سایر منابع:
سایر خبرها
خطر بی هویتی مسلمانان هند را تهدید می کند
مسلمین گردید و زمینه ای به وجود آمد که نه تنها اسلام در سرزمین هند پیشرفت سریع پیدا کرد، بلکه مسلمانان حدود هشتصد سال بر شبه قارة هند فرمانروایی کردند و هند به صورت یکی از پایگاه های اسلام و علوم و فنون اسلامی درآمد. امروزه نقش آموزش در تسهیل پیشرفت اجتماعی و اقتصادی کاملاً پذیرفته شده است. وجود امکانات آموزشی برای افراد جامعه و فعالیت این افراد در محیطی که دانش علمی و فنّی به سرعت در حال تغییر و نو ...
دشمن با سناریوی نفوذ درصد تضعیف نظام اسلامی است/نفوذ فرهنگی، خطرناک ترین نوع نفوذ دشمن
زمان غیبت است، اطلاعت از ولایت فقیه در حقیقت سعادت بخش جامعه است. ولایت فقیه ستون و تکیه گاه نظام اسلامی است فرهنگ، حمایت از ولایت فقیه و گوش به فرمان آن بودن را در راستای اطاعت از نبی مکرم اسلام دانست و گفت: اطاعت از ولایت فقیه لازم و واجب است؛ حمایت از ولایت فقیه است که امروز کشور را از یوغ استکبار رهایی بخشیده و برای ملت عزت و افتخار آفرید است. امام جمعه باغبادران با اشاره ...
ذهن و زبان دو روی یک سکه اند/ زبان برساخته فرهنگ و تمدن است
، بی-خبر هستیم. بیشتر از فرانسه، انگلیسی و آلمانی شناخت داریم. درکل شناختی ناقص و ناتمام از علوم انسانی جهان داریم. با این وضعیت نمی توان انتظار داشت فارسی زبان زنده و پویایی باشد در حوزه علم و دانش. به تعبیری ما داریم از سرمایه می خوریم تا از سود؛ مولانا، ابوریحان، ابن سینا، تاریخ نویسانی مانند تاریخ جهان گشای جوینی و بیهقی... و این که دیگر مانند گذشته تولیدکننده نیستیم، تاسف آور است. ...
انقلاب اسلامی ایران در دنیای جدید
، مؤثر واقع شده است. انتظار می رود که طرح مسأله وحدت و قدم هایی که برداشته شده، بیش از آن که به کار امروز بیاید، تجربه ای برای اینده باشد که بی شبهه نیاز به وحدت و درک اهمیت آن، مورد توجه همه مسلمانان خواهد بود. جالب است که این سمت گیری انقلاب، در داخل نیز مخالفانی دارد. این مخالفان شیعیانی هستند که با مسأله وحدت در تعارضند. باید توجه داشت که انقلاب اسلامی ایران به دلیل اعتقادش به تشیع، میان ...
با معرفی کاندیدای اصلح سال آینده شاهد حاکمیت دوباره ارزش ها بر کشور خواهیم بود/ قحط الرجال نیست جبهه ...
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از ندای اصفهان ، عضو هیئت علمی دانشگاه امام حسین عصر یکشنبه در تالار معارف دانشگاه اصفهان، در جلسه ای پیرامون بررسی تحلیلی و ارائه مقایسه ای موقعیت انقلاب اسلامی، چهره های موثر در انقلاب و چهره های مهم سیاسی درانقلاب پیامبر در صدر اسلام اظهار کرد: اسلام آرمان هایی را عرضه کرد که قرار بود جامعه اسلامی در پرتو ولایت اهلبیت به وسیله آن به کمال خود دست یابد ...
آیسسکو و فرصت یک ساله مشهد در جهان اسلام
طوسی و دولتمردانی همچون نظام الملک و نادرشاه افشار بوده است. در طول تاریخ هم به محل تلاقی ایده های مختلف و ارتباط بین گروه های محلی و فرهنگی اسلامی تبدیل شده است[4]. در وضعیت کنونی هم مشهد این ظرفیت را دارد که به عنوان محل امتزاج فرهنگ ها و اندیشه های تمدن اسلامی در نظر گرفته شود؛ اما موفقیت شهر مشهد در معرفی یک ساله به جهان اسلام مستلزم فعالیت در حوزه های گوناگون است. همین موضوع نیازمند تدوین و ...
فارس گزارش می دهد دومین پاسخ دکتر محمدرضایی به دعاوی مجتهد شبستری
به آن جامعه داشته است. لازمه این نظریات انکار جهانشمولی دین اسلام و انکار خاتمیت است و این که انسان ها (افراد غیر از جزیره العرب) با عقل خود می توانند تمام نیازهای خود را برای نیل به سعادت، تامین کنند. چنین دیدگاهی، بر خلاف مسلمات عقلی و قرآنی است: 1.قرآن، کتاب هدایت همه مردم و رسالت پیامبر اسلام، جهانی است. قرآن، پیامبر اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) را پیامبر و رسول ...
تاثیر فرهنگ و تمدن ایران بر جهان
المللی اندیشه در مورد علوم انسانی دراسلام از جمله این موسسات هستند که علوم انسانی را با توجه به دیدگاه اسلامی از طریق برگزاری نشست ها، کنفرانس ها و سمینارهای مختلف توسعه می دهند. وی با تاکید بر اینکه ایران از نظر علم و فناوری امروزه رشد قابل توجهی داشته است، گفت که گزارش ها نشان می دهد ایران از نظر رشد علم جایگاه مهمی را در عرصه جهانی از آن خود کرده است. 'فرید العطاس' محقق و ...
شعار در انقلاب اسلامی ایران
برای نظام شاهنشاهی، بر مبنای معتقدات مذهب تشیع و با تأکید بر دو اصل امامت و عدالت خواهی مطرح گردید و از سوی عامه مردم مورد حمایت و پذیرش قرار گرفت. حامد الگار محوریت امامت و عدالتخواهی را از ارکان شکل گیری توان فزاینده اندیشه انقلابی شیعی دانسته و می نویسد: در هر مقطع و مرحله ای از تاریخ اسلام که تعبیر و تفسیری از شیعه عرضه شود، اساسی ترین موضوع در آن، عبارت خواهد بود از اصل امامت و تشخیص امام؛ که به ...
ثبات شریعت و مدیریت دگرگونی های اجتماعی - اقتصادی
...> سه در شریعت اسلام، موضوع احکام شرعیه، عناوین اولیه، ثانویه و عامه اند. خداوند حکیم با علم بیکران و حکمت متعالیه خود، احکام مزبور را به گونه ای تشریع کرده که انسان و جامعه انسانی در صورت عمل به این احکام به سعادت دنیا و آخرت دست یابند. در ظرف عناوین، هیچ منطقه خالی از تشریع وجود ندارد. منطقة الفراغ در این ظرف نیست، و مقصود از جامعیت شریعت نیز همین است. همچنین احکام عناوین مزبور، ابدی و تغییر ...
منابع فقه در قرآن کریم
فقه ارائه کردیم، پرسش اینست که آیا همه ی عناوین یاد شده را، صرف نظر از مباحثی که در اعتبار و عدم اعتبار آن در اصول فقه وجود دارد، می توان منابع فقه نامید؟ به نظر می رسد، انسب و ارجح برای پرهیز از خلط اصطلاحات اینست که واژه ی منابع فقه را فقط برای مواردی به کار بریم که مسلماً و بدون هیچ تردید و اشکالی حاوی گزاره های فقهی هستند. به این ترتیب، منابع فقه منحصر در قرآن و سنت می گردد. ولی برای به دست ...
امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع
قطع چهار انگشت بیش از این مقدار مقرر گردد. این را عقل قطعی می فهمد و حکم می کند؛ اما می بینیم که در شریعت چنین نیست. به راستی آیا با وجود چنین مواردی در شریعت مقدس اسلام، می توان با خاطری آسوده از قاعده ی ملازمه و توانایی عقل بر درک ملاکات احکام شرع دفاع کرد؟! هرگز! در پاسخ به این استدلال می توان گفت: احکامی که عقل بعد از ملاحظه ی همه جهات صادر می کند دو نوع است: 1. قطعی منجّز و ...
پیروی از اندیشۀ عالمانۀ فاطمی وظیفۀ اصلی ماست
الله علیه) بر بانوی مُلْک و مَلکوت نازل می شد و این از این فروغ غیبی که مربوط به جریان مُصحف فاطمه[سلام الله علیها] است با خبر بود و علی بن ابی طالب(ع)علم غیب را می نوشت. مرحوم کلینی و دیگران نقل کردند که وجود مبارک امام صادق(ع) منابع علمی خودشان را که می شمردند، گذشته از قرآن گذشته از جفر و جامعه مصحفِ فاطمه[سلام الله علیها] است[21] این مصحف فاطمه به منزلهٴ قرآن که تفسیر باطن قرآن است، تعبیر قرآن ...
تأملی در حجیت خبرموثق
یخرُج مِن هَذا البَیتِ فَهُوَ باطلُ (عاملی، [بی تا]، ج 18، ص 94) و می دانیم همه ی احادیث مخالفان باطل نیست و برخی احادیث نیز به این معنا تصریح دارد. در روایتی هشام بن سالم به امام صادق گفت: فدایت شوم! آیا نزد عامه از احادیث رسول الله حدیث صحیحی هست؟ حضرت فرمود: آری! همانا رسول الله رساند و رساند و رساند - یعنی علوم را منتشر کرد - و نزد ماست قلعه های علم و داوری و توضیح آنچه میان مردم است (مجلسی، 1403 ...
ایمنی از آفات دنیا و آخرت، در گرو توسل به اهل بیت(ع)
رسالت است که منافع این اجر عاید خود بشر می شود نه عاید رسول و عترت او.(8) اما محبت و مودتی که در ازای اجر رسالت بر همه ما واجب شده است، دارای مراتبی گوناگون می باشد. به طور کلی برای محبت از نظر شدت و ضعف، می توان سه مرتبه قایل شد: * مرتبه ضعیف که مقتضی نزدیک شدن به محبوب در شرایط عادی است ؛ ولی هیچ نوع فداکاری و از خودگذشتگی در آن وجود ندارد؛ * مرتبه ...
چرائی انحراف خلافت پس از رحلت پیامبر
انحراف رهبری از خط امامت پس از رحلت پیامبر اکرم(ص) آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: بینش مردم به کسی که باید در رأس جامعه قرار می گرفت، به مثابه کسی بود که مسؤولیتی در برابر پیامبر(ص) ندارد و صرفا باید جامعه را از نظر اداره زندگی روزمره مردم اداره کند. از طرف دیگر بر حسب عملیات روانی که روی مردم صورت گرفت، گفتند آیا باید یک جوان تجربه ندیده ای که فقط خوب در میدان ها جنگیده، جامعه شما را ...
قلب انسان مؤمن جایگاه رحمت الهی است
و عشق به خدا بود و شهادت را برای خود سعادت می دانستند و باور کرده بودند که خدا آن ها را دعوت کرده و آن ها به دعوت خدا لبّیک گفته اند و این یقین و ایمان بود که مملکت را در برابر دنیا پیروز کرد. نظر امام خمینی (رضوان الله علیه) در مورد رابطه با آمریکا امام (رضوان الله تعالی علیه) می فرمودند: رابطه بین ایران و آمریکا، رابطه بین غارتگر و غارت شده است، رابطه ی بین مظلوم و ظالم است ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (1)
بی کفایتی های آنان نشانه رود، همه فضایح و قبایح جامعه را چون خواجه نظام الملک و تمام متکلمان و فقیهان هم عصر وی که نزدیک به قدرت و واجد منافع مشترک با او بودند- به گردن باطنیه می انداخت. البته هر چند اوضاع نابسامان زمانه غزالی به نحوی بود که پاره ای واکنش های سخت و شتابزده را ایجاب می کرد، اما برخورد حاکمان و عالمان سنی با باطنیه ریشه های قدیمی تری نیز داشت. اصولاً در این عصر خلافت آنها ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
ناحیه امامیه و باطنیه اما همو بر آن است تنها در صورتی می توان پذیرش حقانیت امامان معصوم و خاندان علی (علیه السلام) را پذیرفت که چهار شرط را واجد باشند. 1) به صورت مسلم آشکار شود که اخلاف علی (علیه السلام) هیچ یک بلاعقب و بدون فرزند ذکور نبوده اند و آن فرزندان ذکور بایستی سلسله النسبی روشن داشته باشد. 2) هر امامی لزوماً بایستی پیش از وفات به امامت امام بعدی تصریح نموده باشد و آن را در ...
چهار جریان اجتماعی و سه طیف سنتی فعال در نسبت و ارتباط مردم با مراسم آئینی شیعه
درباره پوشش زنان/ شکل پوشش فاطمه(س) در بیرون از خانه چگونه بود؟ چرا این همه اصرار در پنهان داشتن مزار حضرت زهرا (س) به کار رفته است؟ شهادت زهرا(س)با رویکرد وحدت یا تفرقه/ روش امام صادق چگونه بود؟ حضرت زهرا(س) چگونه شخصیت زنانه خویش را حفظ کرد؟ طیف سومِ سنتی ها : این طیف از طبقه سنتی متدین جامعه ایران، مراجع و خواص حوزوی و روشنفکران دینیِ دانشگاهی ...
تحول غزالی، و طرحی نو (2)
، نظر وزیر سلجوقی، نظام الملک به او جلب شد، که او را به سمت استادی مدرسه نظامیه بغداد نشاند. احتمال بسیار هست که غزالی حتی با برنامه سیاسی حامی اش، در تلاش وی برای بازگرداندن وحدت ایدئولوژیک و نیز سیاسی به جامعه اسلامی، همکاری کرده باشد. اما مساعی غزالی در جستجوی حقیقت، ثمری نداشت، و شکاکیت او، به رغم موفقیت دنیوی اش در مقام یک عالم، فرو ننشست، برعکس، هر چه بیشتر علوم سنتی را مطالعه می کرد ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (1)
در پیروی از دین و قرآن دانستند. شیوه غزالی پس از او نیز استمرار یافت. در قرن یازدهم ملا محسن فیض کاشانی، احیاء علوم الدین را با نام المهجة البیضا فی احیاء کتاب الاحیاء با کمک روایات امامان شیعه تکمیل نمود. روش مشابه او را در حلیة المتقین ملا محمد باقر مجلسی نیز می یابیم که اعمال زندگی را بر اساس سنن پیامبر و ائمه نگاشت. کیمیای سعادت طرف توجه اخلاقیون نیز بوده است. افضل الدین کاشانی معروف به بابا ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (2)
برای چه به این عالم آمده است؟ عمر او چقدر است؟ منزل گاه اصلی او کجاست؟ اگر والی این اندیشه ها را در سر بگذارند صبر کردن بر شهوات دنیا و شفقت بردن نسبت به رعیت بر وی آسان می شود. این تمهیدات علمی منجر به عمل خواهد شد و آن عمل عبارت است از اجرای عدل. نظام الملک در سیاست نامه شیوه های برپایی عدل را پراکنده بیان کرده است، اما ذهن نظم گرای غزالی راه های اجرای عدالت در جامعه را در ده مورد دسته بندی کرده ...
آثار سیاسی - اجتماعی جریان های تکفیری بر عقب ماندگی کشورهای اسلامی
عمومی و شخصی شهروندان دست می یازند و همه را توجیه می کنند. بهترین تعبیر از این گروه این است که آنها، نظم گریز و نظام گریزند. طبعاً این فرآیند، هیچ گاه جامعه ای را به سوی توسعه حرکت نمی دهد، بلکه آن را در عقب ماندگی خود تثبیت می کند. نمونه های فراوانی از این گونه کارها را می توان در گروه هایی مانند؛ القاعده، بوکوحرام، داعش، تکفیری های سوریه و سازمان های هجرت گرای مصر مشاهده کرد. برای نمونه، گروه سلفی ...
نظریه تربیتی غزالی؛ تلفیق معامله و مکاشفه (1)
به این پرسش پاسخ دهد که غزالی در نظریه پردازی تربیتی خود چه غایت (یا غایاتی) را دنبال کرده و عوامل و موانع دستیابی به این غایات از نظر وی کدامند. مقدمه ابوحامد محمد غزالی (505 ه ق) از استوانه های تعلیم و تربیت در اسلام است. در اهمیت غزالی همین بس که امروزه در حوزه های علمی و دینی از او به عنوان یکی از سرآمدان معرفت دینی به ویژه از منظر اخلاقی- تربیتی یاد می کنند. کتاب احیاء علوم الدین در ...
ژاندارمی که می خواست خاک ایران را تجزیه کند
به گزارش راهنمای سفر من به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح قزوین؛ چرا انقلاب اسلامی پس از ظهور اسلام و مذهب حقه تشیع مهم ترین و سازنده ترین رویداد تاریخی و سازنده ایران است؟ سئوالی که پاسخ آن در میان بخشی از آحاد جامعه – با تبلیغ کارتل های رسانه ای حامی پهلوی- در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. به ویژه تبلیغاتی که وارد فاز جدیدی شده است. فازی که به مخاطب القا می کند: از آنجایی که ...
مبارزه با اقلیتِ غالی، راهکاری جهت سلب بهانه از جریان های تکفیری
. ک: همان ص 107 به بعد. 101. در این باره ر. ک: مسائلی، نهم ربیع جهالت ها خسارت ها. 102. امام خمینی، صحیفه نور، ج14، ص 253. 103. جهت اطلاع بیشتر از اندیشه های امام خمینی (قدس سره) در این باره ر. ک: محمد فولادی، محمد، استراتژی وحدت جهان اسلام در اندیشه امام خمینی ، نشریه معرفت ، خرداد 1387 ، شماره 126 ص 75-96. 104. یاسر الحبیب طلبه کویتی مقیم انگلستان که با چراغ سبز برخی از ...
ضرغامی: دشمنان امروز به دنبال سیاه نمایی خدمات انقلاب هستند
باید هم مرز و هم نحوه مرزداری را بشناسیم. وی با اشاره به مرزداری خوب و مرزداری بد گفت: در سال 1388 یک مرزبندی خاص ایجاد شد و رهبرمعظم انقلاب از خواص خواستند که جایگاه خود را در این رمزبندی مشخص کنند که همان مرز اسلام، نظام و انقلاب و مرز سلطه گران و استکبار جهانی بود. ضرغامی عنوان کرد: آنچه نیاز کشور است وحدت بین مردم و مسئولین است همه باید در جبهه انقلاب باشیم و هر کسی که در ...
بازخوردهای ضد امنیتی هستی شناسی اجتماعی سلفیت جهادی
، به ویژه در قالب معاهداتی چون: سایکس - پیکو (36) همواره مولّد بحران ها و چالش های فراوانی در حوزه کشورهای اسلامی بوده است. می توان مدعی شد که تقسیم بندی جغرافیایی استعماری کشورهای اسلامی بدون لحاظ همگنی اعتقادی، قومیتی، نژادی و زبانی اتباع یک کشور و شاید بتوان گفت با لحاظ عمدی چنان تکثری در قلمرو عموم کشورها صورت گرفته است. وحدت جغرافیایی جهان اسلام، از مطلوبیت عملی برخوردار بوده و بر دایره ...
آینده افغانستان به نور دانش مهاجرین منور است
...> وی افزود: رهبر معظم انقلاب ایران بر وحدت شیعه و سنی تاکید دارند و امام خمینی(ره) نیز همین سیاست را داشتند امام خمینی مستضعفان را دوست داشتند و رهبر معظم انقلاب ایران مستضعفان را سرمایه دین و اسلام می دانند. حجت الاسلام صالحی با اشاره به گسترش جامعه نخبه افغانستانی در ایران گفت: بیش از 40 هزار فارغ التحصیل دانشجو در ایران وجود دارد که نخبه هستند و یا مسیر نخبگی را طی می کنند و این ...