سایر منابع:
سایر خبرها
بود که توانست مکتبی فلسفی نوینی تأسیس کند، مکتبی که به همه مسایل فلسفی توجه می کند و با رعایت اصل وحدت، اجزاء و ساختار کاملاً منسجم و سازگاری را نشان دهد. در حقیقت ابن سینا و ابن رشد و دیگر حکماء شاگرد او بودند، و از این رو لقب معلم ثانی برای چنین فعالیت تأسیسی مهم به وی اهدا شده است. اگرچه این دیدگاه نیز نادرست نیست، نمی تواند علت اصلی این نامگذاری باشد، از آن رو که مؤسسان مهم تری از قبیل ابن سینا ...
...، دانست؟ در این باره می توان گفت که مذهب برهان غزالی هرگز کاملاً مبتنی بر استدلال عقلی و دلیل جویی منطقی نیست، و وی بر خلاف سخن ابن رشد، نه هیچ گاه با فلاسفه فیلسوف است و نه با معتزله اهل اعتزال (نقل از طباطبایی، 1385، ص123). امام محمد همواره با پاسخی از پیش آماده به سراغ عقلیات می رود و استدلال های وی در رد آراء فلاسفه و متکلمین نه همواره دقیق است و نه همیشه از سر انصاف. به طور مثال، وقتی ...
نیز معتقد بودند محال است که خداوند بر ظلم و کذب و ترک اصلح قدرت داشته باشد. (10) از نظر معتزله هرگاه گفته شود خداوند عادل است، مراد آن خواهد بود که افعال او همه حسن و پسندیده است، او فعل قبیح انجام نمی دهد و آنچه را بر او واجب است فروگذار نمی کند. (11) آنان همچنین می کوشیدند برای هر شر و رنجی حکمت و فایده ای قایل شوند، (12) ولی چنین برمی آید که نظریه ای فراگیر و منسجم در توجیه شرور ندارند. به ...
.... 15. نهج البلاغه، ص 442 . و ری شهری، میزان الحکمه، ج1، ص 502 (قال الباقر (علیه السلام): الدّین هو الحبّ و الحبّ هو الدّین) 16. همان، ج3، ص 395. (قال الصادق (علیه السلام): هل الدّین الاّ الحبّ) 17. محی الدین عربی، الحب و المحبة الالهیة، ص 203. (و کانت الحرکة التی هی وجود العالم، حرکة حب...) وابن سینا، رسایل ابن سینا، ص 375 (فبین ان لکل واحد من الموجودات المدبرة شوقا طبیعیا و ...
از مباحث معرفت شناختی فقه که برخی ادعا کرده اند، این است: علم فقه از آن نظر که یک علم بشری است، همواره ناقص است و امکان تکامل بیشتر و بیشتر دارد. نه فقط تحقیقات درون فقهی، بلکه تحولات علم اصول می تواند علم فقه را شدیداً متحول کند و ادعای کمال برای آن بی وجه است (سروش، 1379، ص 21). پاسخ این ادعا این است که در آغاز هر پژوهشی، تبیین مبادی تصوری آن، جهت پرهیز از مغالطه اشتراک لفظی، از اهمّ ...
اهمیت شایان نگرشی برخوردار است، در دیدگان کارشناسان آموزشی/ پرورشی او کسانی که در تاریخ و اندیشه ی تربیتی ایرانی/ اسلامی به فارسی نوشته اند، جایگاه شایسته و بایسته ی خویش را باز نکرده است. (20) دانش و شناخت از نگاه غزّالی تعریف دانش (علم) و شناخت (معرفت) (21) در دبستان های گوناگون اسلامی جایگاه ویژه ای داشته است. غزّالی نیز در رویکرد فلسفی و صوفیانه اش به دانش پرداخته است. احیاء علوم الدّین ...
بشر وجود ندارد. این دخالت ها معجزات خوانده می شوند. اگر ارتباط میان علت ها و معلول ها ضروری و برآمده از قدرت ذاتی آنها بود در آن صورت برای خدا هم گسستن این ارتباط ناممکن و وقوع معجزات نیز محال می شد. معرفت نسبت به ارتباط میان علت ها و معلول ها یکسره از طریق تجربه گذشته و استقرا به وجود می آید و ما نمی توانیم یقین داشته باشیم که آینده شبیه گذشته خواهد بود؛ هیچ قطعیت و یقینی درباره استدلال استقرایی ...
دردسر حقیقت (تا حد ممکن) مطرح می شود. خوب، حقیقت معجزه که او خواهان اختفای آن بوده است، کدام است؟ به نظر می رسد که آن باشد که معجزات، تا آن جا که بتوان وجودشان را تأیید کرد، صرفاً رویدادهای خودبخودی طبیعی هستند به معنایی که ارسطو در کتاب دوم از طبیعیات شرح می دهد. از تمام آن چه ابن رشد در باب چنین رویدادهایی گفته است، روشن است که او فکر می کند (1) آن ها منطقاً ممکن هستند؛ (2) طبعاً نیز ممکن ...