سایر منابع:
سایر خبرها
خالقی بود که جهان را آفریده، به حال وا گذاشته و این انسان است که باید سعادت خود را با عقل خویش در همین دنیا و با کسب لذت و سود هرچه بیشتر رقم بزند؛ متأثر از این دیدگاه دنیا طلبانه، نظام سرمایه داری ظهور کرد و در فضای دینداری مسیحی نیز اندیشه هایی مطرح شده که در نهضت پروتستانتیسم بر گسترش روح دنیا طلبی تأثیری بسزا داشت. اصالت دادن به ثروت و نادیده گرفتن نقش خداوند، موجب شد که انسان تصور کند خودش کفیل ...
، حبّ حقیقی را به وجود می آورد و خدا هم او را دوست دارد که جلسه گذشته روایات مربوط به آن را عرض کردیم. همان طور که ابی عبدالله فرمود: مَنْ عَرَفَ اللَّهَ أَحَبَّه : هرکس معرفت به پررودگار عالم داشته باشد، احبّه برای او این حبّ می آید و این حبّ بامعرفت، حبّ حقیقی و همیشگی است و همین حبّ عامل برای شفاعت می شود، نه عمل انسان. لذا با اینکه عمل تکلیفیّه است و انسان باید آن را انجام دهد امّا هیچ ...
می زنیم، کارهائی انجام می دهیم که تو ما را دوست داشته باشی، یک نمازی می خوانیم همه اش غفلت، و یک روزه ای می گیریم هزار مکر، یک حجّی می کنیم هزار مکر، هر کاری می کنیم اینها سرگرمی و مجاز است در مقابل آن حقیقتی که تو هستی. حال انسان مجاز امّا نتیجه اش حقیقت است پس این کارهای ما تحبّب به سوی توست، امّا به واسطۀ همین تحبّب ما، محبّت خودت را در دل ما آوردی و این عجیب است که چگونه ...
بینِ خانه باقی مانده امام سجاد علیه السلام و قبرستان بقیع، در وسط خیابانِ ابوذر قبری بود که می گفتند قبر اسماعیل فرزند امام صادق علیه السلام است، ولی در سالهای بعد از 1355ش. این قبر نیز تخریب و به داخل بقیع انتقال یافت. مرحوم آیة اللّه فقیهی، نماینده حضرت آیة اللّه العظمی برو جردی رحمه الله می گفت: از بعضی ثقات شنیدم که وقتی قبر را شکافتند، جسد اسماعیل تر و تازه نشان داده می شد و او را ...
امّا اینجا کلیّت فتنه ملاک است. ما یک فتنه های فردی و شخصی هم داریم. گاهی مال برای بنده فتنه می شود یا گاهی فرزند فتنه است. لذا فرمودند: به ین هایی که این حال را دارند، بشارت بده که آن ها را از این فتنه های گمراه کننده، نجات می دهیم. چه کسانی؟ آن ها که اهل معرفتند. وقتی اهل معرفت شدند، حبّ الله و بغض الله و خوف از خدا می یابند و این ها باعث عمل می شود. دائم به طاعت الهی مشغول و مؤدّب به آداب ...
اسباب جنگ های خانمان سوز و در سایه چنین حکومتی است که جهان بشریت، به سعادت و عزّت می رسد و مردم جهان از نعمت های الهی و موهبت های طبیعی، به طور مساوی استفاده می کنند)).(42) 4. سرشت و گوهر واحد انسان ها؛ از آن جایی که انسان ها همه، دارای فطرت و سرشت واحد بوده و دارای یک مبدأ و منشأ یگانه هستند؛ بنابراین نمی توانند همواره جدا از هم و دشمن یکدیگر باشند و به جنگ و ستیزه جویی علیه هم بپردازند. این ...
نَّفْسِهِ ذَلِکَ بِأَنَّهُمْ لاَ یُصِیبُهُمْ ظَمَأٌ وَلاَ نَصَبٌ وَلاَ مَخْمَصَةٌ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَلاَ یَطَؤُونَ مَوْطِئًا یَغِیظُ الْکُفَّارَ وَلاَ یَنَالُونَ مِنْ عَدُوٍّ نَّیْلًا إِلاَّ کُتِبَ لَهُم بِهِ عَمَلٌ صَالِحٌ إِنَّ اللّهَ لاَ یُضِیعُ أَجْرَ الْمُحْسِنِینَ ﴿120﴾ و هیچ مال کوچک و بزرگی را انفاق نمی کنند و هیچ وادیی را نمی پیمایند مگر اینکه به حساب آنان نوشته می شود تا خدا ...
عمل می کنند. حتی از ابرازهای دینی، مدد می جویند. این معضل، در دوران غیبت حضرت مهدی(عج) در سخنان و رفتار منافقانی است که در امتحان های متفاوت برای حضرت مهدی(عج) و مؤمنان سوگند می خورند که منتظرند و شیعه اند؛ ولی عملی انجام نمی دهند و گاه، سخن دشمنان را بازگو می کنند؛ برای مثال در دوران غیبت که موظف به اطاعت از علما به عنوان نواب عام شده اند، سر می پیچند یا تقوای الهی را که در روایات انتظار، بسیار به ...