای را برای حاکم اسلامی قائل شده است (همان). بعضی دیگر به مقاصد شریعت و راه وصول به مقاصد اشاره کرده، اولی را ثابت، و دومی را متغیر پنداشته اند (سروش، 1380، ص 103- 104/ سروش، 1378، ص 29-82). میان این دیدگاه، آنچه نظریه منطقة الفراغ را متمایز می کند، تبیین و تحدید منطقه ای معین است که به سبب تطوّر و تحوّل و عدم ثبات آن، حاکم و ...
منابع فقه در قرآن کریم
.... سنت منبع دوم فقه از دیدگاه قرآن است و از دیدگاه قرآن شامل قول، فعل و تقریر همه ی معصومان (علیهم السلام) است که اهل البیت (علیهم السلام) خوانده شده اند. خبر واحد یکی از راه های اثبات سنت است که در قرآن اشاره شده است. عقل، با محدودیتی معین، در شناخت احکام فقهی از نظر قرآن، نقش مشخصی دارد. مقدمه در اصول فقه برای نقد و بررسی منابع و ادله ی فقه، همچنانکه به روایات، عقل، عرف و ... استناد می ...
زبان و منطق گفتمان قرآن یک منطق عرفی – فراعرفی است
عنوان شورای داوران و حجج اسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی، علیرضا قائمی نیا، علی نصیری و جعفر نکونام به عنوان کمیته ناقدان در این اجلاسیه حضور داشتند. حجت الاسلام و المسلمین سعیدی روشن در تشریح نظریه منطق و زبان گفتمان قرآن گفت: مبانی فهم و تفسیر قرآن یکی از ارکان مهم و پیش نیازهای اساسی ورود به تفسیر قرآن و استفاده از معارف و آموزه های قرآن کریم است و در میان مباحث مبنایی، یک محور ...
درآمدی بر مبانی کلامی استنباط از قرآن
سطحی از آن دست زده اند. توضیح بیشتر اینکه: مخاطب بودن امامان برای قرآن را به دو صورت می توان تفسیر نمود؛ یکی آن که آنان مخاطب انحصاری قرآن هستند و دیگر اینکه آنان مخاطب ویژه قرآن می باشند. اخباریون به تفسیر اول اعتقاد دارند؛ اما این اعتقاد صحیح نیست زیرا مانعی از نظر عقل وجود ندارد که برای قرآن - به عنوان کتاب هدایت - به صورت هم زمان مخاطبانی متعدد و متفاوت به لحاظ میزان ادراک و برداشت ...
برترین های جشنواره فارابی تقدیر شدند
سیاست خاطره و جنگ در ایران برگزیده گروه فقه و اصول دکتر محمدعلی همتی برگزیده بخش بزرگسالان با اثر گزارش نقد و بررسی آراء کریستوف لوکزنبرگ در کتاب قرائت برگزیده گروه فلسفه دکتر فاطمه شهیدی شایسته تقدیر بخش بزرگسالان با اثر تبیین معنای ماهیت از نظر ابن سینا دکتر سیدمحمد مناقبان قهفرجی شایسته تقدیر بخش جوان با اثر تحلیل نظریه موجود در فلسفه ...
سینمای ایران را سه دسته برده اند: ابتذال گرایان، مجیزگویان و وابستگان آن سوی آب!
می دانید که بزرگانی که نام برده ام همه در سایر شقوق تفکر دینی از فقه و کلام و فلسفه و حکمت و ادب و هیئت و... صاحب نظر و معرکه گردان بوده اند و در عدم نسبت و بی تفاوتی با شریعت و احکام به نظریه پردازی در موسیقی اهتمام نداشته اند. ب به نظر می رسد پاسخ این پرسش در ظاهر پر از ابهام و ایهام، یک عبارت بیش نیست: آن موسیقی فاخر و شریف که از آن آوای مینوی، صدای آسمانی و در یک جمله ندای الهی به ...
تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی
مفسده در متعلق، مخالف برخی نصوص دینی است. ج) هر جا مصلحت لازم التحصیل یا مفسده ی لازم الاجتناب از نظر عقل در کار باشد، حکم شرعی به وجوب در اول و به حرمت در دوم نیز وجود دارد. تا اینجا ادعای اول و دوم روشن شد. اما در تبیین مدعای سوم باید گفت: این مدعا همان قانون ملازمه است که عالمان فقه و اصول در پذیرش آن متفق هستند و اگر اختلافی باشد در صغرای قاعده (درک چنین مصلحت یا مفسده ای از سوی عقل ...
خاطرات شنیدنی مسیح مهاجری از روابط امام و رسانه ها
این طور نیست که این موضوع یک قانون باشد؛ یعنی وقتی که آنها گفتند فرد مرجع باشد و یا نباشد. مردم با گفته اینها، هم زمانی که می گویند مرجع است و هم زمانی که می گویند ویژگی های مرجعیت از فردی سلب شده است از نظر شرعی می توانند به این صحبت اعتماد کنند. فلسفه این ماجرا این است. یعنی جامعه مدرسین نه به عنوان نهادی که قانونا می تواند بگوید چه کسی مرجع است و چه کسی مرجع نیست، از باب این تخصص و از باب اینکه ...
امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع
.... 37. هاشمی، سیدمحمود؛ بحوث فی علم الاصول (تقریرات درس آیت الله سیدمحمد باقر صدر)؛ ج 4، چ 2، قم: مکتب الاعلام الاسلامی، 1405 ق. منبع مقاله: بای، حسینعلی؛ (1394)، فلسفه ی فقه (جلد اول)، تهران: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، چاپ اول. کلمات کلیدی : مصلحت , مفسده , عقل , حکم شرعی , تبعیت , اخباریها , اصولی ها ...
نقش سنت در حجیت فهم ظواهر کتاب
بوده اند و اینکه مبادا نوعی از قیاس و استحسان در تفسیر کتاب راه یابد و از مراجعه به صاحبان علم کتاب استغنا صورت گیرد؛ بدین سبب به طور عمده به روایات منع از تفسیر برأی و اکتفا به عقل و نظر در درک کتاب، ارجاع داده اند (استرآبادی، [بی تا]، ص 106). در واقع بعد تنزیهی استفاده از کتاب را مورد تأکید قرار داده اند؛ و گرنه ایشان هم ظواهر آیات را به هدایت و دلالت اخبار، قابل استفاده می دانستند. در طرف ...
محقق داماد و اسلامی ندوشن پیشکسوتان برگزیده جشنواره فارابی/ برگزیدگان جشنواره فارابی چه کسانی بودند؟
، برگزیده بخش جوان برای رساله دکتری سیاست خاطره و جنگ در ایران: از جنگهای ایران و روس تا جنگ جهانی دوم برگزیدگان گروه فقه، اصول، علوم قرآنی و حدیث دکتر محمد علی همتی برگزیده بخش بزرگسال برای رساله دکتری گزارش، نقد و بررسی آرای کریستف لوکزنبرگ در کتاب قرائت آرامی سریانی قرآن برگزیده بخش جوان ندارد. برگزیدگان گروه فلسفه، کلام، اخلاق، ادیان و عرفان ...
برگزیدگان هشتمین جشنواره بین المللی فارابی تجلیل شدند
اشاره به فلسفه شکل گیری جشنواره فارابی گفت: فلسفه شکل گیری جشنواره فارابی شناسایی و معرفی آثار و استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی و اسلامی است و به دنبال کمک به کاربردی کردن این علوم و تمدن سازی و مدیریت جامعه بر مبنای این علوم است، این جشنواره از سال 1386 به همت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری شروع به کار کرده است. وی ادامه داد: این جشنواره با هدف تقویت حرکت کاروان علوم انسانی و اسلامی است ...
پیروی از اندیشۀ عالمانۀ فاطمی وظیفۀ اصلی ماست
فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِی عِندَکَ بَیْتاً فِی الْجَنَّهِ﴾[1]، ﴿وَ مَرْیَمَ ابْنَتَ عِمْرَانَ﴾[2]؛ نمونهٴٴ مردم خوب مریم است. نفرمود ضرب الله مثلا للاتی آمن مریم ؛ نفرمود نمونهٴٴ زنان خوب مریم است، فرمود: نمونهٴٴ مردم خوب مریم است. زبان محاوره در قرآن مطلب سوّم آن است که در فرهنگ محاوره مردم غیر از مردان اند. وقتی شما می خواهید از ملّت مسلمان ایران سخن بگویید، می ...
ذهن و زبان دو روی یک سکه اند/ زبان برساخته فرهنگ و تمدن است
می شده. همان طور که یونانی ها چنین دوره ای را داشتند. فارسی زمانی زبان علم و دانش بود، اکنون چه؟ در علوم تجربی و طبیعی نه! در جهان توسعه یافته امروز در علوم طبیعی حرفی نداریم. در علوم تجربی بیشتر دنباله روییم. در علوم انسانی هم دانشگاه های ما بیشتر ترجمه کننده اند. ترجمه ها هم بیشتر انگلیسی، آلمانی و... است. ما از علوم انسانی آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی، مصادر علوم انسانی جهان ...
اصل اولی در گفتار و رفتار معصوم (ع)
توان گفت: 1. همان گونه که درباره صدور حکم از شأن رسالت، اصالت عدم جاری می شود، و این، با علم اجمالی به صدور از یکی از این شئون منافات دارد؛ پس این اصول با یک دیگر تعارض می کنند. 2. جریان استصحاب عدم تشریع (فی حد نفسه و با قطع نظر از تعارضِ مذکور) مبتنی بر این است که اماره و دلیلی بر صدور از شأن رسالت نداشته باشیم؛ پس صحت این دلیل متوقف بر بطلان ادله اصل اولی ثبات است. گفتار سوم ...
تأملی در حجیت خبرموثق
اسلام و اهل بیت اند و در احادیث دیگر به عنوان خائن معرفی شده اند، صادق بنامد و شیعیان را به گرفتن حدیث از آنها ترغیب کند، بلکه مقصود از صادق در حدیث شریف، با توجه به ترغیب حضرت و اثر عظیمی که بر آن مترتب کرده است و با توجه به اطلاق حدیث که فرقی میان انواع ثقات از فاسق و کافر و مؤمن نگذارده است، افرادی هستند که شنیدن حدیث از آنها باعث علم به معارف و احکام دین می شود، نه صرف حجت تعبدیه و اینان یا ثقات ...
حکمت نظری و عملی امروز در حوزه مهجور است
: علم دینی اساس و بنیان علوم، اعم از تجربی و انسانی و ریاضی است. در حال حاضر علومی داریم، اما اگر این علوم در ساحت علم دینی شکل بگیرد همه اینها هویت دینی پیدا می کنند و در مقابل، لازمه انکار علم دینی این است که علوم ماهیتی غیردینی پیدا کنند، پس بحث از علم دینی، بحثی زیرساختی و اساسی است. وقتی علم، هویت دینی پیدا کرد چون اثرگذار است، مسائل دیگر مربوط به انسان از جمله آداب و رسوم و فرهنگ را دینی می ...
فقه و ملاکات احکام
.... راه های کشف ملاک یکی از ابعاد مهم اجتهاد در فقه شیعه و اهل سنت می باشد هرچند هنوز جایگاه شایسته خود را در فقه شیعه نظیر مباحث عقل، سیره عقلا، فهم عرفی و . . . به دست نیاورده است. ظرافت و پیچیدگی این بحث در فقه شیعه بیشتر در مباحثی نظیر تنقیح مناط، الغای خصوصیت و تناسب حکم و موضوع نمایان می شود و در فقه اهل سنت در مباحث قیاس، استحسان و مصالح مرسله بیشتر دیده می شود. به علاوه آنکه به نظر ...
کمیت و کیفیت آثار ارائه شده در هشتمین جشنواره فارابی نشان دهنده رشد علوم انسانی است
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس ، ضیاء هاشمی معاون فرهنگی وزیر علوم در اختتامیه هشتمین جشنواره بین المللی فارابی با اشاره به فلسفه ایجاد این جشنواره، افزود: شناسایی و معرفی آثار و استعدادهای برتر در حوزه علوم انسانی، کاربردی کردن علوم انسانی در جامعه و آشنایی با دستاوردهای محققان در این حوزه از جمله فلسفه برگزاری این جشنواره بوده است. وی با بیان اینکه این جشنواره از سال 86 ...
گستره ی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین
.... تبیین فلسفه ی فقه به معنای فلسفه ی احکام (و نه فلسفه ی علم فقه، که جزئی از فلسفه ی معرفت دینی است) که شامل مقاصد الشریعه و علل الشرایع نیز می شود و بخشی از فلسفه ی دین قلمداد می گردد، برعهده ی عقل است. اصولاً فلسفه های مضاف از سنخ فلسفه و در زمره ی علوم عقلی اند. 2-6. درک آثار مترتب بر اجرای احکام علاوه بر درک مصالح و مفاسد مقام نظر و نفس الأمر، تشخیص مصالح و مفاسد مقام اجرا نیز از عقل ...
سرخط ...
نمی زد! دلم گرفت! کاش قرعه به نام من نمی افتاد و همان تهران می ماندم! بار اولی بود که می آمدم کلنجین! عزیز و بویژه پدربزرگ، به یاد داشتم که خیلی از روحیات انقلابی و دینی مردم کلنجین برایم تعریف کرده بودند! اینکه خود روستا، چند تایی شهید داده! و اینکه اگر امثال پدرت را هم به سبب خاستگاه، از شهدای این آبادی حساب کنی، آمار شهدا به بیش از 50 شهید می رسد! خواستم پدربزرگ را بکشانم کنار، که این بود ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (1)
- کتاب ماه فلسفه. شماره9، 1387. ص7 5- ابوحامد غزالی، احیاء علوم الدین (بیروت، دارالکتاب عربی، بی تا)، ج11، ص 51 و 52 6- مولانا جلال الدین، مثنوی معنوی، تصحیح عبدالکریم سروش، (تهران، علمی و فرهنگی، 1376) دفتر ششم ابیات 2451 و 2452 7- از دیرباز در باب تلمذ غزالی نزد عمر خیام سخنانی بوده که نقل مقالات شمس ص 649 و 898 به احتمال آن دامن می زند. باری خیام در رساله ای در علم کلیات که سالها ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
. مگر آنکه دلیل برمحال بودن آن داشته باشی. پس بهتر است که امثال این سخنان را در بقعه امکان قرار دهی تا آنکه برهان آن را مردود سازد. (2) وی به عزم نقد گرانی گاه باطنیه که همان نظریه امامت معصوم بود در تمام آثار خود از جمله فضائح الباطنیة کوشید که به زعم خود دلایل برآمده از عقل و نص که مورد استناد امامیه بود مورد نقض و رد قرار دهد و گاه در این راه چنان زیاده روی می نمود که به جای رد دلایل و حتی ...
غزالی از احیاء علم دین تا سیاست ورزی
، به واسطه ی تربیت صوفیانه اش با اوان کودکی، هماره در آثار وی مشهود است؛ کار حجت الاسلام در دسته بندی علم فقه، علمی که از سوی اکثریت جامعه ی اسلامی نمونه ی (manifest) علم اسلامی به شمار می رفته است، در ذیل علوم دنیوی را، تنها می توان با این نگاه توجیه کرد. برای غزالی منزل عرفان، منزل غایی بشر و کمال واقعی اوست؛ و علومی مثل فقه، کلام، تفسیر و... را در خدمت رسیدن به یقین عرفانی می داند (همو، همان ...