سایر منابع:
سایر خبرها
صدرالمتألهین می گوید عمل به قرآن مرا به این مقام رسانده است
آموزشی و پرورشی است. پیغمبر اکرم صلّی الله علیه وآله وسلّم یک معلم آموزشی و پرورشی است. قرآن شریف در همه جا وقتی می خواهد یک انسان سعادتمند را معرفی کند، می فرماید: الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ [2] ؛ کسی که ایمان دارد و عمل شایسته هم دارد. در قرآن نداریم جایی که فقط بگوید مسلمان کسی است که عقیده داشته باشد و ایمان داشته باشد. هرکجا فرموده: الَّذینَ آمَنُوا [3] ، بلافاصله فرموده است: وَ ...
خاطرات خواندنی مسیح مهاجری از کودتا برای از بین بردن امام تا سفارش ایشان درباره آیت الله منتظری
...> همان شب هم که این برنامه پخش می شد ما چند مطلب به چاپخانه فرستاده بودیم. آن زمان هم چاپخانه مثل الآن دستگاه دیجیتالی نبود و حروف چینی دستی بود. کارها شده بود و حروف چینی شده بود و صفحه ها بسته شده بود و مصاحبه که پخش شد من خودم هم در تحریریه پای تلویزیون نشسته بودم و مصاحبه تمام شد و پشت میزم رفتم که بنشینم و فکر کنم و چیز جدیدتری هم بنویسیم که تلفن زنگ زد و من گوشی را برداشتم و دیدم که حاج احمد آقا ...
تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی
...، یک پدیده است و نمی تواند بدون علت باشد. ولی می توان در پاسخ این اشکال گفت: هر پدیده و معلولی نیاز به علت یا عللی دارد. در پدیده ی فوق هم تمام علل اجتماع دارند. در این پدیده هم اراده و تشریع شارع وجود دارد که از علل است، و هم علت غایی که همان مصلحت مورد نظر شارع در جعل این وجوب یا حرمت است. اما هیچ برهانی ثابت نمی کند که باید در خصوص تعلق اراده ی شرع به این عمل، غایتی - جدا از غایتی که در ...
شرحی بر کتاب صحیفه سجادیه +دانلود PDF متن کتاب
آن ستایش کرده اند که به نمونه هایی اشاره می شود: 1- ابن شهر آشوب (م 588) در کتاب مناقب خود می گوید: وقتی در بصره نزد یکی از بلغاء از فصاحت صحیفه کامله سخن به میان آمد، او گفت: من هم می توانم مانند آن را بر شما املاء و بیان کنم. آن گاه قلم برداشت و سر به زیر افکند و هیچ جمله ای نتوانست به زبان آورد و در همان حال سرافکندگی از دنیا رفت . 2- در سال 1353 ه.ق مرحوم آیت اللّه ...
خاطرات شنیدنی مسیح مهاجری از روابط امام و رسانه ها
بود در روزنامه مقاله می نوشتیم و مسائل پشت پرده این قضایا را افشا می کردیم و یکی از دلایل جاذبه هایی که آن زمان این روزنامه داشت همین است که کارهای این طوری انجام می دادیم و برای مردم هم جاذبه داشت که بدانند چه اتفاقاتی افتاده است. همان شب هم که این برنامه پخش می شد ما چند مطلب به چاپخانه فرستاده بودیم. آن زمان هم چاپخانه مثل الآن دستگاه دیجیتالی نبود و حروف چینی دستی بود. کارها شده بود و ...
اجلاسیه نظریه منطق گفتمان قرآن برگزار شد
ها قرار می دهد به نحوی که همه می توانند با بهره های هوشی متفاوت از راهنمایی قرآن استفاده ببرند اما در همین حال که نور مبین است قول ثقیل هم هست و قول ثقیل بودن آن به این معناست که تمام آیات و تمام تعبیرات قرآن کریم لایه ها و سطوحی از معنا را در بر دارد. حجت الاسلام والمسلمین سعیدی روشن گفت: ما مسلمانان معتقدیم که تک تک آیات قرآن افزون بر این که دارای معنای ظاهری است دارای معنای باطنی هم ...
ارزش های مثبت جنگ/ بررسی واژه جهاد در قرآن
خبرگزاری مهر ، گروه دین و اندیشه_ مهدی افشار [1] : خداوند نظام خیری را برای انسان آفریده است که هر لحظه در آن انسان مورد آزمایش قرار می گیرد و در سیر کمالی خود با اراده واختیار شروع به حرکت می کند. یکی از پدیده هایی که در نظام هستی انسان را در معرض آزمایش و کمال قرار می دهد پدیده جنگ است، به گونه ای که در تمام اعصار وامصار با زندگی اجتماعی و فردی انسان ها همراه بوده است. جنگ شاید در نگاه اول ...
سیر را کاملاً بشناسید
بهترین شکل دارویی آن است و خواص آن تا حدودی شبیه سیر تازه است و مواد موجود در ان نیر حاوی اکثر موادی است که در سیر تازه وجود دارد. بیشترین فراوردهای سیر در جهان به این شکل است، و از آن جا که این قرص ها دارای روکش هستند، لذا دارای بوی سیر نبوده ولی بعد از خوردن کمی بوی سیر از دهان به مشام می رسد. سیر از سبزی هایی است که تاریخی بسیار کهن دارد. انسان خواص درمانی این گیاه را پنج قرن قبل از ...
اولین شهیده راه ولایت
ترین روش ممکن بود و هرگونه حرکت و موضع گیری دیگری غیر از آن ممکن بود ضربات جبران ناپذیری بر پیکر اسلام وارد سازد. * سیره سیاسی فاطمه زهرا(س ) انسان نسبت به سرنوشت فردی و اجتماعی خویش مسؤول است و نمی تواند در رابطه با حوادث، جریانات و واقعیت های پیرامون خویش بی تفاوت باشد. یکی از مهم ترین موضوعاتی که تأثیری عمده برسرنوشت بشریت دارد؛ رهبری و مدیریت سیاسی جامعه است که برخورد مسؤولانه ...
سیّدحسین نصر، معلم چهارم
ابن سینا را با عنوان "شریکنا فی الریاسه" و فارابی را با لقب "شریکنا فی التعلیم" می خواند. در حقیقت بر خلاف ارسطو و فارابی، او به صراحت خود را در مقام اعلای تعلیم و ریاست قرار داده است. همانطور که گفته شد میرداماد نیز مثل فارابی به دنبال یکپارچگی و وحدت میان دین و فلسفه بود، و آن دو را از هم جدا نمی دانست، نکته ای که به نظر مولف در نامگذاری القاب سه گانه مورد بحث از بیشترین اهمیت ...
کپی برداری از نواندیشی مسیحی را با وسواس و دقت بیشتری انجام دهید!
خداوند نیز برتر از آن است که خود بر انسان تجلی نماید و با آنان سخن بگوید، ناگزیر رسول خدا بین او و مردم واسطه میشود تا امر و نهی و آداب او را به آنان انتقال دهد و آنان را به سود و زیان خود آگاه سازد؛ زیرا در خلقت آنان چیزی وجود نداشت تا به وسیله آن بتوانند نیازهای خود را بشناسند.(علامه مجلسی، بحارالاانوار، ج11، ص 40) همچنین دلایل عقلی فراوانی بر آن دلالت دارند که انسانها علیرغم همه ...
چهار تقریظ رهبر انقلاب
ناشی از حضور آمریکا و هم پیمانانش، و نیز تأکید بر قدرشناسی نسبت به راه عزت که شهیدان بر ما گشودند. (10/3/62) تأکید بر لزوم هوشیاری ملت انقلابی و یادآوری سخن امیرالمؤمنین علی(ع) که: وَ مَنْ نَامَ لَمْ یُنَمْ عَنْهُ آن کسی که خوابید اینجور نیست که دشمن هم نسبت به او خوابش ببرد، همان وقتی که شما خوابت برده دشمن بیدار است. پس باید خوابت نبرد و بدترین دشمنها خواب است. این است که حواسمان ...
روضه های جعلی فاطمیه چگونه رواج پیدا کرد / متن صحیح روضه شهادت فاطمه زهرا(س)
شود اما علمای ما در همان زمان نیز درباره میزان صحت این روایتها اختلاف نظر داشتند. برخی از علمای قرن 4 و 5 مثل ثقه الاسلام کلینی (صاحب کتاب مشهور کافی) و شیخ مفید (دانشمند برجسته شیعه) –رضوان الله علیهما- به این روایات به دیده تردید می نگریستند. اما بزرگانی مانند شیخ صدوق و ابن قولویه قمی که هر دو از علمای قرن 4 هستند، صحت روایت مربوط به شهادت حضرت محسن و حضرت زهرا (س) را محتمل یا قوی می دانستند و ...
پیروی از اندیشۀ عالمانۀ فاطمی وظیفۀ اصلی ماست
انبیا و اولیای دیگر(ع) اسوهٴ جوامع بشری اند؛ همان طوری که پیغمبر و امام اسوه هست برای تمام افراد جامعه (اعم از زن و مرد) زنان با فضیلت عالم هم اسوه اند برای همه افراد ملّت (اعم از زن و مرد) [و] همان طوری که امیرالمؤمنین(س) اسوه است و امام است هم برای زنها هم برای مردها، فاطمهٴ زهرا(س) هم ولیّ خدا است (هم برای زنها و هم برای مردها) آن حضرت انسان نمونه است و اسوهٴ انسانها، نه مخصوص زنها؛ چه اینکه ...
تأملی در حجیت خبرموثق
مذمت قرار گرفته است. گرچه نجاشی، سلیمان بن داود منقری را توثیق کرده است، ولی می گوید: لیس بالمتحقق بنا که تمسک به حدیث وی برای بحث حجیت خبرموثق دور است و این گذشته از برخی تضعیفات از ابن غضائری و برخی متأخران شیعه و اهل سنت در حق وی است. قاسم بن محمد اصفهانی نیز توثیق ندارد، بلکه نجاشی درباره ی وی می گوید: لم یکن بالمرضی . حدیث مذکور از نظر دلالت، درباره ی فضیلت مجالست با افراد مورد وثوق است ...
جهان اسلام هنوز در آتش انحراف صدر اسلام می سوزد
رحلت پیامبر اکرم(ص) آیت الله علم الهدی خاطرنشان کرد: بینش مردم به کسی که باید در رأس جامعه قرار می گرفت، به مثابه کسی بود که مسؤولیتی در برابر پیامبر(ص) ندارد و صرفا باید جامعه را از نظر اداره زندگی روزمره مردم اداره کند. از طرف دیگر بر حسب عملیات روانی که روی مردم صورت گرفت، گفتند آیا باید یک جوان تجربه ندیده ای که فقط خوب در میدان ها جنگیده، جامعه شما را مدیریت کند یا یک پیرمرد باتجربه ...
فقه و ملاکات احکام
است از وصفی که روشن و آشکار بوده و بود حکم با آن پیوند خورده باشد، نه نبود آن. به دیگر سخن نبود شرط بر نبود حکم دلالت می کند اما بود شرط بر بود حکم دلالتی ندارد (ابن قدامه، [بی تا]، ص235/ حکیم، پیشین، ص311). در تعریف فنی و صناعی، شرط آن چیزی است که وجود حکم بر آن معلق شده نه وجوب حکم . ج)تفاوت شرط و علت: همان گونه که از تعریف شرط به دست می آید، پیوستگی علت با حکم، هم وجودی است و هم وجوبی ...
گفتنی هایی که باز هم ناگفته ماندند در "پشت دیوار سکوت"
فیلم پشت دیوار سکوت را به قطع نمی توان فیلمی اندیشه ورزانه خواند. آنچه که این فیلم به مخاطب می دهد صرفاً نوعی آگاهی است. آگاهی از چیزی که زمانی رخ داده و از نگاه عموم مردم پنهان مانده است، و آگاهی از انسان هایی که در نزدیکمان حضور دارند و نمی بینیم شان. از این نظر می توان سازندگان این فیلم را تحسین کرد که بر موضوعی دست گذاشته اند که بیانش جسارت خاص خود را می طلبد. ...
گستره ی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین
گانه ی مذکور طراحی کرد؛ همان طور که در حوزه ی علم دینی نیز عقل کارکردهای بسیاری دارد. به لحاظ رعایت اختصار، اکنون از طرح و تفصیل کارکردهای عقل در این دو حوزه صرف نظر می کنیم. آنچه تا اینجا بیان شد، ارائه ی چشم اندازی از تلقی ما در باب گستره و انواع کارکردها و کاربردهای عقل در ساحت کشف و کاربرد گزاره ها و آموزه های دینی بود. ادای حق مطلب، حاجتمند تحقیق و تشریح تفصیلی است. در ذیل، ساختار کامل ...
25 بهمن روایت مهربانی خیرین کوچک
آشنا شدم حس خیلی خوبی داشتم که می توانم به نیازمندان و افرادی که نمی توانند به مدرسه بروند کمک کنم. همانقدر که کمک به انسان ها را دوست دارم وقتی می بینم بعضی آدم ها پرنده ها را اذیت می کنند ناراحت می شوم. من هر وقت بزرگ شدم دوست دارم باز هم اینجا بیایم و کارهای خوب انجام دهم. این سه خیر کوچک امروز برای یکی از بچه های خیریه جشن تولد گرفته اند. قرار است برای باقی دوستان نیز کیف ...
انا اعطیناک الکوثر یعنی چه
کار او زمینی است، همین جا ماند! وجود مبارک بی بی سلام الله علیها نفرمود اگر کسی کار خوب بکند، خدا بهترین مصلحت را به او می دهد! فرمود: کار خوب بکن، این را نگه بدار، این را هدیه بکن، برو و ببر. تا انسان بالا نرود که نمی تواند هدیه ای را به پیشگاه ذات أقدس له عطا بکند. کار خیر را ملائکه می برند، گزارش می دهند، بالأخره جواب را هم آن ها می آورند. آن بردن و آوردن هر دو مع الواسطه است، بهره اش هم ...
نگاهی اجمالی به برخی دیدگاه های جنجالی احمد کاتب - بخش دوم
چهارده نبوده است. وی در شبهات و ردود ادعایش را بسط می دهد. ذکر تفصیلی سخنان و دلایل وی خارج از حوصله این نوشتار است. اما خلاصه سخن وی این است که اکثر شیعیان پس از وفات امام حسن عسکری (ع) به وجود فرزندی برای آن حضرت قائل بودند و بقیه فرقه ها در اقلیت قرار داشتند. سامی بدری از جمله به نقل قولی از ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی دایی نوبختی صاحب فرق الشیعه استشهاد می کند. ابوسهل اسماعیل بن علی نوبختی در ...
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (1)
حدیث و دیگر حدیث هایی که می آید، بنگرید به باب های انگیزش در دانش جویی و برتری دانش و دانشمندان که در گردایه های حدیث شریف نبوی نگاشته آمده است، از آن میان: باب برتری دانشمندان و انگیزش دانش جویی و پس از آن، در دیباچه ی سنن ابن ماجه، ویرایش فؤاد عبدالباقی (بیروت، دار احیاء التراث العربی، 1975، ج1، ص80 به بعد؛ بابی درباره ی برتری دانش و دانشمند و پس از آن، در سنن دارمی، به کوشش احمد، همان (دمشق ...
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (2)
پسرش سخن خوب و شیرین و واژگان نمکین روان سازد، و به هنگام سخن گفتن از کلمه های ناسزا و پوچ بپرهیز اند. همان گونه که پیامبر (صلی الله علیه و آله) فرمود: فرزندانتان را گرامی بدارید و ادب های آنان را نیکو سازید . یکی از ادب آموزی هایش این است که از عطسه زننده و آشامنده فاصله بگیرد و مزاحمت نیافریند، کفش هایش را [پیش از آمدن به مسجد یا خانه] از گرد و خاک پاک کند، دست بوسی به هنگام بیرون آمدن از گرمابه، و ...
ادامه بازی، خارج از زمین
بوده اند و در عدم نسبت و بی تفاوتی با شریعت و احکام به نظریه پردازی در موسیقی اهتمام نداشته اند. به نظر می رسد پاسخ این پرسش در ظاهر پر از ابهام و ایهام، یک عبارت بیش نیست: آن موسیقی فاخر و شریف که از آن آوای مینوی، صدای آسمانی و در یک جمله ندای الهی به گوش رسد، باب طبع سیاست زدگان و دغدغه پیشگان نیست. حاکمیت ابتذال در هنر، موسیقی و سینما به نفع کسانی است که روزی در خاموشی آن پایکوبی کنند و روزی در ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (1)
...> یوماً یمان اذا لاقیتَ ذا یمن و ان القیتَ مَعَدِّیاً فعدنان (2) جالب این که ابن عربی درگیری غزالی با حوزه های مختلف عقلی را مانعی مهم در راه به کمال رسیدن وی در طریق الهی می دانست و معتقد بود که حجم رسوباتی که از درگیری های پیشین وی در ضمیر وی به جا مانده خلوص و صرافت او را تحت تأثیر قرار داده است. ابن عربی حتی معتقد است این عارضه غزالی را به انتقادات نادرستی از حکیمی چون افلاطون کشانده ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
. مگر آنکه دلیل برمحال بودن آن داشته باشی. پس بهتر است که امثال این سخنان را در بقعه امکان قرار دهی تا آنکه برهان آن را مردود سازد. (2) وی به عزم نقد گرانی گاه باطنیه که همان نظریه امامت معصوم بود در تمام آثار خود از جمله فضائح الباطنیة کوشید که به زعم خود دلایل برآمده از عقل و نص که مورد استناد امامیه بود مورد نقض و رد قرار دهد و گاه در این راه چنان زیاده روی می نمود که به جای رد دلایل و حتی ...
غزالی از احیاء علم دین تا سیاست ورزی
...، دانست؟ در این باره می توان گفت که مذهب برهان غزالی هرگز کاملاً مبتنی بر استدلال عقلی و دلیل جویی منطقی نیست، و وی بر خلاف سخن ابن رشد، نه هیچ گاه با فلاسفه فیلسوف است و نه با معتزله اهل اعتزال (نقل از طباطبایی، 1385، ص123). امام محمد همواره با پاسخی از پیش آماده به سراغ عقلیات می رود و استدلال های وی در رد آراء فلاسفه و متکلمین نه همواره دقیق است و نه همیشه از سر انصاف. به طور مثال، وقتی ...
علم پزشکی و علوم بهداشتی، در تاروپود زندگی ما نفوذ کرده و سبک زندگی ما را تعیین کرده اند
ما دست می دهد، همان گونه که از دیدن دوگونه انسان، دوگونه حس مختلف در ما ظاهر می شود. آیا مزاج دانشگاه با مزاج حوزه ی علمیه یکی است؟ آیا مزاج معماری اسلامی با مزاج معماری غربی یکی است؟ آیا ساختمان هم می تواند تند مزاج یا غمگین یا حسود و... باشد؟ این قبیل سؤالات ممکن است برای افرادی که در بطن سبک زندگی غربی رشد و نمو کرده اند، خنده دار و حتی خرافه آلود به نظر برسد، اما قطعاً در ...
بررسی اخلاق عملی در کیمیای سعادت (1)
مقدمه کتاب مقصود از تألیف را به روشنی باز می گوید: مقصود از این کیمیا آن است که از هر چه می نباید وی را- و آن صفات نقص است- پاک و برهنه شود و به هر چه می باید- و آن صفات کمال است- آراسته شود (ص66). از این جهات کتاب کیمیای سعادت مطابق نظر و مشرب عرفا و اهل خانقاه تألیف شده است. غزالی اشاعه ی همان چیزی را می خواست که پس از انقلاب روحی و طی سفرهای طولانی بدان رسیده بود و این هدف از طریق اجرای فرمان ها ...