سایر خبرها
ساحت انسانی تنزل می کند و در دسترس انسان قرار می گیرد. وقتی در دسترس انسان قرار گرفت از مرحلۀ لدنّی عبور کرده و به مرحله و مرتبه لدنایی تنزل می کند و از آن مرتبه به نقطه لدنّاسی و ساحت انسانی و ناسی تنزل کرده است. رشاد راجع به کربن و امثال کربن دو نگاه را مطرح کرد و گفت: یک نگاه سلبی به افکار و رفتار به امثال کربن می توان داشت یعنی از این زاویه که آنها موضع و مواجهه سلبی داشتند، وجود ...
دگرباره انسان غربی هستند؛ انسان خویشتن خویش گم کرده، انسانی که خویشتن را خدا انگاشته است و خویشتن انسانی الهی خویش را گم کرده است. به نحوی اینها نماد بازگشت خویشتن انسانی الهی آدمی در حیات بشر غربی قلمداد می شوند. ایشان در ادامه، زاویه دید خود نسبت به افکار سنت گرایان و هانری کربن را تغییر داد و گفت: از نگاه ایجابی، وجود امثال کربن و پیدایش هویت هایی از این دست، که هویت پیشین خودشان را ترک ...
به باطن گذر می کند. فلسفه ای که او به دنبال آن است فلسفه شیعی است، نه تطبیقی. وی اضافه کرد: هایدگر دنبال کار آکادمیک نبود و فقط می خواست مسائل را حل کند، چیزی که کربن هم دنبال آن بود. کربن هم مانند هایدگر دنبال زیست جهان معنوی بود. برای او منش علامه طباطبایی بسیار مهم و از نظرش ساحت غیب در علامه باز شده بود. تاریخیتی هم که کربن نفی می کرد به این معنا بود که انسان را نمی توان یک بسته بندی تاریخی ...
جمعی را بر عهده دارد. گروه سوم، سیاست را به مثابه سازش و اجماع تعریف نموده و بر این باورند که سیاست، ابزاری خاص برای برطرف کردن درگیری یا سازش از طریق مذاکره و نه با زور و اعمال قدرت آشکار است و در نهایت، گروه چهارم، سیاست را به مثابه قدرت تلقی نموده و سیاست را در همه فعالیت های اجتماعی و گوشه و کنار زندگی انسان دخیل می دانند. در نگاه این گروه، سیاست، توانایی دست یافتن به نتیجه مطلوب ...
این معنا که آیا مسأله ای سیاسی مانند دولت در فقه و منابع آن وجود دارد؟ و در نهایت، تلقی چهارم آن است که بخشی از فقه در اصل سیاسی است و بر اساس این تلقی، لازم است که فصل بندی مجددی از فقه صورت پذیرفته و بابی مستقل با عنوان فقه سیاسی به ابواب فقه افزوده گردد. از چهار تلقی مذکور، تلقی اول نادرست و ناسازگار با اصول و مبانی فقه است، لکن سه تلقی دیگر قابل طرح و تبیین است (عمید زنجانی، 1393، ص111-109 ...
کرد و گفت: نظریه فلوریدی هستی محور است و در آن تمام هستی از ارزش اخلاقی برخوردار است و نگاه اخلاقی به واحد هستی که واحد اطلاعات است. نظریه بعدی را اندرو فینبرگ مطرح کرد که به تفاوت میان امور طبیعی و مصنوع قایل است. اگرچه از نظر او گاهی عدم شفافیت وجود دارد. او معتقد است در امر مصنوع ساخته شدن خودبه خودی وجود دارد، در حالی که امر طبیعی خودش ساخته می شود. البته گاهی در این زمینه مثل دخالت انسان در ...
حتماً می دانید که هرگز نمیرد آنکه دلش زنده شد به عشق، ثبت است بر جریده عالم دوام ما ، آن مصاحبه ای هم که شما اشاره کردید را دیدم. آنها راجع به فروغ صحبت نکردند، راجع به خودشان صحبت کردند. حتی راجع به ابتدای سیر شاعرانه فروغ هم صحبت نشد. بنابراین به نظر می رسد آن مصاحبه در باره شناخت شعر فروغ اصلاً ارزش علمی ندارد. اما چیزی که اتفاق می افتد این است که ما متوجه متن هستیم. متن یک شاعر تا وقتی که در قید حیات ظاهری است و بعد از اینکه رفت و به سرای باقی کوچ کرد، باید متوجه متن باشیم که در ابتدا چه گفته، انتها چه گفته و سیر تحول فکری او چه بوده است. ...