سایر منابع:
سایر خبرها
خداوند بر هر چیزی شاهد است
روایتی نام دو نفری که این بدعتها را گذاشتند به ترتیب، یهودا و بولس دانسته شده است؛ ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص215-216] ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص214-215 حَدَّثَنِی مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الصَّفَّارِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ حَنَانِ بْنِ سَدِیرٍ قَالَ حَدَّثَنِی رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ ...
توثیق مشایخ جعفر بن بشیر؛ تقریری از درس اصول سید محمدجواد شبیری
امام محمدباقر(علیه السلام) ——————————————————- کتابنامه بحرانی، محمد سند، بحوث فی مبانی علم الرجال، در یک جلد، مکتبه فدک، قم – ایران، دوم، 1429 ه ق حائری، سید علی بن محمد طباطبایی، ریاض المسائل (ط – الحدیثه)، 16 جلد، مؤسسه آل البیت علیهم السلام، قم – ایران، اول، 1418 ه ق خویی، سید ابو القاسم موسوی، معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرجال، 24 جلد، ه ...
پاسخ به تمام شبهاتی که در فاطمیه وجود دارد
از افرادی که بر وی ستم کرده اند، هرگز راضی نشده است. روایات فراوانی در کتاب های شیعه و سنی بر این مطلب دلالت دارد که به اختصار چند روایت را ذکر می کنیم: مرحوم شیخ صدوق در علت دفن شبانه آن حضرت می نویسد: عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ عَنْ أَبِیهِ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَیِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام ...
پاداش پاسخگویی به مسائل شرعی در کلام حضرت زهرا(س)
...: با استناد به روایتی از امام حسن عسکری (علیه السلام) پاداش پاسخگویی به مسائل شرعی را در کلام صدیقه طاهره(سلام الله علیها) منتشر می کند. متن حدیث: قَالَ الإمام الحسن العسکری علیه السلام وَ حَضَرَتِ امْرَأَةٌ عِنْدَ الصِّدِّیقَةِ فَاطِمَةَ الزَّهْرَاءِ ع فَقَالَتْ: إِنَّ لِی وَالِدَةً ضَعِیفَةً- وَ قَدْ لُبِسَ عَلَیْهَا فِی أَمْرِ صَلَاتِهَا شَیْ ءٌ، وَ قَدْ ...
اهمیت و ضرورت بزرگداشت فاطمیه
. یعنی این خطبه خلاصه مرام حضرت زهرا در این 18 سال است. به همه جنبه های مختلف دین در این خطبه پرداخته شده است. از حکمت عبادات گرفته تا مسائل اخلاقی و اعتقادی و معارف دین. باید ببینیم این مرام چگونه مرامی است؟ امام زمان در مورد حضرت صدیقه می فرمایند فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ ، یعنی الگو و سرمشق من مادرم فاطمه است. ...
فقه تقریب از تقیه مداراتی فراتر است
...؛ از نظر دلالت هم ظهور در وجوب دارد. 25. وَ عَنْهُ عَنْ أَحْمَدَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ الْحَکَمِ عَنِ الْحُسَیْنِ بْنِ الْحَسَنِ قَالَ سَمِعْتُ جَعْفَراً (ع) یَقُولُ جَاءَ جَبْرَئِیلُ إِلَی النَّبِیِّ (ص) فَقَالَ یَا مُحَمَّدُ رَبُّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ لَکَ دَارِ خَلْقِی . چند روایت با همین مضمون نقل شده است و بقیه روایات که بر مدارا و رفق تطبیق می شود. ...
فاطمه سلام الله علیها اسوه حیات زیبا
! اَلْجار ثُمّ الدّار؛ فرزندم! اوّل همسایه سپس اهل خانه. (9) 8. احترام به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلم هنگامی که آیه لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَیْنَکُمْ کَدُعاءِ بَعْضِکُمْ بَعْضاً (10) بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم نازل گشت؛ حضرت فاطمه علیهاالسلام پدر را رسول اللّه خطاب کرد. امام حسین علیه السلام از مادرش فاطمه زهرا علیهاالسلام نقل می کند: از ...
بررسی واژه جهاد در قرآن
الدِّمَاءَ وَ نَحن ُ نُسَبِّحُ بحَمْدِکَ وَ نُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إنِّی أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُون [2] جنگ و خونریزی، از لوازم روشن و واضح زندگی اجتماعی انسان است و خداوند متعال به این ویژگی انسان قبل از خلقت توجه داشته است. طبق مبانی کلامی وفلسفی اسلام هر آنچه که در مسائل خلقت در نظام هستی وجود دارد، اراده حکیمانه الهی به آن تعلق می گیرد همانطور که در حدیث شریفی از امام رضا(ع) به این مطلب اشاره شده است ...
ملاک انتخاب همسر در اسلام
رعایت نکردن زمان مناسب آن، پی آمدهای روحی نامطلوبی به دنبال دارد .امام رضا(ع) فرموده اند: جبرئیل نزد پیامبر اکرم (ص) آمد و گفت: یَا مُحَمَّدُ إِنَّ رَبَّکَ یُقْرِئُکَ السَّلَامَ وَ یَقُولُ إِنَّ الْأَبْکَارَ مِنَ النِّسَاءِ بِمَنْزِلَةِ الثَّمَرِ عَلَی الشَّجَرِ فَإِذَا أَیْنَعَ الثَّمَرُ فَلَا دَوَاءَ لَهُ إِلَّا اجْتِنَاؤُهُ وَ إِلَّا أَفْسَدَتْهُ الشَّمْسُ وَ غَیَّرَتْهُ الرِّیحُ وَ إِنَّ ...
ثبات شریعت و مدیریت دگرگونی های اجتماعی - اقتصادی
دو قرن اخیر، این پرسش را برانگیخته که جامعیت و ثبات شریعت اسلام چگونه با تحول جوامع بشری ناسازگار است. چگونه ممکن است احکامی ثابت در همه عرصه ها برای همه مردم و در همه زمان ها، رفتارها و روابط انسان ها را به سوی اهداف مورد نظر اسلام سامان دهد؟ این پرسش درباره متن شریعتی است که به وسیله خداوند، تشریع، و از طریق پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان (علیهما السلام) تبلیغ شده است، نه ...
تبیین نظریه - منطقة الفراغ -
، ج 38، ص 11)؛ بلکه بر آن اجماع وجود دارد و روایات فراوانی نیز بر آن دلالت می کند (همان). پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) و امامان معصوم (علیهما السلام) با توجه با اوضاع و احوال زمان خویش اعلان داشته اند که من احیا مواتاً فهو له (الحر العاملی، ج 17، ص 327). یا من احیا ارضاً مواتاً فهی له (همان) یا ایما قوم احیوا شیئاً من الارض و عمروها فهم احق بها و هی لهم (همان). چنین حکمی در صدر ...
عدم شناخت غدیر باعث ایجاد فاطمیه شد
فرموده است. یعنی این خطبه خلاصه مرام حضرت زهرا در این 18 سال است. به همه جنبه های مختلف دین در این خطبه پرداخته شده است. از حکمت عبادات گرفته تا مسائل اخلاقی و اعتقادی و معارف دین. باید ببینیم این مرام چگونه مرامی است؟ امام زمان در مورد حضرت صدیقه می فرمایند فی إبنَةِ رسُولِ اللهِ (ص) لِی أسوَهٌ حَسَنَهٌ ، یعنی الگو و سرمشق من مادرم فاطمه است. منبع: ...
منابع فقه در قرآن کریم
.... ولی چالش دیرپا در نکته ی دوم، یعنی اینکه هدف از اهل البیت در آیه ی شریفه، سایر معصومان (علیهم السلام) است، رخ نموده است. در حالی که روایات فراوانی از شیعه و سنی نقل شده است که مراد از آن، حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها)، امام علی (علیه السلام)، امام حسن (علیه السلام) و امام حسین (علیه السلام) است (طباطبایی، [بی تا]، ج 16، ص 311/ محمدی ری شهری، 1379، ج 1، ص 23 به بعد / خالد عبدالرحمن العک، 1424 ...
شرحی بر کتاب صحیفه سجادیه +دانلود PDF متن کتاب
اصحاب امام صادق علیه السلام است مجموعه ای را که در اختیار داشته به امام صادق علیه السلام عرضه کرده و با نوشته امام محمد باقر مقابله می کند و هیچ اختلافی در آن ها نمی یابد. آنگاه مطابق با وصیت یحیی بن زید آن را در حضور امام صادق علیه السلام به محمد و ابراهیم دو فرزند عبدالله بن حسن تحویل می دهد پس از آن امام صادق علیه السلام خود صحیفه را بر متوکل املا می کند؛ متوکل خود در این مورد می گوید ...
درآمدی بر مبانی کلامی استنباط از قرآن
سطحی از آن دست زده اند. توضیح بیشتر اینکه: مخاطب بودن امامان برای قرآن را به دو صورت می توان تفسیر نمود؛ یکی آن که آنان مخاطب انحصاری قرآن هستند و دیگر اینکه آنان مخاطب ویژه قرآن می باشند. اخباریون به تفسیر اول اعتقاد دارند؛ اما این اعتقاد صحیح نیست زیرا مانعی از نظر عقل وجود ندارد که برای قرآن - به عنوان کتاب هدایت - به صورت هم زمان مخاطبانی متعدد و متفاوت به لحاظ میزان ادراک و برداشت ...
تبعیت یا عدم تبعیت احکام از مصالح و مفاسد واقعی
) روایت محمد بن سنان، مطابق برخی مبانی از جهت سند ضعیف و غیرقابل تمسک است (خویی، 1410، ص 93). ب) ظاهراً روایت ابن سنان به جریان فکری خطرناکی نظر دارد که در زمان صدور این روایت و امثال آن رواج داشت. این جریان حسن و قبح اشیا را رد می کرد و به اثبات جبر و نفی حکمت و غرض در افعال خداوند می پرداخت. شاهد این مطلب تعبیر بسیار تند امام است: قد ضل من قال ذلک ضلالاً بعیداً و خسر خسرانا مبیناً؛ کسی که معتقد ...
امکان فهم مصالح و مفاسد مورد نظر شارع
...؛ قم: انتشارات کتبی نجفی، [بی تا]. 12. جزایری، سیدنعمت الله؛ زهر الربیع؛ بیروت: دارالجنان، 1414 ق. 13. ؛ غایة المرام (شرح تهذیب الاحکام)؛ تهران: چاپ سنگی، 1271. 14. حرعاملی، محمد بن حسن؛ وسائل الشیعة؛ ج 18، چ 5، تهران: المکتبة الاسلامیة، 1398 ق. 15. حکیم، محمدتقی؛ الاصول العامة للفقه المقارن؛ چ 2، قم: مؤسسه آل البیت (علیهم السلام)، 1390 ق. 16. خویی، سیدابوالقاسم ...
پیروی از اندیشۀ عالمانۀ فاطمی وظیفۀ اصلی ماست
ها را ارزیابی کند می بیند بسیاری از معارف خطبه های نهج البلاغه علی(س) 25 سال قبل به بیانات گهربار فاطمهٴ زهرا(س) انشا شده است[9]. حضرت علی(علیه السلام) همتای زهرای بتول(سلام الله علیها) این بانو در بخش اندیشهٴ و معرفت ممتاز بود؛ آن قدر ممتاز بود که از آدم (ع) تا علی بن ابی طالب (ع) کسی همتای او نبود. آن روایتی که وجود مبارک امام صادق(ع)می فرماید: اگر علی بن ابی طالب (ع) نبود از ...
اصل اولی در گفتار و رفتار معصوم (ع)
.... رسول خدا این سخن را درباره آنان گفت (صدوق، 1361، ج 6، ص 122). در این روایت روشن است که سؤال کننده گفتار نبوی را حکم ثابت دین می دانسته؛ بدین سبب آن را به چند شکل از امام پرسیده است تا مطمئن شود. د) محمد بن مسلم و زراره از امام باقر (علیه السلام) درباره خوردن گوشت الاغ اهلی پرسیدند. امام فرمود: رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز خیبر از آن نهی کرد، و این نهی بدان سبب ...
تأملی در حجیت خبرموثق
بِهِ فِی علمِنَا فَلَم یثق بِهِ فَهُوَ کافرٌ وَ أَمَّا مَن لَم یسمَع ذَلکَ فَهُوَ فِی عُذرٍ حَتَّی یسمَعَ ثُمَّ قَالَ أبُوعَبدِاللّهِ یؤمِنُ بِاللَّهِ وَ یؤمِنُ لِلمُؤمِنِینَ (عاملی، [بی تا]، ج 1، ص 26). به این تقریب که امام صادق مخالفت با خبر ثقه را به شدت مذمت کرد و اطلاق آن شامل هر ثقه ای می شود، هر چند از مخالفان باشد. سند روایت چنین است: محمد بن حسن الصفار فی کتاب بصائر الدرجات عن ...
فقه و ملاکات احکام
آن وارد شده است. 1-8. ملاک مشروعیت معاملات احادیث بسیاری درباره ی قول خداوند و لا تأکلوا اموالکم بینکم بالباطل الا ان تکون تجارة عن تراض (نساء:28) وارد شده است. در این احادیث درباره ی مراد از آیه از امام معصوم سؤال شده است. از جمله روایت محمد بن عیسی از امام صادق (علیه السلام) است که امام در جواب می فرمایند: مراد قمار است (حرعاملی، 1371، ج12، ص121). حضرت امام خمینی (رحمة الله) در این ...
گستره ی کارکرد و کاربرد عقل در تفهم و تحقق دین
. اما می گوییم: از آنجا که خداوند، حکیم، عادل، رحیم و لطیف است، مخلوق خود را به مسیر کمال هدایت می کند؛ بدین سان نبوت و نزول وحی ثابت می شود. بدکاران و نیک کاران را کیفر می کند و پاداش می دهد؛ پس معاد لازم است. انبیای الهی (علیه السلام) نیز احراز اصل الاصول دین را به عقل یا فطرت آدمیان ارجاع می دهند؛ منکران وجود خدا را مورد خطاب قرار می دهند که: أَ فِی اللَّهِ شَکٌّ فَاطِرِ السَّمَاوَاتِ وَ ...
مجازات محارب مفسدفی الارض درکتاب وسنت
بْنُ الْحَسَنِ بِإِسْنَادِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْبَرْقِیِّ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ عَنْ عَلِیٍّ (ع) فِی رَجُلٍ أَقْبَلَ بِنَارٍ فَأَشْعَلَهَا فِی دَارِ قَوْمٍ فَاحْتَرَقَتْ وَ احْتَرَقَ مَتَاعُهُمْ أَنَّهُ یُغَرَّمُ قِیمَةَ الدَّارِ وَ مَا فِیهَا ثُمَّ یُقْتَلُ. (وسایل الشیعة/28/315/باب 3/ح 1) ...
اندیشه های تربیتی امام ابو محمد غزالی (2)
بینشمندترین یاران و شاگردان حمّاد در مناظره و رأی بود. ابوحنیفه چندی با حمّاد بود و پای درس وی نشست. محمد بن حسن ابن فرقد شیبانی (م: 131-189ه)، پیشوای فقه و اصول، از شاگردان ابوحنیفه و کسی است که دانش و فقه او را نشر داده است زُفربن هُذیل بن قیس عنبری (110-189ه) از یاران و شاگردان ابوحنیفه ریشه و تبارش اصفهانی است که در بصره خانه گزید و دادرسی آنجا را بر عهده داشت و در همان شهر چشم از جهان فروبست. ...
نقدی بر مواجهه غزالی با باطنیه و نظریه امامت معصوم (2)
را از میان برد وی نیز علی رغم داشتن قسطاس المستقیم جز در میان جماعات محدودی نتوانسته اختلاف را مرتفع نماید. حتی وی در عبارتی غریب نه تنها امام علی (علیه السلام) را ناتوان در رفع اختلاف امت دانسته بلکه با طعنه ای هولناک بیان می کند: و لیت شعری رئیس الائمة علی بن ابی طالب رضی الله تعالی عنه کان سبب رفع الخلاف بین الخلق او سبب تأسیس اختلافات لا تنقطع ابد الدهر و سرمد العصر . (13) اما گویی ...
نه حاجتت روا خواهد شد و نه طلبت ادا می شود
حَالِی مُحَمَّدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ، وَ کَانَ بَیْنِی وَ بَیْنَهُ قَدِیمُ مَعْرِفَةٍ، فَلَقِیَنِی فِی الطَّرِیقِ فَأَخَذَ بِیَدِی وَ قَالَ لِی: قَدْ بَلَغَنِی مَا أَنْتَ بِسَبِیلِهِ، فَمَنْ تُؤَمِّلُ لِکَشْفِ مَا نَزَلَ بِکَ قُلْتُ: الْحَسَنَ بْنَ زَیْدٍ. فَقَالَ: إِذَنْ لَا تُقْضَی حَاجَتُکَ وَ لَا تُسْعَفُ بِطَلِبَتِکَ، فَعَلَیْکَ بِمَنْ یَقْدِرُ عَلَی ذَلِکَ ...
آیا دولت ها شخصیت حقوقی دارند؟
صَفْوَانَ بْنِ یَحْیَی عَنْ عِیصِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیهِ السَّلام فِی الزَّکَاةِ قَالَ: مَا أَخَذُوا مِنْکُمْ بَنُو أُمَیَّةَ فَاحْتَسِبُوا بِهِ وَ لَا تُعْطُوهُمْ شَیْئاً مَا اسْتَطَعْتُمْ فَإِنَّ الْمَالَ لَا یَبْقَی عَلَی هَذَا أَنْ تُزَکِّیَهُ مَرَّتَیْنِ (وسائل الشیعة، شیخ حر عاملی، ج9، ص252، ابواب المستحقین للزکاة، باب20) توضیح حدیث ...
نوگرایی و ایده پردازی ویژگی بارز استاد
است؟ جواب آن زمان این بود که خرمشاهی حوزه، البته با تصویری که از آن زمان از خرمشاهی داشتم. پس از آن سال ها، باز گویی با همان پرسش روبرو شدم و از خودم پرسیدم مهدوی راد کیست؟ وی ادامه داد: پاسخ الان من این است که مهدوی راد، مهدوی راد است. این سخن به ظاهر توتولوژیک است و صورتی این همانی دارد، اما در بن خود نکته نهفته دارد، برخی آدم ها نمونه ایی ندارند. جلیلی افزود: در یکی از سال ...
مبارزه با اقلیتِ غالی، راهکاری جهت سلب بهانه از جریان های تکفیری
منابع مانده باشد. این باور انحرافی در زمان امامان (علیهم السلام) در میان برخی از افراد منتسب به شیعه وجود داشته است. به عنوان نمونه یونس بن ظبیان که منابع رجالی او را فردی غالی، (26) دروغ گو و جعل کننده حدیث (27) خوانده اند، در سند چهارده روایت از روایات تحریف قرآن به چشم می خورد. (28) بیشترین روایات تحریف قرآن از احمد بن محمد سیاری (از غالیان زمان امام جواد و هادی (علیهما السلام)) نقل شده ...
میراث سیاسی و اجتماعی دارالعلوم دئوبند و نهضت - دئوبندیه - در شبه قاره هند
گذاشت و دئوبندی ها از نظر سیاسی، جریان ترقی خواهی را به همراه شبکه ای از علمایشان در میان مسلمانان سراسر شبه قاره هند به وجود آوردند و برخی از رهبران دینی تربیت شده آن همچون محمود الحسن (معروف به شیخ الهند)، در خیل رجال سیاسی شبه قاره درآمدند. علاوه بر رجال سیاسی در دارالعلوم دئوبند، دانشمندان دینی متعددی نیز تربیت شدند که یکی از چهره های معروف آن، اشرف علی فاروقی تنوی ، مؤلف تفسیر دوازده جلدی بر ...